[RAID] Problemen met Asus A8N-SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 20:49
Ik wordt er echt horendol van. Het heeft allemaal wel lekker gedraaid maar ik ben de problemen eigenlijk gewoon spuugzat. Heb nou al bijna van alles geprobeerd, maar kom er echt niet meer uit. Ik zet dit in een nieuw topic omdat ik las dat er bijna een einde komt aan de 'Ervaring met ...' topic van dit moederbord, de Asus A8N-SLI.

Komtie: Voorheen draaide ik met een A8V-E Deluxe met een Highpoint RocketRAID 404 en 2x Western Digital 40GB in RAID0 en 2x IBM 123 GB in RAID1. Dit draaide altijd perfect, maar ik wilde eigenlijk over naar PCI-e en nForce4.
Mijn volgende bord werd een A8N-SLI met daarop onboard RAID. Maar in het begin gebruikte ik die nog niet. Ik werkte nog met de RocketRAID 404 en dat draaide voor 3 weken redelijk. Niet echt lekker want de schijven tikte erg vaak (op de A8V NOOIT!) en ook de performance was drastisch lager dan op de A8V-E Deluxe.
Op een gegeven moment kreeg ik foutmeldingen van het systeem dat de schijven kapot aan het gaan waren. Mijn RAID-controller gaf in de BIOS al aan dat er iets niet helemaal goed meer ging, en Windows (2K) begon bestanden te verwijderen. Aan het begin, als tie zegt dat de computer niet goed is afgesloten. Ik heb toen andere schijven aangeschaft. En wel Maxtor's....... Dat doe ik ook nooit meer. Ik heb 2x 80 GB in RAID0 en 2x 200GB in RAID1 gezet.
Toen was de performance helemaal weg. Win2K haperde als een gek (na een nieuwe install), terwijl ik gewoon alle laatste drivers geïnstalleerd had. Ik kon maar weinig doen, als ik in Winamp bijvoorbeeld muziek zat te luisteren online, haperde hij, waarschijnlijk omdat de schijven niet goed functioneerden... En zo waren er nog veel meer dingen. Hij bleef vaak ook even vast staan...
Op een gegeven moment ben ik eens op GoT gaan lezen en las ik allemaal problemen met Maxtor's en dit moederbord. Dus ik besloot om over te gaan op S-ATA RAID 0+1. En wel met Seagate's Barracuda 7200.2 120GB, lijken me helemaal geen verkeerde schijven.
Okee, ik alle 4 nieuwe schijven aangesloten en de Highpoint 404 verwijderd. In de BIOS alles goedgezet. RAID enablen... Naar de BIOS van NVRAID met F10. Alle schijven goedgezet in 1 array van RAID 0+1.

Voorzover gaat alles goed, WinXP Pro incl. SP2 geïnstalleerd, ging als een gek en draaide ook prima. Alle update's en software staat er op. En nog steeds lekker draaien... Tot vanmiddag... Opeens krijg ik de melding dat mijn array niet meer 'healthy' is tijdens het booten. Dus ik kijken, staat 1 schijf zeg maar losgekoppeld. Ik verwijder de schijf en rebuild het array met de losse schijf. Nou, 'healthy' again... Nee dus, na weer een paar keer herstarten een error, dus weer iets anders als niet 'healthy'. Mist er een schijf. Nu staat die ene schijf er dus helemaal niet meer bij.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar kom er echt niet meer uit... Wie kan me helpen, was altijd zo blij met ASUS, maar dat neemt nu echt wel af!

Specs:
Asus A8N-SLI
AMD Athlon64 3500+
nVidia 6600 GT 128 MB PCI-e
2x 512MB Corsair
4x Seagate Barracuda 7200.7 S-ATA
450W Enermax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Als ik het allemaal lees heb je of veel pech of er zit iets niet goed.
Even komende op je voeding, deze vind ik wat aan de matige kant met een SLI bord, zeker die van Asus.
In je handleiding staat hoeveel je voeding moet leveren met een bepaalde config. Druk daar rustig eens iets bij op omdat je niet een maar vier hd's in gebruik hebt.
Zeker met harder schijven is een degelijke voeding wel op zijn plaats en als je mobo alles weg trekt dan trekken je schijven het niet :(
Het is een suggestie want dat probleem van jou is wel een hele goeie uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Hier een linkje naar een site waar je je maximale stroomverbruik kan berekenen: klik

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Ik kom niet verder dan 343 W. Dus ik denk dat daar het probleem niet echt ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Neem de onderstaande FAQ-stukken eens globaal door, misschien zit er iets van gading tussen :)
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Hoe oud is die voeding trouwens? Welke spanningen meet je? (BIOS, motherboard monitor, speedfan, etc).

