ATX power aansluiting vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023
Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht, en ben hem nu in elkaar aan het zetten.

Totdat ik ineens een 20-pins power stekker bleek te hebben vanuit m'n voeding, maar 24 pinnetjes in m'n moederbord. Huh? Ik dus snel naar GoT en in de FAQ vond ik alras het antwoord: Ik mag ze gewoon op elkaar aansluiten.

Maar nu heeft mijn moederbord ook nog een 4-pins ATX aansluiting. Mijn voeding heeft daar ook een stekkertje voor. Mijn vraag is nu: Moet ik beide stekkers aansluiten, of alleen die met 20 pinnen? Of misschien alleen die met 4?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-07 14:20
Wat niet past, past niet.. Wat past, past. ;) :+

• Diadem
Ja, dat is dus de FAQ waar ik in mijn eerste post ook al naar verwees. Maar daarin staat dus niet het antwoord op mijn vraag.

Ik heb een 20 pins stekker (met 24 pins slot), en een 4 pins stekker (met 4 pins slot). Moet ik ze allebei aansluiten? Of alleen de eerste, of alleen de laatste?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ow sorry, over heen gelezen :)

Die 4 pins plug _NIET_ in je ATX stekekr stoppen. Dat gaat niet goed :P
En past ook niet zonder hamer :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 15:08
Die 4 pins in het 4 pins socketje als er een voorzien is. En die 20 pins in de 24 pins socket.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Diadem
De een zegt ja en de ander nee... Hmm...

Atlas -> Het past wel zonder hamer. Nogmaals, mijn moederbord heeft dus zowel een 4-pins ATX als een 24 pins EATX (onder die naam staat het geloof ik in de handleiding) aansluiting. Mijn voedingheeft zowel een 4-pins als een 20 pins stekker.

Ik moet dus beide gewoon aansluiten? Zowel de 4-pins stekker in de 4-pins aansluiting (dat past perfect) als de 20 pins stekker in de 24 pins aansluiting (wat ook goed past).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 15:08
idd

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Diadem schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:02:

Ik moet dus beide gewoon aansluiten? Zowel de 4-pins stekker in de 4-pins aansluiting (dat past perfect) als de 20 pins stekker in de 24 pins aansluiting (wat ook goed past).
Correct. :)

offtopic:
Atlas, wat heb je toch met hamers. 8)7

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Allebij aansluiten die 20pins in de 24pins socket en de 4pins in de 4pins socket dus gewoon allebij aansluiten!!!

Self reflection is the school of wisdom

• Diadem
Check, doen we dat. Bedankt voor de hulp.

Het valt me toch eigenlijk een beetje tegen van een bedrijf als Asus dat de handleiding zo ongelooflijk onduidelijk is op veel punten. Maar goed... We komen er wel.

Nog een klein vraagje dan. Ik kan die twee pins kabeltjes voor powerswitch, resetknop etc allemaal op 2 manieren op het mobo prikken (rechtop en op de kop, zeg maar). Maakt dat nog uit? Want dat staat dus ook niet aangegeven.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Diadem schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:10:
Nog een klein vraagje dan. Ik kan die twee pins kabeltjes voor powerswitch, resetknop etc allemaal op 2 manieren op het mobo prikken (rechtop en op de kop, zeg maar). Maakt dat nog uit? Want dat staat dus ook niet aangegeven.
Bij moderne moederborden moet je de stekkertjes horizontaal aansluiten, dit _moet_ gewoon in de handleiding staan. :?

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 15-07-2005 21:14 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Diadem
Prutz0r schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:13:
[...]

Bij moderne moederborden moet je de stekkertjes horizontaal aansluiten, dit _moet_ gewoon in de handleiding staan. :?
Nou er staat dus precies in welk stekkertje op welke pinnetjes moet. Maar dan zijn er nog 2 mogelijkheden (net als dat je een gewone stekker op twee manieren in een stopcontact kan stoppen. Rechtop en op-de-kop). Ik vraag me nu dus af of dat uitmaakt.

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-07 17:22
Voor de knoppen (power reset etc) maakt het niet uit welke kant ie op zit.
Voor de LED's (HD, power) echter wel. In mijn asus handleiding staat netjes welke pins + en - is. De gekleurde draad moet op de pluspool en de zwarte op de min. Als het er niet bij staat trail-and-error. Gewoon proberen doen ze het de ene kant niet op, draai je em om. Zo ver ik weet kan je d'r niets mee slopen, iig mij nog nooit gelukt :p

• Diadem
bedankt! Dan red ik mij verder wel, denk ik :)

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:41

angerfist-yentl

vake bei te bange!

bij alternate hebben ze een 20 naar 24 kabel ..........

www.alternate.nl

suc6

Vake bei te bange

Verwijderd

Die 4 pins is volgens mij alleen voor Intel CPU's.

Dus heb je een AMD en kan je die 4 pins niet via een sleufje aansluiten op je 20 pins, die 4 pins lekker laten zitten.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 11:57

itsalwaysme

Graast voor DB

ik heb een amd 64 mb met een 24 pins en een 4 pins aansluiting, en ze moeten alle twee in anders doet hij het niet...

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Uiteraard die aansluiting zit niet voor niets op _EEN AMD_ moederbord... Als de 4 pins alleen voor Intel processoren was zou er toch geen aansluiting voor zitten op een AMD moederbord :Z Gewoon erin pluggen dus :)
Pagina: 1