Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VIA Epia m10000: stiller en zuiniger

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
(ik twijfel tussen Casemodding & electronica of overclocking & cooling - graag corrigeren als ik fout besloten heb!)

Ik overweeg om m'n mail/webserver aan te passen voor twee redenen:
- stiller;
- zuiniger;

Huidig systeem:
VIA Epia M10000;
VIA Sereniti behuizing;
Samsung 80GB 3.5inch harddisk;
NoName CD-Rom;
NoName floppy;

De server is behoorlijk onbelast. Laat 'ie een stuk of twintig mailtjes per dag verwerken en een paar files per dag web-serveren en dan heb je het wel gehad (ja, ik had een passief gekoelde Epia kunnen nemen...)

Wat ik overweeg:
- Koeler van de CPU vervangen door een passieve Zalman koeler (ZM-NB47J bijvoorbeeld)
- CD-Rom & floppy er uit (zijn overbodig)
- harddisk vervangen door Samsung Spinpoint M40 (2.5inch, 80GB, 5400rpm notebook HD)
- Behuizing vervangen door een mini-ITX blackbox met snap-in 70W powersupply
(verkrijgbaar bij MyElectronics)

Vragen:
- is die passieve Zalman koeler goed genoeg voor deze processor? Is er zonder boren & dremelen een betere passieve koeler te vinden?
- belangrijker: bij de beschrijving van die mini-ITX blackbox wordt gezegd dat er een PCI-slotkoeler nodig is bij gebruik van een M10000. Zijn er mensen die ervaring hebben zonder die koeler, of die weten hoeveel herrie zo'n slotkoeler maakt?

Ik draai Linux, kernel 2.6.8, en voor zover ik weet werkt de temperatuurdetectie van de processor niet bij de standaard kernel. Ik kan dus niet simpelweg proberen zonder koeling.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:20

sphere

Debian abuser

M_v_A schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:52:
Ik draai Linux, kernel 2.6.8, en voor zover ik weet werkt de temperatuurdetectie van de processor niet bij de standaard kernel. Ik kan dus niet simpelweg proberen zonder koeling.
En natuurlijk ook goed gezocht: http://www.google.com/sea...sensor&btnG=Google+Search

http://witch.muensterland.org/stories/27.html

Succes :)

http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/supported.html
http://www2.lm-sensors.nu...sensors2/doc/chips/vt1211

Sinds 18-05-2005 in 2.6 lijkt het.

[ Voor 15% gewijzigd door sphere op 06-07-2005 13:03 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 13:15

killercow

eth0

Waarom bebruik je niet een fash disk ipv een harddisk?
daar wordt hij nog veel stillen en zuiniger van. (eventueel kun je de logfiles wel in een ramdisk houden zodat je eens per dag ofzo een write naar je flashdisk kan doen , of misschien naar je normale pc via NFS of samba.

openkat.nl al gezien?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

killercow schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:02:
Waarom bebruik je niet een fash disk ipv een harddisk?
daar wordt hij nog veel stillen en zuiniger van. (eventueel kun je de logfiles wel in een ramdisk houden zodat je eens per dag ofzo een write naar je flashdisk kan doen , of misschien naar je normale pc via NFS of samba.
flashdisk kan je niet zo vaak beschrijven. en ik denk dat als je wat grotere files en natuurlijk fragmentatie krijgt dat je dan het snel voor gezien kan houden. en zon notebook HDD is zuinig en nog vrij stil ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• vanaalten
  • Nu online
@Sphere: Epia & linux howto's heb ik destijds wel gevonden, ben enkele maanden geleden ook flink bezig geweest met die lm-sensors - maar moet bekennen dat ik er recent niet meer naar gezocht heb. Leuk te lezen dat het blijkbaar nu wel werkt! Binnenkort maar eens kijken of het onder Debian Sarge dan ook al werkt...

@Killercow: Mja, tja, je hebt natuurlijk wel gelijk dat een flashdisk nog stiller en zuiniger is, maar ik krijg een vervelend jeukend gevoel bij het idee van een flashdisk. Ik kan het niet onderbouwen, maar ik vind het geen geruststellend idee.
Overigens heb (en wil) ik er een 80GB harddisk in - het ding staat zo af en toe wel eens wat te downloaden, dus wat ruimte betreft is een flashdisk niet echt een optie.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 18:13

boner

misantropisch altruïst

De server is behoorlijk onbelast. Laat 'ie een stuk of twintig mailtjes per dag verwerken en een paar files per dag web-serveren en dan heb je het wel gehad (ja, ik had een passief gekoelde Epia kunnen nemen...)
dat doet bij mij al een paar jaar een p1 op 120 MHz. fluisterstil en passief gekoeld.
waarom daar een dergelijk overbemeten proc voor gebruiken?

