Logitech Z-680 in auto bouwen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Ik heb het idee dat het gewoon met een omvormer kan, omdat de Z680 ook gewoon op het 230 stroomnet zit aangesloten.

dus met een omvormertje moet het kunnen dacht ik zo.

kan je me uitleggen hoe je het gaat doen? alleen de subwoofer? of ook nog de sattelietjes?
:P

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de subwoover + 4 satellieten aan ga sluiten. De centerbox is niet echt nodig, omdat ie toch niet echt gebruikt wordt, omdat ik muziek op Stereo 2x afspeel en dan is de centerbox ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:50

Tijntje

Hello?!

Waarom zou je in hemelsnaam deze boxen willen inbouwen terwijl je boxen kunt kopen die speciaal voor in de auto zijn?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet denk ik wel lukken met zo'n omvormer, ik denk dat je aan die van 300watt wel genoeg hebt.

Je kan de set prima op je radio aansluiten, dan moet je alleen wel een radio met pre-outs hebben.
Dan sluit je de pre-outs gewoon op een ingang van de set aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijntje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:41:
Waarom zou je in hemelsnaam deze boxen willen inbouwen terwijl je boxen kunt kopen die speciaal voor in de auto zijn?
Omdat ik deze boxen al heb en ik er zeer tevreden over ben :)
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:41:
Het moet denk ik wel lukken met zo'n omvormer, ik denk dat je aan die van 300watt wel genoeg hebt.

Je kan de set prima op je radio aansluiten, dan moet je alleen wel een radio met pre-outs hebben.
Dan sluit je de pre-outs gewoon op een ingang van de set aan. :)
Leek me ook al, ja. Als je die set vol aan hebt staan ben je in no-time zo doof als 't maar kan ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:49

d0s

sssst

Tijntje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:41:
wat dacht je van gebrek aan geld, of de uitdaging ? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou het ook niet doen...

- de draden zijn te dun, dus je krijgt storingen

- 300W is pmpo, ze hebben 20W rms hooguit!

- het zal niet klinken in de auto

- je radio moet een uitgang hebben hiervoor, dit zijn meestal duurdere radio's en als je geld hebt voor een goede radio, kan je voor 80E speakers kopen (jbl GTO) en een subje + versterker (+/- 150E)

- het inbouwen van de speakers zal ook niet makkelijk worden en dan verliezen ze dus ook al wat klank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

precies, ga je ze inbouwen met de huidige kastjes of alleen de speakertjes gebruiken? Als je alleen de speakertjes gebruikt is het zonde van zowel je logitech setje als je auto!
Heb je ze al in een auto gelegd en met een verlengkabel en een MP3 speler oid getest of het een beetje klinkt? Het is daar nattuurlijk wat anders vwb omstandigheden dan in de gemiddelde kamer?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anders kan je net zo goed marquant speakers erin zetten, kosten ook iets van 10E...

ben je NOG goedkoper uit en zal het net zo 'goed' klinken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een auto is totaal niet te vergelijken met een vaste opstelling.

Wat thuis mooi klinkt kan in de auto bagger zijn, mede omdat een auto een kleinere ruimte is met veel meer demping (alles heeft bekleding, of heb jij thuis ook een mooie zachte bekleding aan het plafond hangen?)

Ik heb bv. 4 kleine speakertjes in mijn auto hangen die vergelijkbaar zijn met de satellieten van de Z-680 (15W breedband), stilstaand met de motor uit klinken ze wel aardig, als ik ze als computerspeakers zou gebruiken zou ik mij niet hoeven schamen, maar op de snelweg zit hoor ik alleen nog maar de hoge tonen, (maar jij hebt een subwoofertje, kan schelen)

Begin maar eerst met een gewoon setje standaard autospeakers direct aan de autoradio, die maken herrie genoeg vergeleken met een setje computerspeakers.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:45:
zijn luidsprekerkabelltjes, geen kabels met een line-signaal, dus zo gevoelig voor storing zijn ze echt niet.. trouwens, standaard luidspreker kabeltjes in een auto zijn nou ook niet echt dik :)
die 300watt ging over de omvormer, de set levert wel meer dan 20w rms hoor ;)
waarom niet?
- je radio moet een uitgang hebben hiervoor, dit zijn meestal duurdere radio's en als je geld hebt voor een goede radio, kan je voor 80E speakers kopen (jbl GTO) en een subje + versterker (+/- 150E)
er zijn zat betaalbare radio's die dat hebben.
- het inbouwen van de speakers zal ook niet makkelijk worden en dan verliezen ze dus ook al wat klank...
je kan ook de speakertjes houden zoals ze zijn. :)
al is dat voorin nou niet echt handig.
Resistor schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:53:
Begin maar eerst met een gewoon setje standaard autospeakers direct aan de autoradio, die maken herrie genoeg vergeleken met een setje computerspeakers.
Jij hebt zeker nog nooit een Z680 setje gehoord ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:30

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:45:
Dikte van LS draad heeft niks met storing te maken. Bovendien kun je die prima vervangen
Zal wel meevallen. Boevendien heeft je autoradio ook niet meer dan 20W RMS. Kun je herrie zat mee maken.
Lekkere onderbouwing waarom dat zo zou zijn.
Iedere aldi radio heeft tegenwoordig wel een pre-out.
Dat is idd wat lastiger ;)

Maar goed. Ik zou het evengoed niet doen:P . Zo'n omvormer kost ook geld. Denk dat ik dat wel beter kon besteden ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goedkope 20 euro speekers hebben de auto nog heel erg goed geluid. ga alsjeblieft daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Steek gewoon wat geld in een echte car hifi installatie... Veel meer plezier van imho.
Hoeft niet veel te zijn, maar ik denk dat je dan beter af bent dan met dit soort praktijken te gaan beginnen... Just my 2 cents and no flame intended.

[img]http://www.va***ingen.nl/Audi/stereo1.jpg[/img]

Specs:

2x RE XXX 12" subwoofers
2x CDT ES-620 Component sets
2x Accu's (waarvan één yellowtop)
1x LA Condensator 50 Farad
1x Soundstream Tarantula 500/4
1x Rockford Fosgate 1501 BD

De RF 1501 BD gaat binnenkort vervangen worden door een zwaarder exemplaar.
2x ~800W RMS naar de subs is toch een beetje te weinig voor de XXX's. :P

[ Voor 0% gewijzigd door Ginz op 05-12-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ik maar honderden euro's uitgeven voor mijn geluid in de auto...

was ik maar eerder op dit idee gekomen :+

standaar draden zijn idd dun, daarom worden ze meestal door dikkere vervangen....

goedkope radio's hebben geen echte pre-out, deze zal gegarandeerd gaan zoemen zodra je je auto start...

de speakers klinken niet in de auto, omdat een auto, zoals eerder al gezegd, anders ingedeeld is dan een kamer....

en ja, ik heb de logitechs gehoord, en echt mooi klinken vind ik ze niet... maar ja, ik ben ook beter gewend....

met 20W rms overdrijf ik niet, een goede sub voor in de auto heeft 200W rms, ik zal maar niet zeggen dat logitech rond de 16W voor de sub opgeeft...

maar goed, wie ben ik :)
ik heb pas 5 jaar mijn auto en ben er pas 5 jaar mee bezig :)

Afbeeldingslocatie: http://memimage.cardomain.net/member_images/6/web/414000-414999/414785_29_full.jpg

jullie zullen het wel beter weten... was alleen maar tips aan het geven, onderbouwd!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:01:
Hoeft niet veel te zijn,

[...]

