[Ervaringen] OS-loze PC/laptop kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
/*
* Ik heb op GoT gezocht naar "OS-loze computer kopen" dat gaf de volgende twee discussies:
* Aktie: Computer zonder windows
* en:
* Schandalige move van MS - NO OS verboden
* Ik ben alleen maar heel oppervlakkig door beide discussies heen gegaan, aangezien ze al bijna 3 jaar
* oud zijn, maar wat ik ervan heb gezien wordt het feit dat je geen NO-OS laptop's/PC's kan krijgen
* bediscusseerd maar verder geen ervaringen uitgewisseld over succes dan wel falen in een NO-OS
* oplossing afdwingen, daarom begin ik dit topic maar en ik hoop dat ik wel op de juiste plek ben.
*/

Op dit moment ben ik aan het kijken naar het kopen van een nieuwe PC of laptop, maar ik wil daarop linux (debian) draaien en heb om eerlijk te zijn geen zin om 100+ euro meer te betalen voor junk die ik niet ga gebruiken.
Nou heb ik gehoord dat als je niet akkoord gaat met de licentie en dan met je CD'tjes en de computer teruggaat naar de winkel ze je het geld moeten teruggeven (dat verhaal zag ik ook weer staan in het eerste van de 2 hierboven genoemde artikelen, dus ik neem aan dat het waar is. Een vriend van mij die rechten studeert gaf ook aan dat het zo zou moeten gaan)

Wat ik nou graag wil weten is of er hier mensen zijn die dat weleens hebben geprobeerd en of dat is gelukt, of loont het de moeite niet en kan ik beter gewoon heel erg hard zoeken naar NO-OS of linux laptops/PC's?

[Bij PC's bestaat natuurlijk altijd de zelf-bouw optie waarbij je dus door niemand wordt gedwongen een OS te kopen, maar heeft er iemand laptop bouwpakketten?]

[Ik zeg trouwens wel de hele tijd NO-OS, maar een bak met linux voorgeinstalleerd is natuurlijk ook OK.]

edit:
link gefixt - bedankt JoetjeF

[ Voor 7% gewijzigd door Keeper of the Keys op 10-07-2005 20:40 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

offtopic:
Je tweede link moet Schandalige move van MS - NO OS verboden zijn, dus een extra 4 erachter

Verwijderd

Volgens mij kan je Jewel aardig naar je eigen wensen aanpassen.

Als je de prijslijst bekijkt zie je ook prijzen van verschillende Windows versies, dus ik zou daar eens een kijkje nemen. Misschien even contact opnemen met Jewel en vragen wat de mogelijkheden zijn.

En daar komt bij dat Jewel nog goede notebooks zijn ook :)

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40
Trefwoorden "laptop zonder windows":
Laptop merken leverbaar zonder Windows
[rml][ laptop] geen windows-licentie[/rml]

Waarvan eentje van 30-04-2005 is.

Maar ik moet zeggen dat ik de ifno rond deze onderwerp ook niet veel vind. Misschien moet het toegevoegd worden aan FAQ van CSL en/of NOS of een "Grote NO-OS-laptop topic" :P

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Heb je hier wat aan?
http://www.linux-laptop.be/laptop.htm

Bernard

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel simpel; je belt Dell, kiest samen met de telefoniste een type (van de site), configureert 'm samen en je zegt dat je er geen OS op wil.

Ja, dit kan, ja, dit mag en nee, het scheelt je niet in de kosten. Aangezien dit soort grote bedrijven OEM-licenties bij het leven afnemen, kost het niet meer dan een tientje of 2 ofzo en die korting berekenen ze je in principe niet door.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Ik heb een Fujitsu-Siemens Amilo laptop, met Windows XP Home licentie gekocht. Ik ging er vanuit dat ik die gewoon terug kon sturen en dan mijn geld voor de licentie terug kon krijgen.

Ik heb de winkel ook verzocht zich aan de licentievoorwaarden van de door hen verkochtte produkten te houden en ik heb elke optie behalve de rechter eraan gewaagd, maar het enige wat ik kon doen was de hele laptop terugsturen.

Veel winkels zijn nog steeds van mening dat Windows een onderdeel is van de laptop en dat het dus niet mogelijk is om alleen dat in te leveren :( Mocht je een winkel vinden die dat wel doet, roep dan even, ik wil binnenkort een tweede laptop halen voor mijn vrouw en ook die wenst geen windows. Ben inmiddels al zover dat ik aan het shoppen ben voor een Mac, maar met die move naar Intel lijkt me een PowerPC mac nu niet zo'n handige aankoop.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Pegasus81
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-01 22:05

Pegasus81

Group: Infinity

Bij de MyCom doen ze niet moeilijk over wel of geen windows op PC's. PC's zonder windows kosten dus ook minder. Met laptops is het ander verhaal. omdat deze pre-installed zijn.

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 13:43
Ik heb mijn laptop gekocht bij Informatique (een Informatique notebook, zelf samen te stellen) en die kon ik zonder OS bestellen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Asus verkoopt zijn laptops zonder OS (volgens mij). Maar sommige dealers zullen er alsnog wel weer Windows op willen zetten..

• MAX3400

MAX3400

Gerco schreef op maandag 11 juli 2005 @ 10:14:
Ik heb een Fujitsu-Siemens Amilo laptop, met Windows XP Home licentie gekocht. Ik ging er vanuit dat ik die gewoon terug kon sturen en dan mijn geld voor de licentie terug kon krijgen.
Excuse me hoor, maar ondanks een mogelijke aversie tegen Windows, is het voor een winkel ondoenlijk om te gaan/komen controleren of je wel de goede CD/manual terugstuurt, niet ergens een aantekening hebt gemaakt van de serial-key voor je buur/tante/kinderen of whatever en niet ergens stiekem een image hebt gemaakt van je pre-install.

Oftewel; er blind vanuit gaan dat je iets terug kan sturen; in de huidige wereld van software, p2p en piracy is dat niet de slimste veronderstelling imho.

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:18:
[...]

Excuse me hoor, maar ondanks een mogelijke aversie tegen Windows, is het voor een winkel ondoenlijk om te gaan/komen controleren of je wel de goede CD/manual terugstuurt, niet ergens een aantekening hebt gemaakt van de serial-key voor je buur/tante/kinderen of whatever en niet ergens stiekem een image hebt gemaakt van je pre-install.

