USB 2.5" harddisk voor auto radio max 4GB?

Pagina: 1
Acties:

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Een maat van me heeft een nieuwe auto radio, deze heeft zowel een sleuf voor een SD kaartje alswel een usb aansluiting voor een mem stick.

Nu kwam hij op het idee hier een kleine externde usb harddisk op aan te sluiten, dit is een leuk idee, maar de radio pakt maximaal 4gb. De harddisk zelf is 40GB en de radio stok gewoon simpelweg, wanneer de partitie groter is.

Wat heb ik gedaan om het geheel wel werkend te krijgen:
Meerdere partities (radio ziet alleen de 1e)
NTFS (no go)
FAT 32 format (kom dus niet verder dan 4 gb)
FAT 16 Format (kan maar max 4 gb ongeveer)
Cluster grootte veranderen in partition magic.

Het resultaat/ conclusie is, dat de radio alleen fat 16 of 32 pakt en boven de 4GB over de zeik gaat en dus dan de harddisk niet meer herkent.

Hebben mensen nog meer opties qua format/verschillende sizen om eventueel toch meer GB aan de radio te aanbieden?

• Carel
Iemand die er iets meer over kan zeggen?
:|

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De maximum toelaatbare bestandsgrootte op een FAT32 partitie is 4GB, wellicht dat de autoradio zo is ingeprogrammeerd om niet meer dan 4GB te accepteren. De grootste partitie dat je met FAT16 kan maken is overigens 2GB en niet 4GB.

Zie verder ook OM FAQ - NTFS vs FAT32.

• Carel
BalusC schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 12:03:
De maximum toelaatbare bestandsgrootte op een FAT32 partitie is 4GB, wellicht dat de autoradio zo is ingeprogrammeerd om niet meer dan 4GB te accepteren. De grootste partitie dat je met FAT16 kan maken is overigens 2GB en niet 4GB.

Zie verder ook OM FAQ - NTFS vs FAT32.
Het is me toch echt gelukt om in Windows XP een max 4GB partitie aan te maken met FAT16.
http://support.microsoft.com/?kbid=310561

Wat jij daar zegt zit wel wat in, gezien ik de cluster grootte al heb lopen versjoemelen heb ik eigenlijk alles al geprobeerd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ah zo, ik dacht dat dit enkel voor WinNT gold, maar in 2K/XP werkt het blijkbaar net zo goed. Ik zal de FAQ op dat puntje eens fixen. 64K clusters zijn overigens wel erg ruimteverspillend. leuk als je alleen maar kleine bestandjes hebt à 1KB. Kun je haast 63% van de schijfruimte weggooien :+

Wat zijn trouwens de exacte specs van de autoradio? Wellicht dat dan meer info valt te achterhalen. Vraag evt ook even na bij de fabrikant/leverancier.

• Carel
BalusC schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 13:21:
Ah zo, ik dacht dat dit enkel voor WinNT gold, maar in 2K/XP werkt het blijkbaar net zo goed. Ik zal de FAQ op dat puntje eens fixen. 64K clusters zijn overigens wel erg ruimteverspillend. leuk als je alleen maar kleine bestandjes hebt à 1KB. Kun je haast 63% van de schijfruimte weggooien :+

Wat zijn trouwens de exacte specs van de autoradio? Wellicht dat dan meer info valt te achterhalen. Vraag evt ook even na bij de fabrikant/leverancier.
Gezien er alleen maar mp3tjes op die harddisk komen is dat rendement niet zo'n probleem.

De radio betreft echt een wazig merk(roadstar), waar zelfs via google echt 0.0 zinvols over kan worden gevonden behalve lmme verkoop sites ervoor.

Het enige waar ik op hoop is iets in de trend van nog grotere clusters op een FAT16, waarbij de grootte hoger kan liggen dan 4GB. Men heeft ooit besloten dat deze grens bij 4GB ligt, omdat idd anders het cluster rendement niet meer zinvol zou zijn. Maar praktisch zou FAT16 nog veel groter kunnen, ik had ooit een technisch verhaal erover gelezen, maar kan dit niet meer terug vinden.

Maar als het device zich echt blind staart op die 4GB ,imiet houdt het echt op :)
Pagina: 1