2x RE XXX 12" subwoofers
2x CDT ES-620 Component sets
2x Accu's (waarvan één yellowtop)
1x LA Condensator 50 Farad
1x Soundstream Tarantula 500/4
1x Rockford Fosgate 1501 BD

De RF 1501 BD gaat binnenkort vervangen worden door een zwaarder exemplaar.
2x ~800W RMS naar de subs is toch een beetje te weinig voor de XXX's. :P
Juist ja :+ Hoeft niet, mag wel :P . Ik geef het zelf liever uit haan home hifi :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 05-07-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, toch niet zo heel handig dus... jammer. De subwoover is overigens 185W rms, dus wel voldoende lijkt me :9~ Maarja.. als die boxen toch niet goed gaan klinken kan ik misschien toch beter uit gaan kijken voor goede autoboxen. Wil er alleen niet teveel geld aan uitgeven, vandaar dat de z680 me de beste oplossing leek. Eigenlijk wil ik gewoon voor maximaal 100 euro goed geluid in de auto hebben + een optie om mijn cdmp3speler aan te sluiten.

En het moet ook niet zo zijn dat het superveel ruimte in neemt (liever niet zo`n lompe auto-subwoover als het met een praktisch vierkant kastje ook kan bijvoorbeeld :P )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij had ik het anders getypt, maar oke. :P

/Edit

Hehe, je had je zin aangepast. Maar ja, wat je al zegt; de één geeft het uit aan zijn auto, de ander aan het geluid in zijn huis. Ieder zijn meug. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:10:
Hmm, toch niet zo heel handig dus... jammer. De subwoover is overigens 185W rms, dus wel voldoende lijkt me :9~ Maarja.. als die boxen toch niet goed gaan klinken kan ik misschien toch beter uit gaan kijken voor goede autoboxen. Wil er alleen niet teveel geld aan uitgeven, vandaar dat de z680 me de beste oplossing leek. Eigenlijk wil ik gewoon voor maximaal 100 euro goed geluid in de auto hebben + een optie om mijn cdmp3speler aan te sluiten.

En het moet ook niet zo zijn dat het superveel ruimte in neemt (liever niet zo`n lompe auto-subwoover als het met een praktisch vierkant kastje ook kan bijvoorbeeld :P )
100E met radio is onmogelijk...

als je al een radio hebt, dan kan het !!

en 185W rms is onmogelijk voor die woofer... believe me....

mijn thuisbioscoop heeft 300W en dan voel je strakke bass door heel je lijf, dat heeft logitech lang niet... hij beukt wel, maar voelen....en strak.... :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:04:

standaar draden zijn idd dun, daarom worden ze meestal door dikkere vervangen....

goedkope radio's hebben geen echte pre-out, deze zal gegarandeerd gaan zoemen zodra je je auto start...

de speakers klinken niet in de auto, omdat een auto, zoals eerder al gezegd, anders ingedeeld is dan een kamer....

en ja, ik heb de logitechs gehoord, en echt mooi klinken vind ik ze niet... maar ja, ik ben ook beter gewend....

met 20W rms overdrijf ik niet, een goede sub voor in de auto heeft 200W rms, ik zal maar niet zeggen dat logitech rond de 16W voor de sub opgeeft...

[afbeelding]

jullie zullen het wel beter weten... was alleen maar tips aan het geven, onderbouwd!
ik ben ook beter gewend ;) , en ik ben het met je eens maar van dunne luidspreker kabels krijg je geen storing hoor. het klinkt alleen minder.

maar ik denk dat je verschillende logitech sets door elkaar haalt ;)
de sub van de z680 is 100watt, en de satts 15watt per stuk :) (logitech geeft 5×50watt + 180watt op :O )

@ ts: Ik zou zeggen; pak een verlengsnoer, zet de set in je auto, en oordeel of je het goed genoeg vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:04:

[afbeelding]

Volgens mij mag je de logitech site nog es nalezen voor wat deze boxen/subwoofer volgens hun aan vermogen leveren (RMS). Ben 't verder wel redelijk met je eens by the way :)

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 09:50

Tijntje

Hello?!

Nefiorim schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:17:
[...]

Volgens mij mag je de logitech site nog es nalezen voor wat deze boxen/subwoofer volgens hun aan vermogen leveren (RMS). Ben 't verder wel redelijk met je eens by the way :)
Zie het dik gedrukte, dit zijn de magische woorden.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:15:
[...]

@ ts: Ik zou zeggen; pak een verlengsnoer, zet de set in je auto, en oordeel of je het goed genoeg vind :)
Is inderdaad wel een leuke optie, maar je merkt pas echt of het goed klinkt als je daadwerkelijk rijdt en dat kan ik dus niet testen :'( Zal eens rondvragen of iemand zo`n omvormer heeft die ik even kan lenen, dan kan ik het zelf uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het gewoon zonde van je z680 setje!

je hebt al voor rond de 100E goede speakers waar voldoende bass uitkomt voor een beginner...

mits je radio ok is...

kan je lekker van je logitech thuis genieten, waar hij voor gemaakt is!

in de auto zit je heel dicht op je speakers en hoor je dus elke vervorming en je hoort ook meteen dat je tonen gaat missen.... dat heb je in een kamer minder, doordat de afstand vaak wat groter is (ik hoor het dan nog wel, maar ben gewoon geen plastic speakers gewend)...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja en ga een proefrondje rijden... :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:23:
[...]

Ja en ga een proefrondje rijden... :P
nou ja, als je stil blijft staan krijg je iig een impressie ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, gezien deze reacties.... Misschien moet ik dan toch maar op zoek gaan naar speciale autoboxen. Hopelijk kan ik iets leuks vinden dat niet al te duur is :9
In ieder geval bedankt voor de tips. Als ik nog ergens zo`n omvormer kan lenen ga ik zeker een testritje maken 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Tijntje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:19:
[...]

Zie het dik gedrukte, dit zijn de magische woorden.
Magisch of niet... Die THX certificering krijg je niet voor niets... Wel bijna voor niets, maar niet helemaal ;)
En ja ik weet dat t THX Multimedia is en blah blah, maar goed je snapt me wel denk ik :)

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nefiorim schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:32:
[...]

