Hoeveel geld kost 24/7 koe draaien??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede dpc'ers, ik draai nu ongeveer 1/2 jr. 24 hr. p/d, 7 dagen p/w. de koe op 2 pc's. Het gaat hierbij om een K7 classic en een Celly 2.
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig of het vermogen van je voeding (Mijn 300W kast aopen HX08), ook het stroomverbruik is.
Mijn K7 is een 700@980 op 2V Vcore. Heeft iemand hier een idee hoeveel geld het je nu per dag per pc gekost gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
is al een paar keer behandeld d8 ik zo ff uit m'n hoofd..

moet je ff zoeken..

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54

NightBird

DPC-Crew Coding
Je zoekactie naar 'kost' leverde 3 resultaten op. Resultaten 1 - 3.
De config is een dual p3 600 met 7 hdd's alles tezamen met 400watt voeding.. nou is piekbelasting soms 380 watt maar overall is dat 230 watt. (een huis pc'tje met een hdd die ook nog es na een paar uur spin down gaat is natuurlijk een 5de van het vermogen dat deze vreet) Hier staat dus ook koe op te draaien (gem 3,43 mkeys /sec). Ik weet niet wat ze bij jou vragen voor een kilowattje, maar volgens de isntellingen op deze kostenteller kost die server ongeveer 380 gulden per jaar.. een huis tuin en keuken pc zal dus 76 piek of zo kosten.
Wat overigens wel klopt, want ik heb vroeger mijn eigen pc'tje (p1 233@333 met 2hdd's en een hele grote fan) uitgerekend op ongeveer 60 gulden per jaar.
(gathering.tweakers.net/showtopic/52971)

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En dan de besparing op Stookkosten er dus nog van aftrekken dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

200 watt per uur voor de Athlon haal je wel (ik ook zeker wel)
5k watt/dag
1800k watt/jaar
700 piek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 11:16

Scraper

ErikJ

Zo gauw je de monitor uitzet kost een pc ongeveer net zoveel als een flinke gloeilamp. Reken ongeveer op 75 watt lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit het hoofd is het tussen de 7 en 10 gulden per maand!

zeg maar gemiddeld 100,- piek per jaar per koe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo gauw je de monitor uitzet kost een pc ongeveer net zoveel als een flinke gloeilamp.
Een wel HELE flinke gloeilamp denk ik. De gemiddelde tweaker is niet een gemiddelde pc gebruiker. Een tweaker stelt hogere eisen, en wil nog wel eens ooit upgraden (zie poll frontpage t.net)

Ik heb dus 1 IDE schijf 7200rpm & 3 scsi schijven, 3 cdromspelers, 1 brander, 5xtra fans, heel wat kaartjes, en dit alles eet natuurlijk allemaal xtra vermogen, dus ik denk dat een gemiddelde van 75watt wel erg laag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:15
Als je je HD niet of weinig gebruikt verbruikt hij weinig stroom, hetzelfde geld voor de rest van de spullen die je opnoemt, behalve je fans. Totaal gebruik je dus als je een koetje draait ook met een hoop extra kaarten erin nauwelijks meer stroom. Die 75 Watt zal inderdaad iets hoger worden, maar echt veel meer wordt het hierdoor niet. Pas als je je PC voor andere dingen gaat gebruiken zul je die kaarten ook gaan gebruiken, en trekt ie meer stroom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitgerekend:300 watt voeding 24 uur per dag
= ongeveer 7 KW per dag = 30 x 7 = 210 KW x 12 = ongeveer 2500 KW per jaar = kostbaar:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Laatst online: 12:30
Wat de meeste van jullie vergeten is dat 1 kWh niet 1 kilowatt per uur is, maar 1 kWh keer 1 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mierenneuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 13 januari 2001 16:43 schreef B-Force het volgende:
Wat de meeste van jullie vergeten is dat 1 kWh niet 1 kilowatt per uur is, maar 1 kWh keer 1 uur...
dat is ook niet echt duidelijk moet ik zeggen, kWh is gewoon een meeteenheid waarmee je makkelijk kan rekenen. Dus het is de hoeveelheid van 1 kW in een uur.

