Maxtor DiamondMax 10 op Promise Controller werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn 200GB DMax 10 absoluut niet werkend op de onboard Promise Ultra100/Raid controller op mijn Asus A7V133 mobo (ja, dat is een oudje).

Schijf en kabel zijn absoluut goed want het werkt allemaal goed als ik hem op de standaard IDE-controller aansluit. Ervaring met oudere HDD's leert echter dat de Promise controller een stuk sneller is dan de standaard IDE. Bios van mobo en controller zijn de nieuwsten.

De Promise herkent de schijf wel, maar zodra er geboot moet worden (of als Win XP er op geinstalleerd moet worden) slaat alles vast).

Ik heb al veel over soortgelijke kwesties gelezen, vooral met S-ATA schijven, maar de P-ATA's hebben er dus ook last van. Heb nog geen oplossing gevonden.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 20:49
Lees hier over mijn probleem. Uiteindelijk met S-ATA inderdaad, maar hiervoor ook problemen met de Maxtor's DM10 80GB en 200GB. Misschien moet je de firmware updaten van de schijven. Heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik nu Seagate's heb... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:05

nwagenaar

God, root. What's the differen

Een simpele search en/of een een blikje in de FAQ had je al het antwoord gegeven :
Compatibiliteit
Alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline, etc) hebben compatibiliteitsproblemen met de vroege exemplaren van de ICH5(R) southbridge danwel bepaalde implementaties ervan op de moederborden. Mogelijke oplossingen zijn de laatste BIOS-updates danwel het vervangen van het moederbord door een ander merk/type of een nieuwere revisie.
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Heb je minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 nodig. Download: 1B70 (740KB). De firmwareversie kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
Kortom. Lees de FAQ en/of gebruik de search alvorens een topic te openen ;)
offtopic:
spuitelf dat ik ben

Het betreft dus een probleem met de P-ATA editie (ik dacht S-ATA), maar wellicht dat de firmware ook werkt op de P-ATa versies. Voor de zekerheid zou ik Maxtor mailen en vragen of ze je een nieuwe firmware kunnen opsturen voor de DiamondMax 10 P-ATA. Eventueel kun je ook kijken naar firmware upgrades voor je Promise controller en/of de drivers upgraden. Maar er zijn veel problemen met DM10 schijven icm Promise controllers, dus mijn best bet zou zijn een firmware upgrade verkrijgen via Maxtor.

[ Voor 19% gewijzigd door nwagenaar op 12-07-2005 20:27 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Gewoon terug gaan naar zaak waar je ze gekocht hebt, en uitdraai maken van post hierboven.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met 2 200gb(DM10) sata schijven en 2 200gb(DM10) pata schijven, wilde niet werken op ICH5R en onboard Highpoint 374.
Nu gebruik ik 2 x 250gb hitachi sata en 2 x 250gb pata ook hitachi.

firmware update hielp niet.

[ Voor 5% gewijzigd door prutser001 op 12-07-2005 20:29 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch maar eens achter een firmware-upgrade aan. Het lijkt me toch echt wel een Maxtor probleem.

Is wel een hele slechte zaak, aangezien de schijf die ik hiervoor gebruikte een Maxtor DiamondMax 9 80GB was die het perfect deed op de Promise. Was in die combinatie ook een stuk sneller dan de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Hmmm ik heb dus vandaag een SATA Diamond plus 10 200 GB gekocht , is het beste dat ik deze dan maar terug breng nu ? ik weet niet wat ik hier aan kan doen (ik heb nog nooit een sata schijf gebruikt namelijk)

Ikzelf heb een ASUS A8v deluxe

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 13-07-2005 20:06 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

DiamondMax 10 is een bugged serie van Maxtor harde schijven, dus je kan het proberen te flashen. Maar op eigen risico want er zijn al veel harde schijven op GoT naar de kloten geflashed.
Possible schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:12:
Zegt die kerel ook nog eens tegen mij: ja dit is het beste merk en model.
Bijna alle computerwinkels verkopen Maxtor, het is goedkoop en werkt wel, dus de verkopers zeggen gewoon dat Maxtor het beste is. Terwijl het maar eenheidsworst voor de consument is en wanneer een Maxtor schijf begint te verslijten, dan wordt het met de maanden luider en luider. Vanaf het moment dat je eisen aan een harde schijf stelt dan moet je naar de andere merken. Hitachi voor performance in dezelfde klasse (7200rpm), Seagate/Samsung voor de stilte, WD is de enige die 10000rpm consumentenschijven maakt,...