Magisch of niet... Die THX certificering krijg je niet voor niets... Wel bijna voor niets, maar niet helemaal ;)
En ja ik weet dat t THX Multimedia is en blah blah, maar goed je snapt me wel denk ik :)
eh... nee. THX MM is gewoon marketing (rest ook, maar normen zijn toch wat strenger. Creative legt er gewoon fix geld voor neer, en dat betaalt de klant mee. Zonder stikker is hetsetje net zo goed en kan een stuk goedkoper zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:31:
Hm, gezien deze reacties.... Misschien moet ik dan toch maar op zoek gaan naar speciale autoboxen. Hopelijk kan ik iets leuks vinden dat niet al te duur is :9
In ieder geval bedankt voor de tips. Als ik nog ergens zo`n omvormer kan lenen ga ik zeker een testritje maken 8)
nou vraag ik me af hoe het nou echt klinkt, misschien eens proberen met mijn z5300 beter heb ik niet(of mn ht sub :+ ) Eerst eens kijken voor een verleng snoer. Moet wel met de auto van een maat van me maar die is wel te porren voor leuke experimenten. Mocht het er van komen dan laat ik het weten. Kost niks om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Volgens mij heeft een 8 ohm computer/ HT sub in een auto weinig zin, rendement is veel te laag daarvoor.
Dat soort subs gaan pas lekker spelen als ze hard staan, dus bij een relatief laag volume in de auto hoor je hem geeneens denk ik.

Haal voor de grap eens een flinke sub uit iemand auto, en laat hem thuis eens spelen.
Doet ie ook bijna niets meer. Werkt ook op een heel ander rendement, plus de impedantie is veel lager, dus hij kan veel strakker spelen bij een relatief laag volume, zodra je hem open draait in een woonkamer is tevens zijn tegendruk verdwenen (geen kofferbak) dus gaat ie klapperen waar je eng van wordt. (als je hem al niet kapot blaast)

[ Voor 10% gewijzigd door Banshee op 06-07-2005 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dude, met alle respect hoor maar je praat echt poep :P
Banshee79 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:26:
Volgens mij heeft een 8 ohm computer/ HT sub in een auto weinig zin, rendement is veel te laag daarvoor.
de impedantie maakt niet uit omdat ie toch op z'n eigen (ingebouwde) versterker speelt.
Dat soort subs gaan pas lekker spelen als ze hard staan, dus bij een relatief laag volume in de auto hoor je hem geeneens denk ik.
euh... 8)7
Haal voor de grap eens een flinke sub uit iemand auto, en laat hem thuis eens spelen.
Doet ie ook bijna niets meer.
Kan (hoeft nieteens zo te zijn) maar dat komt niet door:
Werkt ook op een heel ander rendement, plus de impedantie is veel lager,
maar wel omdat je in huis lang niet zoveel boost krijgt bij de lage tonen als in een auto.
De sub klinkt hierdoor in de auto heel diep, in huis minder (omdat die boost grotendeels vervalt)
dus hij kan veel strakker spelen bij een relatief laag volume, zodra je hem open draait in een woonkamer is tevens zijn tegendruk verdwenen (geen kofferbak) dus gaat ie klapperen waar je eng van wordt. (als je hem al niet kapot blaast)
Tegendruk van de kofferbak? :P

In de auto voer je hem gewoon minder vermogen omdat ie door die boost al harder van zichzelf klinkt.
Als je dan thuis dat ding net zo hard wil laten spelen, pomp je er meer vermogen doorheen, en dan kan die gaan klapperen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Banshee79 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:26:
In die Z680 zitten al amps...
Doet ie ook bijna niets meer
Werkt perfect :Y)
Werkt ook op een heel ander rendement,
Niet waar. Rendement van 87 a 90db is standaard. Sterker nog, vaak hebben thuisspeakers een lager rendement.
plus de impedantie is veel lager, dus hij kan veel strakker spelen bij een relatief laag volume,
Dit is ook niet waar. Theoretisch gaat het zelfs ten koste van de strakheid van je bas omdat wanneer je weerstand halveert, je dempingsfactor op de versterker hetzelfde doet. En dat relatief laag volume is irrelevant.
zodra je hem open draait in een woonkamer is tevens zijn tegendruk verdwenen (geen kofferbak) dus gaat ie klapperen waar je eng van wordt. (als je hem al niet kapot blaast)
Wat een bullshit....hier is dus echt geen hol van waar. In de auto heeft hij helemaal geen tegendruk ofzo. Als een conus minder ver uitslaat dan heb je minder geluid. Dus volgens jou speelt hij dan zachter in de auto.

Ik weet wel wat je bedoelt met wat hierboven staat, alleen weet je dat zelf waarschijnlijk niet. De meeste woofers zijn geschikt om gesloten in een auto te spelen omdat je dan de cabin gain hebt. Dit betekent dat je steeds meer boost krijgt wanneer je lager in de frequenties komt doordat de auto klein is. Deze boost heb je veeeeeel minder in een kamer met als gevolg dat sommige woofers niet meer laag gaan en je er weinig van hoort. Maar om te zeggen dat elke woofer dat heeft is hetzelfde als zeggen dat elke auto traag is. Slaat compleet nergens op, hangt helemaal af van de woofer.

NOFI, ik wil niet denigrerend zijn, maar wat jij hebt opgeschreven is echt een hele hoop onzin...

Edit: fu triple_a :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
edit:

* hier stond iets stoms *

[ Voor 74% gewijzigd door Banshee op 06-07-2005 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banshee79 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:08:
Beter :)

Heb ik ook een keer onzin neer gezet.
Kunnen users een keer op mij zeiken ipv andersom :D
ach, dat imago van jou :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Tijd voor wat info.

Ik heb de Z680 al een heeeele tijd geleden onder handen genomen. Sterker nog, de woofer uit het ding speelt al heel lang in een Swifje :)

Dat is echt prima, heel goed te doen. Maar het is niks teveel. Dan moet je er ook nog rekening mee houden dat ik hem aan een 100Watt Harman/Kardon car amp. heb hangen. De gebrugde TDA7293 waar de Z680 z'n sub mee aanstuurt moet het waarschijnlijk met minder juice doen.
De satalietjes worden elk door een enkele TDA7293 chip aangestuurd, maar dat is totaal geen probleem omdat ze hoog gecrossed zijn. Eerder 200 dan 120Hz. Vandaar de enorme bak volume die dit setje op je bureau kan gooien.

Hoewel ik persoonlijk niet aan zou raden deze set om te bouwen voor je auto, heb ik wel wat tips voor je als je het toch gaat proberen.
Zo zou ik persoonlijk afzien van de 12->230 conversie. Beter ga je met enkele buck-boost converters naar +/-35 en met een simpele spanningsregelaar naar +8. (direct 12 volt gebruiken kan ook mits je een weerstand gebruikt om de stroom te verlagen)
De +/-35V zijn logischerwijs nodig om je amp aan te sturen en de 8V is er voor je controlpod. Het spanningomvormer gedeelte zou je misschien nog het makkelijkste uit een kapotte car-amp kunnen halen. Eentje die z'n eindtorren eruit heeft geknald ofzo.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 22:32:
Tijd voor wat info.

Ik heb de Z680 al een heeeele tijd geleden onder handen genomen. Sterker nog, de woofer uit het ding speelt al heel lang in een Swifje :)

Dat is echt prima, heel goed te doen. Maar het is niks teveel. Dan moet je er ook nog rekening mee houden dat ik hem aan een 100Watt Harman/Kardon car amp. heb hangen. De gebrugde TDA7293 waar de Z680 z'n sub mee aanstuurt moet het waarschijnlijk met minder juice doen.
De satalietjes worden elk door een enkele TDA7293 chip aangestuurd, maar dat is totaal geen probleem omdat ze hoog gecrossed zijn. Eerder 200 dan 120Hz. Vandaar de enorme bak volume die dit setje op je bureau kan gooien.

