Athlon XP Mobile op Asus A7V266-E?

Pagina: 1
Acties:

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb een ouwetje, een Asus A7V266-E met daarop een Athlon XP 1600+. Voldeed nog steeds prima voor hetgeen ik ermee doe maar helaas is de processor overleden. Moederbord werkt prima, heb getest met een andere CPU. Aangezien de rest van het systeem me nog meer dan goed genoeg is wil ik een CPU kopen en er lekker mee verder werken. Nou vraag ik me af of ik een Athlon XP M erop kwijt kan. Op de support site van Asus vind ik van de mobile processoren niks terug over de mobiles (http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us) maar ik heb gezocht en kom dan bv tegen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/992825

dus mogelijk werkt dit gewoon, ondanks een wat hogere VCore. Athlon M lijkt me wel interessant daar dit zuiniger is met energie, stiller te koelen is en bovendien hoeft dat ding niet zoveel werk te verzetten. Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n M iets trager is dan een desktop model maar dat boeit me verder helemaal niet.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd of kan iemand me vertellen of dit gaat werken of niet?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat je Vcore zelfs automatisch verlaagt als ik me niet vergis, net omdat het een mobile is. Normaal gezien zijn mobiles S462, en dus uitwisselbaar met gewone desktopprocessoren. Aangezien de mobiles niet voor gewoon desktopgebruik bedoeld zijn, lijkt het me normaal dat ze niet in de schema's van de moboproducenten worden opgenomen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• maratropa
  • Niet online
Wat ik wel weet is dat op de asus a7v266-D wel mobiles lopen, aan de naam te zien is het hetzelfde generatie moederbord.

specs

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als ik die CPU support list bekijk zie ik dat er ook 'Thoroughbred' processoren op kunnen.
Als je een AMD Athlon XP-M koopt met een 'Thoroughbred' core moet het als het goed is wel werken.
Of de nieuwere AMD Athlon XP-M processoren met een 'Barton' core gaan werken weet ik niet, de kans is i.i.g. kleiner.

Ik kan niet 100% garanderen dat de AMD Athlon XP-M 'Thoroughbred' gaat werken maar ik denk dat als je het nieuwste BIOS gebruikt de kans vrij groot is dat het wél werkt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rataplan_
het proberen waard dus. Het probleem wat ik nu tegenkom is dat de mobile 2800 73 euro kost, terwijl de 2600 108 kost. Maximaal ondersteund is een 2600+. Als ik hier nou een 2800+ op prik, wat gebeurd er dan? Hij kan waarschijnlijk de multiplier niet aan en zal terugschakelen? Of zal dit gewoon werken omdat het gewoon 133(266)fsb is en is die lijst gewoon niet meer up2date voor dergelijke oude moederborden?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Let op :
Er zijn verschillende soorten AMD Athlon XP-M's. Er is ook een DTR (Desktop Replacement versie, max TDP is 72W) welke niet zo extreem zuinig is als een AMD Athlon XP-M 45W (45Watt versie).
Grote kans dat de 2600+ een AMD Athlon XP-M 45W is en de 2800+ een AMD Athlon XP-M DTR 72W(Gezien het prijsverschil).

Er kunnen eventueel problemen onstaan met de multipliers. Het kan zijn dat je dan max. een MP van 12,5x kunt gebruiken. Mogelijk werkt de 'auto' settings van het moederbord beter waardoor de MP bepaald wordt door de CPU.

De AMD Athlon XP-M 2800+ DTR 72W is een processor met een 'Barton' core. De kans dat het dan goed gaat werken is naar mijn mening kleiner.
Er zijn AMD Athlon XP-M 2400+'s en 2600+'s (Zowel 45W versies als DTR versies) die te vinden zijn met zowel een Thoroughbred core als een Barton core.

