Toon posts:

Access of SQL

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: acces, sql
We hebben nu een programma in access met 7 users
Data op server prog lokaal.
Lokaal is programma 14mb
Data is 16mb als de data niet gecomprimeerd wordt loopt die binnen een dag op naar 100mb

Het is een bedrijfskritische applicatie waarin veel wordt geupdate en wordt gedelete.

Moet er worden overgestapt naar SQL of is access betrouwbaar genoeg voor bovenstaande applicatie ?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

momania

iPhone 30! Bam!

Geen matches
Ik zou eerder denken aan DB/2 of Oracle voor bedrijfskritische data, ook i.v.m. support etc.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 14:49

bonzz.netninja

Niente baffi

overgestapt naar sql? sql is geen programma. Wel ken ik sqlserver en mysql. Wat bedoel je precies?

acces in niet zo geschikt voor db;s met veel gebruikers, dus ik zou idd overstappen naar sqlserver of mysql

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 07:00
Je kunt goedkoper ms-sql server nemen(bijvoorbeeld een sbs pakket, en dan alleen ms-sql gebruiken) en dan de front-end gewoon gelijk laten.
Dus de tabellen in ms-sql en de app. in access. Werkt goed.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
momania schreef op 18 februari 2003 @ 12:06:
Ik zou eerder denken aan DB/2 of Oracle voor bedrijfskritische data, ook i.v.m. support etc.
7 users.... man op db/2 en oracle kan je 100 man plaatsen, 7 is pure overkill voor zo'n app, btw er zitten ook kosten aan verbonden

kan beter ms SQL server kopen, heb je in kleine versies

btw SQL is een DB taal, access maakt ook gebruik van SQL

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
EvertJ: Heb je zelf al eens gekeken naar de verschillen? Waarom twijfel je tussen SQLserver en Access? Wat heb je zelf onderzocht ed.

Laat eens zelf wat zien :) want het is geen helpdesk hier.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel SQL-server
Front end Access gebruiken of zijn daar ook andere mogelijkheden voor ?

Zou iemand dan een paar duidelijke redenen kunnen geven voor bv SQL-server ipv Access
Als we overgaan tot migratie naar SQL-server voer ik die zelf niet uit ,programma heb ik zelf ook niet gemaakt maar bedrijf die programma heeft gemaakt zegt dat het "nog wel kan met access" Maar als het programma in het hoogseizoen statussen bv verkeert genereerd of crasht hebben we grote problemen.

Samengevat Waarom SQL-server en geen Access

Verwijderd

Betere optie is misschien overstappen naar MS MSDE? Dit is een gratis versie van SQL Server maar heeft connectie restrictie (5 geloof ik) en mist de enterprise manager tools (GUI om tabellen te maken etc). Wat je dan WEL kan doen is een gratis evaluation versie installeren van SQL Server en dan alleen de client tools installeren en deze te gebruiker voor MSDE :)

plus.
+ Goedkoop
+ Snelle overstap
+ Behoud van front-end
+ Meerdere gebruikers gelijktijdig ontwikkelen
+ Latere overstap naar SQL al voorbereid.

min.
- Connectie beperkingen en nog een paar (moet je effe opzoeken)
- Servertje of werkstation als servertje nodig. (min. requirements vallen mee)

Overstap van Access naar SQL dmv gebruik van ADP is erg eenvoudig, zelfs ik kan het en dat zegt genoeg als je mij zou kennen ;)

Wanneer je meer info wilt over deze optie moet je maar effe reageren, kan het wel wat specifieker voor je uiteenzetten. Wanneer je wat verstand hebt van databases en Access (en dat hoeft echt niet veel te zijn) heb je het zo opgezet.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 12:26 ]

• Gerco
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Matched: sql
SQL Server is stabieler
SQL Server kan grotere hoeveelheden data aan
SQL Server kan meer dan 5 gebruikers goed aan.

Nog meer nodig?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
BTW Overstap van Access naar SQL moet 25% van het programma worden herschreven??
Vertellen ze mij tenminste het bedrijf die het gaan doen ook daarom overweeg ik op access te blijven, kosten worden zo wel heel hoog, SQL licenties een weer 25% kosten van het programma wat op maarwerk voor ons is geschreven

Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar klopt dit wel ?

Verwijderd

Geen matches
momania schreef op 18 February 2003 @ 12:06:
Tja, 7 gebruikers, klein bedrijf en dan DB/2 of Oracle? Onzin.