Hoewel ik persoonlijk niet aan zou raden deze set om te bouwen voor je auto, heb ik wel wat tips voor je als je het toch gaat proberen.
Zo zou ik persoonlijk afzien van de 12->230 conversie. Beter ga je met enkele buck-boost converters naar +/-35 en met een simpele spanningsregelaar naar +8. (direct 12 volt gebruiken kan ook mits je een weerstand gebruikt om de stroom te verlagen)
De +/-35V zijn logischerwijs nodig om je amp aan te sturen en de 8V is er voor je controlpod. Het spanningomvormer gedeelte zou je misschien nog het makkelijkste uit een kapotte car-amp kunnen halen. Eentje die z'n eindtorren eruit heeft geknald ofzo.
Ah, iemand die hetzelfde geprobeerd heeft! Heb wel even wat vragen, want ik begrijp jouw post niet helemaal. Ben niet bepaald technisch op dit gebied. Allereerst, wat bedoel je met TDA7293? Voor zover ik het begrijp is dat iets dat ìn de z680 zit?
Dan je tweede stuk... hoezo moet ik geen 12-230v conversie doen? Hier draait de set toch ook op 230v of zit ik er nu helemaal naast? Je verhaal klinkt nu nogal ingewikkeld en ik ben bang dat dat niet helemaal voor mij is weggelegd O+ Al wil ik het wel erg graag proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:07:
Ah, iemand die hetzelfde geprobeerd heeft! Heb wel even wat vragen, want ik begrijp jouw post niet helemaal. Ben niet bepaald technisch op dit gebied. Allereerst, wat bedoel je met TDA7293? Voor zover ik het begrijp is dat iets dat ìn de z680 zit?
Die TDA is het versterkerchipje dat in de Z680 gebruikt is. Daarvan zijn er dus een aantal aanwezig.
Dan je tweede stuk... hoezo moet ik geen 12-230v conversie doen? Hier draait de set toch ook op 230v of zit ik er nu helemaal naast? Je verhaal klinkt nu nogal ingewikkeld en ik ben bang dat dat niet helemaal voor mij is weggelegd O+
Wat je nu gaat doen is 12->230->+/-30V. De amp's zelf draaien namelijk op +/- 30V. Het is dus handiger om de voeding van de Z680 eruit te slopen( 230-> +/-30V), en deze te vervangen door eentje die direct 12 -> +/-30V doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:21:
[...]

Die TDA is het versterkerchipje dat in de Z680 gebruikt is. Daarvan zijn er dus een aantal aanwezig.

[...]

Wat je nu gaat doen is 12->230->+/-30V. De amp's zelf draaien namelijk op +/- 30V. Het is dus handiger om de voeding van de Z680 eruit te slopen( 230-> +/-30V), en deze te vervangen door eentje die direct 12 -> +/-30V doet.
Ah, duidelijk. Met die TDA hoef ik dus verder niets te doen? Dat zit al goed.
En je zegt +/- 30V... komt dat niet heel nauw? Want als ik iets teveel of te weinig volt heb lijkt het me vrij schadelijk voor de set.

En als ik het doe.. is het dan allemaal terug te draaien? Want straks sloop ik die voeding eruit en dan blijkt dat het helemaal niet mooi klinkt en moet ik alles weer terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
Wat zou er dan gebeuren als je de conus van die Z680 er uit haalt, en hem in een andere behuizing zet (desnoods zijn eigen behuizing) zonder dat de interne versterker nog meedoet, gewoon op je eigen auto amp gooit (rekening houdend met het maximale vermogen van de amp)?

Zal het nog een beetje klinken of is het flink brak?
Ken namelijk iemand die die set heeft, waarvan de amp verrot is. Mischien wel leuk voor een projectje ;)

edit:

Sorry voor men vorige post, heb het niet zelf getypt, zit hier met een lollig figuur en ik lette even niet op |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Banshee op 05-07-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:26:
[...]

Ah, duidelijk. Met die TDA hoef ik dus verder niets te doen? Dat zit al goed.
En je zegt +/- 30V... komt dat niet heel nauw? Want als ik iets teveel of te weinig volt heb lijkt het me vrij schadelijk voor de set.
Nee, dat ding heeft een symetrische voeding nodig: 0V, +30V en -30V (in ieder geval, dat begrijp ik uit Atgast's verhaal).
En als ik het doe.. is het dan allemaal terug te draaien? Want straks sloop ik die voeding eruit en dan blijkt dat het helemaal niet mooi klinkt en moet ik alles weer terug draaien.
Als je het netjes doet moet dat prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Een TDA7293 is een zogenaamde chip-amp. Een kant en klare versterker in één chippie. Die dingen presteren beter dan de regels van electronica voorschrijven en zijn al sinds het uitvinden hét onderwerp van discussie.

Persoonlijk vind ik het erg leuke dingen en ideaal voor toepassing in een simpele multi-kanaals oplossing zoals de Z680.

Waarom je geen 12-230 volt conversie moet doen? omdat je vervolgens weer terug gaat naar +/-35V :+
Beter gebruik je een buck-boost converter. Deze kan een DC voltage omhoog schalen. Ga je van 12 naar 35 volt, van 12 naar 70 volt. Moeilijkste onderdeel bij deze constructies zijn de spoelen, daar deze een aardige stoot stroom te verduren krijgen. Daarom is het een goed idee om deze te hergebruiken uit een kapotte amp.

Als dit je helemaal niks zegt dan is het misschien verstandiger om idd die 12-230 converter te kopen.
Er zit een 230VA ringkern in de Z680, dus een 300W converter does the trick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:44:
Een TDA7293 is een zogenaamde chip-amp. Een kant en klare versterker in één chippie. Die dingen presteren beter dan de regels van electronica voorschrijven en zijn al sinds het uitvinden hét onderwerp van discussie.

Persoonlijk vind ik het erg leuke dingen en ideaal voor toepassing in een simpele multi-kanaals oplossing zoals de Z680.

Waarom je geen 12-230 volt conversie moet doen? omdat je vervolgens weer terug gaat naar +/-35V :+
Beter gebruik je een buck-boost converter. Deze kan een DC voltage omhoog schalen. Ga je van 12 naar 35 volt, van 12 naar 70 volt. Moeilijkste onderdeel bij deze constructies zijn de spoelen, daar deze een aardige stoot stroom te verduren krijgen. Daarom is het een goed idee om deze te hergebruiken uit een kapotte amp.

Als dit je helemaal niks zegt dan is het misschien verstandiger om idd die 12-230 converter te kopen.
Er zit een 230VA ringkern in de Z680, dus een 300W converter does the trick.
Zegt me inderdaad helemaal niets en ben ook niet erg technisch, dus ik denk dat ik dan toch voor de 12-230 oplossing ga. Bedankt voor je hulp in ieder geval. Heb jij trouwens alleen de subwoover gebruikt, of ook nog enkele satallietjes? Want dan ben ik wel erg benieuwd hoe je al die boxen bevestigd/weggewerkt hebt in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:47:
[...]

