Is mijn Mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Hoewel ik mezelf toch wel als goed thuis beschouw met de computer qua software, gaat het me bij hardware niet zo makkelijk af om een fout op te sporen. Wellicht dat de lezers van dit topic mij kunnen helpen bij het trekken van een conclusie.

De laatste weken (sinds het warmer is geworden buiten) viel mijn computer af en toe zomaar uit, ineens op zwart. Alle hardware (fans, hd, powerfan) bleven wel doorwerken, maar verder ging het beeld gewoon op zwart. Stekker eruit, kwartiertje wachten, aanzetten en dan werkte het weer voor een halfuurtje.

MBM geinstalleerd, en tot de conclusie gekomen dat de CPU fan de boosdoener was, omdat deze weigerde te gaan draaien, ookal gaf de meter 80 graden aan. Ik heb dus vorig jaar zo'n intelligente koeler gekocht, maar dat zal het wel niet meer doen.

Vrijdag viel de boel weer stil, en toen kreeg ik het daarna niet meer aan. Dan denk ik: de CPU is doorgefikt. Echter, de computer komt nu niet eens meer in zijn BIOS. Na het indrukken van de powerknop gaan de harddisks en (een nieuwe) CPU fan draaien, maar geen biepje en geen BIOS scherm.

Dan denk ik: CPU zal wel doorgefikt zijn, tijd om te vervangen. Echter, als ik (als test) de CPU uit het systeem haal en opstart, doet 'ie ook niets. Ik zou toch verwachten dat ik op zn minst een BIOS-boot krijg met de waarschuwing CPU not found oid?

Het betreffende bord is een ASUS ka7vrx (geloof ik, kan het exacte type nergens vinden).

Wat denken jullie? Mobo kapot, CPU kapot of beide?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Heb je al eens ander geheugen getest?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG Beleid » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Neem dit eens door, er zijn zoveel dingen die je nog had kunnen uitproberen/uittesten/uitsluiten. Zoals voeding, geheugen en harddisk(s).

Verder kun je Everest gebruiken om de exacte specs van je systeem te achterhalen. Die van de voeding zul je met het blote oog moeten opzoeken. Trek de kast open en noteer de merk/type/vermogen.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Welk moederbord heb je? Heb je opgezocht in de handleiding wat er zou moeten gebeuren zonder CPU? Welk merk en wattage voeding heb je en wat zijn de specs van je systeem?
Verder kun je Everest gebruiken om de exacte specs van je systeem te achterhalen.
Hoe moet hij dat doen als hij zijn computer niet eens startend krijgt?

[ Voor 38% gewijzigd door sdomburg op 04-07-2005 12:55 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je CPU is nodig om in de bios te komen. Geen enkelen mobo zal in de bios kunnen komen zonder CPU. Het is nog sterker, het piepje bij het opstarten wordt gegenereerd door de CPU en niet door de bios (kijk maar eens goed naar de pinfuncties van een CPU, er zit een pin tussen die speaker, beep of iets dergelijks heet).
Gezien jou verhaal zal naar 90% waarschijnlijkheid je CPU overleden zijn door oververhitting.

Overigens bestaat er geen Asus bord dat als typenummer KA7*** heeft, waarschijnlijk is het een Abit. Verder is het heel waarschijnlijk een AMD Athlon of Duron die je hebt, en die kunnen bijzonder slecht tegen oververhitting.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:18:
Je CPU is nodig om in de bios te komen. Geen enkelen mobo zal in de bios kunnen komen zonder CPU. Het is nog sterker, het piepje bij het opstarten wordt gegenereerd door de CPU en niet door de bios (kijk maar eens goed naar de pinfuncties van een CPU, er zit een pin tussen die speaker, beep of iets dergelijks heet).
Gezien jou verhaal zal naar 90% waarschijnlijkheid je CPU overleden zijn door oververhitting.
Bedankt, da's duidelijke info. Ik ga eens kijken of ik een andere proc kan vinden om mee te testen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou een beetje moederbord geeft toch echt piepjes af als er een essentieel onderdeel ontbreekt zoals een vidoekaart, geheugen of een CPU. Je kan je systeem namelijk best starten met alleen een voeding en moederbord.
Als het moederbord geen eens piepjes afgeeft denk ik eerder dat je moederbord is overleden dan je processor. Kijk eens of de CPU ergens kan testen (lokale pc boer, pc van een vriend.)
Kijk ook even in de handleiding van je moederbord (niet aanwezig kijk op de asus website) hier horen de piepcodes e.d. in te staan.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Kawaii
In mijn tijd als pc-reperateur (nu een jaar of 5 geleden) bleef een moederbord compleet dood zonder processor. Voor zover ik weet is er wat dat betreft weinig ingrijpends veranderd.
Dat fans e.d. wel gaan draaien komt simpel weg doordat deze direct aan de 12 Volt voeding van het moederbord hangen.
Daarnaast is alleen een processor krachtig genoeg om de tests uit te voeren, die gedaan worden bij het opstarten. De Bios is namelijk weinig meer dan een chip waar de basis instellingen en een stukje software inzit die de processor/chipset gebruikt om alle signalen in goede banen te leiden. De kracht van de Bios wordt nog weleens overschat namelijk. Het is niet veel meer dan een heel basaal besturingssysteem dat direct op de hardware draait (je kan het zien als een vorm van embedded OS).

