pnco schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:55:Is het niet heel makkelijk, om te stellen dat de zwaartekracht ergens anders vandaan komt?
Ik vind het wel leuk om te zien dat jij wetenschap ziet als een puzzelstukje van de schepping van God. Jij gaat net als bij de "Big Bang-theorie" de fout in, door iets te beweren wat niet te controleren is. Nou is dat juist het krachtige aan de (meeste) wetenschappelijke theoriën. Diegenen die controleerbaar zijn, zijn juist. En dat is ook het moeilijke aan de string-theorie, maar ook aan de God-theorie. Want hoe kun je ooit overtuigend bewijs voor zijn aan-/afwezigheid vinden?
Nee klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Maar dit topic begint bij de vraag naar argumenten en denkwerelden omtrend de evolutie en de schepping.
Ik wil als gelovige laten zien dat een mengeling met de wetenschap heel goed mogelijk is. Veel discussies tussen gelovigen en ongelovigen (en ook tussen mij en gelovigen) eindigen altijd bij het feit dat beide partijen iets anders geloven. Gelovigen zeggen ook al snel "leg je er nou maar bij neer, je hoeft niet alles te weten".
Zelf houd ik daar niet zo van. Dus ik ben ook van het type uitzoeken en proberen te matchen. Net zoals velen hebben besloten dat ze de evolutie als meest logische kunnen aannemen (ondanks dat het een theorie blijft) neem ik juist het geloof aan. Maar dan absoluut met de wetenschap. Ik onderschat de wetenschap niet. Ook ik ken de wetenschap, heb zelf ook inzicht hierin, en me erin verdiept. Ook ik zie dat het onzin is om deze te ontkennen. Dit zal ik dus ook nooit doen en heb ik ook nooit gedaan. Het tastbare is fijn, het tastbare geeft zekerheid, juist de evolutie geeft die zekerheid, het is bekend, tastbaar en te begrijpen. Al het andere is niet tastbaar, is geloof. Maar voor mij is dat juist het meest begrijpelijke, en meest logische van alles.
De één noemt het ontwetendheid (terwijl ik heel veel weet, naar mijn eigen mening), en de ander noemt het eigenwijsheid, of ontkennend. Maar ik ben zelf tot deze conclusie gekomen. Ik zeg niet dat ik het absoluut goed heb, maar ik ben van mening dat het zo zit.
Ik zal ook niet proberen jullie over te halen, maar de bedoeling van dit topic lag in het elkaar duidelijk maken van elkaars denkwerelden. En ik denk dat jullie deze denkwereld nog niet kenden.
Dit vind ik wel weer een moeilijke. Weer iets wat door een bepaalde groep wordt gezien als waarheid en door anderen weer niet. Ik vraag me af in hoeverre iets paranormaal is. Ik denk eerder dat het met de hersenen te maken heeft welke een bepaalde berekening uitvoeren om te kunnen "estimaten" wat er kan gaan gebeuren. De hersenen maken dan een mogelijkheidsscenario, wat kan gebeuren, niet wat zal gaan gebeuren. (moet je de film Waking Life maar gaan kijken, zowel voor gelovigen als niet-gelovigen een erg mooie film). Ik geloof bijvoorbeeld niet in geesten van overleden mensen, aangezien voor mij dood gaan hetzelfde is als een lichaam zonder bewustzijn. Je bestaat omdat je een bewustzijn hebt. Wanneer je doodgaat, is dat bewustzijn er niet meer.
Dit is net zoiets als ik dus hierboven zeg. Ik ben blij dat je nu zegt hoe jij daarnaar toe kijkt. Want voor mij was dat een knelpunt. Want waarom niet geloven in iets dat niet tastbaar is (God), en wel in geesten. Maar nu zeg je dus zelf al dat je daar ook niks bij voelt. Oke

Kijk dat er nu een aantal extremisten bezig zijn, wil nog niet zeggen dat het geloof gevrijwaard kan worden. Denk voor de gein even aan de kruistochten... Dat waren zeker niet de rotte appels die op een missie gingen, dat waren nobele ridders. En dat er nu veel moslims zich bedreigd voelen, is begrijpelijk na de hetze van 11 september. Ik denk persoonlijk ook dat de aanpak voor meer afstand en geweld heeft geleid. En dat het geen goede reclame is voor het geloof, haha. De islam is de snelstgroeiende godsdienst. Een stukje uit het AD van 28-10-'03:
Quyyoem denkt dat ook de aanslag van 11 september mensen aan het denken hebben gezet. ,, Nederlanders zijn nieuwsgierig geworden naar de islam. Vaak komen ze bij mijn of ik willen weten of dit geloof echt zo slecht is. Als ze zich erin verdiepen, raken ze eraan verknocht. “ Nederlanders die zich bekeren, zijn fanatieker dan de geboren moslims, zegt hij. ,, Ze hebben vaak meer kennis van de koran dan de geboren islamiet.