Zegt me inderdaad helemaal niets en ben ook niet erg technisch, dus ik denk dat ik dan toch voor de 12-230 oplossing ga. Bedankt voor je hulp in ieder geval. Heb jij trouwens alleen de subwoover gebruikt, of ook nog enkele satallietjes? Want dan ben ik wel erg benieuwd hoe je al die boxen bevestigd/weggewerkt hebt in je auto.
alleen de subwoofer en dan ook nog alleen de driver + BR buis.
De satelietjes komen denk ik idd te kort in de auto, of je moet inleveren op kickbass. Vergis je niet, als je de sub in de kofferruimte plaatst dan kun je de kickbass zo goed als vergeten en de satelietjes zijn daar niet op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet moeilijk doen, pak een omvormer en gooi die ertussen. Het rendement is 90 % lekker boeiend dat je wat verlies hebt. T werkt daar gaat het om. En ik zou als ik jou was helemaal geen voedingen in elkaar gaan solderen.

En een pc sub in een auto? Geloof me dat klinkt best goed, heb een keer een subje van een inspire 1000 :? in een auto gehad en dat ging goed hard / diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Ik heb ooit es een I trigue ( die witte ) setje van Creative in de auto gezet om te kijken welk effect het geeft , en het is om te huilen...

De kleine speakers klinken nog redelijk , maar die subwoofer , daar scheelt iets mee...

Volgens mij is het die bass reflex poort , in de auto heb je beter gesloten woofers denk ik... ofwel zijn die woofers van Creative gewoon kut...

In mijn kamer op de pc klinken die voldoende, maar in de auto 'vervloog' die bas gewoon.

Ik zette een stevig jump liedje op gevolgd door een test met een thunderdome cd en de snelle bassen kon dat ding niet bijhouden in de wagen, de bas was wel superdiep , mijn achteruitspiegel trilde volledig mee enzo , maar die bassen waren eerder een soort constant gezoem , dan echte bassen. Die waren totaal niet meer herkenbaar...

Ik heb nu ondertussen een nieuwe wagen en ga op 15 juli er een Phoenix Gold installatie laten insteken , ik hoop dat dat wat beter klinkt O-)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Banshee79 schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:27:
[...]

Wat zou er dan gebeuren als je de conus van die Z680 er uit haalt, en hem in een andere behuizing zet (desnoods zijn eigen behuizing) zonder dat de interne versterker nog meedoet, gewoon op je eigen auto amp gooit (rekening houdend met het maximale vermogen van de amp)?
Als hij evenveel vermogen krijgt dan zal hij in dezelfde kist evenveel uitslaan.
Zal het nog een beetje klinken of is het flink brak?
Ken namelijk iemand die die set heeft, waarvan de amp verrot is. Mischien wel leuk voor een projectje ;)
Als je de goede kist erbij hebt dan gaat het wel lukken denk ik :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kun je zo'n 230>12V omvormer kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23
Ik zou het gewoon doen!

De funfactor is hoog genoeg om het te proberen, ja misschien klinkt het niet, je zal een goede plek voor de speakers moeten vinden, en je zult flink met de speaker moeten gaan richten, maar dat zal je best wel kunnen anders was je niet op dit idee gekomen.

Dat die speakerkabels dun zijn maakt niet uit, behalve het signaal kabeltje!!

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YUW!!!!!!!!!! :|

Wat een IMMENS geluid :D haha net ff met een maat van mij de Z560 (was nog over) in mijn corsa'tje gezet om het te testen :D Niet te doen die bass, kei zuiver en superlaag!! Iedereen die een corsa heeft en erover twijfelt : gewoon doen! Dat ding is een waar basshokje :D

Nu nog ff een manier vinden om van 220>12 volt te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 01:25:
YUW!!!!!!!!!! :|

Wat een IMMENS geluid :D haha net ff met een maat van mij de Z560 (was nog over) in mijn corsa'tje gezet om het te testen :D Niet te doen die bass, kei zuiver en superlaag!! Iedereen die een corsa heeft en erover twijfelt : gewoon doen! Dat ding is een waar basshokje :D

Nu nog ff een manier vinden om van 220>12 volt te komen...
http://www.rondevries.nl/...c932a9a35712e018ce74638ad

alleen heb ik geen idee welke je zou moeten pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skytronic 12V - 230V omvormer - 300W

Deze lijkt me wel voldoende voor de Z560. Thnx :D

Even mailen en vragen of ze ervaring hebben met lui die hetzelfde willen doen als ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm... net naar Ron de Vries gebeld, en ze zeiden dat ik ook een condensator moet plaatsen.

Óf dat ik een gel accu koop, en dan ben ik klaar. Dan hoef ik geen condensator meer...

Heeft iemand ervaring met condensators? Hij zei dat ze bij 39 euro begonnen, en 150-200 de betere waren... Welke zou ik dan moeten nemen voor een Z560?
188watt woofer
400 watt in totaal + de sattelietjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou je een condensator willen? Heb je echt niet nodig hoor. Die gasten willen alleen maar verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 11 juli 2005 @ 13:32:
Waarom zou je een condensator willen? Heb je echt niet nodig hoor. Die gasten willen alleen maar verkopen...
Een condensator zorgt toch voor een constante spanning?
Lijkt me toch wel nodig voor mijn autotje, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:03:
[...]
Een condensator zorgt toch voor een constante spanning?
Lijkt me toch wel nodig voor mijn autotje, of niet?
Tja, ligt eraan... Als je een goede dynamo op je auto hebt zitten, zal dit niet per se nodig zijn.

Als je kijkt naar mijn install; ik had wel een condensator nodig en een extra accu. Terwijl mijn dynamo 140A levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Die z680 set is zo zuiver, die doet het heus wel mooi in een auto.

Die woofer vertrouw ik ook wel voor in de auto, ik wou dat mijn auto woofers zulk geluid maakte zaosl deze. (ik heb de z560 thuis).

Is het binnenwerk trouwens niet gewoon 12V al van dit setje, want ik weet iig wel dat een hoop creative setjes ook gewoon op 12V uiteindelijk werken.

Alleen nu zit de adapter in de woofer, maargoed tis vast wle terug te vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carel schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:11:
Die z680 set is zo zuiver, die doet het heus wel mooi in een auto.

Die woofer vertrouw ik ook wel voor in de auto, ik wou dat mijn auto woofers zulk geluid maakte zaosl deze. (ik heb de z560 thuis).

Is het binnenwerk trouwens niet gewoon 12V al van dit setje, want ik weet iig wel dat een hoop creative setjes ook gewoon op 12V uiteindelijk werken.