wordt er niet duidelijker op eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 22:15
Op zaterdag 13 januari 2001 15:58 schreef Mo-Bees het volgende:
uit het hoofd is het tussen de 7 en 10 gulden per maand!

zeg maar gemiddeld 100,- piek per jaar per koe!
Klopt niet helemaal.......niet vergeten dat de c er niet alleen voor de koe staat maar meestal toch zo'n 8 uur per dag voro werk doeleinden weordt gebruikt.

dus 100 * 2/3 dag = 66 gulden kost de koe extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Waarvan van die 8 uur toch ook wel (bij gemiddeld kantoor) zo'n 40 - 80% overblijft voor koe, omdat al die programma's over het algemeen toch ook weer niet zoveel CPUtijd vreten (tenzij je echt met zo'n gigantische snelheid typt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weird0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-10-2024

weird0

The Luck is Dying

ik heb het toen een keer helemaal uitgerekend en 2x nagerekend ofzow ..

heb een HQ08 300W kast en ik kwam op of 536 of 537 piek uit per jaar hier bij essent (kweet nie of al die maatschappijen zelfde vragen enzow (8> )

owjah me ma vond dit een beetje veel waardoor me computer nu dus niet 24/7 draait :(

ARGHHH ik wil alleen wonen ;)

edit:

dit was trouwens als hij volle 300W zou verbruiken .. wat ie niet doet dus

€ Hij is weer heerlijk hoor coby
€ join us @ http://team.aggression.nl soon @ https://teamparkstad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay mensen, ik geef hierbij dus mijn eigen ervaring.
Ik natuurlijk al gezocht maar daar kwam voor mij dus niet een duidelijk antwoord uit *D.

Om nu te kijken wat het je aan geld kost heb ik er een volledige originele kWh-meter tussen mijn aansluit punt en de rest van mijn pc gehangen. Hiermee heb je het voordeel dat je meet wat je betaald en dat je geen theoretische beschouwing hier neer hoeft te zetten wat de oa. hogere harmonische voor effect zouden kunnen hebben. :)

Mijn spec's zijn: K7-2 700@980, Global VOS32+ (heavy cooler), HX08 kast (300W), 19" monitor, 1x7200 20Gig HD, 1xCDROM, 1xburner, 2xextra 8x8 fans, en de rest.

De pc staat dus 24/7 aan en gebruikt dan 3,6 Kw per dag, dit heb ik gemeten over een week tijd. Als je niet uit gaat van hoog/laag tarief zou dat je vorig jaar 20,78 x 3,6=74,8 x 17,5%=87,9 cent per dag -> x 365= 320,83 per jaar.
Maar dat was dus vorig jaar, de energie heffing is fors omhoog gegaan :? 40 cent per kWh??? ofzo.

Ik zal binnen kort ook nog de meetgegevens van m'n celly2 + 225Watt voedign hier posten.

Alle reacties van mensen met minder dan 100,- zijn volgens mijn gewoon onzin. Je kunt eerder uitgaan van 250-350 piek per jaar per pc. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus nu dus ook al wat tijdelijke meet gegevens van m'n celly2, deze lijkt iets avn 2,5 kWh per dag te gebruiken. Voor mij dus samen 2,5+3,6= 6,1kWh :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Jongens hier zijn al zoveel topics overgeweest.... En daar kwam bij een ranzige config hooguit een tientje per maand uit...
Gemiddeld pc kwam op 75 piek uit ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _soh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 07:44

_soh

Ja ja.. de een zegt nog geen 100 gulden per jaar de ander 300+. Dat scheelt nogal weet je! Ik heb mijn computers zelf thuis ook op non-actief moeten zetten, want mijn vader had berekend, uitgaande van 30 cent/ Kwh dat zo'n ding ong. 60 gulden in de maand kost. Teveel dus... Ik bevind mijzelf op het moment ook meer op assimilatie dan dat ik thuis zelf graas... Plz. bewijs het maar eens dat het niet zoveel kost, dan mag ik weer.