Deze mensen zijn het gevaarlijkst. Die willen zich "bewijzen" voor hun broeders. Of dit zo is weet ik niet, maar ik zie dit wel steeds vaker opduiken. Nu ook met Mohammed B. Hij pleegt de moord voor Allah, of via/door Allah. Maar Allah is oppermachtig, dus wat heeft hij eraan dat ene Mohammed voor hem een controversiële filmmaker vermoord? Dan vind ik de uitleg, dat God een hoger plan met ons allen heeft niet stroken met de waarheid..
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Vroeger had vrijwel iedereen een geloof. Zeker omdat er zoveel onzekerheid was. Ieder mens geloofde wel iets, dus als er oorlog werd gevoerd kun je daar makkelijk een geloof aan vast maken.
Maar over het geschil bij Israel en de palestijnen weet ik verder ook niks. Dat is volgens mij meer een oorlog vanwege het stukkie land dat vroeger van de één of de ander was. Dus ook dat heeft vrij weinig met geloof te maken. Wel heel veel met historie!
Kom op zeg.. Vroeger werd de bijbel letterlijk gevolgd en nu, wanneer er meerdere dingen bekend zijn geworden (Galilei, Archeologie, Platentectoniek etc.) kan de text opeens anders worden geinterpreteerd. Dat vind ik dan toch weer jammer. Het is niet bekend hoe lang de 1e dag heeft geduurd... Het is ook niet bekend hoe lang de stap van 1-cellige naar meercellige is gegaan.. Het enige verschil is, dat de stap van 1-cellige naar meercellige wel aan te tonen is en het bijbelse verhaal niet. Dat erosie- en aardlagenverhaal staat al eerder in dit topic uitgelegd (Confusion en Spheriod goede uitleg denk ik zo) dus daar ga ik verder niet op in.
Nogmaals, vroeger was er veel ontwetendheid en zullen mensen hier niet aan twijfelen. Zelf heb ik altijd getwijfeld aan de letterlijkheid van de bijbel. Ik ben nooit van mening geweest dat we de aarde moeten nemen als 6000 jaar. Hoe andere mensen alles interpreteren en weer terug nemen etc moeten ze zelf weten, bij mij zit het zo dat ik het op deze manier neem. En met mij vele christelijke wetenschappers, biologen etc.
Mensen die er niet over nadenken gaan hier niet aan twijfelen. Vraag een oma die altijd huisvrouw is geweest hoe oud ze denkt dat de aarde is, en natuurlijk zegt ze 6000 jaar. Want iets anders hoefde ze niet te weten. En het maakt ook niet uit dat ze dit denkt, ze wordt er heus niet minder om.
Maar als ik, en met mij dus vele christelijke wetenschappers die ook die problemen kennen, de resultaten van wetenschappelijk onderzoek inzien, zie ik dat de aarde langer moet bestaan dan 6000 jaar. Dan ga je dus kijken hoe je dit kunt verklaren zonder de bijbel als ongeloofwaardig te nemen.
En na nauwkeurig onderzoek binnen de bijbel blijkt dat ook prima te kunnen! Vraag een theoloog, of een wetenschapper en ze zullen geen van allen zeggen dat de aarde max 6000 jaar bestaat!
Dus ik weet niet van wie je dat wel hebt, maar dat zullen meer de mensen zijn die zich er niet mee bezig houden.