Verwijderd

Geen matches
ik zou voor de MSDE gaan

Verwijderd

SQL Server2000 met 5 gebruikerslicenties kost $1,489
klik voor bron

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 12:26:
BTW Overstap van Access naar SQL moet 25% van het programma worden herschreven??
Vertellen ze mij tenminste het bedrijf die het gaan doen ook daarom overweeg ik op access te blijven, kosten worden zo wel heel hoog, SQL licenties een weer 25% kosten van het programma wat op maarwerk voor ons is geschreven

Gebruik aub wat meer leestekens ...

-

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 12:26:

Is geen antwoord op te geven zonder je access eens te bekijken. Wat je misschien wel wil doen is de Query's die je nu hebt te vervangen door stored procedures maar dat is volgens mij vrij eenvoudig te doen.

Om nog even direct antwoord te geven op je vraag OF je moet overstappen. Zou ik zeggen: JA!
Wanneer je spreekt over bedrijfskritisch data etc. zou ik er absoluut voor kiezen om dat niet langer in Access onder te brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 12:35 ]

Verwijderd

Ik ook.
De laatste versie van de MSDE heeft SQL server 2000 technologie en die is gewoon veel beter dan Access.
En de MSDE heeft geen licentie kosten.
Moch geld geen probleem zijn, neem dan toch SQL server 2000.
Wanneer het wel een probleem is, gooi Access overboord en ga voor de MSDE

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Geen matches
Aangezien het hier niet gaat om het zelf programmeren hoort dit topic meer in SA thuis (welke software vragen :) )

Let wel op EvertJ! Je kent de mensen hier niet en weet niet hoe waardevol een advies van iemand hier kan zijn. Voor hetzelfde geld neem jij advies aan van een thuisprutser die er geen kont verstand van heeft! Ik vind zo'n thread dan zelf ook hoogstends discutabel, vooral voor kritische applicaties!

• momania
  • Laatst online: 22:52

momania

iPhone 30! Bam!

Geen matches
Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 12:27:
[...]

Je hoeft natuurllijk ook niet gelijk te denken aan de enterprice versies van deze DBMS'en.
Daarbij ging het niet alleen om het aantal gebruikers, maar ook zeker om het bedrijfkritische en de vele transacties die plaatsvinden.
Het was maar een voorstel :Y)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Migratie van Access naar DB2 of Oracle lijkt me niet te preferen boven MSDE of SQL.
Misschien maar beter maar geen voorstel doen als het een niet zo goed doordacht voorstel is?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-08 16:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Geen matches
Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 12:27:
[...]
Tja, ik ken kleinere bedrijven (3 man geloof ik) die DB2 op een AS/400 gebruiken. Toegegeven, ze doen dit vooral uit oogpunt van gebruiks/beheersgemak en de bedrijfszekerheid, maar die kosten hebben ze er wel voorover, mede daar die nog best meevallen in vergelijking met het normale serverpark waar een bedrijfje toch al gauw over moet beschikken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Wat betreffende security en stabiliteit zit je qua MSDE/Sqlserver ruimschoots goed, overigens wordt er gesuggereerd dat MSDE gratis is, volgens mij is dat niet helemaal waar, ik meen dat je dan wel een licentie moet hebben van Office Enterprise.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 15:46

Pogostokje

* twiet *

Wat ik hier nog niet gezien heb is fault tolerance. Als er iets mis gaat met je access database, dan is er al vrij snel dataverlies. Een SQL server is veel robuuster op dat punt.
Verder zeg je dat er zoveel geupdate wordt dat je database eigenlijk elke dag wel gecomprimeerd moet worden. Dat in combinatie met het feit dat het bedrijfskritisch is, geeft al aan dat je ernstig moet gaan rekenen.

Stel dat je elke dag je Access database comprimeert en vervolgens braaf backupt. Kost dat meer dan een SQL Server of varianten aanschaffen + de kosten van maximaal 1 werkdag aan gegevens verliezen?

Als het bedrijf in kwestie wel veel wijzigt, maar het niet uitmaakt of je af en toe een dag voor joker dat hebt zitten doen dan hoef je niet over te stappen, mits je dus periodiek backups maakt. Is die dagelijkse data dat wel waard dan zal je moeten uitkijken naar iets anders.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Geen matches
Jep, als het bedrijfskritisch is probeer dan niet voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten. Dat kan nog wel eens heel vervelend uitpakken...

Verwijderd

Topicstarter
Matched: acces
MSDE is dit de developer editie van Access ??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 13:14:
MSDE is dit de developer editie van Access ??
Is Microsoft Data Engine zo uit me hoofd, is zeg maar sqlserver engine zonder de enterprise tools en gelimiteerd in connecties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 13:16:
Is Microsoft Data Engine zo uit me hoofd, is zeg maar sqlserver engine zonder de enterprise tools en gelimiteerd in connecties.
Precies, en niet te verwarren met de desktop edition, die wel met de beheertools komt, maar een sql cal nodig heeft, per gebruiker.