Wil je dus de Thoroughbred core : Koop óf een model dat alleen te verkrijgen is met een Thoroughbred core óf vraag het na bij de shop waar je de desbetreffende processoren wilt aanschaffen :)

Enkele nuttige links :
daadwerkelijke MP komt niet overeen met ingestelde MP op mob
2800+ mobile problemen
Lijst me de AMD Athlon XP-M processoren

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rataplan_
Ok, inmiddels een oud topic, echter aangezien ik nu de CPU binnen heb wil ik hier even op verder gaan.
Ik heb besteld via EBay bij een computershop in Duitsland een Thouroughbred 2400+. En wat krijg ik geleverd? Een AXMA2400FKT3C, oftewel een Mobile XP 2400+ DTR (zover ik kan terugvinden). Ik had het eigenlijk ook kunnen weten he, ik heb altijd pech met die dingen...

Maargoed. Geplaatst op mn A7V266-E en waarempel hij boot. Echter op 600 of 800 mhz, meer niet. Op zich normaal heb ik al gelezen daar deze CPU's zelf de multiplier opschakelen indien nodig. Mijn vraag: wanneer doen ze dat? Als ik een stress-tooltje draai, wat bij MBM5 zit (heat-up) is mn belasting 100% maar blijft het kreng op 800mhz lopen (6*133). Moet ik additionele software installeren? Of is dit iets wat danwel CPU of BIOS zelf moet regelen? Op de Asus site staat support voor thoroughbred cores vanaf bios 1015.001, en ik heb 1015.003 (wat de laatste is bij mijn weten).

Iemand enig idee?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De multiplier van een Athlon XP Mobile is unlocked naar beneden. Grote kans dat je die dus zelf even in moet stellen, aangezien 'ie nu default op 6 staat :)

Edit: Het automatisch aanpassen van de multiplier (en dus de klokfrequentie) moet ondersteund worden door het moederbord, en dat lijkt mij bij een wat ouder desktopmoederbord hoogst onwaarschijnlijk :)

[ Voor 41% gewijzigd door strandbal op 26-07-2005 15:43 ]

Hier stond een dode link.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Mijn 2600+ mobile was volledig unlocked voor zover ik me kan herinneren...Bij eerste boot liep hij ook op iets van 600mhz oid. Je moet zelf een multiplier + fsb kiezen (lees; instellen). Bv. 12 x 133mhz

Suc6!

[ Voor 10% gewijzigd door aramdin op 26-07-2005 16:14 ]

Instagram / YouTube

• Rataplan_
Handmatig instellen van multiplier werkt niet, zowel niet als ik het via jumpers doe of via jumperless mode in de bios. Probleem zal wellicht zijn dat mn chipset enkel en alleen wil werken met de multiplier waarvoor de CPU daadwerkelijk gemaakt is, alhoewel hij het eigenlijk gewoon zou moeten doen omdat 'ie unlocked is. Ik heb echter inmiddels een aantal zaken uitgeprint voor het modden van mn cpu socket, zodat ik hem op die manier 'vast' kan zetten op een bepaalde multiplier. Mocht het mislukken dan is dit voorlopig mijn laatste post :D

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Definieer anders "werkt niet" eens wat beter :) Blijft je scherm zwart? Blijft de multiplier stug op 6 staan?

Hier stond een dode link.

• Rataplan_
hij post niet eens. ALs ik hem daarna uitzet en weer aanzet komt 'ie terug in de bios in 'safe modus', en dat is in dit geval 6X100.

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Ik heb ook nog zo'n bordje, met een Thoroughbred 2400+. Ik had alleen een BIOS upgrade nodig (who cares?). Vergeet dat Mobile verhaal nou maar; again, who cares? Op je desktop maakt dat kleine beetje extra stroom toch niet uit. En deze processoren worden echt niet warm, hoor; zo'n 40C (en 50C bij high load),

[ Voor 3% gewijzigd door asarian op 30-07-2005 21:17 ]

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 18:18

PJKs

Young, Free and Single

Ik heb nog een 45W XP-M 2600+ liggen waarvoor ik een nieuw moederbordje moet kopen. Maar ik vind nergens terug dat deze processor is ondersteund. Hij zal wel werken, maar hoe weet ik of het moederbord zich houdt aan het lagere voltage? Ik wil niet overklokken, gewoon zo zuinig mogelijk draaien.

Weet iemand een goedkoop moederbord dat het voltage niet boven de 1.45V laat lopen? Hoe vind ik uit of dit moederbord op 1.45V draait?

ja, graag!

Pagina: 1