Voeding te zwak voor 9800 Pro?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42
Ik heb een pc: amd 2600+, 768 mb ddr, 80+200gb hdd. Dit alles op een 300 watt maxpower voeding. Ik heb nu een 9800 pro gekocht. Die doet het goed maar na willekeurige tijd blijft de pc stilhangen (beeld staat stil en je kunt niets meer doen). Hiervoor had ik een club3d radeon 9200se 128 mb en die werkte gewoon normaal (alleen je kon er niet op gamen:P)

Ik denk dat het aan mijn voeding ligt, maar voor ik een nieuwe voeding koop (wordt dan een tagan 380 watt, is dat genoeg) wil ik graag weten of het echt niet aan iets anders kan liggen.

Hebben jullie nog ideëen ?

Hier een screentje van mijn voltages:

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://img325.imageshack.us/img325/2527/temp8kf.jpg

Stressed:
Afbeeldingslocatie: http://img344.imageshack.us/img344/5561/test1xj.jpg

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:28
Draait de kaart op agp 8 of agp 4? Als ie op 8 draait; zet hem eens op 4.

Hoewel ik ook denk dat het aan je voeding ligt... ;) 350 watt is toch wel nodig voor zo'n systeempje.

Wat je ook kan proberen is tijdelijk even een schijf los te koppelen.

Verwijderd

Hoe doe je dat, stressed temps lager dan de idle temps :+

• thys
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:08:
Hoe doe je dat, stressed temps lager dan de idle temps :+
Ach, bij de stressed stond ie net aan, en toen ik de idle screen nam toen was ik al een tijdje bezig :P

Hij draaid inderdaad op 8x, maar als ik heb op 4x zet (ga het proberen) dan heb toch minder performance?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Je merkt van 8x-->4x niets
Van 4x naar 2x zou zelfs nauwelijks uitmaken. Zelfs de allernieuwste Graka's krijgen een 4x bus net wel/ net niet vol.
Maak je er maar niet druk om, ik heb het kunnen testen.

Verwijderd

Je rijdt in paren van 2 auto's naast elkaar op de A12 (4 baans) vanuit Utrecht richting Den Haag.
De A12 splitst bij Gouda in de A12 en de A20 (beide 2 baans). Je rijdt nu nog steeds met 2 auto's naast elkaar.

Op het moment dat je videokaart niet meer dan 2 auto's naast elkaar ehhh... XMb/s nodig heeft, heeft het ook geen zin om de weg zo breed te hebben :)

De moraal: of de A12 nu 2 of 4 baans is, file staat er toch wel. ehhh... Ik bedoel: Het verschil tussen 4x en 8x AGP is nihil, omdat AGP kaarten de volledige bandbreedte van 8x toch al niet benutten.

• thys
Whaha dat verhaaltje hierboven is echt te goed bedacht ;)

Maar als het echt de voeding is die het niet trekt omdat ik mijn systeem al wat keren uitgebreid heb (http://specs.tweak.to/12116), is de tagan 380 dan voldoende, ook met het oog op de toekomst. Of kan ik beter de tagan 480 nemen, of nog een andere? Belangrijk is in elk geval dat mijn nieuwe voeding dan wel stil wordt......

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Toekomstbereid zou ik dan de 480 watt nemen. Dan loop je minder risico dat je later alsnog ineens geld moet gaan uitgeven aan een voeding.
Nou moet ik daar wel bij zeggen dat je met 380 watt aardig uit de voeten kan, maar als je bv besluit ooit eens crossfire/SLI te gaan...

Verwijderd

Je hebt er wel een voedings-molex aan gehangen ? :P ( ja ik weet het )
Misschien een warmte probleem van de video-kaart ( koeler niet goed erop , schreef ) ?
Brakke video-kaart geheugen ?
Voltage van je video-kaart omhoog/omlaag doen in de bios ?
Een goede voeding van minimaal 350W is toch echt aan te raden.

