Cooler Medion Radeon 9800 XL stuk

Pagina: 1
Acties:
  • 4.566 views sinds 30-01-2008

• JanVanHaaren
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:24
Goedenavond tweakers,

Eerst en vooral melden dat ik via de search een gelijkaardig draadje heb zien langskomen. Gezien dat reeds gedateerd is (februari 2005) en ik niet zeker weet dat het probleem identiek is, heb ik toch maar besloten om hier een nieuw draadje te openen. (defecte koeler Radeon 9800 XL (Medion))

Bij een vriend heb ik vanavond een soortgelijk probleem ondervonden. De PC boot normaal op. De cooler op de videokaart (Medion Radeon 9800 XL) begint te draaien en bouwt de snelheid op. Na een tijdje, soms al na vijftien seconden, soms pas na twee minuten, begint de cooler een zoemend geluid te maken en neemt de snelheid serieus af. Vervolgens begint hij te draaien aan een zeer lage snelheid, niet snel genoeg om ook maar iets af te kunnen koelen.

Het logische gevolg is dus dat de kaart veel te warm wordt. Ofwel bevriest het systeem en moet je manueel de boel afzetten ofwel vindt er een spontane reboot plaats. Meestal een minuut nadat de cooler het 'begeven' heeft.

Wat denken jullie? Is de cooler kapot? Of ligt het probleem bij de grafische kaart die misschien niet het juiste signaal doorgeeft aan de cooler daar de cooler op zich nog wel werkt bij het opstarten?

Dank bij voorbaat! :)

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

koeler is kaput. Garantie claimen of zelf een zalman of silencer erop zetten :) Simpel zat.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:08
Heb je uberhaupt nog garantie? Zo ja; claimen natuurlijk. Vooral als je niet zo bekend bent met het vervangen van videokaart koelers. (Alles valt natuurlijk te leren.) Heb je de koeler al schoongemaakt met een goedje en een wattestaafje? Stof eruit en dergelijke. Misschien moet je hem aandraaien zodat ie niet meer vastloopt. Het klinkt namelijk alsof ie na een tijdje ergens tegenaan gaat draaien.

• JanVanHaaren
Ik heb de koeler al stofvrij gemaakt. Aan het probleem verandert er echter niets. Het vreemde is dat hij eerst gewoon voluit draait zoals het hoort en na een tijd enorm begint te zoemen en op een veel lagere snelheid gaat draaien. Ik gok zo'n 60 RPM, wat natuurlijk veel te weinig is. Ik heb de cooler al enkele keren geobserveerd tijdens het opstarten en vastlopen, maar kan toch echt niets zien waartegen hij eventueel zou kunnen slepen.

Het is niet mijn PC, dus over de garantie ben ik niet helemaal op de hoogte. Probleem is wel dat mijn vriend moeilijk zijn PC kan missen voor een langere periode (en als die terug moet naar de Aldi, kan dat wel even duren volgens mij). Zelf een cooler monteren heb ik nog nooit gedaan, maar als ik ergens een tutorial vind, moet dit wel lukken. Toch?

Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe cooler? Ik ben nu even bij Zalman aan het rondkijken geweest en zie verschillende coolers. Indien deze compatibel zijn met een ATI Radoen 9800 Pro zouden deze ook compatibel moeten zijn met een Medion Radeon 9800 XL, of zie ik dat fout?

De kaart in kwestie. Enkel de kleur is anders. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareportal.ru/News/Pictures/November.2003/Radeon9800xl.jpg

Bedankt voor de reacties!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Als hij nog in originele staat verkeert in de originele Aldi-PC en je hebt nog garantie, dan kun je bellen en komt er een monteur jouw kant op en fixt het probleem als het goed is ter plekke.

Mogelijk heeft die monteur een vervangende videokaart mee. Dit is natuurlijk altijd kort te sluiten als je inderdaad zegt dat je de PC niet kan missen. De service van Medion is opzich prima te noemen.

Maar een Zalman-koeler is zo geplaatst en maakt geen geluid.

Btw, de Zalman ZM80A-HP em de ZM80C-HP passen trouwens prima.

* Smarron heeft exact dezelfde videokaart van een kennis overgenomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Smarron op 15-07-2005 01:02 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• JanVanHaaren
Mijn excuses voor mijn late reactie.

Ik was vergeten te vermelden dat ik namelijk een Vlaming ben en de PC ook in een Belgisch filiaal van Aldi aangekocht is. Een andere vriend van me heeft ooit zijn PC terug binnen gebracht wegens een defecte videokaart en is zijn systeem 3 weken kwijt geweest. In Nederland hebben ze op het gebied van reparatie wellicht beter hun zaakjes voor elkaar. :)

Alleen jammer dat er zo een PCI slot verloren gaat.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Je zou ze sowieso even kunnen bellen hoe ze het gaan doen. Een koeler vervangen op een videokaart lijkt me niet al teveel werk, of een hele videokaart vervangen. Wellicht kunnen ze dan al bevestigen dat ze inderdaad niet dat hele ding nodig hebben, want het probleem is in principe simpel op te lossen (kaartje eruit, nieuw kaartje erin en klaar).