Alleen nu zit de adapter in de woofer, maargoed tis vast wle terug te vinden ?
Jah, voor iedereen die denkt dat het inbouwen van een computer speakerset in een auto slecht geluid geeft : kom maar langs, I'll prove you wrong :D

En als je wilt kijken of ie op 12V wekt moet je de hele kast openhalen dacht ik, das kei sonde :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, het is net wat je wilt he. Ik zou het niet doen. De speakers in de auto zijn speciaal gemaakt om ook onder een hoek nog een vrij rechte curve te hebben. Daarnaast wil ik een gesloten systeem in de auto voor de sub zodat de curve mooi aansluit bij de cabin gain. Maar, als je zo een Z560 aansluit ofzo dan heb je zeker wat leuk voor weinig geld.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:44
JT schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:25:
Tja, het is net wat je wilt he. Ik zou het niet doen. De speakers in de auto zijn speciaal gemaakt om ook onder een hoek nog een vrij rechte curve te hebben. Daarnaast wil ik een gesloten systeem in de auto voor de sub zodat de curve mooi aansluit bij de cabin gain. Maar, als je zo een Z560 aansluit ofzo dan heb je zeker wat leuk voor weinig geld.
Wat je wilt ? dikke bass, super laag, weinig geld er aan uitgeven en natuurlijk hard geluid }). Had niet verwacht dat het zo goed zou klinken.
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:18:
[...]

Jah, voor iedereen die denkt dat het inbouwen van een computer speakerset in een auto slecht geluid geeft : kom maar langs, I'll prove you wrong :D

En als je wilt kijken of ie op 12V wekt moet je de hele kast openhalen dacht ik, das kei sonde :S
Was zeker wel dikke shit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Super laag durf ik te betwijfelen (en ik weet waar ik het over heb, heb zelf een Z560 gehad :) ). De curve valt met 12db/octaaf af en de Z560/Z680 valt al vrij hoog af waardoor de cabin gain niet meer genoeg kan compenseren, bij een gesloten woofer is de afval maar 6db/octaaf.

Daarbij heb ik nog een extra eis bovenop die van jou: beter geluid dan de gemiddelde speakerset ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kan het nog lager/lomper dan ? :P. Ik vond het goed klinken het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar voor dit geld is het toch behoorlijk bruut :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op maandag 11 juli 2005 @ 18:44:

Daarbij heb ik nog een extra eis bovenop die van jou: beter geluid dan de gemiddelde speakerset ;)
wel goed voor je :9~ , maarre.. deze gast wil gewoon zijn z-serie in de auto pushen, geen hifi laten aansmeren :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat iedereen die het nog niet gehoord heeft, niet moet zeiken over druk van cabine en andere shizzle. Want idd wat stimpyyy zegt, voor meer geld zul je ongetwijfeld beter geluid krijgen. Maar de Z560 in zo'n corsa'tje is zeker vet! En het kost me geen drol! (Behalve omvormer dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

STIMPPYYY schreef op maandag 11 juli 2005 @ 19:18:
Kan het nog lager/lomper dan ? :P. Ik vond het goed klinken het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar voor dit geld is het toch behoorlijk bruut :D
Het kan makkelijk lager :) Ook ónder de 40hz bestaat er nog bas :P
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2005 @ 19:23:
[...]

wel goed voor je :9~ , maarre.. deze gast wil gewoon zijn z-serie in de auto pushen, geen hifi laten aansmeren :Y).
Ja, ach, als je er heel tevreden mee bent dan heb je veel voor weinig geld :) Ik heb ook veel plezier gehad van mijn Z560.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 12-07-2005 00:07 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Logitech sets in auto's? Been there, done that, bought the shirt: Filmpje! (Quicktime nodig)

Was voor de Tweaker BBQ van 25 juni B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 08:48

JeroenT

hoi!

Gaat zeker lukken , zelf ook al eens geprobeerd met een Logitech Z-2200 setje en een 230v inverter.
Voor het geld krijg je absoluut geen beter geluid.

Natuurlijk laat ik pure hifi wel aan mn rotel en kappa's thuis over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

King_Louie schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:48:
Logitech sets in auto's? Been there, done that, bought the shirt: Filmpje! (Quicktime nodig)

Was voor de Tweaker BBQ van 25 juni B)
Hoe heb je dat gedaan? Die Z560 he, gebruikt die 12V in als eigenlijke spanningsbron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 03:23:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Die Z560 he, gebruikt die 12V in als eigenlijke spanningsbron?
Zoals je in het filmpje ook ziet ligt er voorin een 12V > 230 convertor, daar zitten de speakers op. De laptop op de achterbank zorgde voor de muziek. Ging prima :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Mjah, kijk het geluid kan wel hard en de woofer is mooi van de THX setjes, maar je krijgt natuurlijk never dat lage dreun effect van een auto met een maffe autowooffer erin :)

Maargoed, persoonlijk is het inderdaad kiezen, woofers met van die gaten erin, vind ik absoluut mooier klinken dan woofers zonder gaten, waarbij zonder gaten dus blijkbaar lager kunnen?

Ik heb 2 12" JBL 1000w/250W RMS woofers achterin liggen, sjah je kan het al raden, in een civic gaat dit echt tekeer, maar persoonlijk vind ik de bassen niet uitzonderlijk mooi klinken.

Om nog eventjes terug te komen op het inbouwen van de 680/560 speakers, gewoon zo staand plaatsen ziet er belachelijk uit naar mijn mening.
Als je een hoedenplank hebt, maak dan 2 gaten, 1tje rond van + - 12 cm en 1tje ovaal van 7cm. Dan kan je iig die boxjes onder de hoedenplank plaatsen en ziet het er van bovenaf goed uit. Hoe men dit voor moet oplossen, nou ik heb geen flauw idee.

[ Voor 48% gewijzigd door Carel op 12-07-2005 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 11:03
Ik heb maar een derde oid van dit topic doorgelezen maar zal toch even mijn ervaring posten:

Op het werk hadden we een kapotte Soundblaster megaworks set staan. De versterker hiervan was kapot. Omdat ik net mijn eerste autotje had en ik wat beter geluid zocht zonder dat het veel geld kostte heb ik de subwoofer meegenomen.

Nu weet ik dat de echte car hifi freaks meteen in de lach schieten maar ik heb me een *ahum* versterkertje gehaald voor 19,95 bij de kijkshop. Ik heb een houten kistje van multiplex wat ik nog had liggen om de subwoofer van Creative gemaakt en ik heb een JVC radio met gedeeltelijk kapot schermpje gekocht voor 15 euro van een kameraad van me.

Na een middagje klussen en afstellen was het zo ver en kon ik alles gaan uittesten. Mijn ervaring is redelijk goed, het klinkt best aardig. Je kunt alles niet enorm hard zetten maar de geluidskwaliteit is wat mij betreft best aardig. Als ik mijn systeem zo hard zet dat hij net niet gaat vervormen krijg je oorpijn bij mij in de auto.