Oftewel; er blind vanuit gaan dat je iets terug kan sturen; in de huidige wereld van software, p2p en piracy is dat niet de slimste veronderstelling imho.
Dat het mogelijk zou kunnen zijn okee. Maar het geeft een winkel niet het recht om op basis van een verdenking zoiets te weigeren. Kan hier wel een mooie metafoor neerzetten, maar denk wel dat je het begrijpt dat er bepaalde regels/wetten zijn die gelden en niet zelfstandig mogen worden bepaald omdat het product niet goed beveiligd zou zijn. Moeten ze maar een kraslaag over de serial maken ofzo. :O

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2005 12:48 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:46:
[...]
Dat het mogelijk zou kunnen zijn okee. Maar het geeft een winkel niet het recht om op basis van een verdenking zoiets te weigeren. Kan hier wel een mooie metafoor neerzetten, maar denk wel dat je het begrijpt dat er bepaalde regels/wetten zijn die gelden en niet zelfstandig mogen worden bepaald omdat het product niet goed beveiligd zou zijn. Moeten ze maar een kraslaag over de serial maken ofzo. :O
Kraslaag over serial? Dat kan, maar die is dan al opengekrast door de leverancier voor de installatie van je systeem en neemt 'm dus niet meer terug.

Back on-topic: een laptop is zeer vaak maatwerk qua type hardware en dus drivers. En een producent heeft zijn helpdesk ingericht voor "normale" vragen en liever niet voor mensen die een heel ander OS willen installeren en tegen driver-problemen aanlopen. En dus krijg je een pre-install + CD met drivers voor dat OS; dus dat je wel een clean install kan doen als je dat zou willen.

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:01
Wilke schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:09:
Asus verkoopt zijn laptops zonder OS (volgens mij). Maar sommige dealers zullen er alsnog wel weer Windows op willen zetten..
Dat kan ik bevestigen, ik heb zelf een goed jaar geleden een Asus L3500D aangeschaft zonder enige vorm van OS. Was wel iets goedkoper, maar niet die 100+ Euro die normaal voor een OEM-licentie gevraagd wordt

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

slager schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:08:
[...]

Dat kan ik bevestigen, ik heb zelf een goed jaar geleden een Asus L3500D aangeschaft zonder enige vorm van OS. Was wel iets goedkoper, maar niet die 100+ Euro die normaal voor een OEM-licentie gevraagd wordt
Die prijs is dan ook inclusief winst van de verkoper.

De 'echte' prijs voor OEM versies ligt tussen de 35 (Home) en de 60(Pro) euro.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

MAX3400 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:18:
In de licentie overeenkomst die bij Windows zit (dus ook die bij de laptop) staat netjes aangegeven dat ik de Windows licentie mag inleveren voor cash als ik die niet wil hebben. Ga jij nu eens vertellen waar ik onjuist handel of aannames maak. De winkel verkoopt een produkt en is niet bereid om zich aan hun eigen licentie overeenkomst te houden, waar doe IK iets fout in dit proces ???
YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY, OR USE THE SOFTWARE; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND, IF APPLICABLE.
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/eula.mspx
Aangezien ik voor die licentie betaald heb, lijkt een refund me wel applicable.

[ Voor 23% gewijzigd door Gerco op 11-07-2005 16:10 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• MAX3400

MAX3400

Gerco schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:01:
[...]

In de licentie overeenkomst die bij Windows zit (dus ook die bij de laptop) staat netjes aangegeven dat ik de Windows licentie mag inleveren voor cash als ik die niet wil hebben. Ga jij nu eens vertellen waar ik onjuist handel of aannames maak. De winkel verkoopt een produkt en is niet bereid om zich aan hun eigen licentie overeenkomst te houden, waar doe IK iets fout in dit proces ???

[...]

Aangezien ik voor die licentie betaald heb, lijkt een refund me wel applicable.
Afhankelijk van de pre-install zal een leverancier inderdaad de Windows-spullen terug moeten nemen als de key nog niet is ingevoerd en geactiveerd.

Verder dat de aanname dat de winkel iets verkoopt en zich niet aan de licentie houdt; jouw PC-boer is reseller van Microsoft Windows en niet de uitvinder; hou dat goed in de gaten. Desondanks zullen ze verplicht zijn om een niet-geactiveerde & gesealde CD/key terug te nemen en een vergoeding te geven zoals Microsoft NL dat voorschrijft.

Mocht een leverancier desondanks niet meewerken, zou ik adviseren om onderstaande gegevens even te raadplegen en daar de "algemene vraag" over retour/cashback neer te leggen.
Contactgegevens:
Microsoft B.V.
Boeing Avenue 30
1119 PE Schiphol-Rijk
Tel.: 020-5001500
Fax: 020-5001999

Productactivatie
U wilt informatie over Microsoft Product Activation. Wilt u Windows XP of een Office XP-product telefonisch activeren of ondervindt u problemen bij de activatie van uw product? Bel dan gratis 0800-0233487.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Nou heb ik gehoord dat als je niet akkoord gaat met de licentie en dan met je CD'tjes en de computer teruggaat naar de winkel ze je het geld moeten teruggeven (dat verhaal zag ik ook weer staan in het eerste van de 2 hierboven genoemde artikelen, dus ik neem aan dat het waar is. Een vriend van mij die rechten studeert gaf ook aan dat het zo zou moeten gaan)

Wat ik nou graag wil weten is of er hier mensen zijn die dat weleens hebben geprobeerd en of dat is gelukt, of loont het de moeite niet en kan ik beter gewoon heel erg hard zoeken naar NO-OS of linux laptops/PC's?
Ik zou er niet vanuit gaan dat ze je makkelijk je recht laten halen, ik heb het zelf bij toshiba geprobeerd maar die oplichters (ik kan het niet anders noemen) weigerden zich aan de overeenkomst te houden en betoogde dat windows een ondeelbaar deel van de overeenskomst was, ik mocht dus wel de hele laptop terugsturen (normaal zou ik een laptop zonder os kopen maar in dit geval was ik ivm een pc-prive project van school aangewezen op een beperkte groep leveranciers).

Via de rechter zou ik idd wel mn geld terug hebben kunnen krijgen maar daar had ik weinig zin in, nu koop ik simpelweg geen toshiba producten meer en raad ik iedereen die mijn advies zoekt mbt pc aankopen toshiba af (vnml vanwege de asociale manier van het afhandelen van deze zaak)

maw: je staat in je recht maar het krijgen ervan is moeilijk dus ik raad je aan om een pc/laptop aan te schaffen die wel zonder os leverbaar is (en waar je dus ook niet alsnog extra betaald)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• MAX3400

MAX3400

blouweKip schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:37:
[...]