• thys
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 17:22:
    [jah, zo dom ben ik nou ook niet :P]
Misschien een warmte probleem van de video-kaart ( koeler niet goed erop , schreef ) ?
Brakke video-kaart geheugen ?
    [Die kaart is net nieuw, dat zou je dan toch niet verwachten?]
Voltage van je video-kaart omhoog/omlaag doen in de bios ?
    [Heeft dat veel risico's?]
Een goede voeding van minimaal 350W is toch echt aan te raden.
Als ik het goed heb dan is de 480 watt ook stiller, omdat de snelheid van de ventilatoren wordt geregeld aan de hand van het percentage van het vermogen.

• thys
4x AGP heeft ook niet mogen baten, hij blijft nogsteeds hangen.....

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Heb een enermax voeding 350 watt. Zie verdere specs. Nooit problemen. Is het dus wel je voeding?
Ik denk eerder temp probs.
Voel met je vingertop (eerst hand even tegen metalen kast o.i.d. !) eens voorzichtig hoe heet de memory chips worden van je kaart als je een spel speelt.
Wat zijn je verdere temperaturen?

• thys
Bollebout schreef op maandag 18 juli 2005 @ 23:13:
Heb een enermax voeding 350 watt. Zie verdere specs. Nooit problemen. Is het dus wel je voeding?
Ik denk eerder temp probs.
Voel met je vingertop (eerst hand even tegen metalen kast o.i.d. !) eens voorzichtig hoe heet de memory chips worden van je kaart als je een spel speelt.
Wat zijn je verdere temperaturen?
Nou lijkt me Enermax niet echt een typisch voorbeeld van een b-merk voeding.....
Maar tijdens het vastlopen schat ik de temperatuur van de heatsink op de GPU rond de 45 graden, en ik zou het dan even moeten testen. Als ie het blijft doen als ik er een kamerventilator op laat blazen, dan wordt het gewoon een Zalman setje.....

Test results volgen......

• spokje
Fastwrites ook al uitgezet in bios?

Verwijderd

hier draait een...
- AMD 2500+ @ 3200+
- 9800se @ pro
- 2x 120GB maxtors
en dat alles op een no-name 350 Watt voeding...
dus ik denk dat dat niet erg veel uit zal maken, ik denk wel dat t aan je voeding ligt... maar 480W zal ik alleen doen als je binnekort over wil stappen op Athlon 64 enzo enzo ;)
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 17:22:
heb je zelf zon kaart? dan weet je dat ie niet eens opstart zonder molex :O |:(

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 04:45
Ik zie op de forusm van VIA nogal eens de tip om bij Radeon kaarten de AGp spanning 0,1-0,2 V hoger te zetten. Misschien dat dit ook bij je andere probleem kan helpen.

Laat ATI's SmartGart alle settings eens opnieuw testen. Welke VIA 4in1 drivers en welke ATI drivers gebruik je? Is je BIOS up to date?

• thys
EricJH schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 01:09:
Ik zie op de forusm van VIA nogal eens de tip om bij Radeon kaarten de AGp spanning 0,1-0,2 V hoger te zetten. Misschien dat dit ook bij je andere probleem kan helpen.

Laat ATI's SmartGart alle settings eens opnieuw testen. Welke VIA 4in1 drivers en welke ATI drivers gebruik je? Is je BIOS up to date?
Andere probleem is software (goed gezien ;))
WTF is Ati SmartGart?
De nieuwste 4-in-1 drivers (vandaag geupgrade)
Momenteel de nieuwste omega drivers
Bios is up-to-date

Oke: Het is heel raar, maar mijn systeem is nu al 2,5 uur up, en dat is een record sinds mijn nieuwe kaart. En dat alles wordt (waarschijnlijk) mogelijk gemaakt door: een tafelventilator.
Dat maakt het probleem nog gecompliceerder:
Komt het nou door:
  1. De voeding te warm wordt (en dan te weinig stroom levert)
  2. De videokaart te warm wordt (hij voelt toch echt iets van 40 graden)
  3. Iets anders

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 23:46
Lijkt op voeding, je verhaal is identiek aan mijn verhaal int verleden, nieuwe voeding was de oplossing. (btw, slechte voltages zijn slecht voor je HD's)

no comment

• thys
Martinus schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:17:
Lijkt op voeding, je verhaal is identiek aan mijn verhaal int verleden, nieuwe voeding was de oplossing. (btw, slechte voltages zijn slecht voor je HD's)
Maar hoe verklaar je dan het tafelventilator verhaal?