Uiteraard kan ook het moederbord de bron van storing zijn (de chipset stuurt immer op zijn beurt weer de processor aan), maar gezien het verhaal van Boss, lijkt met het waarschijnlijker dat het de processor is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Oké, even draadje schoppen. Ik ben echt hardware n00b!

Terug van vakantie en (oh wonder) computer nog steeds kapot. Bij de lokale compuzaak wezen kijken of er nog een processor te koop was, maar het ding (AMD XP 1800 ofzo, 2 jaar oud denk ik) is niet meer leverbaar.

De meneer in de winkel heeft even op de site van mn mobo gekeken, en huidige processoren worden alleen ondersteund met een bepaalde BIOS versie (die ik nu dus niet kan upgraden) en een bepaald mobo versie (blijkt dat 1 en hetzelfde type ook nog in verschillende revisies leverbaar is). Oplossing: ook een nieuw mobo.

Dat zie ik natuurlijk niet zitten. Wat ik me nu afvraag: wat nou als ik de goedkoopste processor van het passende type (Socket A) erin stop. Kan mijn mobo er dan sowieso niks mee, of wordt er op de huidige instellingen van het mobo toch gewoon mee gewerkt (eigenlijk onderklokt dan dus?)

Heb ook al zitten kijken naar een 2e hands CPU, maar daar ben ik niet zo dol op eigenlijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je even zegt welk typenummer je plank heeft is het een stuk makkelijker na te kijken.
Want die je geeft in de TS wordt niet gevonden. Met typenr en revisie kunnen we een heel stuk meer :)

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
beetje off-topic, maar: mijn K8N-SLI Premium kan door middel van een stem via de speakers aangeven dat de cpu niet geïnstalleerd is! Dus die bios-functie werkt wel degelijk zonder processor.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Het is de ASUS A7V8X

Bios en revisie weet ik niet, maar ik ga uit van de oudste :/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Boss schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:40:
Het is de ASUS A7V8X

Bios en revisie weet ik niet, maar ik ga uit van de oudste :/
bios en revisie maken op zich niet zoveel uit. Als je kijkt naar de specs dan zie je
"supports 333FSB" en
"Socket A for AMD Athlon™ XP/Athlon™ / Duron™
Thoroughbred/ Barton Core Support"

Dus wat je moet doen is gewoon een cpu zoeken met een T-bred of Barton core, of iets dat daarvoor is uitgebracht (Palomino, Tbird, Spitfire enz enz).

Dus gewoon een sempron kopen en die erop zetten en je zit goed.

MOCHT idd je cpu defect zijn, test die gewoon eest op een andere plank.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
semprons zijn anders nog vrij prijzig, ik zou um een duron aansmeren, die wroden niet warm(beetje understatment, mijn 1600 draaide op 2,1ghz zonder boven de 45 graden stressed uit te komen) en zijn goedkoper, wel langzamer though maar dat valt met oc'en te compenseren :P
BalusC schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:53:
Verder kun je Everest gebruiken om de exacte specs van je systeem te achterhalen. Die van de voeding zul je met het blote oog moeten opzoeken. Trek de kast open en noteer de merk/type/vermogen.
_/-\o_

Ff gedowned..meesterlijk proggie!

[ Voor 55% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-08-2005 12:33 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:28:
semprons zijn anders nog vrij prijzig, ik zou um een duron aansmeren, die wroden niet warm(beetje understatment, mijn 1600 draaide op 2,1ghz zonder boven de 45 graden stressed uit te komen) en zijn goedkoper, wel langzamer though maar dat valt met oc'en te compenseren :P

[...]

_/-\o_

Ff gedowned..meesterlijk proggie!
Maar semprons hebben daarentegen wel weer een boel meer cache erop zitten. Natuurlijk hangt het af waar de TS die bak voor gebruikt of het ook nuttig is. Ik moet zeggen dat ik met een duron 1600 iig lekker kan werken. (zelfs met maar 1 cpu).

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 19:37

Elektronicanet

Leds do it!

Controleer voor de zekerheid ook eens of de condensators niet bol staan ;)

Nederlander in België

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Euhm... nou ben ik toch nog even gaan zoeken op http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us en als ik bij de CPU support kijk voor de A7V8X zijn de sempron's toch voorbehouden aan hogere bios en pcb versies.

Maar... wat nu als ik er toch een proc in stop die met mijn versies niet ondersteund wordt? Werkt het dan helemaal niet, of alleen op lage snelheid tot ik een keer een BIOS upgrade uitvoer?

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Heb er een andere proc in gehad en toen werkte alles weer. Die proc moet weer terug naar een andere computer, dus ik op zoek naar een nieuwe.

Na het updaten van mijn bios (blijf ik altijd een beetje tricky vinden) is het mobo nu geschikt voor Semprons. En daar heb er meteen maar 1 van besteld, da's een stuk goedkoper dan een XP. Hoewel waarschijnlijk wel iets trager?

Anyway, bedankt voor de adviezen allemaal.

Pagina: 1