Wat ik draai? Debian 3.0 met exim en apache.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik denk niet dat een NB47-J voldoende is voor een M10000. Zelfs als je er alleen een normale Northbridge mee koelt word er uitdrukkelijk bij gezegd dat er voldoende airflow moet zijn.

De gebruikte socket staat toch gelijk aan Socket370? Waardoor dus alle Socket A koelers (die geen mountingholes gebruiken) erop passen? Dan zou ik een Zalman 6000Cu aanraden. En de fan achterwege laten.

Zeker in een gesloten behuizing is het extreem moeilijk om de warmte af te voeren. Een extreem stille fan is bij zo'n systeem al voldoende om het verschil te maken tussen een oververhit passief systeem of een proc die op praktisch kamertemperatuur loopt. Omdat bij een passief systeem de warmte op kan bouwen en nergens weggevoerd wordt

[ Voor 31% gewijzigd door OnTracK op 06-07-2005 13:52 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• vanaalten
  • Nu online
OnTracK schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:50:
Ik denk niet dat een NB47-J voldoende is voor een M10000. Zelfs als je er alleen een normale Northbridge mee koelt word er uitdrukkelijk bij gezegd dat er voldoende airflow moet zijn.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik had het idee opgepikt van een casemod hier, maar die had er een 40mm fan direct naast geplaatst. Ik denk dat met die behuizing die ik in gedachte heb er aan de zijkant compleet geen ruimte is voor een ventilator - extern, hooguit.
De gebruikte socket staat toch gelijk aan Socket370? Waardoor dus alle Socket A koelers (die geen mountingholes gebruiken) erop passen? Dan zou ik een Zalman 6000Cu aanraden. En de fan achterwege laten.
Socket? Hoezo socket, het ding is vastgesoldeerd op het moederbord - niks geen socket, niets om een koeler aan vast te maken. Zou ik hooguit de koeler met thermische lijm kunnen monteren, maar het volgende probleem: die 6000Cu waaiert nogal uit, zijwaarts heb ik met die behuizing sowieso geen ruimte en links van de processor zit de ATX-stekker.
Zeker in een gesloten behuizing is het extreem moeilijk om de warmte af te voeren. Een extreem stille fan is bij zo'n systeem al voldoende om het verschil te maken tussen een oververhit passief systeem of een proc die op praktisch kamertemperatuur loopt. Omdat bij een passief systeem de warmte op kan bouwen en nergens weggevoerd wordt
Mogelijk dat ik die andere casemod ga imiteren: northbridge-cooler van Zalman er op, gat in de behuizing (evt. met fanduct over de processor) en dan een 8cm-papst ventilator aan de buitenkant van de behuizing op 5V laten draaien. Iets meer boren en zagen dan mij lief is, maar ja...

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Die northbridge koeler van zalman is wel erg klein.... Ik zou eerder een groot koperblok erop zetten.
De Venus 11+ van Thermaltake heeft een geweldig koperblok (weegt 600+ gram) en ik ben er erg tevreden over. Misschien is dat weer overkill, want ik kan mijn XP 1800+ daar bijna passief mee draaien, maar er zijn tussenoplossingen.

U vraagt, wij antwoorden.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 13:15

killercow

eth0

noksiejus schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:20:
[...]

flashdisk kan je niet zo vaak beschrijven. en ik denk dat als je wat grotere files en natuurlijk fragmentatie krijgt dat je dan het snel voor gezien kan houden. en zon notebook HDD is zuinig en nog vrij stil ook.
Dat is best wel wat overdreven gesteld denk ik, hoeveel schrijft een default linux install nou echt van zich zelf? bijna niks. (een flashdisk kan toch minstens enkele duizenden writes per sector hebben)
/var/log : /var/tmp zet je op een ramdisk (want ram maakt geen herrie), en dan eens per dag/week dump je dat als een block op je flash disk. dus dat is maar een write per sector, en geen fragmentatie. Uitlezen via ssh naar je normale pc (als die opstart bijvoorbeeld, geeft helemaal geen writes naar je flashdisk)
downloads wordt inderdaad een moeilijker verhaal, die zul je inderdaad op een normale hdd kwijt willen, of je moet wel erg grote ram reepjes in je epia stoppen :)

openkat.nl al gezien?