Wat heeft het gekost:
JVC radio met kapot display € 15,-
200 watt mini versterkertje € 19,95
4 standaard speakers welke al in de auto zaten
een plaat multiplex welke ik nog had liggen
een aantal meters luidsprekerkabel en wat aanslutingen

Voor de 35 euro wat het mij heeft gekost ben ik meer dan tevreden. Als mensen mijn houten "kistje" zien lachen ze wel eens maar als ik hem aanzet staan ze toch vaak even stom te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij mij in de buurt een caliber omvormer van 300 watt besteld voor €79 :D
Einde van de week komt die binnen, en dan lekker blazen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Niet online
Carel schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 10:50:
Om nog eventjes terug te komen op het inbouwen van de 680/560 speakers, gewoon zo staand plaatsen ziet er belachelijk uit naar mijn mening.
In mijn geval was het alleen tijdelijk voor muziek bij een BBQ. Als ik daarvoor lekker aan het zagen was gegaan was me dat niet in dank afgenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:02:
Ik heb bij mij in de buurt een caliber omvormer van 300 watt besteld voor €79 :D
Einde van de week komt die binnen, en dan lekker blazen :D
Voor bijna 80 euri's koop je ook nog wel een leuke versterker. En dan heb je geen 230 volt in je auto. Oiit gedacht aan het veiligheidsaspect in een een auto?

Zo'n Z680 subje klinkt waarschijnlijk best aardig in de auto maar de satelietjes schieten waarschijnlijk te kort. Vanwege de plaatsing van je sub (kofferbak) worden de lagere middentonen hierdoor niet meer weergegeven en de satelietjes komen niet laag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:26:
[...]

Voor bijna 80 euri's koop je ook nog wel een leuke versterker. En dan heb je geen 230 volt in je auto. Oiit gedacht aan het veiligheidsaspect in een een auto?

Zo'n Z680 subje klinkt waarschijnlijk best aardig in de auto maar de satelietjes schieten waarschijnlijk te kort. Vanwege de plaatsing van je sub (kofferbak) worden de lagere middentonen hierdoor niet meer weergegeven en de satelietjes komen niet laag genoeg.
Blablablablabla
Ik zei paar posts geleden ook al : eerst proberen en dan speculeren of het wel kan of niet, en niet zeiken wanneer je het niet geprobeerd hebt...

Ooit gedacht dat wanneer men vraagt om HOE je een Z-680 in een auto bouwt, niet 100 berichten over andere nieuwe versterkers enzo gevraagd wordt...

Niet als flame bedoeld, maar er wordt hier echt teveel gepraat over off-topic dingentjens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Haha :D

Klopt inderdaad, er wordt teveel gespeculeerd. Het klinkt gewoon goed, laag, hard en het kost bijna niks. Wat ik heb gehoord in een oude opel corsa that is. Ik ga ook niet miereneuken om dit soort dingen, bijvoorbeeld of de hoge of middentonen wel perfect overkomen, who cares... give me bass :P. Als je perfect geluid wilt dan koop je dure hifi voor in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Jah, maar ik wil nu toch wel eens foto's zien hoe ment die z560/680 speakers inbouwt :).

Achter had ik al een goed idee voor een hoedenplank, maar voor kan ik me nog steeds niet goed voorstellen, waarbij het er ook degelijk uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 10:58
Indoubt schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 22:26:
[...]
Voor bijna 80 euri's koop je ook nog wel een leuke versterker.
offtopic:
Ja tuurlijk...

Maarre.. als jij het goed genoeg vindt klinken moet je het gewoon doen hoor, en wel pics posten als je klaar bent!

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Laatst online: 09:02
Monteer ze in de orginele behuizing aan het plafond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kan ook inderdaad best gaaf idee ipv op de hoedenplank })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yeah :D Omvormertje is binnen

By tonight I've got huge bass in my sjonny corsa >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm bummer...
Gaat niet werken aangezien ik 3 meter "startkabel" kabel moet kopen om het aan te sluiten op de accu... en dat gaat 200 euro kosten....

Weet iemand een goed alternatief?

Want volgens de verkopers van verschillende winkels kon de geluidssinstallatie nooit worden aangesloten op de sigarettenaansteek ding omdat die geen 30A aankan.... En geheid dus zal doorbranden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 01:34:
[...]

Blablablablabla
Ik zei paar posts geleden ook al : eerst proberen en dan speculeren of het wel kan of niet, en niet zeiken wanneer je het niet geprobeerd hebt...
:?

Anyway, je sigarettending kan ongeveer 10A verdragen, meer inderdaad niet. Het veiligste is om een dikke kabel vanaf je accu te leggen (hoeveel ampère vraagt die omvormer van je maximaal?), van minimaal 10mm2, maar liever 16mm2. Dat spul kan je bij een willekeurige Autostyle-rommel winkel halen, tegen 10€ per meter oid. Vergeet niet een even dikke massa kabel te gebruiken en een zekering met een geschikt ampèrage. Ik weet niet wie jou verteld heeft dat zoiets €200,- gaat kosten, maar hij moet z'n cursus maar eens opnieuw gaan doen.

edit:
Als je de moeite ervoor over hebt kun je beter op internet gaan zoeken naar kabel, het kan je de helft in prijs schelen. Ik kan 70mm2 kabel krijgen voor €5,76 per meter, daar haal je in de winkel een bijzonder lullig draadje voor.

[ Voor 14% gewijzigd door ACID-dude op 13-07-2005 18:43 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je toevallig hoe die kabels heten?

Want de standaardkabels die mee waren geleverd, hadden aan één kant "startkabel" kabels en aan de andere kant iets raars wat ik niet kan uitleggen

Hoe werkt dit dan? www.venus.nl/ omvormers/300.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

monteer de omvormer naast de accu en ga met een 3x 2,5mm kabel(soepel)
naar de kofferbak en sluit daar de set aan.

wel zekeringen monteren en alles goed vast zetten })
let op dat je alles veilig monteerd (230v maar zeker ook het 12v gedeelte!!!)

voor je het weet heb je een brandje :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

200 euro voor een paar kabels :D Gewoon die dikke 230 volt leiding kabel pakken met grijze omhulsel van de praxis. Die kunnen heel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 19:26:
200 euro voor een paar kabels :D Gewoon die dikke 230 volt leiding kabel pakken met grijze omhulsel van de praxis. Die kunnen heel wat hebben.
Als ik aan dezelfde denk als jij, dan kan hij dat beter uit z'n hoofd laten. Dat spul is niet te buigen en dus totaal niet geschikt om door een auto te leggen. Ik ben uitgegaan van de situatie "accu tot kofferbak" en dat doe ik in een auto liever met 12 volt dan met 230 volt.
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 19:13:
Weet je toevallig hoe die kabels heten?

Want de standaardkabels die mee waren geleverd, hadden aan één kant "startkabel" kabels en aan de andere kant iets raars wat ik niet kan uitleggen

Hoe werkt dit dan? www.venus.nl/ omvormers/300.htm
Die kabels hebben volgens mij geen bijzondere naam, het zijn gewoon stroomkabels, maar toegespitst op gebruik in auto's ed.
Kun je niet een foto maken van dat 'rare'?

Hoe werkt wat? Dit zijn ook omvormers, maar de rechter is voor gebruik in vrachtwagens, of een auto/boot met twee accu's in serie.

Snelle berekening leert dat als je 300 watt als uitgangpunt neemt, je:

(0.9*300 ) / 12 = 22,5 ampère door je kabeltjes krijgt.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en hoe staat het ervoor met je project ben nu wel benieuwd en foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:19:
en hoe staat het ervoor met je project ben nu wel benieuwd en foto's?
Sluit ik me bij aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Laatst online: 17-04 14:07
dikke kick!