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 17:48

Cheetah

Try to live without WWW ;)

300W is inderdaad misschien wel een beetje aan de krappe kant... :)

Hoe heb je de stressed settings uitgelezen eigenlijk? Als je echt de voltages wilt weten moet je het hele systeem stressen - dus ook de videokaart, bijvoorbeeld door het loopen van 3D Mark. Als je dan een sterke drop van je 12V lijn ziet kun je er van uit gaan dat de voeding te zwak is.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheetah op 19-07-2005 11:35 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Verwijderd

in plaats van allemaal technisch gebabbel aan te horen kan je natuurlijk ook gewoon van iemand een zwaardere (of in iedergeval MERK-) voeding lenen. Ik had een soortgelijk probleem ook, de voeding was zwaar genoeg maar merkloze crap, nieuwe voeding erin en alles werkte perfect. Daarnaast kan het natuurlijk komen door verkeerde agp instellingen of drivers (maar ik denk dat je dat wel voor me'kaar hebt)

• thys
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:41:
in plaats van allemaal technisch gebabbel aan te horen kan je natuurlijk ook gewoon van iemand een zwaardere (of in iedergeval MERK-) voeding lenen. Ik had een soortgelijk probleem ook, de voeding was zwaar genoeg maar merkloze crap, nieuwe voeding erin en alles werkte perfect. Daarnaast kan het natuurlijk komen door verkeerde agp instellingen of drivers (maar ik denk dat je dat wel voor me'kaar hebt)
Nee, die drivers en agp instellingen die kloppen wel.
Ik was er vanaf het begin ook sterk van overtuigd dat het gewoon de voeding was, een kwestie van vervangen en klaar is thijs. Maar ik snap niet waarom ie het dan wel doet als ik er een tafelventilator op zet :?

• spokje
Ga eens gamen en voel aan het koelblokje; als je je vingers er aan brand is ie te warm ;) na een kwartiertje gamen moet ie dan flink heet zijn.

• thys
spokje schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:03:
Ga eens gamen en voel aan het koelblokje; als je je vingers er aan brand is ie te warm ;) na een kwartiertje gamen moet ie dan flink heet zijn.
Zonder ventilator? Want als ik vlak nadat ie vastloopt voel, dan schat ik hem op 40 graden (de buitenkant van de heatsink dan)

• thys
Maar wat moet ik nou kopen om dit probleem te verhelpen :?

Een nieuwe voeding of een nieuwe videokaart koeler?

Verwijderd

Je zou ATI kunnen contacten en vragen voor een nieuwe cooler en zeggen dat je cooler kapot is
Mij stuurde z een nieuwe cooler op voor me videokaart :)

• thys
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:54:
Je zou ATI kunnen contacten en vragen voor een nieuwe cooler en zeggen dat je cooler kapot is
Mij stuurde z een nieuwe cooler op voor me videokaart :)
Maar als ze precies dezelfde opsturen die er nu opzit dan heeft dat ook niet veel zin 8)7

• thys
ik mag van een vriend een Aopen ultra silent 300W lenen, dus dan kan ik in elk geval zien of een betere voeding iets oplost........

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 20:15

13art

Moderator Mobile
spoorweg schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:11:
Maar wat moet ik nou kopen om dit probleem te verhelpen :?

Een nieuwe voeding of een nieuwe videokaart koeler?
Beide??? :p

50 euro korting bij Tibber

Verwijderd

doe ook ff fast writes uitzetten.... kheb namelijk het zelfde probleem gehad :)

• thys
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 20:29:
doe ook ff fast writes uitzetten.... kheb namelijk het zelfde probleem gehad :)
Dat stond al uit dacht ik, maar ik zal het zo nog even controleren ;)

• thys
Oke ik heb er nu een 300 watt aopen voeding in zitten, en het probleem is ongewijzigd.

Dat betekend dus dat het zeer waarschijnlijk niks met de voeding te maken heeft.
Maar wat kan het dan zijn? Een warmte probleem bij een nieuwe niet overgeklokte videokaart lijkt me ook een beetje onlogisch......