Dus de msde, ondersteund iets van 5 connecties, en voert maximaal iets van 2 concurrent queries uit (de rest zet hij in de wachtrij)
Specifieke specs van de berperkingen, staan in sql website bij MS.
Een gratis beheertool voor msde is de DBAmgr2K http://www.asql.biz/DbaMgr.shtm

Verwijderd

En zoals ik eerder meldde kan je ook SQL Evaluation downloaden en alleen de clienttools installeren en deze op de MSDE 'engine' connecten.

Verwijderd

Op deze link staan de verschillen tussen SQL Server 2000 en MSDE 2000. Ik zelf werk al een antal jaren met de MSDE versie en heb tot op heden geen problemen ondervonden.

http://www.fawcette.com/d...eprods/sql_rjennings12_4/

Ik zou dan ook zeggen, als het mogelijk is om de applicatie te migreren van Access naar MSDE 2000.

Verwijderd

Geen matches
... wat dan? :+

Verwijderd

Hier ook nog de officiele link van Microsoft. Op deze pagina staat een Microsoft Word document die het verschil tussen Access en MSDE beschrijft.

http://www.microsoft.com/...deployment/70/msdejet.asp

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Vraag: Is het ook mogelijk een Mysql (Dan via dsn) db te maken met Access als front-end (via DAO of ADO)?

Verwijderd

Hoi,

Ja access of Sql-server ... de "engine" blijft hetzelfde dus het probleem ook althans als je access 2002 of 2000 gebruikt. SQl server linken kan .. access opsplitsen kan maar of je nu in access iedere dag opruimt of dat je dat als job in SQL-server doet maakt weinig verschil. Slimmer is misschien eens grondig naar het access gebeuren te kijken waar al die deleted en tmp records vandaan komen, want daar riekt het wel erg naar.

Succes..

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me kort het verschil beschrijven tussen msde en Access,
msde staat dat ook standaard op de install. cd-rom van access ?? (is toch alleen client)
welke gebeurtenissen gaan anders ??
Is msde even betrouwbaar is sql

b.v.d. !

Verwijderd

EvertJ, Het verschil tussen SQL server en MSDE is alleen dat het aantal users en de grote van de database aan banden is gelegd. Verder is MSDE gelijk aan SQL server. Dus voor beide wordt dezelfde engine gebruikt, methode etc. Je kunt als voorkant MS-Access gebruiken en daar een MSAccess data project in aanmaken. Dus weinig verschil, beide zijn ook volledig compatible met elkaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 15:03:
Kan iemand me kort het verschil beschrijven tussen msde en Access,
msde staat dat ook standaard op de install. cd-rom van access ?? (is toch alleen client)
welke gebeurtenissen gaan anders ??
Is msde even betrouwbaar is sql

b.v.d. !
Als je al je posts in je eigen topic zou lezen had je het antwoord al gehad... :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Roelenzo Klopt
Link van 2hot2handle bekeken
omdat we met 10 users gaan werken is SQL-server de beste optie
Ben er nu uit bedankt !!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

henkleerssen schreef op 18 February 2003 @ 14:15:
Vraag: Is het ook mogelijk een Mysql (Dan via dsn) db te maken met Access als front-end (via DAO of ADO)?
mm misschien een vraag voor een nieuwe topic dan maar?

Verwijderd

EvertJ

Voor zover nog nodig als advies, al eens naar de access splitsing ( client - server ) mogelijkheden gekeken ?? scheelt duiten en is inprincipe hetzelfde. in dier voege dat je de stored procedures mist. Ga je die maken ? of is dat gewoon een routine in access ...

20 jaar database ervaring leert je veel ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Bart,

Splitsing Client - Server is er al
db client is ondertussen 15mb
op server de data 16mb (op twee logo's na alles "tekst regels")

Verwijderd

Client-server splitsing met alleen access?? Lijkt me niet niet....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 February 2003 @ 15:10:
Client-server splitsing met alleen access?? Lijkt me niet niet....
Apparte datafile (op de server) i.c.m. "front-end" file bij de client.

Hoera, client-server ;)

Verwijderd

Geen matches
da's een backend - frontend, GEEN client server!!!!

processing gebeurt nog steeds op client!!!

Verwijderd

En de snelste oplossing voor Evertj is om alleen de tabellen om te zetten naar SQL server en dat als backend te gebruiken. Het is niet de beste methode om mee te beginnen, maar wel het snelst en goedkoopst te realiseren.
Zou je ook zelf moeten kunnen uitvoeren met de access upsizing wizard.
Pagina: 1