Lightning_crew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
Slotje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Laatst online: 12-09 22:28
Op zaterdag 13 januari 2001 17:40 schreef ErikB het volgende:

[..]
dat is ook niet echt duidelijk moet ik zeggen, kWh is gewoon een meeteenheid waarmee je makkelijk kan rekenen. Dus het is de hoeveelheid van 1 kW in een uur.

wordt er niet duidelijker op eigenlijk :)
om nog verder te gaan met mierenneuken: het is wel kilowatt keer uur. je betaalt voor de hoeveelheid energie die je afneemt
vermogen=energie/tijd in eenheden: [W]=[J]/[s]

en het is geen muggezifterij

het is muggeNzifterij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Laatst online: 12:30
Op zondag 14 januari 2001 17:46 schreef monkel het volgende:

[..]
om nog verder te gaan met mierenneuken: het is wel kilowatt keer uur. je betaalt voor de hoeveelheid energie die je afneemt

het is muggeNzifterij :)
ErikB, je snapt wel dat ik je hiermee ga pesten he? >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op zondag 14 januari 2001 17:46 schreef monkel het volgende:
[..]

het is muggeNzifterij

--------------------------------------------------------------------------------

ErikB, je snapt wel dat ik je hiermee ga pesten he?
Leuk, doe ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen het valt me toch wat tegen dat er niet meer mensen zijn die ook ECHT wat meetgegevens hebben.

Je zou het als volgt kunnen doen, het is wat ruw maar toch. :)

Neem gewoon eens een aantal NACHTEN van bv. 8 uur de kWh-mter stand op en dan MET je PC aan en ZONDER je PC aan, doe dit het liefst een aantal willekeurige nachten achter elkaar.

Je zult versteld staan van het verbruik van menig OC't PC'tje :(.

Een en ander is ook wel logisch als je na gaat hoeveel warmte een CPU (AMD) geeft 50-65 Watt t.o.v. van de oude 486 :P. Alleen daardoor MOET het verbruik van je PC fors zijn gestegen.

Ik zal nog eens metingen doen MET en ZONDER :( koetje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig hebben mn ouders er niet aan gedacht dat die energie rekening zo hoog was door mijn comp :)

en anders dok ik et zelf wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
toen wij op WAN-nul waren met zijn 4en
4x PC's (3x big tower 300watt 1x midi 250watt)
3x monitoren (2x17" 1x15")
1x notebook
1x koffiezet apparaat
heleboel lampen

toen 1750 watt
als het koffie zet apparaat uit stond 1000 watt

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38

BrZ

ik kom echt veel hoger uit hoor...

Mijn pc gebruikt gemiddeld 200watt...
=0.2KW dus 0,2 * 24 = 4,8 KWh per dag...
4.8 * 30 = 144KWh per maand

Een KWh kost iets richting FL 0,30 :?
Dus dat is zo'n 45,- per maand
(ruim 500,- per jaar dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 200 W is wel incl. monitor (hoop ik voor je) maar die heb je niet altijd aan

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 14 januari 2001 01:59 schreef Mister16v het volgende:
Okay mensen, ik geef hierbij dus mijn eigen ervaring.
Ik natuurlijk al gezocht maar daar kwam voor mij dus niet een duidelijk antwoord uit *D.

Om nu te kijken wat het je aan geld kost heb ik er een volledige originele kWh-meter tussen mijn aansluit punt en de rest van mijn pc gehangen. Hiermee heb je het voordeel dat je meet wat je betaald en dat je geen theoretische beschouwing hier neer hoeft te zetten wat de oa. hogere harmonische voor effect zouden kunnen hebben. :)

Mijn spec's zijn: K7-2 700@980, Global VOS32+ (heavy cooler), HX08 kast (300W), 19" monitor, 1x7200 20Gig HD, 1xCDROM, 1xburner, 2xextra 8x8 fans, en de rest.

De pc staat dus 24/7 aan en gebruikt dan 3,6 Kw per dag, dit heb ik gemeten over een week tijd. Als je niet uit gaat van hoog/laag tarief zou dat je vorig jaar 20,78 x 3,6=74,8 x 17,5%=87,9 cent per dag -> x 365= 320,83 per jaar.
Maar dat was dus vorig jaar, de energie heffing is fors omhoog gegaan :? 40 cent per kWh??? ofzo.