Ik zou er niet vanuit gaan dat ze je makkelijk je recht laten halen, ik heb het zelf bij toshiba geprobeerd maar die oplichters (ik kan het niet anders noemen) weigerden zich aan de overeenkomst te houden en betoogde dat windows een ondeelbaar deel van de overeenskomst was, ik mocht dus wel de hele laptop terugsturen (normaal zou ik een laptop zonder os kopen maar in dit geval was ik ivm een pc-prive project van school aangewezen op een beperkte groep leveranciers).

Via de rechter zou ik idd wel mn geld terug hebben kunnen krijgen maar daar had ik weinig zin in, nu koop ik simpelweg geen toshiba producten meer en raad ik iedereen die mijn advies zoekt mbt pc aankopen toshiba af (vnml vanwege de asociale manier van het afhandelen van deze zaak)

maw: je staat in je recht maar het krijgen ervan is moeilijk dus ik raad je aan om een pc/laptop aan te schaffen die wel zonder os leverbaar is (en waar je dus ook niet alsnog extra betaald)
Euh, niet helemaal. Toshiba kan inderdaad in de kleine letters hebben staan dat ze je alleen iets willen verkopen uit produktlijn X of Y mits je akkoord gaat met de levering van hun software/drivers i.c.m. een OS.

Het is helaas niet allemaal eenrichtingsverkeer. En daarbij; voor hetzelfde geld ontwerpt Toshiba een produktlijn specifiek voor een bepaald OS en neemt dan op in de leveringsvoorwaarden dat garantie & werking alleen worden gegarandeerd met dat OS (wat je dus niet terug kan sturen want dan vinden ze dat je hun produkt niet kan/wil gebruiken binnen hun specificaties).

Je gaat toch ook geen XBOX kopen en dan geld terug vragen omdat je op internet een andere manier hebt gevonden van aansturen van de hardware? Die XBOX is ontworpen met een bepaald OS in gedachten en alle veranderingen eraan liggen vast in kleine letters en EULA!

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2005 17:42 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

MAX3400 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:30:
Afhankelijk van de pre-install zal een leverancier inderdaad de Windows-spullen terug moeten nemen als de key nog niet is ingevoerd en geactiveerd.
Windows was pre-installed, maar dat mag niets uitmaken. Een reseller kan niet voor mij akkoord gaan met de EULA en is dus nog steeds gebonden aan de voorwaarden zoals die daarin staan beschreven als ik niet akkoord ga met diezelfde EULA.

Of 'ie al geactiveerd was weet ik niet, ik heb het, conform de bepalingen in de EULA, niet opgestart en gelijk de schijf gepartitioneerd en linux geinstalleerd. Het lijkt me alleen niet ter zake doen. Ik zal zeker even een telefoontje plegen naar die MS afdeling, ik verwacht niet dat er iets uitkomt, maar het is te proberen.
voor hetzelfde geld ontwerpt Toshiba een produktlijn specifiek voor een bepaald OS en neemt dan op in de leveringsvoorwaarden dat garantie & werking alleen worden gegarandeerd met dat OS (wat je dus niet terug kan sturen want dan vinden ze dat je hun produkt niet kan/wil gebruiken binnen hun specificaties).
Dat moeten zij weten, dan moeten ze er alleen geen Windows bijleveren of een andere EULA voor Windows bijsluiten. Zo lang er in die EULA staat dat je het terug kan brengen, moet het kunnen, ongeacht andere voorwaarden. (behalve natuurlijk de wet, die staat boven EULAs)

[ Voor 27% gewijzigd door Gerco op 11-07-2005 17:56 ]

• blouweKip
Voor toshiba geld ook de nederlandse wetgeving, als zij in hun algemene voorwaarden rechten uitsluiten die mij volgens de geldende (nederlandse) wet toekomen dan zijn die voorwaarden niet geldig, hoe mooi ze er ook omheen lullen..

• MAX3400

MAX3400

blouweKip schreef op maandag 11 juli 2005 @ 19:20:
Voor toshiba geld ook de nederlandse wetgeving, als zij in hun algemene voorwaarden rechten uitsluiten die mij volgens de geldende (nederlandse) wet toekomen dan zijn die voorwaarden niet geldig, hoe mooi ze er ook omheen lullen..
Volgens mij probeert men in dit topic op allerlei manieren eronderuit te komen dat je in sommige gevallen gewoon geen mogelijkheid hebt om iets terug te sturen tegen een vergoeding. :X

Laten we wel wezen; koppelverkoop is niet alleen in computerland een fenomeen. Als je een beetje om je heen kijkt zie je zelf ook legio voorbeelden waarbij je produkt X alleen kan kopen/gebruiken met produkt Y erbij. Zie bijvoorbeeld (om dan toch in Microsoft sfeer te blijven) over de XBOX, maar blijkbaar leest men daar overheen.

Maar hetzelfde geldt voor alles waar een ROM inzit met een soort OS, of wou je zeggen dat je Pioneer aan gaat klagen omdat je geen ander "OS" op je DVD-speler kan installeren of kan ruilen?? Of wil je je Palm PDA gaan installeren met Windows Mobile 2003 SE ondanks dat het OS je CPU ofzo niet herkent?? Of wou je het motormanagement van een Lamborghini in je Suzuki zetten en dus je halve motor-inhoud terugsturen naar Suzuki??

Tuurlijk, eens, een PC zou ook behoren te werken met een ander OS, maar ga niet lopen miepen als de pre-install al geinstalleerd is en geactiveerd of dat een leverancier zijn vraagtekens zet bij de manier waarop jij je Windows-CD/serial behandeld hebt of terugstuurt.

"Nee hoor meneer de verkoper; ik heb de verpakkingen opengemaakt en alles bij elkaar gezocht wat ik wel nodig zou hebben. En dus stuur ik dus nu een kale CD met serial-sticker terug." 8)7

De topicstarter vroeg zich af waar je laptops kon kopen zonder OS. Blijkbaar op genoeg plekken en anders (maar ook daar nog niks op gehoord) zou je bij elke grote leverancier telefonisch een eigen config in elkaar kunnen schroeven. En mijn ervaring met Dell is wat dat betreft buitengewoon goed.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2005 20:59 ]

• MAX3400

MAX3400

Gerco schreef op maandag 11 juli 2005 @ 17:54:
[...]