Ik zat ook te denken om me oude FPS1000 (cambridge pcworks!) creative setje in te bouwen in me golfje2, nou heb ik echt waar dit hele topic doorgelezen! en ook alll die offtopic posts over kwaliteit dit en kwaliteit zo! .. maar dat boeit me niet, ik heb 4 speakers in dat ding waarvan er 1 aan de voorkant stuk is, en die 2achterste bijna stuk zijn (zijn volgens mij nog standaard speakers)...

Dit FPS1000 setje (4.1) heeft dus ook al verstekkertje ingebouwd. Het mooie aan dit setje is dat hij zelf al 12v gebruikt.

Op de adapter staat.
pre 230v/~50hz 164mA
sec 12v -- 1.5a 18vA

dus er gaat 230v in, en komt 12v uit :) mijn n00b kennis over electra zegt me dat ik nog iets met de 'ampere' moet doen...

ik ben bewust van de goedkoopheid van het geluid enzo in de auto, maar even voor de duidelijkheid, mijn autotje koste onder de 1000euro (!) dus ik ben zekers niet van plan om daar dure hifi subwoofers + versterkers intebouwen, deze speakerset is oud, en heeft weinig tot geen waarde meer. Dus ik dacht, in de auto ermee! :)

Maar ik moet dus zeker weten hoe ik die zooi aan kan sluiten..

Zoiezo hebik nodig, zo'n dikke stroom kabel van accu naar achter en een massa kabel (ook dik?). Daarnaast nog 2 standaard jacket (speaker aansluiting op computer) naar tulip (?) converter.. De kabels van speakers enzo zijn lang zat (denk wel 4meter per speaker ofzo)...

kan iemand mij opweg helpen?
Oja vraag me af hoe het met het project van de TS/(Homer?) afgelopen is...!

[ Voor 3% gewijzigd door Mister_X op 13-12-2005 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Laatst online: 18-09 15:44
je kunt dus gewoon 12 op dat ding aansluiten, moet je alleen een stekker hebben die in dat setje gaat, maar 12v 1,5a ? klopt dat wel ? dat zou beteken dat de hele set maar 18 watt is :D _/-\o_

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
verbaast me nix :), ding is mega cheap, maar komt wel mooi geluid uit hoor.

Verwijderd

Sv3n schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 23:17:
je kunt dus gewoon 12 op dat ding aansluiten, moet je alleen een stekker hebben die in dat setje gaat, maar 12v 1,5a ? klopt dat wel ? dat zou beteken dat de hele set maar 18 watt is :D _/-\o_
Reg. datum: 19 mei 2002

Zoveel posts en dan nog zo'n stomme opmerking maken, schaam je |:( |:( :X

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:05

13art

Moderator Mobile
Laat die jongen lekker zijn setje inbouwen. Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien en klinken, maar daar zal ik niet achter komen.

Op zich is het wel een uitdaging om het allemaal netjes en weggewerkt in te bouwen natuurlijk :p

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Elektronicanet
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:12:
[...]
Reg. datum: 19 mei 2002

Zoveel posts en dan nog zo'n stomme opmerking maken, schaam je |:( |:( :X
Ehm sorry hoor, maar volgens mij ben jij degene die nu een stomme opmerking maakt. Wat Sv3n zegt klopt namelijk...
Even voor de duidelijkheid, hij had het over de FPS1000 van Mister_X en niet over de Z-680 van de TS!

[ Voor 17% gewijzigd door Elektronicanet op 15-12-2005 19:58 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Elektronicanet schreef op donderdag 15 december 2005 @ 19:56:
[...]

Ehm sorry hoor, maar volgens mij ben jij degene die nu een stomme opmerking maakt. Wat Sv3n zegt klopt namelijk...
Even voor de duidelijkheid, hij had het over de FPS1000 van Mister_X en niet over de Z-680 van de TS!
Jij denkt ook niet verder dan je neus langs is. Misschien moet je het eerst nog eens goed nalezen voordat je reageert :X Watt's zeggen namelijk niets over hoeveel geluid een boxenset produceert. Jij als volwaardige tweaker zou dat middels wel moeten weten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2005 22:02 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

[...]

100E met radio is onmogelijk...

als je al een radio hebt, dan kan het !!

en 185W rms is onmogelijk voor die woofer... believe me....

mijn thuisbioscoop heeft 300W en dan voel je strakke bass door heel je lijf, dat heeft logitech lang niet... hij beukt wel, maar voelen....en strak.... :x
Je moet je toch echt meer inlezen, zelfs de wat meer gerespecteerde HIFI review sites zeggen het, totaal 515 RMS, 188 voor de sub.
En de z-680's sub voelt dus echt wel super relax aan hoor. Films, games, muziek, SUPER.

[ Voor 1% gewijzigd door MrDrako op 15-12-2005 23:17 . Reden: OOPS beetje domme reply, had niet gezien dat er meerdere pagina's waren :( ]

• Sv3n
  • Laatst online: 18-09 15:44
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 22:01:
[...]

Jij denkt ook niet verder dan je neus langs is. Misschien moet je het eerst nog eens goed nalezen voordat je reageert :X Watt's zeggen namelijk niets over hoeveel geluid een boxenset produceert. Jij als volwaardige tweaker zou dat middels wel moeten weten.
Zeg ik iets over de HOEVEELHEID geluid? volgens mij niet, ik zeg alleen dat 18 watt wel erg weinig is. Met 18 watt max(want het is de output van de voeding) bereik je gewoon niet veel, watt zegt niet alles ben ik met je eens, maar je kunt moeilijk gaan beweren dat er uit een computer setje van 18 watt op hoog volume mooi niet vervormd geluid komt.

Last.fm
Films!

• Mister_X
geen ruzie maken dudes

Dus ik kan gewoon een kabel (met zekering afcourze) vanuit de voeding (zeg ik voeding? accu natuurlijk :+ ) naar achter trekken, even stekkertje op solderen, en op me speakers aansluiten? dat zou mega cool zijn, uiteraard kan ik nog even voordat ik dat doe die kabel bij iemand doormeten om te kijken wat er allemaal voor nodig is om geluid uit die speakers te krijgen..
Voor de rest ben ik bewust van kwaliteit, en dat het door menig persoon afgeraden wordt... Maar zoals ik al zei, dat boeit me niet, alles beter dan die rommel die er nu inzit, enige probleem is hoe ik de speaker kabeltjes door me golf krijg :) maarja, dat is punt 2 :)
DjWannaB2002 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 15:21:
Laat die jongen lekker zijn setje inbouwen. Ben wel benieuwd hoe het eruit gaat zien en klinken, maar daar zal ik niet achter komen.

Op zich is het wel een uitdaging om het allemaal netjes en weggewerkt in te bouwen natuurlijk :p
als je in de buurt van alkmaar of a'dam-zo woont rij ik wel even langs als alles erin zit en werkt hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mister_X op 15-12-2005 23:56 . Reden: voeding=accu :) ]

Pagina: 1 2 Laatste