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Je zou in plaats van die northbridgecooler ook een gemodicifeerd P4- of K7/8-blok kunnen nemen. Deze dan idd met thermische lijm vastzetten. Die zalman lijkt me wat te klein voor die epia.

[ Voor 3% gewijzigd door brinkdinges op 06-07-2005 16:06 ]

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Naar mijn idee is een notebook HD gezien de voordelen, zonde geld! Als je nog geen HD had dan zou je het kunnen overwegen.
Qua energiegebruik zal die gewone HD misschien rond de 10watt (read/write) zitten en die laptop HD iets van 3watt. Zelfs al zou het verschil continue 10watt zijn dan kan het echt niet uit om daar een andere schijf voor te kopen! Je kan beter wachten en iets anders aanschaffen als je er aan toe bent. Geluid maakt denk ik ook niet echt veel uit, helemaal niet als de schijf het grootste deel van de tijd toch idle is. Je kan hem zelfs groot deel van de tijd in sleep mode zetten.... Als je zoals killercow zegt je tmp en log op een ramdisk gooit.
En zoals je vast wel weet er zijn ook nog andere oplossingen om HD geluiden te dempen!

CDROM en floppy eruit lijkt me goed plan 8)

Waarom wil je een andere case?? Dat grapje kost je rond de 150 euro :o en ik heb zeer sterke twijfels of die oplossing een positieve bijdrage geeft aan je doelstelling tot een zuiniger systeem (ik verwacht zelfs het tegendeel)!!!

Edit: ik weet zo niet welke voeding je nu hebt, dus dat laatste kan ik zo ook niet zeggen. Rendements verschil van de voeding kan behoorlijk veel invloed hebben op het uiteindelijke energieverbruik

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 16:19 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 16:25

fub

Een passief gekoelde voeding is een must voor een stiller systeem. Zelf heb ik een DC/DC-converter-bodje met een externe 100W AC/DC powerbrick. Dat maakt dus geen enkel geluid, zalig!

Een beetje airflow in je kast is onontbeerlijk. Mijn harddisks begonnen te oververhitten zonder de extra airflow van een voeding, en de moederbord-temperaturen liepen ook behoorlijk op. Ik heb het opgelost door een extra 5cm fannetje (van een Coolermaster blue ice northbridge cooler afgesloopt) aan de achterkant van de kast te plaatsen. Tja, dat geeft wel iets meer lawaai, maar houdt de boel toch wel lekker koel.
De fan op de CPU levert maar iets van 25 dBA, dat is al erg weinig! Als dat je al stoort, dan kan je inderdaad overwegen om een passieve koeler op de CPU te zetten -- maar dan heb je wel weer meer frisse wind nodig om de boel een beetje koel te houden. Ik weet niet of je ruimte hebt voor een 12cm casefan in je nieuwe kast?
Een alternatief is natuurlijk om een passief gekoelde kast te kopen (de Scythe kast, bijvoorbeeld), maar dat kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.

Als het een server is, dan hoeft hij toch niet per se in de huiskamer te staan? Dan zou ik 'em gewoon ergens onder in een kleerkast stoppen, ben je van het gezeur af, en zit je niet tegen allerlei extra investeringen aan te kijken.
Zelf heb ik mijn M10000-systeempje onder de TV staan. Als de TV uit staat hoor je 'em wel, maar als je gewoon TV aan het kijken bent, dan hoor je echt niks (en dan hebben wij de TV zeker niet hard staan!). En omdat het toch een DVD/DivX bak is, is dat voor mijn doeleinden voldoende.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
http://www.epiacenter.de/...ontent&pa=showpage&pid=74

http://www.epiacenter.de/...ontent&pa=showpage&pid=51

2x passieve koeling voor de CL10000 en de M10000, inclusief temps.

[ Voor 9% gewijzigd door Underground75 op 06-07-2005 17:25 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Kan je die M10000 niet underclocken, laat 'm draaien op de helft of een kwart zelfs, scheelt gigantisch in de hoeveelheid koeling die nodig is/energieverbruik van het ding, en gezien wat dat ding doet...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

boner schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:45:
[...]

dat doet bij mij al een paar jaar een p1 op 120 MHz. fluisterstil en passief gekoeld.
waarom daar een dergelijk overbemeten proc voor gebruiken?

