Toon posts:

Kan ik met 2 users tegelijkertijd .mdb consulten?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database gemaakt in access. Ik zou ze graag in netwerk plaatsen maar wil deze consulteren met 2 verschillende gebruikers tegelijkertijd. Kan ik ook wijzigen met twee verschillende gebruikers ?

Mvg,

Marc

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Access databases zijn eigenlijk niet geschikt voor multi user environments, zo kennen ze geen record locking en worden aanpassingen pas weggeschreven bij het saven. Als je dus met 2 mensen tegelijk aan de gang gaat zullen alleen de wijzigingen van degene die als laatste opslaat bewaard blijven.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Beste AthleX, betekent dit dan ook dat gebruiker één een record mag openen in de mdb en gebruiker twee een andere record mag openen als read only ?

Mvg,

Marc

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nou nee, volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
-User 1 opent de database, als user 2 het ook probeerd krijgt hij een "access denied" melding.
-User 1 opent de database en gaat er in werken. User 2 opent ook de database en gaat er ook in werken. User 2 is klaar en slaat zijn wijzigingen op. Een paar minuten later is User 1 ook klaar en saved ook, mááárr, omdat User 1 later saved als User 2 worden de wijzigingen van User 2 overschreven en is zijn/haar werk dus verloren gegaan.

Let wel, bovenstaande is puur hypothetisch aangezien ik totaal geen ervaring heb met Access databases in multi user omgevingen.

Onjuist volgens Duinkonijn :).

[ Voor 14% gewijzigd door AtleX op 13-07-2005 20:37 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Duinkonijn

Huh?

mm dit klopt niet.

Access heeft totaal geen problemen met multi users..

enige probleem is als je een record met zijn 2en tegelijk muteert
geld alleen voor het record, niet voor de tot. db

mutaties worden uitgevoerd zodra je een veld verlaat.

Access 2k3 help :
Queryopties voor meerdere gebruikers instellen (MDB)
Alles weergeven
Alles verbergen
Opmerking De informatie in dit onderwerp is alleen van toepassing op een Microsoft Access-database (.MDB).

Een recordvergrendelingsmethode opgeven

U kunt alle records in de onderliggende tabel of alleen de record waaraan u werkt vergrendelen. In geen van beide gevallen kunnen andere gebruikers de record in de onderliggende tabel wijzigen terwijl u de record bewerkt in het queryresultaat.
Waar je wel mee rekening moet houden is met hoeveel gebruikers er tergelijk die DB bekijken / bewerken.

een mdb zal denk ik meer vragen van de server qua opvragen data.

de grens ligt denk ik op 10 gebruikers als ik andere topics bekijk

Access of SQL
http://www.databasezone.com/techdocs/acclimit.html

het ging maar over 3 gebruikers lama :X

[ Voor 90% gewijzigd door Duinkonijn op 13-07-2005 20:59 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit topic is beter op z'n plek in Officesuites en -software - ik verplaats je topic eventjes :)

Software Algemeen >> Officesuites en -software

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 19:00:
Beste AthleX, betekent dit dan ook dat gebruiker één een record mag openen in de mdb en gebruiker twee een andere record mag openen als read only ?

Mvg,

Marc
Negeer deze post maar als het je nog steeds om de oorspronkelijk vraag gaat, volgens duinkonijn handelt acces wel row-level-locking af.

Nee, even een paar situatie schetsen.

Gebruiker 1 opent record 1 en verandert deze en verlaat de applicatie. Gebruiker 2 opent record 2 en verandert deze en verlaat de applicatie. Alles gaat goed.
Gebruiker 1 opent record 1 en verandert deze en laat hem open staan en gaat even een sigaretje roken. Gebruiker 2 opent record 2 en verandert deze, slaat deze op en gaat hierna werken aan record 1, slaat deze op, gaat hierna werken aan record 3, en verlaat de applicatie. Nu komt gebruiker 1 terug en slaat het werk aan record 1 op, zonder zich er van bewust te zijn dat gebruiker 2 iets verandert heeft aan het basisrecord. Probleem, nu zijn alle wijzigingen van gebruiker 2 verdwenen en heeft de dbase alleen nog maar het record staan zoals gebruiker 1 deze achterliet.