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 11-07-2005 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij moet een 450 Watt Enermax voeding dit systeem prima kunnen trekken. Zelf heb ik een 480 Watt Enermax voeding welke het volgende systeem weet te voorzien van de nodige spanning:

AMD Athlon 2800+ MP (2x)
2x 512MB PC2100 re. ecc DDR SDRAM
Gigabyte GA-7DPXDWP
ATI Radeon 9800 Pro 128MB
RAIDcore BC4852 (8x -S-ATA, RAID controller)
4x 200GB 7200rpm Maxtor DiamondMAX 10
NEC3500 DVDRW
Plextor DVD-ROM
PCI <> USB2.0, 5 poorten.

De voeding is er eigenlijk voor bedoeld om uiteindelijk met 8x 200GB te gaan draaien.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Ik heb de FAQ globaal doorgenomen. Maar het meeste had ik zelf ook al bedacht. Toch lijkt het me een probleem te zijn in de BIOS van de nForce RAID controller. Maar ik denk dat ik ook voor een andere voeding ga kijken. Ik nam aan dat 450W genoeg was, maar ik merkte net, toen ik wat aan het klooien was dat er verschil zit in storing als ik mijn beide optical drives aansluit of niet.

Morgen maar eens om een dikkere en wellicht betere voeding, dacht dat Enermax toch wel een goed merk was. Waardes van voltages zijn overigens in Probe: 12V = 11,776V; 5V = 4,919V; 3,3V = 3,313V en Vcore = 1,472V.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voeding vervangen is echt onzin in dit geval en zonde van het geld.

Kijk bijv. eens naar mijn specificaties die niet echt bijzonder afwijkend is van jouw systeem. Ik heb 'maar' een 350 watt Nexus.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 11-07-2005 21:47 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Geen nieuwe voeding dus? Ik heb inderdaad ook de 480W versie zie ik net. Volgens mij zijn die voltages altijd zo geweest, dus daar zal er ook wel niet aan liggen. Alleen heb ik nog geen verloop zitten op mijn 20 > 24 pins voeding stekker. Maar ik heb gelezen dat dat niet uitmaakt.

Ik heb een update: krijg nu ook blauwe schermen aan het begin van XP. Kom er niet meer fatsoenlijk in. En met elke reboot is het weer afwachten wat de nForce RAID BIOS nou weer heeft. Gaat ie in 1 keer door, of is er weer wat aan de hand? Ik wordt er echt gek van, ben ik de enige met dit probleem? Kan ik de NVRAID BIOS eigenlijk updaten, of zit dat in de BIOS van het bord zelf? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

theXE schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:42:
Morgen maar eens om een dikkere en wellicht betere voeding, dacht dat Enermax toch wel een goed merk was. Waardes van voltages zijn overigens in Probe: 12V = 11,776V; 5V = 4,919V; 3,3V = 3,313V en Vcore = 1,472V.
Vervangen is niet nodig ;) Enermax maakt prima spul. Maar voedingen kunnen ook slijten, vandaar dat ik vroeg naar de leeftijd en de voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben die 7200.7 Seagates al ncq? Zo ja -> uitzetten.

Verder weet ik precies hoe je je voelt. Heb ongeveer hetzelfde probleem, dwz een bak ellende met raid 0 en/of 1.

Ik kijk het zelf nog een paar weekjes aan en dan koop ik eerst een nieuw moederbord (wat een kolere ding) en daarna nieuwe hardeschijven (als het dan nog niet opgelost is).

Mijn systeem draait trouwens met Seagate's 7200.8 sneller op de Sillicon controller (hogere average read). Alleen de burst speed was lager, ongeveer de helft. Wel heb ik bij de sillicon's meerdere crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
Ik heb dit probleem ook gehad met een MSI bord, maar kon dan gewoon de set repareren. Hij gaf aan dat er een schijf miste, terwijl die er toch was.