Je mag van mij rustig een kind een gelovige opvoeding geven. Maar dit zijn wel zaken waarvan je je moet beseffen dat deze een kind voor de rest van zijn/haar leven beinvloedt. Een kind zal daardoor altijd deels vanuit het geleerde oogpunt (in jullie geval het geloof) handelen. En daarom is jouw opmerking van "de keuzes maakt het kind wel als puber" volledig onjuist. Juist in zijn/haar beginjaren neemt een kind alles klakkeloos aan van een volwassene aangezien zij/hij nog niet veel te maken heeft met normen en waarden van "de grote mensenwereld". Als je in die jaren het geloof in zo'n kind brengt, ben ik van mening dat dit bij velen blijft hangen en blijft dit kind gelovig. Ik vind dat een kind vrij moet worden opgevoed, zodat het kind, wanneer het puber is, zelf vrij en bewust de keuze kan maken tussen de verschillende geloven en tussen geloof en geen geloof. Het is niet aan de ouders om een kind zijn/haar levensweg uit te stippelen!
Niet om zijn of haar levensweg uit te stippelen. Daarom bestaat de heerlijke pubertijd ook. Je kunt geen kind vormen, je kan wel een kind uitrusten. Zullen we nu op de pedagogische toer gaan? Het is de taak van de ouders om een kind op te voeden, naar de normen en waarden die zij als goed achtten voor het kind. Daar kan ook een christelijk geloof bij horen. Het christelijk geloof spreekt vanuit liefde, dus lijkt het me sowieso al niet slecht om daar in op te voeden.
Nu komt ook het leuke voorbeeld van de sinterklaas naar voren. Als kind geloofde je alles, papa de sterkste, kerstman en sinterklaas bestaan, sprookjes etc. Maar zo gauw als je kon lezen, denken, begrijpen, nadenken etc zag je in dat dit alles niet klopte. Zo ook twijfelen veel kinderen/pubers aan het geloof. Veel kinderen laten God los in de pubertijd. Maar vaak komen deze kinderen toch weer terug bij het geloof omdat ze inzien dat het misschien toch wel zo zit als ze altijd mee gekregen hebben.
Veel kinderen krijgen genoeg ruimte om afstand te doen, en veel kinderen doen dit ook echt. Dus altijd maar handelen vanuit die aangeleerde doelen zit er echt niet in hoor! Daar sla jij de plank juist volledig mis..
Evolutie is op een groot aantal punten aangetoond. Op de punten die niet geheel kloppen zijn de ID-aanhangers als gekken gesprongen en beweren nu dat de evolutietheorie niet klopt. Dit is natuurlijk geheel oneerlijk. Ik verdiep me er zelf inderdaad in, maar ik weet zeker dat hier genoeg andere mensen zitten die de huidige stand van zaken omtrent de evolutietheorie kan uitleggen.
Uitleg over de evolutietheorie hoef ik niet te hebben. Als je voorgaande topics zou hebben gelezen over deze onderwerpen, had je gezien dat ik hier al veel inzichten in heb. Mijn mening en conclusie is dan ook niet gebasseerd op aannames en gissen, mijn conclusies zijn gebasseerd op onderzoeken, ontdekken, uitvinden, zoeken, etc. Ik ben geen christen die op zijn kont zit, maar juist ééntje die de wetenschap onderzoekt, aanhangt en toetst. Want ook dat is nodig. De wetenschap is al vaak herroepen. En onze aannames van nu zullen in de toekomst ook nog volledig worden herroepen.
Maar daarbij weet ik ook meteen dat het geen zin heeft, aangezien je het bij voorbaat al te kritisch benaderd.. Maar dat is vrijheid van meningsuiting &/vs godsdienstvrijheid
Wat is er ooit van het geloof aangetoond behalve dat het niet te controleren is?
Ik ben inderdaad kritisch daar waar de evolutie stil staat. Daar waar de open plekken in de evolutie hangen ben ik kritisch. Waarom? Omdat ik denk dat ik weet hoe je deze plekken kunt opvullen. Maar dat er vaak wordt gewacht op nieuwe resultaten en onderzoeken. Ik vind alles best, want ik denk te weten wat er boven alles staat.
Dus ja, wij ontdekken nu Gods grote puzzel. Zo zie ik dat. En probeer je nu je eigen mening en gedachtes opzij te zetten, dan kun je concluderen dat ik hier gelijk in heb. Zij het alleen dat het inderdaad niet toetsbaar is, en dus voor velen niet aannemelijk is. Dat vind ik jammer, maar daar moet ik mij bij neerleggen