Verwijderd

heb je meerdere apparaten zoals fans hdd's disc drives etc op de lijn staan die ook aan je 9800 pro zit?

zoja... probeer die eens op een andere lijn te zetten dat je 9800 pro op 1 lijn staat en de rest op de andere lijn(en)

• thys
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:40:
heb je meerdere apparaten zoals fans hdd's disc drives etc op de lijn staan die ook aan je 9800 pro zit?

zoja... probeer die eens op een andere lijn te zetten dat je 9800 pro op 1 lijn staat en de rest op de andere lijn(en)
Hij zit al op een aparte lijn :'(

• thys
Toevallig hebben mijn ouders dezelfde kaart gekocht, en wel gelijk met mijne. Dat is dus precies dezelfde kaart.

Ik heb die twee kaarten net omgewisseld, en mijn kaart in hun computer doet het perfect, en hun kaart in mijn computer heeft hetzelfde probleem.

Dat betekend dus in elk geval dat de videokaart zelf goed is......

Maar wat zou het nou nog meer kunnen zijn. Met het oog op die ventilator zou ik denken dat er iets te warm wordt, maar als ik voel dan is er niks te heet :'(

• thys
Volgens een vriend van mij ligt het aan de combinatie van VIA <--> ATI waar problemen onstaan. Weet iemand hier misschien of dat zou kunnen kloppen?
Want dan koop ik gewoon een nieuw moederbord en dan moet het probleem volgens mij opgelost zijn.....

Verwijderd

ik heb ook een 9800pro en bij my was het de voeding

• thys
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:20:
ik heb ook een 9800pro en bij my was het de voeding
Maar ik heb al een andere voeding geprobeerd maar dat lostte niks op :'(

[ Voor 3% gewijzigd door thys op 21-07-2005 18:23 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ja je hebt een andere 300watt geprobeerd!! LOL :S Misschien is dat net iets te krap.
Wie zegt dat je condensators van je mobo niet bol staan/stuk zijn?

Wordt je cpu niet te warm?

Ik zie je agp voltage, probeer dat eens 0.1~0.2 volt hoger te doen, kan net zijn dat het te weinig is voor een 'dikke' videokaart.

Draait de northbridge fan wel? Wordt de northbridge niet te heet...

Verwijderd

-offtopic-

Toch leuk zo'n computer. Hoe meer je hem gebruikt des te koeler ie wordt. :P
Gat in de Markt????

Verwijderd

met mijn nieuwe 350w werkt mijn 9800pro goed
had eerst 300 w

• thys
Oke terug naar de voeding dan.

Waarom zouden allebei de voedingen van 300w het dan wel doen als er een ventilator op staat en na xx minuten stoppen als dat niet zo is :?

• thys
Oke ik heb het probleem gevonden:

Wat ik niet verteld heb (dacht dat het niet relevant was) was dat ik deze nieuwe kaart mede gekocht heb omdat ik dacht dat mijn oude te warm werd. Omdat mijn oude kaart te warm werd (dat dacht ik tenminste) heb ik een ventilator op een stapeltje boeken erop laten blazen, toen liep ie niet meer vast dus ik dacht dat ik het gevonden had.

Wat ik niet bedacht toen ik deze kaart erin had gezet (en de extra ventilator weghaalde) was dat de fout precies hetzelfde was als bij het zogenaamd te heet worden van die vorige kaart.
Na wat research kwam ik erachter dat mijn SouthBridge precies achter mijn videokaart zit, en dat als ik een ventilator op mijn videokaart richt, deze ook mijn SB koelt. Daardoor ben ik helemaal in de verkeerde richting gaan zoeken. Maar uiteindelijk blijkt dus dat mijn SB te warm geworden is, al een paar maanden terug.
Ik heb nu mijn PCI kaarten eruit gehaald (tv-kaart + 56k modem) en het probleem is verholpen.
Ik moet dus gewoon even een heatsinkje met wat koelpastalijm kopen en dat op mijn SB monteren en dan kunnen de PCI kaartjes weer terug.

Allemaal ontzettend bedankt voor de hulp, en ik ben blij dat ik het toch nog gevonden heb :)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 04:45
Je bent me net voor met de soutbridge hypothese....gefeliciteerd met het oplossen ervan.
Pagina: 1