Windows was pre-installed, maar dat mag niets uitmaken. Een reseller kan niet voor mij akkoord gaan met de EULA en is dus nog steeds gebonden aan de voorwaarden zoals die daarin staan beschreven als ik niet akkoord ga met diezelfde EULA.

Of 'ie al geactiveerd was weet ik niet, ik heb het, conform de bepalingen in de EULA, niet opgestart en gelijk de schijf gepartitioneerd en linux geinstalleerd. Het lijkt me alleen niet ter zake doen. Ik zal zeker even een telefoontje plegen naar die MS afdeling, ik verwacht niet dat er iets uitkomt, maar het is te proberen.

[...]

Dat moeten zij weten, dan moeten ze er alleen geen Windows bijleveren of een andere EULA voor Windows bijsluiten. Zo lang er in die EULA staat dat je het terug kan brengen, moet het kunnen, ongeacht andere voorwaarden. (behalve natuurlijk de wet, die staat boven EULAs)
Je wil dus iets terugsturen waarvan je niet weet of het geactiveerd was? Zou je mooi staan aangezien bijna elke pre-install al een key bevat; je moet alleen je naam en dergelijke nog even invullen ongeacht of je direct FDISK ofzo hebt gebruikt.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mag je overigens een OEM windows licentie verkopen als je hem niet hebt gebruikt?

Ik heb namelijk een laptop gekocht zónder Windows licentie, ook omdat ik Debian gebruik.

Nu ik echter mijn desktop niet meer gebruik, wil ik mijn laptop ook gebruiken voor mijn wekelijkse potje Age of Mythology, maar daar heb ik windows voor nodig :). Dus ik ben eigenlijk opzoek naar een windows.

Nu kan je in de meeste winkels ook gewoon een OEM versie kopen, maar zou ik er ook gewoon een van een particulier kunnen overnemen? :)
MAX3400 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:01:
Je wil dus iets terugsturen waarvan je niet weet of het geactiveerd was? Zou je mooi staan aangezien bijna elke pre-install al een key bevat; je moet alleen je naam en dergelijke nog even invullen ongeacht of je direct FDISK ofzo hebt gebruikt.
Que? Activeren? Tisdat? Je start die box, en die zegt dat je óf akkoord moet gaan, óf de boel eraf mikken en dan krijg je je geld terug. Je hebt toch niets met activeren te maken?

[ Voor 34% gewijzigd door eamelink op 11-07-2005 21:10 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

zoek naar laptop barebones en bouw hem lekker zelf. heb je alles in eigen hand. barebone's zijn er meerdere merken, asus, aopen, fic etc.

Aunt bunny is coming to get me!

• MAX3400

MAX3400

eamelink schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:08:
Mag je overigens een OEM windows licentie verkopen als je hem niet hebt gebruikt?

Ik heb namelijk een laptop gekocht zónder Windows licentie, ook omdat ik Debian gebruik.

Nu ik echter mijn desktop niet meer gebruik, wil ik mijn laptop ook gebruiken voor mijn wekelijkse potje Age of Mythology, maar daar heb ik windows voor nodig :). Dus ik ben eigenlijk opzoek naar een windows.

Nu kan je in de meeste winkels ook gewoon een OEM versie kopen, maar zou ik er ook gewoon een van een particulier kunnen overnemen? :)

[...]

Que? Activeren? Tisdat? Je start die box, en die zegt dat je óf akkoord moet gaan, óf de boel eraf mikken en dan krijg je je geld terug. Je hebt toch niets met activeren te maken?
OEM mag je niet verkopen tenzij je een officiele Microsoft Reseller bent en dan nog alleen in combinatie met een volledig systeem.

En activeren; veel fabrikanten gooien een image op hun systeem, tikken de serial in, Microsoft installeert een aantal dingen en daarna kan het voorkomen dat je alleen je Naam, Gebruikersnaam en Land hoeft aan te geven. Dus, dan is de key al verwerkt in de installatie en is de EULA al geaccepteerd en de key geactiveerd. En geactiveerde keys mag je niet terugsturen.

*edit*
Dus, tenzij je je systeem hebt aangezet en gecontroleerd of je zelf je serial in moest tikken, heb je geen poot om op te staan; vooral niet als de leverancier zijn volledige werkwijze misschien wel 10000x per dag uitvoert met ingebouwde serials.
*end edit*

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2005 21:16 ]

• blouweKip
Volgens mij probeert men in dit topic op allerlei manieren eronderuit te komen dat je in sommige gevallen gewoon geen mogelijkheid hebt om iets terug te sturen tegen een vergoeding
Wat een onzin, soms wordt je bij een bepaald product gedwongen andere zaken af te nemen, ongeacht het feit of je keuze hebt bij de aankoop van dat product vind ik het niet meer dan normaal (en daar ondersteund de geleverde licensie mij in) dat ik het product of op zichzelf staande onderdelen daarvan kan omruilen tegen het bedrag dat ik daarvoor betaald heb (of dat nu 30 euro of 300 is), algemene voorwaarden betekenen niets als ze strijdig zijn met dwingende wetgeving.

Dat jij weinig op hebt met de vrije markt betekent niet dat andere mensen geen behoefte hebben aan vrije keuze

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Makkelijkste methode lijkt mij : In een winkel een laptop halen en ter plekke de verpakking openmaken en de windows cd's teruggeven en ze aan de licentievoorwaarden houden. Desnoods even computer opstarten in bijzijn van winkelpersoneel zodat zij ook de eula van MS kunnen lezen en dan gewoon geld terug vragen. Als je eerst naar huis toe gaat en dan teruggaat met een cd'tje en serial heb je een probleem.

Alhoewel ik me wel afvraag hoezeer MS hun eigen eula serieus nemen, want een gecertificeerd / gelicenseerd systeem is oa. te herkennen aan een sticker op de casing. Maar als je niet akkoord gaat met de licentie moet je dus ook deze sticker eraf peuteren ( en waarschijnlijk heel laten ) en dan toch de nieuwprijs betalen terwijl je toch een lelijke stickerplek hebt...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
MAX3400 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 20:56:
[...]