[ Voor 67% gewijzigd door rapture op 13-07-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Nou ik breng hem morgen mooi terug naar die computerzaak. Zegt die kerel ook nog eens tegen mij: ja dit is het beste merk en model. |:( 8)7

Zou een bios update mischien helpen dan ?

[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 13-07-2005 20:42 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
hmmm ik zie net dat ik een BANC1E00 heb , deze lijkt me nieuwe dan de BANC1B70 klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 20:49
Dat lijkt me wel inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:59
Is het gewoon hex door tellen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruizzie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-07 10:21
Om even op dit topic in te haken..

Ik ben al een maandje of twee aan het klooien met een Shuttle SN25P en twee Maxtor DM10's 200Gb in RAID 1 config via Nforce4 S-ATA.

Werkt bij mij dus ook niet goed, bij het opstarten reboot de pc ongeveer drie van de vier keer tijdens het WIndows XP splash screen (ook wel omschreven als 'na mup.sys' maar dat terzijde) en heel soms een BSOD met een MACHINE_CHECK_EXCEPTION. Als je eenmaal in Windows bent is er geen enkel probleem meer.

Gisteren 20Gb Seagate IDE schijf erin gehangen, die boot feilloos.

Nu ik eindelijk vast heb gesteld dat het aan de schijven/controller ligt en niet aan alle andere fancy hardware, ga ik ook maar eens zoeken naar een firmware update.. Terug naar de winkel zit er niet in, aangezien ik zelf de reseller ben. :)

als iemand een recentere firmware dan BANC1BY0 heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Same problem here met twee Raptors in RAID-1. Random freezes in Windows, ntldr missing bij opstarten, RAID-config degraded, yadayada. Ik ga deze week de twee stock s-ata kabels vervangen op aanraden van diverse fora, kijken of dit soelaas biedt. Echt balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:41
Om even verder te blijven boorduren op dit probleem ( waar ik dus ook mee zit ), nu heb ik een nieuwe firmware versie kunnen bemachtigen (BANC1G20) maar hoe krijg ik die geinstalleerd. Ik ben onder DOS bezig geweest met Dload maar iedere keer krijg ik de melding dat hij geen device gevonden heeft. Dit terwijl mijn 200gb maxtor schijf toch zeker aan de eerste sata poort hangt, ook zijn alle andere drives ontkoppelt.

Heeft iemand hier een oplossing voor??

Update: laat maar het probleem is al gevonden, op een AMD bord kan je je maxtor schijf niet updaten :P Je moet hiervoor een intel bord hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Viper_4111 op 08-08-2005 09:45 ]

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Viper_4111,
Euh dat is onzin, ik heb 4 S-ATA 200GB Maxtor Diamondmax 10 schijfen op een RAIDcore RAID5 controller. Ik heb gewoon de firmware uit de faq van dit subforum gedownload en de schijfen er mee geupdate. Dit op een AMD Athlon 2800+ MP systeem, of-te-wel Dual Athlon.

De schijfen zijn dus geupdate op een AMD moederbord, hangende aan een PCI-X RAID5 controller, in een RAID5 array/set. :+ Dus dat je een Intel moederbord nodig zou zijn om de firmware van de schijfen te updaten is echt onzin. ;)

P.s. Mijn schijfen zijn van eind vorig jaar en hadden inderdaad de nieuwe firmware nodig. De Schijfen die Rond en/of na februari dit jaar zijn geproduceerd zouden overigens deze firmware al moeten hebben of zelfs nieuwere firmware.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 08-08-2005 09:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruizzie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-07 10:21
Hee Viper,

Zou je misschien een link naar die firmware kunnen posten? Ik zit nog steeds met dat probleem namelijk en ik denk dat jou firmware de oplossing is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en scroll dan een beetje naar beneden richting het stukje "Compatibiliteit" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ohhhh...

Mijn DM10 250GB S-ATA komt vandaag/morgen binnen en moet gaan werken op een ASUS P4P800....

Tot voor ik dit topic las, heb ik eigenlijk alleen maar positieve vermeldingen gelezen met als uitzondering dat de DM9/10 warm worden, maar makkelijk op te lossen door de drives op een koele plaats in je kast in te bouwen, of een HD koeler te gebruiken.
rapture schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:07:
DiamondMax 10 is een bugged serie van Maxtor harde schijven, dus je kan het proberen te flashen. Maar op eigen risico want er zijn al veel harde schijven op GoT naar de kloten geflashed.