Wat ik draai? Debian 3.0 met exim en apache.
Een Epia is een stuk zuiniger dan een Pentium desktop hoor ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ondersteuning voor temp monitoring zit sinds 2.6 kernels standaard id kernel. Niet elke distro heeft een kernel waarin die zogenaamde i2c support standaard geactiveerd is evenwel - ik draai Minislack en heb mijn kernel moeten hercompileren :).

Wat je Epia betreft: ik dacht dat BalusC een passief gekoelde 1Ghz PIII had, dus jouw Epia (die minder verbruikt?) zal zeker passief kunnen worden gekoeld. Ik heb hier een 866 Mhz PIII nog passief gekoeld met zo'n Zalman 6000. Grootste struikelblok voor jou is natuurlijk hoe je die heatsink gaat bevestigen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• vanaalten
  • Nu online
Ho, ik ben er even een paar uur niet en het overstroomt met reacties - allen, bedankt voor de vele tips!

Als eerste even uitleg over waarom stiller & zuiniger, naar aanleiding van de reactie van Superhiddo:
Leuk. Daarom alleen, puur voor de lol van het ermee bezig zijn, wat experimenteren en leren. Wat ik in stroomverbruik ga winnen ga ik never nooit niet terugverdienen, zo realistisch ben ik ook wel, maar het lijkt mij leuk om te zien hoe ver ik kan gaan met het terugdringen van het verbruik.
Wat stilte betreft: hij staat in de meterkast, met de deur dicht kan ik 'm op de gang en in de keuken horen. Licht storend, maar ook hier is voor mij de lol om te zien hoe stil hij te krijgen is.

Ah ja, sommige mensen sparen postzegels, anderen rommelen aan hun server om 'm stiller en zuiniger te maken. Kost inderdaad wat geld, maar een hobby mag geld kosten. Andere harde schijf is meteen leerzaam, hoe zet ik een Linux systeem over naar een andere harddisk. Wil ik meteen gaan experimenteren met wat meer partitioneren.

@brinkdinges: die zalman northbridge te klein voor die Epia, of bedoel je die 6000Cu? Die laatste zal het denk ik wel trekken (processor verbruikt zelf iets van 15W, schat ik zo). Die northbridge zal bij nader inzien toch wel wat airflow nodig hebben.

Sowieso ben ik een beetje aan het afstappen van het complete fanloze idee. Ik heb zitten twijfelen over de e-Otonashi case, maar krijg bij een prijs van 200 euro een 'rip-off' gevoel (MyElectronics adverteert met ex-BTW prijzen!)

De meeste herrie komt volgens mij van de voeding van de Sereniti-kast. Vliegtuigmotor, krankzinnig gewoon. Passieve koeling voor de voeding is wat mij betreft daarom wel een harde eis.

@The Undertaker: leuke links, bedankt. M'n duits is flink slecht, maar het plaatje van een Zalman VGA-koeler als passieve koeling had geen woorden nodig... _/-\o_

@SA007: tja, underclocken... het is een optie, maar geen *leuke* optie. Processor kreupel maken om je doel te bereiken, nee, sorry, dat zie ik als valsspelen...

Anyway, het huidige strijdplan (dat ik nog wel een weekje bedenktijd ga geven):
- Toch die ITX blackbox;
- Toch ook die 2.5inch harddisk; (moet wel voor die blackbox)
- en vooralsnog ook die slotplate-koeler.
Daar ga ik even mee beginnen. Van daaruit ga ik eens kijken wat het resultaat is qua temperatuur, verbruik en geluid. Gewoon dus met de standaard CPU-koeler. Tijdens het ombouwen kan ik in elk geval even de maten opnemen voor de ruimte rondom de CPU.

De volgende stap, als ik die ga nemen:
- koelblok van de CPU verwijderen, kijken of ik een CNPS6000AlCu er op kan plakken (koelblok heb ik nog liggen).
- Daarbij een gat in de behuizing zagen en een 8cm papst, op lage snelheid, lucht laten zuigen. Waarschijnlijk aan de buitenkant van de kast op het gat monteren.
- De slotplate-koeler zal dan niet meer nodig zijn, verwacht ik. Resultaat heeft dan nog wel 1 fan, maar praktisch geluidloos verwacht ik, en zorgt in elk geval nog voor enige airflow voor de diverse andere componenten en harddisk.

Nog niet echt een gewaagde casemod, maar het is een begin, toch?