Volgens mij probeert men in dit topic op allerlei manieren eronderuit te komen dat je in sommige gevallen gewoon geen mogelijkheid hebt om iets terug te sturen tegen een vergoeding. :X

Laten we wel wezen; koppelverkoop is niet alleen in computerland een fenomeen. Als je een beetje om je heen kijkt zie je zelf ook legio voorbeelden waarbij je produkt X alleen kan kopen/gebruiken met produkt Y erbij. Zie bijvoorbeeld (om dan toch in Microsoft sfeer te blijven) over de XBOX, maar blijkbaar leest men daar overheen.

Maar hetzelfde geldt voor alles waar een ROM inzit met een soort OS, of wou je zeggen dat je Pioneer aan gaat klagen omdat je geen ander "OS" op je DVD-speler kan installeren of kan ruilen?? Of wil je je Palm PDA gaan installeren met Windows Mobile 2003 SE ondanks dat het OS je CPU ofzo niet herkent?? Of wou je het motormanagement van een Lamborghini in je Suzuki zetten en dus je halve motor-inhoud terugsturen naar Suzuki??

[...]

De topicstarter vroeg zich af waar je laptops kon kopen zonder OS. Blijkbaar op genoeg plekken en anders (maar ook daar nog niks op gehoord) zou je bij elke grote leverancier telefonisch een eigen config in elkaar kunnen schroeven. En mijn ervaring met Dell is wat dat betreft buitengewoon goed.
[...]
Ik denk dat je appels met peren aan het vergelijken bent, hoewel je misschien zelf een andere ROM in het apparaat kunt steken is die ROM toch een veel crucialer onderdeel van het product dan het OS. De ROM's zijn stukjes code/programma's die (meestal) specifiek door de producent zijn geschreven voor hun product om het te laten werken.
Het OS op een computer is een 3rd party product en er zijn meerdere varianten beschikbaar, noch de fabrikant noch de winkel heeft het recht mij een specifieke versie op te dwingen.

Verder wilde ik eigenlijk vooral weten in hoeverre het mensen was gelukt om hun licenties terug te sturen, of dat er toch wel zat mogelijkheden waren om laptops/retail PC's zonder OS te krijgen. In pricewatch kan ik bijvoorbeeld maar 3 laptops zonder OS vinden.

En iedereen bedankt voor de tips over merken die toch wel OS-loos leveren.

edit:

hmm, sorry ik dubbelpiost blouweKip, en zeg het nog omslachtiger ook...
Ik was nl even de hele pricewatch nog een keer aan het doornemen voordat ik schreef hoeveel ik er daar vond.

[ Voor 6% gewijzigd door Keeper of the Keys op 11-07-2005 22:47 ]

Verwijderd

KeeperoftheKeys, je kan toch genoeg winkels vinden die een pc of notebook zonder OS leveren?

http://www.caseelectronics.nl/
> Persoonlijk mijn voorkeur, ik kom hier vaker en alles is zonder OS ;)

http://www.alternate.nl/
> Zoals aangegeven, de Jewel notebooks hebben geen OS, ben echter niet zo'n fan van Alternate's service, maar da's persoonlijk ;)

http://www.sallandautomatisering.nl/
> hebben sommige Asus notebooks zonder OS, zie maar: http://www.sallandautomat...fo.php?pid=12072&catId=24

Dus ik denk dat er genoeg leveranciers zijn die zonder OS kunnen leveren.
Bovendien de vraag of je onder je OS kan uitkomen, nee, dan draai je de hele aankoop terug van het notebook, dat moet dan wel binnen 8 dagen.
Sowesio zullen de meeste leveranciers moeilijk doen hierover, dus vermijden is beter dan uitproberen en ik kan het weten, ik heb 1 1/2 jaar in een computershop gewerkt ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

MAX3400 schreef op maandag 11 juli 2005 @ 21:01:
Dat is het probleem van verkoper of Microsoft. Met hoe moeilijk het is hebben wij, mensen met een 'aversie tegen Microsoft' (ik heb de software gewoon nergens voor nodig, maar blijkbaar kwalificeert dat als aversie... laten we niet over dat halfzachte 'mogelijke' gaan discussieren: die hele insinuatie was onnodig en kwam volstrekt uit het niets), niets te maken. Ik betaal niet voor software die ik niet gebruik en als ik nergens heb getekend ik akkoord ging met de EULA, dan mag ik de software dus terugsturen. Als ik kwaad wil, bestel ik zo'n laptop en stuur hem na een dag terug met de mededeling dat ik toch van de koop afzie, zoals de Nederlandse wet dat toestaat. Wat ik in de tussentijd gedaan heb is oncontroleerbaar en natuurlijk mag ik het product getest hebben. Natuurlijk kan ik beter al de moeite van het terugvragen van het licentiegeld vermijden door gewoon een laptop aan te schaffen zonder OS en natuurlijk kan niemand verkopers verplichten laptops zonder OS te verkopen. De arm van de consument strekt echter wel zover dat het voor verkopers verstandiger kan zijn ook laptops zonder OS te leveren. Als er 'vuile' technieken gebruikt worden om dat te bereiken kan ik alleen zeggen: ook dat is niet voorbehouden aan de computerbranche. Aangezien dat als argument voor koppelverkoop telt, telt het ook als argument voor consumentendruk.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MAX3400

MAX3400

KeeperoftheKeys schreef op maandag 11 juli 2005 @ 22:43:
[...]

Ik denk dat je appels met peren aan het vergelijken bent, hoewel je misschien zelf een andere ROM in het apparaat kunt steken is die ROM toch een veel crucialer onderdeel van het product dan het OS. De ROM's zijn stukjes code/programma's die (meestal) specifiek door de producent zijn geschreven voor hun product om het te laten werken.
Het OS op een computer is een 3rd party product en er zijn meerdere varianten beschikbaar, noch de fabrikant noch de winkel heeft het recht mij een specifieke versie op te dwingen.
Ligt eraan hoe je het bekijkt... Toegegeven; de Linux-gemeenschap is groot en slim dus daar komen wel drivers voor. Maar niet elke fabrikant maakt drivers voor OS dit of dat... En dus zal je op een gegeven moment een produkt tegenkomen waar alleen Windows op draait omdat dat het enige is waar een duidelijke driver voor te vinden is (op enige termijn na aanschaf van het produkt).

Of stuur je ook je Apple G5 terug omdat je daar geen OSX op wil maar Windows? Of je UltraSparc 5 omdat je daar MacOS op wil ipv SCO/UNIX?

Misschien was het appels met peren, maar probeer jij maar eens een Sun-verkoper zo ver te krijgen om geen OS te leveren omdat je zelf wel gaat proberen Windows te installeren...

