[XP] Windows hangt bij opstarten bij nieuwe cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:55
Ik heb een pc ASUS P4C800 (http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=P4C800&langs=10) bord met een 2,4Ghz cpu. Deze deed het perfect, maar ik kwam een aanbieding tegen van een 2,8Ghz HT cpu.
Deze heb ik gekocht en in de socket gedaan.
Toen wilde ik weer opstarten, maar bij het opstarten van Windows, bleef de pc hangen. (Bij 't opstart scherm met dat blauwe balkje zeg maar, deze staat dan stil)
Ik dacht, misschien moet ik de pc met een nieuwe cpu opnieuw installeren, bijv. omdat het een HT is (dat was die 2,4 niet).
Gisteravond heb ik de pc opnieuw geïnstalleerd en alles leek goed te gaan. Bij de eerste keer opstarten heb ik de netwerkkaart en geluidskaart drivers geïnstalleerd, de pc in 't domein gehangen en SP2 geïnstalleerd, waarna ik de pc heb herstart.
Hierna kreeg ik weer hetzelfde probleem als toen ik de cpu vervangen had zonder nieuwe installatie.
Ik heb hem proberen op te starten in Veilige Modus, ook dat werkte niet. Ook heb ik de "Laatst bekende configuratie" terug gezet, maar ook dat mocht niet baten.
De BIOS settings staan inmiddels ook op default, geen resultaat. :?

Is de cpu nou defect? Of kan het iets anders zijn?

/edit: Zoals je kunt zien op de site van ASUS, zou het moederbord de cpu wel aankunnen. Kan tot 3,2 Ghz

[ Voor 8% gewijzigd door WOrange op 15-07-2005 09:46 . Reden: Mobo info ]

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Verwijderd

Heb je al geprobeert om je BIOS te updaten?? (van je Mobo)

Misschien heeft de BIOS-versie die je nu hebt geen ondersteuning voor HT. (staat wel op site...maargoed)

En wat voor PROC heb je dan??? een "Northwood" of heb je een "Prescott" gekocht??

Heel misschien heeft de mobo alleen ondersteuning voor 1 van die 2 :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 09:52 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Prescotts zijn socket 775 dacht ik :? Dat gaat niet echt passen op een S478 mobo...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• WOrange
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 09:49:
Heb je al geprobeert om je BIOS te updaten?? (van je Mobo)

Misschien heeft de BIOS-versie die je nu hebt geen ondersteuning voor HT. (staat wel op site...maargoed)

En wat voor PROC heb je dan??? een "Northwood" of heb je een "Prescott" gekocht??

Heel misschien heeft de mobo alleen ondersteuning voor 1 van die 2 :)
Ik kan het op dit moment niet nakijken, maar volgens mij is deze up2date.
In de BIOS kan ik nu ook HT aan of uit zetten, dus het lijkt er wel op of het herkend wordt.

Verwijderd

Neej hoor, Prescott is ook 487 :D

Verwijderd

En wat voor voeding heb je in je PC zitten?

Stel dat je er een 300W voeding in hebt zitten, en je hebt mss eerder ook een vid gekocht (snellere) of iets anders dat sneller is dan origineel in je pctje zat (en meestal meer stroom verbruikt)

Denk dat je wel minimaal 350W nodig bent!!, Misschien alleen al wel voor die 2.8!!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
klinkt inderdaad als een hardware probleem, misschien deze
faq even doorwerken.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• WOrange
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:01:
En wat voor voeding heb je in je PC zitten?

Stel dat je er een 300W voeding in hebt zitten, en je hebt mss eerder ook een vid gekocht (snellere) of iets anders dat sneller is dan origineel in je pctje zat (en meestal meer stroom verbruikt)

Denk dat je wel minimaal 350W nodig bent!!, Misschien alleen al wel voor die 2.8!!
Het enige wat er nieuw in zit is de cpu en 1024Mb extra geheugen. Maar dat van 't geheugen heb ik al uitgesloten.
Ik heb recent ook een grafische kaart gekocht, XFX 6600GT, maar die deed 't met de 2,4 goed.
Toen ik die kaart heb gekocht heb ik ook een nieuwe Chieftec kast gekocht, en volgens mij zit daar wel een sterke voeding in.
Maar ik neem sowieso wel even een (300+) voeding mee om te testen.

Is dat een gebruikelijk symptoom dan? Dat hij steeds op 't zelfde punt blijft hangen?
Sallin schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:04:
klinkt inderdaad als een hardware probleem, misschien deze
faq even doorwerken.
Dankje. Ik zal zeker "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" even doorlezen :D

De BIOS zal ik direct even downloaden.

[ Voor 20% gewijzigd door WOrange op 15-07-2005 10:07 ]

Verwijderd

Ik heb recent ook een grafische kaart gekocht, XFX 6600GT, maar die deed 't met de 2,4 goed.
Toen ik die kaart heb gekocht heb ik ook een nieuwe Chieftec kast gekocht, en volgens mij zit daar wel een sterke voeding in.
6600GT XFX heb ik ook, en een 3.4ghz Prescott,.....heb ik me ook een tijdje terug gekocht en had hetzelfde probleem met een 300W voeding :(

Elke keer als me pctje opstarte kwam ik in de "F8" screen en als ik dan 1 van die opties koos ging me PC rebooten....