Ik zal binnen kort ook nog de meetgegevens van m'n celly2 + 225Watt voedign hier posten.

Alle reacties van mensen met minder dan 100,- zijn volgens mijn gewoon onzin. Je kunt eerder uitgaan van 250-350 piek per jaar per pc. :(
OK ff toch over die harmonische van je,(ik wil niet wijs doen hoor);) maare ik dacht dat hogere harmonische stromen geen bijdrage leverde in de energie overdracht. Maar wel tot de effictieve waarde van de stroom. (dus warmte):?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 13 januari 2001 22:59 schreef ^|W|eiRd0 het volgende:
ik heb het toen een keer helemaal uitgerekend en 2x nagerekend ofzow ..

heb een HQ08 300W kast en ik kwam op of 536 of 537 piek uit per jaar hier bij essent (kweet nie of al die maatschappijen zelfde vragen enzow (8> )

owjah me ma vond dit een beetje veel waardoor me computer nu dus niet 24/7 draait :(

ARGHHH ik wil alleen wonen ;)

edit:

dit was trouwens als hij volle 300W zou verbruiken .. wat ie niet doet dus
:Pja, maar als je alleen gaat wonen dan kan je dit soort dingen dus lekker alleen gaan betalen.:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik kom met 1728 kwh ( 1 jaar) volgens het standaart tarief op:

539,- alleen zit daar wel 121,- bij voor het gas:
<quote>
Elektriciteit: Fl 525,-
Gas: Fl 121,-
Energiebelasting: Fl -107,-

Totaal: Fl 539,-
</quote>

Dus is het 418,- piek voor 1 jaar 24 uur per dag de pc aan laten staan.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rijkaart
  • Laatst online: 09-04-2024
WIj hadden vandaag de energie rekening binnen, als ik kijk naar het extra verbruik voor 2 PC's (Athlon 750 @ 1000 en P3 450) is dit zo'n 30 piek per maand (plus alle bijkomende meuk als kabelmodem, hub, subwoofer enz enz)

There are no such things as stupid posts, just stupid persons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kilowatt uur is de hoeveelheid stroom die je verbruikt als je 1 uur duizend watt trekt. Niks keer of per dus. 1000 watt 1uur lang.punt:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Laatst online: 12-09 22:28
Op dinsdag 16 januari 2001 23:30 schreef Slammer het volgende:
Een kilowatt uur is de hoeveelheid stroom die je verbruikt als je 1 uur duizend watt trekt. Niks keer of per dus. 1000 watt 1uur lang.punt:9
yes
weer wat te mierenneuken (i love it)
je VERbruikt geen stroom, maar je GEbruikt stroom. energie verbruik je
(en toch is vermogen=energie/tijd, dus wel keer :) )

edit:
check trouwens het verhaal over appels en peren, en lees je natuurkundeboeken nog es door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scraper
  • Laatst online: 26-08 11:16

Scraper

ErikJ

Ik heb hier ff op de UPS gekeken en die heeft een output capaciteit van 670 watts. Hij draait op 32.7% van de capaciteit (makkelijk uit te lezen met programma).

Er zitten 2 servers (netfinity 3500), 1 werkstation (pc 300 GL) 1 cd-toren (HP surestore cd-server), 1 cisco router, 1 shiva, en 1 tapeunit (HP).

Tesamen pakken zij dus ongeveer 220 watt. Een pc zonder monitor komt dus ongeveer op 75 watt en das aardig hoog geschat.

Dit is dan wel zonder de monitoren. Als ik er 3 monitoren (15") bij aanzet, dan schiet hij opeens naar 56%, dus ongeveer 375 watt. Dus een compu gebruikt niet zoveel zolang de monitor maar uitstaat.

Ik ben trouwens een leek als het gaat om rekenen met wattages, etc. Dus als ik hierboven iets verkeerd heb gedaan zeg het maar en bereken het zelf. Alle gegevens zijn er lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het per jaar gaat bekijken dan lijkt het al snel veel. Vergelijk het eens met je TV die niet eens 24/7 aan staat. Het gaat hier over minder dan 30,- per maand. Dat merk je niet eens in de maandelijkse stookkosten dus wat zou je je nu druk maken?
Pagina: 1