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

MAX3400, je vergelijkingen lopen spaak:

Je vergelijkt een apparaat met software in het ROM met een laptop + Windows. Deze vergelijking is niet goed en wel hierom: Bij de software in het ROM zit geen aparte licentie en die licentie vermeld dan dus ook niet dat ik de software mag inruilen. Dat is geen probleem, er is geen discussiepunt.

Bij de laptop + Windows optie zit WEL een aparte licentie voor Windows en die licentie vermeld ook dat ik de software mag retourneren voor een refund. Dit is een wezenlijk verschil met de optie hierboven, ik hoop dat je dat kan inzien.

Als ze Windows zouden meeleveren zonder EULA of met een EULA die inruilen niet toestaat was er geen enkel probleem en moeten we niet zeuren. Probleem is dat ze dat dus wel doen en zich er niet aan houden. Met een aversie tegen Microsoft heeft dit alles niets te maken, enkel met controleerbare feiten.

Dit heeft ook niets te maken met het wel of niet werken van hardware en drivers op linux en ook niet met het niet kunnen kopen van Sun servers zonder Solaris (geen omruilclausule). Ook heeft het niets te maken met het niet kunnen kopen van laptops zonder OS, aangezien geen OS ook geen EULA heeft. Het heeft ook niets te maken met het kunnen draaien van WhateverOS op WhateverDevice, enkel met de omruilclausule in de Windows licentie en het niet eraan houden van de vendors.

Je zegt ook dat ik een geactiveerde Windows niet kan retourneren, maar dat is niet waar. Ik kan het produkt retourneren als ik niet akkoord ga met de EULA, dat de vendor het produkt voor mij geactiveerd heeft is mijn probleem niet. De nederlandse wet gaat nog altijd boven de EULA, hoe graag Microsoft (en sommigen anderen) ook zouden willen van niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerco op 12-07-2005 01:07 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:38
Duidelijk weer een staaltje van te veel consumentenrecht.

Als je de laptop koopt accepteer je in feite dat daar Windows op staat als dat volgens de specificaties zo is. Ga nu niet lopen misselijken bij de winkel dat je de laptop wilt zonder Windows maar ga dan gewoon ergens anders je laptop kopen. sim-pel

Heb je al een laptop gekocht en je wilt hem perse zonder de bijgeleverde Windows versie gaan gebruiken dat zou het imo zo moeten zijn dat Microsoft je het geld teruggeeft ook al zal het voor hen niet simpel zijn.

Je bent nu uiteindelijk de winkelier "lastig aan het vallen" voor iets waar hij totaal maar dan ook echt helemaal niets aan kan doen. Als hij een laptop binnenkrijgt van Toshiba waar software op draait van Microsoft welke beschrijft dat je het geld terug kan krijgen dan is het niet zijn schuld dat er Windows op de laptop staat met de desbetreffende EULA. Als je wil zeuren doe het dan bij de mensen die beslissen dat het zo moet. True, je eerste aanspreekpunt is de winkelier en hij is ook verantwoordelijk voor het product wat hij aflevert maar je kunt natuurlijk ook te ver gaan.

Als je een nieuwe auto koopt en daar zitten (ik zeg maar wat) Bridgestone banden onder dan ga je toch ook niet een dag nadat je de auto hebt gekocht terug naar de dealer met de mededeling dat je de Bridgestones wilt achterlaten en zelf wel een setje Vredesteijns gaat regelen?

Ik ben gewoon van mening dat Microsoft in dit geval moet opkomen voor haar eigen EULA.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

GH45T schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:22:
Als je een nieuwe auto koopt en daar zitten (ik zeg maar wat) Bridgestone banden onder dan ga je toch ook niet een dag nadat je de auto hebt gekocht terug naar de dealer met de mededeling dat je de Bridgestones wilt achterlaten en zelf wel een setje Vredesteijns gaat regelen?
Wel als:
1. De auto die ik wil hebben, zelfs na vragen om andere of geen banden, geleverd wordt met Bridgestone banden;
2. Ik eerst een overeenkomst moet accepteren voor ik op die meegeleverde banden mag rijden en
3. Die overeenkomst, indien geweigerd, mij het recht geeft die banden terug te geven aan de verkoper.

Als de winkelier problemen heeft met die voorwaarden, kan hij twee dingen doen:
1. Geen MS meer verkopen, wat niet echt een optie is voor de meesten.
2. Losse Windows licenties verkopen ipv OEM, duurder, maar zonder dit probleem. Mensen kopen meestal geen dingen die ze niet willen tenzij deze opgedrongen worden.
Ik ben gewoon van mening dat Microsoft in dit geval moet opkomen voor haar eigen EULA.
Ik ook, dat hebben ze dan ook gedaan door deze afspraak vas te leggen. Iedere reseller gaat akkoord met deze voorwaarden door MS produkten te verkopen.

Dit heeft wederom helemaal niets met consumentenrecht van doen, Microsoft heeft die EULA opgesteld, Microsoft heeft met resellers afgesproken dat zij die afhandeling doen (door ze toe te staan MS te verkopen) en Microsoft eist dat ik akkoord ga met die overeenkomst en zo niet geeft mij het recht die software te retourneren.

Ik heb hard gezocht, maar ik heb geen enkel wetsartikel kunnen vinden wat hier ook maar iets mee te maken heeft, behalve misschien de wet koop op afstand, maar die lijkt me in het geval van een balie aankoop niet opgaan, bovenstaand verhaaltje wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 12-07-2005 02:01 ]

• GH45T
Gerco schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 01:59:
[...]

Wel als:
1. De auto die ik wil hebben, zelfs na vragen om andere of geen banden, geleverd wordt met Bridgestone banden;
2. Ik eerst een overeenkomst moet accepteren voor ik op die meegeleverde banden mag rijden en
3. Die overeenkomst, indien geweigerd, mij het recht geeft die banden terug te geven aan de verkoper.

Als de winkelier problemen heeft met die voorwaarden, kan hij twee dingen doen:
1. Geen MS meer verkopen, wat niet echt een optie is voor de meesten.
2. Losse Windows licenties verkopen ipv OEM, duurder, maar zonder dit probleem. Mensen kopen meestal geen dingen die ze niet willen tenzij deze opgedrongen worden.

[...]