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:18

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ik heb die Zalman ZM-NB47J op mijn M-10000 zitten en er is inderdaad een fan nodig die zorgt voor een directe luchtstroom, ik vermoed dat ik ook nog eens de koelpasta er te dik op heb gedaan.
De ZM-NB47J maakt geen volledig contact met de cpu zoals brinkdinges ook al meld.
De ZM80C-HP van die duitse site is echt briljant om te zien, Zalman zou daar iets mee moeten doen. :P
Vergeet ook niet dat HDD's ook trillingen/geluid maken, ze komen boven alle andere onderdelen uit in mijn desktop. (waarvan ik echt eens de kast moet gaan af/dicht maken, stof, *kuch*)
Is het niet leuker om zelf een case te maken? Dan kun je zelf bedenken hoe je de luchtstroming laat gaan. De fan in de Sereniti voeding kun je makkelijk zelfvervangen voor een stiller exemplaar.
Mijn epia ligt bij mijn ouders omdat deze in een koffer wordt ingebouwd, een aantal Papst fans moeten voor de luchtcirculatie gaan zorgen. De binnenbekleding van de koffer zorgt voor wat demping van de onderdelen (Voeding, HDD's, Fans, etc).

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ik heb de zalman zm nb32 j op zitten. In de winter nog even zonder actieve koeling werkend gekregen... maar niet lang (als die warm is en ik weet niet bij welke temp, herstart die).
Nu een fan van boxed kooler van een amd xp proc (zo'n plat model) en op 7 volt draaien. echt stil.
Het is een ook zeer stille no name atx kast met voeding van 200 watt die ik ergens op de kop heb weten te tikken.
80 gb seagate hdd draaien en die komt niet boven de fans uit. Echt heel stil systeempje. staat hier 24/7 voor een weekje aan laatst torrents te downloaden. Prima te doen.

• vanaalten
  • Nu online
Ik heb net gisteravond besloten een andere oplossing te kiezen die eigenlijk niet meer in 'casemodding' thuis hoort:

In allereerste instantie wilde ik voor de e-Otonashi fanless case gaan, waarbij de CPU met heatpipes aan de kast vastzit om de warmte naar buiten te leiden. Passieve voeding, 2.5inch HD, dus binnen de kast zal het wel acceptabel zijn.
Belangrijkste reden (mwah, eigenlijk enige) om hier niet voor te kiezen: de kast is alleen verkrijgbaar bij MyElectronics, en die ratten onaardige mensen adverteren met ex-BTW prijzen. Case zou op een goeie 200 euro uitkomen, maar ik voelde er gewoon niets voor om die misleiding van MyElectronics te steunen.

Een alternatief had ik nog niet gevonden, vandaar bovenstaande discussie en de oplossing zoals ik in m'n vorige post had omschreven.

Echter, net dit weekend kwam ik de Serener GS-L01 case tegen: fraai design, passieve koeling (zowel CPU als northbridge via heatpipes aan de kast vast) en zowaar iets goedkoper dan die e-Otonashi. Verkrijgbaar in Nederland bij Picco computers. Linkje naar een review: hier

Voor de geinteresseerden, er zijn drie types van deze kast:
  • GD-L01: ruimte voor slimline CD/DVD, 2.5inch HD en 1 PCI-kaart;
  • GS-L01: ruimte voor slimline CD/DVD, 2.5inch HD;
  • GD-L01: ruimte voor 3.5inch HD;
(die laatste heeft trouwens geen aan/uit en reset-knop)

Verwijderd

hoe sluit je die hd aan? is deze SATA of IDE? heb er hier ene liggen van een laptop maar de connector is natuurlijk anders, is een verloopstekker interessant daarvoor of id zelfbouw beter haalbaar?

• vanaalten
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:04:
hoe sluit je die hd aan? is deze SATA of IDE? heb er hier ene liggen van een laptop maar de connector is natuurlijk anders, is een verloopstekker interessant daarvoor of id zelfbouw beter haalbaar?
Wat bedoel je precies? In die kast die ik nu besteld heb?
Is gewoon een 2.5 inch IDE harddisk (P-ATA, geen S-ATA). Monteer je samen met de optische drive op een verloopprint, die je dan weer rechtstreeks op het moederbord prikt.
Die kast is dus maar voor een heel beperkt assortiment VIA-Epia moederborden! Zie ook die review-link die ik gaf, daar staat het goed in beschreven.
Pagina: 1