[...]

Bijna alle computerwinkels verkopen Maxtor, het is goedkoop en werkt wel, dus de verkopers zeggen gewoon dat Maxtor het beste is. Terwijl het maar eenheidsworst voor de consument is en wanneer een Maxtor schijf begint te verslijten, dan wordt het met de maanden luider en luider. Vanaf het moment dat je eisen aan een harde schijf stelt dan moet je naar de andere merken. Hitachi voor performance in dezelfde klasse (7200rpm), Seagate/Samsung voor de stilte, WD is de enige die 10000rpm consumentenschijven maakt,...
@ Raptor
Zijn de DM10 schijven dan zo brak? Lost een firmware upgrade (versie 1B70 of later) dit op?

@BalusC :)

Toegevoegd:
Ik post mijn bevindingen wel hierbij. Kan even duren (Nieuwe drivers chipset en BIOS flash)...........vaak gedaan, nooit probleempjes maar je weet maar nooit.

Maxtor DiamondMax10 250GB 16MB 7200RPM SATA150 NCQ FW BANC1G10 (6B250S0)
op:
ASUS P4p400 BIOS AMI 1019 Pentium 4 2,4GH 533 768MB

Sandra Light 2005:

Bufferd read 40MB/s
Sequential read 55MB/s
Random read 38MB/s
Schijf buffer 121MB/s !!wow die 16MB cach werkt goed :o

Temperatuur:
21c bij opstarten systeem
34c Idle na 1 uur
39c na 2 uur bestanden overzetten/films decoderen/Sandra light

Geluid? eigenlijk niet waarneembaar. zelfs de koppen verplaatsen zich muis stil. Dit is de stilste HD die ik ken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar op eigen risico want er zijn al veel harde schijven op GoT naar de kloten geflashed.
rapture overdrijft een beetje ;)

Firmware 1B70 is overigens sinds eind januari dit jaar af-fabriek op de schijven geflasht, dus je hoeft je geen zorgen te maken als je de schijf nu pas koopt :)

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

ff een klein kickje.
Zie mijn probleem: [rml][ SATA] Windows installeren lukt maar niet[/rml]
Intussen na heel wat gezoek etc lijkt het dus idd ook een firmware issue te zijn in mijn geval.
Ik heb firmware BANC1E00 (ik heb Maxtor al gemailed, maar niks terug gehoord).
Nu heb ik geen flauw benul van al die hex dinguz, maar is de fw in de faq nieuwer of ouder? En kan ik gewoon naar een oudere flashen in case het een oude is? En als je zo'n schijf flashed gaat alle data dan verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

2e kick op de vraag wat voor gevolgen het flashen heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:37

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat alleen Maxtor jou daarover zekerheid kan geven, maar ik denk eigenlijk dat het niet de firmware is (dan krijg je überhaupt problemen en niet alleen dit soort raar gedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

BalusC schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:12:
Firmware 1B70 is overigens sinds eind januari dit jaar af-fabriek op de schijven geflasht, dus je hoeft je geen zorgen te maken als je de schijf nu pas koopt :)
Hoeveel kans is er dat de computerwinkel om de hoek een enorme voorraad aan harde schijven van voor januari heeft? Ik denk weinig en toch wil je niet zo'n miskoop gaan doen. Principeel bugged en miserie series boycotten.

Zo'n topics doet je toch wel 2x nadenken voordat je zelf begint harde schijven te flashen.
Maxtor DM10 schijven dood door firmware update?

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 27-08-2005 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Tnx voor de link rapture. Ik heb vrijdag bericht gehad van Maxtor dat issue bekend is en ze hadden al een nieuwe firmware voor me gestuur, maar naar me gmail adres, die de file dus geblocked had. Nu moet ik tot maandag weer wachten voor ze het naar een ander adres sturen.
Ik wacht dus nog ff af, want mocht het fout gaan is het hun geissuede firmware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee Viper,

Zou je misschien een link naar die firmware BANC1G20 kunnen posten? Ik zit nog steeds met dat probleem namelijk en ik denk dat jou firmware de oplossing is voor mijn DiamondMax 10

Bedankt
Pagina: 1