Dit hoeft geen probleem te zijn. Alleen in de praktijk met een genormaliseerde database is het heel moeilijk om 100% vast te stellen dat er zich nooit de situatie voordoet dat gebruiker 1 en 2 tegelijkertijd hetzelfde record willen wijzigen.

Het probleem dat als gebruiker 1 en 2 hetzelfde record willen wijzigen is gewoon dat je hele database onbetrouwbaar wordt omdat gebruiker 1 en 2 er allebei van overtuigd zijn dat ze de juiste wijziging hebben doorgevoerd ( maar wat is er nou echt aan het record gewijzigd ??? )

P.S. Deze post is wel onder de voorwaarde gedaan dat access geen row-level-locking kent. Wat volgens mij sinds access 97 al het geval ( maar wat ik nog nooit in de praktijk heb gebruikt / ben tegengekomen )

[ Voor 4% gewijzigd door Gomez12 op 13-07-2005 21:45 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Duinkonijn

Huh?

Queryopties voor meerdere gebruikers instellen (MDB)

Opmerking De informatie in dit onderwerp is alleen van toepassing op een Microsoft Access-database (.MDB).

Een recordvergrendelingsmethode opgeven

U kunt alle records in de onderliggende tabel of alleen de record waaraan u werkt vergrendelen. In geen van beide gevallen kunnen andere gebruikers de record in de onderliggende tabel wijzigen terwijl u de record bewerkt in het queryresultaat.

Open een query in de ontwerpweergave (ontwerpweergave: een venster waarin het ontwerp wordt weergegeven van de volgende databaseobjecten: tabellen, query's, formulieren, rapporten, macro's en Data Access-pagina's. In de ontwerpweergave kunt u nieuwe databaseobjecten maken en het ontwerp van bestaande databaseobjecten wijzigen.). In een omgeving voor meerdere gebruikers (database voor meerdere gebruikers (gedeelde database): een database waartoe meerdere gebruikers toegang hebben en waarin tegelijkertijd wijzigingen in dezelfde verzameling gegevens kunnen worden aangebracht.) moet u ervoor zorgen dat alle gebruikers de query, de onderliggende tabel en andere objecten hebben gesloten die op de query zijn gebaseerd.
Klik ergens buiten het queryraster (ontwerpraster: het raster waarmee u een query of filter ontwerpt in de ontwerpweergave van de query of in het venster Geavanceerde filter-/sorteeropties. Voorheen werd het ontwerpraster voor query's het QBE-raster genoemd.) en de lijsten met velden (lijst met velden: een venster dat alle velden bevat uit de onderliggende recordbron of het onderliggende databaseobject. Alleen in de ontwerpweergave van een Data Access-pagina bevat de lijst met velden alle recordbronnen en bijbehorende velden uit de onderliggende database.) om de query te selecteren.
Klik op Eigenschappen op de werkbalk om het eigenschappenvenster van de query weer te geven.
Klik op de instelling die u wilt gebruiken voor de eigenschap Recordvergrendeling.
quotje uit de help.

als ik access ken zal access het volgende doen.

sit: user 1 record 2 open
user 2 wil record 2 muteren

user 2 zal record 2 wel kunnen openen maar op het moment dat hij
maar 1 veld muteerd dan zal hij bij het klikken op een ander veld
de melding geven dat hij het niet kan veranderen.

maar niet te min we hebben ts vraag al beantwoord.
tis multi user en je kan tergelijk veranderen...
:)

[ Voor 3% gewijzigd door Duinkonijn op 13-07-2005 22:15 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1