Dus k durf wel met 80% zekerheid te zeggen dat je 300W voeding samen met 6600 en 2.8ht niet genoeg is,......koop je een 350/550W en the problem is solved!!!

[ps. de zalman ZM400B-APS is een hele goede voeding van 400W, heb m zelf ook]

EDIT: als je je 6600GT XFX overgeklokt hebt, zet hem maar es weer terug naar de originele waarden!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 10:15 ]

• WOrange
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:12:
[...]

6600GT XFX heb ik ook, en een 3.4ghz Prescott,.....heb ik me ook een tijdje terug gekocht en had hetzelfde probleem met een 300W voeding :(

Elke keer als me pctje opstarte kwam ik in de "F8" screen en als ik dan 1 van die opties koos ging me PC rebooten....

Dus k durf wel met 80% zekerheid te zeggen dat je 300W voeding samen met 6600 en 2.8ht niet genoeg is,......koop je een 350/550W en the problem is solved!!!

[ps. de zalman ZM400B-APS is een hele goede voeding van 400W, heb m zelf ook]

EDIT: als je je 6600GT XFX overgeklokt hebt, zet hem maar es weer terug naar de originele waarden!
Ik heb deze kast, en als ik de info mag geloven is dat 360W!

M'n kaart is niet overgeklokt.

Hoe verklaren jullie dan dat hij 't net na de installatie wel 1x doet?
offtopic:
Ach, dat is ook wel vaker zo met defecte voedingen, volgens mij :D

Verwijderd

Dat kan ik eigenlijk niet verklaren neej, maar ik had hetzelfde ook......windows er opnieuw op enzo,.....dus ik dacht van nu doet ie het wel,.....en hij deed het eerst ook gewoon.......maar ik was druk bezig met het installe van software en drivers, en ineens begon ie raarder te doen,....tot op het moment dat ie alleen wou rebooten@@!!!

Dus heb ik me een nieuwe voeding gekocht van 400W en heb tot nu nooit meer problemen gehad van een instabiel systeem!

Verwijderd

w_beens schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:25:
[...]
Ik heb deze kast, en als ik de info mag geloven is dat 360W!

M'n kaart is niet overgeklokt.

Hoe verklaren jullie dan dat hij 't net na de installatie wel 1x doet?
offtopic:
Ach, dat is ook wel vaker zo met defecte voedingen, volgens mij :D
Hey vriend Beens, waar heb je die kast gekocht?

• WOrange
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 14:02:
[...]
Hey vriend Beens, waar heb je die kast gekocht?
offtopic:
Bij het bedrijf waarnaar gelinkt word.

Maar het lijkt me niet dat deze post iets toe doet aan dit topic. :P

• WOrange
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 10:43:
Dat kan ik eigenlijk niet verklaren neej, maar ik had hetzelfde ook......windows er opnieuw op enzo,.....dus ik dacht van nu doet ie het wel,.....en hij deed het eerst ook gewoon.......maar ik was druk bezig met het installe van software en drivers, en ineens begon ie raarder te doen,....tot op het moment dat ie alleen wou rebooten@@!!!

Dus heb ik me een nieuwe voeding gekocht van 400W en heb tot nu nooit meer problemen gehad van een instabiel systeem!
Ik dacht dat ik nog een aardig sterke voeding had (360W).
Maar ik heb nu een AOpen 400W van de plank gepakt, en dan zullen we vanavond eens zien.
(Best duur overigens, zo'n 400W voeding)

• WOrange
Ik heb net de 400W voeding geprobeerd, maar zonder resultaat. Misschien nu nog even een BIOS flash, al ben ik bang dat dat ook niet zal helpen.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-03 13:19

itsalwaysme

Graast voor DB

moet je bij een CPU upgrade je windows niet opnieuw installeren, of had je dat al gedaan?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• slybas
  • Laatst online: 24-11-2020

slybas

ontkennen alles

Ik weet niet of het eenXP sp2 service pack gerelateerd probleem is maar het heeft bij mij geholpen de bios te resetten dus lame dat jumpertje bij de battery ff om te zetten. Ik had ook een andere proc in mijn PC gedaan en XP wilde niet meer doorlopen zelfs niet na een herinstal. Toen deze oplossing op internet gevonden.

Ik hoop dat het helpt :D

http://www.regroup.nl

• WOrange
Its_always_me schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:48:
moet je bij een CPU upgrade je windows niet opnieuw installeren, of had je dat al gedaan?
Normaal gesproken dacht ik niet dat het nodig was, maar ik heb het voor de zekerheid wel gedaan.
slybas schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:58:
Ik weet niet of het eenXP sp2 service pack gerelateerd probleem is maar het heeft bij mij geholpen de bios te resetten dus lame dat jumpertje bij de battery ff om te zetten. Ik had ook een andere proc in mijn PC gedaan en XP wilde niet meer doorlopen zelfs niet na een herinstal. Toen deze oplossing op internet gevonden.

Ik hoop dat het helpt :D
Oke, ik ga 't direct proberen. :D

• WOrange
YES!! Ik ben weer happy!!
De BIOS flash was de oplossing! _/-\o_
Super!
Bedankt voor alle hulp maar weer!

En nu de boel maar eens installeren :*)

Dus het eerste antwoord van Arjan0597 was gelijk al de goede _/-\o_