Over dat PCI-slot. Inderdaad, je verliest er 1 met een Zalman-koeler, maar heb je er echt zoveel nodig? LAN en sound zaten op dat mobo al onboard. Hoeveel extra PCI-sloten heb je dan nog nodig ?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb precies hetzelde probleem gehad met dezelde configuratie.

Aldi gebeld, binnen een dag teruggebeld door het externe reparatiebedrijf namens Aldi met de excuses dat onderdeel niet op voorraad is. (gebeurt zeker vaker)

Week later gebeld voor een afspraak en binnen een week standen ze op de stoep, binnen een half uur waren ze klaar (nieuw koeler gemonteerd).

P.C. werkt weer perfect.

• JanVanHaaren
Wederom dank voor de reacties.

Iemand die ervaring heeft met de Zalman VF700-Cu in combinatie met deze kaart van Medion. Als ik het zo bekijk, vrees ik een beetje dat de cooler iets te groot is. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Check de compatibility list van Zalman, je kaart zou daar op moeten staan

Zalman site

Wat de montage betreft: ik heb mijn koelers vervangen en een waterkoeling gemonteerd terwijl ik zelf niks van computers kende, dus maak je niet ongerust, gewoon geen twee linkerhanden hebben, dan komt het in orde :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• JanVanHaaren
De website van Zalman had ik inderdaad al uitvoerig bekeken. Toch begon ik wat te twijfelen. Op de website wordt namelijk vermeld dat de cooler compatibel is met de ATI Radeon 9*** serie. De architectuur en afmetingen van de Medion-kaart zijn dus precies dezelfde als die van de ATI-kaart?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die Medion- onderdelen zijn altijd standaard onderdelen van gewone producenten, maar dan lichtjes aangepast (geknipt in de features, lagere snelheden bij grafische kaarten enzo, ...). Ik heb hier een Medion PIII-mobo, dat is gewoon een MSI moederbord, het draagt zelfs een MSI typenr denk ik... En als Zalman zegt dat zijn cooler compatibel is, dan zal dat ook wel zo zijn. Zalman zal niet zo onzorgvuldig zijn om een wijdverspreide versie niet in zijn lijst op te nemen (Medion is uiteindelijk een grote afnemer).

Verder heb ik al wel meer over koelerproblemen met Medion gehoord. Dus als je een beetje zoekt op GoT, zal je ongetwijfeld gelijkaardige threads tegenkomen, misschien kan je daar wat van opsteken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

De zalman cooler past zeker. Mijn vriend heeft deze in dezelfde configuratie ingebouwd en werkt perfect!

Suc6

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
JanVanHaaren schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 19:16:
Wederom dank voor de reacties.

Iemand die ervaring heeft met de Zalman VF700-Cu in combinatie met deze kaart van Medion. Als ik het zo bekijk, vrees ik een beetje dat de cooler iets te groot is. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.
Ben jij Jan van Haaren van SgZ?

Uit Weelde meen ik.

Verwijderd

Ik heb ook de 9800xl en ik heb er ook de vf-700-cu van zalman opgezet,werkt perfect.( En de koeler past gewoon geen gekke dingen dus )
Maar wat ik er ff bij wil zeggen, een vriend van mij werkt bij medion en hij zegt dat deze kaart niet goed gekoeld wordt met die koeler die er standaard op zit,en vraag het mij want dit is mijn 4 de kaart, de rest zijn allemaal te warm gelopen en kreeg strepen korrels enz.
Dus mijn advies zet er aub snel een andere koeler op.

Suc 6 ermee Gr Gizmo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 23:15 ]

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 23:09:
Ik heb ook de 9800xl en ik heb er ook de vf-700-cu van zalman opgezet,werkt perfect.( En de koeler past gewoon geen gekke dingen dus )
Maar wat ik er ff bij wil zeggen, een vriend van mij werkt bij medion en hij zegt dat deze kaart niet goed gekoeld wordt met die koeler die er standaard op zit,en vraag het mij want dit is mijn 4 de kaart, de rest zijn allemaal te warm gelopen en kreeg strepen korrels enz.
Dus mijn advies zet er aub snel een andere koeler op.
Suc 6 ermee Gr Gizmo
Ook als de fan het goed doet levert deze onvoldoende koeling? Zijn er gegevens uit te lezen (met bijv. Speedfan?) of heeft de 9800XL geen sensoren aan boord? En wat is dan precies het verschil met zo'n Zalman ?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het is heel mooi om te zien dat je de topicstarter graag wilt helpen. Alleen vraag ik me af die persoon je post nog zal lezen, laat staan er wat aan zal hebben, 1 jaar na dato ;)
Probeer daar de volgende keer op te letten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.