Ik ook, dat hebben ze dan ook gedaan door deze afspraak vas te leggen. Iedere reseller gaat akkoord met deze voorwaarden door MS produkten te verkopen.

Dit heeft wederom helemaal niets met consumentenrecht van doen, Microsoft heeft die EULA opgesteld, Microsoft heeft met resellers afgesproken dat zij die afhandeling doen (door ze toe te staan MS te verkopen) en Microsoft eist dat ik akkoord ga met die overeenkomst en zo niet geeft mij het recht die software te retourneren.

Ik heb hard gezocht, maar ik heb geen enkel wetsartikel kunnen vinden wat hier ook maar iets mee te maken heeft, behalve misschien de wet koop op afstand, maar die lijkt me in het geval van een balie aankoop niet opgaan, bovenstaand verhaaltje wel.
Ik ben het op zich wel met je eens maar het is voor veel winkels bijna ondoenlijk om een Microsoft licentie terug te nemen en deze te retouneren aan Microsoft.

Imo komen we nu bij de oorzaak van het probleem: Waarom verschil tussen normale en OEM licenties? Als er alleen maar OEM licenties waren kon gewoon elke windows versie los worden gekocht en kon je zelf bepalen of je hem nodig hebt of niet. Niks upgrade licenties, niks volledige versies, niks OEM licenties, gewoon voor iedereen dezelfde soort licentie.

Maar goed er zal ongetwijfeld wel weer iemand zijn die hier anders over denkt...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Duidelijk weer een staaltje van te veel consumentenrecht.
Uhm dude, ze zetten dat zelf in hun EULA! Misschien wel handig als je je aan je eigen EULA houd als bedrijf of niet dan :P

• GH45T
Wilke schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 14:50:
[...]

Uhm dude, ze zetten dat zelf in hun EULA! Misschien wel handig als je je aan je eigen EULA houd als bedrijf of niet dan :P
Nah, elke computerwinkel moet in principe wel OEM versies van Microsoft verkopen omdat je anders standaard al geen bestaansrecht hebt. Als Microsoft dan in hun EULA zet dat je de licentie weer terug kunt brengen dan zou het imo zo geregeld moeten zijn dat Microsoft dan de effecten van hun eigen EULA op zich neemt en dat niet de winkelier de klos is.

Het moet wel mogelijk zijn om je licentie terug te brengen maar ik vind het een beetje flauw om de winkelier hier mee lastig te vallen terwijl die er niets aan kan doen.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:38

Tuxie

En WeL nU!

Ik heb mijn pc bij de Duitse Vobis gekocht, waar een Duitse versie van Windows XP bijzat. Omdat ik Nederlander was heb ik uiteraard verteld dat ik daar niets aan had en drukten ze meteen 50 euro van de prijs af :)

Duits toetsenbord moest ik echter wel meenemen :o

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Ik heb net Microsoft Nederland een mailtje gestuurd over deze kwestie, volgens de auto-reply moet binnen twee werkdagen antwoord hebben. Ik ben benieuwd.

• GH45T
Gerco schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:19:
Ik heb net Microsoft Nederland een mailtje gestuurd over deze kwestie, volgens de auto-reply moet binnen twee werkdagen antwoord hebben. Ik ben benieuwd.
Die paar mailtjes die ik naar Microsoft heb gestuurd heb ik geen antwoord op gekregen dus ik zou er maar niet te veel van verwachten...

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Je bent nu uiteindelijk de winkelier "lastig aan het vallen" voor iets waar hij totaal maar dan ook echt helemaal niets aan kan doen. Als hij een laptop binnenkrijgt van Toshiba waar software op draait van Microsoft welke beschrijft dat je het geld terug kan krijgen dan is het niet zijn schuld dat er Windows op de laptop staat met de desbetreffende EULA.
Dan kan hij Toshiba een dikke vinger geven en laptops van een andere fabrikant gaan verkopen, of in ieder geval bij Toshiba pushen om laptops ook OS-loos te leveren. Die houding die jij hier aankaart komt neer op: als een fabrikant iets doet dat de consument niet wil, dan kan de consument daar niets aan doen, omdat de consument de verkoper aan moet zetten tot actie, terwijl de verkoper 'er gewoon helemaal niets aan kan doen'. Maak het nou even met je 'teveel consumentenrecht'; wat jij verkondigt is de volledige opheffing van consumentenrechten.

• GH45T
Confusion schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 15:55:
[...]

Dan kan hij Toshiba een dikke vinger geven en laptops van een andere fabrikant gaan verkopen, of in ieder geval bij Toshiba pushen om laptops ook OS-loos te leveren. Die houding die jij hier aankaart komt neer op: als een fabrikant iets doet dat de consument niet wil, dan kan de consument daar niets aan doen, omdat de consument de verkoper aan moet zetten tot actie, terwijl de verkoper 'er gewoon helemaal niets aan kan doen'. Maak het nou even met je 'teveel consumentenrecht'; wat jij verkondigt is de volledige opheffing van consumentenrechten.
Het enige wat ik verkondig is dat het imo het probleem is van Microsoft dat het zo in de EULA staat en niet van de winkelier.

Stel Microsoft zou in hun EULA zetten dat Microsoft mag beslissen over elke computer welke met Microsoft software wordt uitgerust. Je moet wel software van Microsoft gebruiken omdat anders je eigen zaak failliet gaat. Wat zul jij tegenspartelen als Microsoft voor je deur staat om te verkondigen dat ze je pc op komen halen.

• Garyu
  • Laatst online: 08:20

Garyu

WW

Ik zie het probleem niet zo. Tuurlijk kan je de EULA weigeren, Windows verwijderen en de CD teruggeven. Geen punt. Heeft ook niks met consumentenrecht te maken en het hele verhaal van Gerco van die banden klopt dus wel.

De enige vraag is, welke 'vergoeding' zou hier precies tegenover moeten staan van de kant van de verkoper? Die van een OEM-licentie? Of de inkoopprijs van de OEM-licentie? Of het bedrag dat Toshiba aangeeft? Daar wil ik dan weer antwoord op hebben :).

Enneh, als ik geen geld terugkrijg, maar dat ding wel in kan leveren, dan kan ik het toch net zo goed ergens in de kast leggen cq. zelf weggooien. Waarom moeilijk doen en het aan de verkoper terug proberen te geven dan?

[ Voor 21% gewijzigd door Garyu op 12-07-2005 16:57 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:30:
[...]

