coaxial in/out beter dan line in/out?

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21773

Topicstarter
Heb een home cinema setje van sony en sinds kort heeft die wat kuren. Als ik een audio cd opzet dan hoor ik steeds de eerste seconde van elke song niet. Dacht eerst dat het aan de cd speler lag en heb die toen terug gebracht aangezien ik nog garantie had. Heb hem weer terug gekregen met een nieuwe laser erin maar het probleem is nog steeds aanwezig. Nu had ik de cd/dvd speler aangesloten via een coaxial aansluiting dus ik dacht laat ik voor de grap eens de coaxial kabel verwijderen en de line in/out gebruiken. En tada: probleem opgelost.

M.a.w. in de coaxial aansluiting lijkt een soort lag van ongeveer 1 seconde te zitten (alleen bij audio cd's overigens, niet bij dvd's). Nu resteren er bij mij twee vragen.

1) how the hell is dit mogelijk?
2) is coaxial in/out beter dan line in/out. Als dat het geval is dan breng ik namelijk het hele spulletje inclusief versterker nog een keertje terug ( weet namelijk niet of het in de cd speler zit of de versterker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik denk dat de decoder eerst analyseert om wat voor signaal het gaat PCM, AC3 of DTS. Dat doet ie in die eerste seconde en daarna gaat ie pas daadwerkelijk het geluid afspelen. Dit heeft dus nix met de CD/DVD speler te maken.

Om dit op te lossen zal je je setje handmatig op PCM moeten zetten (en op AC3/DTS bij DVD), als dit mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 10:50
Het probleem zit in de versterker. De coax verbinding is een digitale verbinding. De versterker moet eerst even herkennen wat voor een signaal er op die ingang binnenkomt (bijv. pcm zoals cd's of ac3 voor dvd's, etc). En kennelijk duurt dat een seconde. Wellicht is het op te lossen door die herkenning of automatische stand of wat dan ook uit te zetten en deze vast in te stellen op bijv. pcm.
Of de analoge line out beter is dan de digitale hangt af van welke Digitaal/Analoog converter beter is. Die in je cd speler of in je versterker. Probeer beide even, hoor je geen verschil, gebruik dan de analoge uitgang dan ishet probleem ook opgelost :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 21773 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:23:
2) is coaxial in/out beter dan line in/out. Als dat het geval is dan breng ik namelijk het hele spulletje inclusief versterker nog een keertje terug ( weet namelijk niet of het in de cd speler zit of de versterker)
Als jij dat niet weet, en je hoort het niet (ook niet met een hoofdtelefoon), wat maakt het dan uit?

(coax=digitaal, maar het ligt aan de kwaliteit van de DA converter van de versterker vs de kwaliteit van de DA converter van de speler welke beter is, tenzij je digitale oren hebt)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21773

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:56:
Het probleem zit in de versterker. De coax verbinding is een digitale verbinding. De versterker moet eerst even herkennen wat voor een signaal er op die ingang binnenkomt (bijv. pcm zoals cd's of ac3 voor dvd's, etc). En kennelijk duurt dat een seconde. Wellicht is het op te lossen door die herkenning of automatische stand of wat dan ook uit te zetten en deze vast in te stellen op bijv. pcm.
Of de analoge line out beter is dan de digitale hangt af van welke Digitaal/Analoog converter beter is. Die in je cd speler of in je versterker. Probeer beide even, hoor je geen verschil, gebruik dan de analoge uitgang dan ishet probleem ook opgelost :)
_/-\o_ mijn dank is groot: dit was dus idd het probleem. Hij stond op auto herkenning. heb hem nu op PCM gezet en probleem is opgelost. Sufferds bij sony dat ze dat niet konden bedenken, het staat namelijk gewoon in de handleiding vermeld.