Het probleem zat hem in de kabel. Ik heb de MSI-kabels vervangen door de kabels die ik bij mijn A8N-sli kreeg, omdat die veel beter vastzaten (klemden beter). Probeer dus eens andere kabels en kijk of ze wel goed vastzitten. Want jouw probleem komt verder exact overeen met wat ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Ik heb hier misschien wel honderd S-ATA kabels liggen en heb die al vaker verwisseld. Ik ga dalijk even beginnen met een nieuwe setup. Kijken hoelang die het uithoudt. Maar is die NVRAID BIOS niet up te daten? Ik gebruik nu de laatste Asus BIOS 1010-002, een beta dus.

De voeding is trouwens een Enermax EG465AX-VEGFM en al weer wat jaartjes oud. Het missende verloop stekkertje van 24 > 20 pins kan het dus niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:13:
Hebben die 7200.7 Seagates al ncq? Zo ja -> uitzetten.
Hoe zet ik dat uit? Kan toch niet in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat moet niet via je bios. Je vind 'm bij de proporties van de nVidia IDE ATA/ATAPI controllers in de device manager van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Ja, maar dat heeft dan toch niks met de BIOS te maken waar ie vaak niet doorheen komt?

Zou een oplossing misschien zijn om een S-ATA RAID controller aan te schaffen? Daar zit ik nu aan te denken. Systeem draait nog steeds niet namelijk. En dan gelijk eentje die RAID5 ondersteunt. Want dat heeft NVRAID niet. ;(

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Ik ben nu bezig geweest om 2 schijven los te koppelen. Dus maar twee verbruikers dus. En dan in de BIOS van NVRAID een stripe van 2 discs maken. Dat lukte, maar als ik nu bezig ben met de PC lijkt het wel alsof hij opeens de connectie met de schijven kwijt is.

Als ik zeg maar even wacht (minuutje of 20) bij de setup van XP, en ik druk dan op [ENTER] van doorgaan, dan zegt ie dat er geen schijfstations zijn gevonden. Terwijl hij dat daarvoor wel zag. Waar kan dit nou aan liggen? Het maakt me steeds wanhopiger....... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Het is even stil geweest, maar ben er even tussenuit geweest. Ben er achter gekomen dat 1 van de 'nieuwe' Seagate's naar de eeuwige jachtvelden was. Het apparaat ging wel aan, spinde ook wel, werd zelfs nog wel herkend door de BIOS, maar als je er even mee gewerkt had, was hij ineens vertrokken. Beetje rot, nu dus maar gelijk 2 nieuwe aanschaffen. Altijd leuk, voor RAID5.....

Bedankt voor alle info, tricks en links! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

offtopic, dat is uiteindelijk dus een dure grap geworden.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet eerlijk zeggen dat ik dit mobo samen met de seagates niet vertrouw. Heb het zelf ook maar had het liever anders gedaan. Ben eindelijk stabiel nu maar moet nog ff wachten hoelang. Dan flikker ik ook die kolere dingen eruit en koop ik Maxtors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE
Is een duur grapje geworden inderdaad, maar het draait nu goed in elk geval. Krijg nu alleen weer problemen met mijn Live 5.1. Echt, het lijkt wel of ik alleen maar ellende heb met die nieuwe Asus borden. Maar goed, we blijven gewoon lekker doorgaan.

Trouwens, die Highpoint 1820a is best een aardige kaart. In RAID5 met 5x 120 GB Seagate schijven is dat ding echt retesnel. En ik heb 450 GB. Ook in Windows, dus dat vind ik wel lekker. :9~

EDIT: Ook het laatste probleem is opgelost lijkt het, de kX-drivers zijn de gekste! Wat een geluid komt er nu uit... :9

[ Voor 13% gewijzigd door theXE op 23-07-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kX drivers???

Laat ff weten wat dat is, heb namelijk problemen met mijn Audigy 2 ZS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
vraagje ik zie dat je een Highpoint 1820a gebruikt dit is toch een pci-x variant
geeft dat geen problemen in een gewoon pci slot?
Pagina: 1