Het enige wat ik verkondig is dat het imo het probleem is van Microsoft dat het zo in de EULA staat en niet van de winkelier.

Stel Microsoft zou in hun EULA zetten dat Microsoft mag beslissen over elke computer welke met Microsoft software wordt uitgerust. Je moet wel software van Microsoft gebruiken omdat anders je eigen zaak failliet gaat. Wat zul jij tegenspartelen als Microsoft voor je deur staat om te verkondigen dat ze je pc op komen halen.
Volgens de EULA:
YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY, OR USE THE SOFTWARE; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND, IF APPLICABLE.
Volgens MS moet ik dus terug naar de plaats van aankoop. Dan is het dus spontaan wel het probleem van de verkoper, omdat MS aangeeft dat ik de kwestie met hem moet overleggen en dat de verkoper hem terug moet nemen.
Zadel je nu de verkoper ermee op? Ja, dat is waar, maar zo staat het in de EULA en de verantwoordelijkheid van dit soort kwesties heeft de verkoper dus op zich genomen door het product met bijbehorende EULA te verkopen. Is hij het er niet mee eens? Dan moet hij geen MS producten verkopen.

Natuurlijk is het niet verkopen van die producten niet echt een optie, maar als er echt een probleem was dan waren de verkopers allang met microsoft over die EULA gaan praten. Vergeet namelijk niet dat 99% van de markt die windows versie gewoon houdt.

Ik vind dat bedrijven zich gewoon aan de wetgeving&EULA moeten houden. Maarja, ik las laatst nog een thread dat iemand geen refund kreeg voor zijn accu van een Roomba stofzuiger omdat het zo in de EULA staat. Dat de wetgeving daarboven staat en daar anders over denkt had de fabrikant/reseller schijnbaar geen boodschap aan. En ik denk dat een zoektochtje over GOT nog wel een berg van dit soort threads oplevert, consumenten recht word dus grootschalig genegeerd, een slechte zaak als je het mij vraagt.

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40
Het is hier al twee keer gequote maar zo te zien niet opgevallen: (blijkbaar worden EULA echt nooit gelezen, zelf niet op een forum )
... IF APPLICABLE.
Met andere woorden: indien van toepassing. Dit geeft de verkoper zee aan ruimte. Want hij kan bepaalen (deels) wat wel en niet van toepassing is.

Volgens deze EULA mag jij geld terug vragen maar de verkoper is niet verplicht om dat te doen. Dus kan(en zal) de verkoper "nvt" zeggen en geen geld terug geven.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Gondor schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 20:49:
Het is hier al twee keer gequote maar zo te zien niet opgevallen: (blijkbaar worden EULA echt nooit gelezen, zelf niet op een forum )

[...]
Met andere woorden: indien van toepassing. Dit geeft de verkoper zee aan ruimte. Want hij kan bepaalen (deels) wat wel en niet van toepassing is.

Volgens deze EULA mag jij geld terug vragen maar de verkoper is niet verplicht om dat te doen. Dus kan(en zal) de verkoper "nvt" zeggen en geen geld terug geven.
Inderdaad gelezen, maar ik interpreteerde dit meer als geen kopietjes terugbrengen enzo. Natuurlijk kan de verkoper 'nvt' zeggen, maar als ik nog een gesealde verpakking heb(Dus mijn product nog niet heb gebruikt, ook al heeft de verkoper een image erop gedraait) dan heb ik het wettelijk recht om het terug te brengen. Of dit dus ook geld voor bijgeleverde producten weet ik niet.

Buiten dat, als de verkoper een image erop knalt, en dus voor mij de EULA accepteert(terwijl er mij dus niets gevraagd wordt) is het dan wel rechtsgeldig? Iemand anders kan alleen voor een ander beslissen als die persoon voogdij of iets dergelijks heeft, lijkt me duidelijk dat dit niet het geval is. Misschien is de beter vraag dan: Is het wel rechtsgeldig/legaal dat de verkoper een image installeert op mijn nieuwe systeem. Zeker omdat ik de EULA nog niet gelezen heb(Al ga ik ermee accoord dat windows wordt geinstalleerd) en daar volgens mij ook niet toe aangespoord wordt.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Gondor schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 20:49:
De verkoper bepaalt helemaal niets, tenzij hij de zaak installeert en de consument laat verklaren akkoord te gaan met de EULA. Dit soort juridische stopverf schept niet zomaar ruimte om allerlei uitzonderingen te verzinnen; dat zou een mooie bende worden. 'If applicable' slaat hier gewoon op 'indien er sprake is van een plaats van aankoop'. Als je het niet gekocht hebt, dan kom je er dus niet voor in aanmerking. Waarom dat uberhaupt nodig is weet ik niet, maar verder is volstrekt onduidelijk wat het betekent en dus is het niet meer dan stopverf. Om verdere betekenis te hebben moet glashelder elders in de EULA staan wanneer het dan 'niet applicable' is.

Verwijderd

Hmmm, houden ze geen windows refund dagen meer?
Is nog gezellig ook :P

http://www.nl.linux.org/geldterug/

(hmm laatst aangepast in 2000 ... )

Verwijderd

Ik weet wel een Nederlandse website waar je aan de hand van een basis laptop het een en ander samenstellen, en ook kiezen voor de "geen OS" optie :)

http://www.promedion.nl/

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Geheel tegen alle verwachtingen in heb ik een antwoord gekregen van Microsoft en ondanks mijn vooroordelen lijkt het erop alsof ze er nog echt wat mee willen doen ook:
U heeft de juiste weg gevolgd en de leverancier is verplicht het product terufg te nemen als u niet akkoord gaat met de gebruikersovereenkomst.
Mocht de leverancier van de laptop niet meewerken adviseer i u telefonisch met ons contact op te nemen dat wij een klacht kunnen indienen zodat ons Response Management team er voor kan zorgen dat de fabrikant u het geld gaat terug geven van de windows licentie.
Ik heb weer wat geleerd: "Niet iedereen bij Microsoft is evil".

Nu natuurlijk de vraag: "Moet ik dat gaan doen?", op zich zou ik het wel willen proberen, maar ik verminder de waarde van de laptop bij verkoop door er dan geen Windows bij te kunnen leveren. Misschien snij ik mezelf wel in de vingers.

[ Voor 22% gewijzigd door Gerco op 14-07-2005 10:47 ]

Verwijderd

Volgens mij kan www.dator.nl nog steeds laptops leveren zonder os.
Pagina: 1