Toon posts:

X850XT PE of 6800GT

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 636 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een 'probleem'. Ik zit namelijk te twijfelen tussen de Club3d Radeon X850XT PE en de XFX GeForce 6800GT. Ik neem de 6800GT misschien later in SLI, als deze weer wat ouder is. Mijn doeleinden zijn voornamelijk:
1) Grootendeels first-person shooters; zoals Joint Operations, Brothers in Arms, Battlefield 2
2) Goede beeldweergave (filmpjes)
(3) Goede overklokbaarheid)

Eerst wilde ik de 6800GT wegens SLI-mogelijkheid, maar toen las ik dat ATi binnenkort met Crossfire komt. De videokaart komt in dit systeem:
AMD Athlon 64 3500+
Asus A8N-SLi
Iiyama E435S 8ms TFT
1024 MB Twinmos geheugen
Coolermaster Centurion 5 + 380W PSU
Coolermaster Aquagate R120

En is het zonde om een SLI moederbord te nemen zonder een SLI-videokaart?

Maar mijn meest voornaamste vraag in dit topic is:
Het verschil in prijs is er, maar is het verschil in prestaties ook heel erg verschillend?

Bedankt alvast voor je antwoord.

/EDIT: Ik ben niet van plan om al te veel poespas te doen met AA en AF (snap er niks van hoe en wat :9 )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 00:08 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor de vergelijking tussen deze twee kan je gewoon reviews zoeken met google. Op Tomshardware vergelijken ze heel vaak videokaarten en deze 2 zijn ook vaak besproken.
Verder is AA en AF geen poespas, Het verhoogt simpelweg gewoon je beeldkwaliteit. Maar het heeft wel een flinke impact op de performance. (fps daalt dan) Verder is het niet zonde om een SLI bord te nemen zonder sli kaart aangezien deze borden meestal nog andere extra's hebben en je ze misschien voor Ati's crossfire kan gebruiken. :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 16:33

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 00:05:
/EDIT: Ik ben niet van plan om al te veel poespas te doen met AA en AF (snap er niks van hoe en wat :9 )
Wij spreken elkaar wel weer als je 't verschil hebt gezien. ;)

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:39
Moeilijke keuze.. Als het AGP was wist ik het wel, dan was het zeker een 6800GT geworden omdat ie veel goedkoper is.. Maar op PCI-E met SLI is het prijsverschil minder.. Het is dus aan jezelf of je de duurdere XT8500 PE het geld waard vindt.. Ligt er ook aan hoeveel je budget is, anders zou ik gewoon voor 2x 6800GT gaan in SLi.. :P

Aan de andere kant heb je echt geen SLi nodig als je toch niet aan veel AA/AF doet etc, dan is 1 XT850PE ook genoeg, dan heb je zelfs al ruim genoeg aan 1 6800GT..

[ Voor 93% gewijzigd door Inflatable op 04-07-2005 07:56 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 08:03
Je moet zeker gaan voor de X850XT PE, deze presteert gewoon stukken beter dan zelfs de 6800 Ultra. Dus deze beat ook je 6800GT. Maar als je écht iets wil, dan moet je de 7800GTX nemen. Kijk even in de best-buy-guide voor actuele prijs.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Tja in die reviews is de X850XT PE weer wel beter in bv. HL2, maar is de 6800GT weer beter in bv. Far Cry.

Verwijderd

Ik zou voor de 6800GT gaan.
Is veelal iets beter gessuported qua drivers.

Zowel onder Windows als onder Linux.
Het laatste is bij ATI een regelrechte ramp.

Ander maar dan klein voordeeltje voor de nVidia kaart is PS 3.0 :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:23:
Tja in die reviews is de X850XT PE weer wel beter in bv. HL2, maar is de 6800GT weer beter in bv. Far Cry.
waar haal jij dat weg?
de X850 XT PE is in alle games in zowel eye candy mode als normale mode sneller dan een 6800GT

bekijk anders de toms hardware test ff
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041222/index.html

En dat 3.0 shader is imho ook onzin, tegen de tijd dat games dat gebruiken loopt de 6800GT ook alweer brak

Trouwens, als je geld genoeg hebt voor een X850 XT PE, waarom dan geen 7800 GTX?

Verwijderd

Topicstarter
Is het verschil in performance groot tussen deze 2? En wordt het verschil groter naarmate je vanalles in gaat schakelen (AA/AF etc.)?

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:08:
Is het verschil in performance groot tussen deze 2? En wordt het verschil groter naarmate je vanalles in gaat schakelen (AA/AF etc.)?
Ja, tuurlijk! Maar ik zou inderdaad ook voor de 7800 GT of GTX gaan!

Verwijderd

Topicstarter
Nee die gaat weer net boven mijn budget uit. Het is de X850XT PE of de 6800GT. Is er VEEL verschil in de performance naarmate ik AA/AF inschakel? Zo ja, welke wordt beter?

Verwijderd

Ik zou voor de 6800GT maar dat is een persoonlijke keus, met mijn ervaring zijn NVIDIA videokaarten over het algemeen stabieler. En deze heeft verder natuurlijk ook ondersteuning voor de Shader 3.0 specificatie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:33:
Nee die gaat weer net boven mijn budget uit. Het is de X850XT PE of de 6800GT. Is er VEEL verschil in de performance naarmate ik AA/AF inschakel? Zo ja, welke wordt beter?
Wat dacht je van die review lezen die ik reeds gepost heb 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 12:07:
[...]

waar haal jij dat weg?
de X850 XT PE is in alle games in zowel eye candy mode als normale mode sneller dan een 6800GT

bekijk anders de toms hardware test ff
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041222/index.html

En dat 3.0 shader is imho ook onzin, tegen de tijd dat games dat gebruiken loopt de 6800GT ook alweer brak

Trouwens, als je geld genoeg hebt voor een X850 XT PE, waarom dan geen 7800 GTX?
Lol,
jij vindt de 6800GT nu al brak lopen dus?

Pain Killer
Far Cry
Pacific Fighters
Delta Force Extreme
etc etc etc.

Dus......

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:39:
[...]

Lol,

Pain Killer
Far Cry
Pacific Fighters
Delta Force Extreme
etc etc etc.

Dus......
Ik bedoel dus wanneer games alleen 3.0 ondersteunen en geen 2.0 meer

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 16:19
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:39:
[...]

Lol,

Pain Killer
Far Cry
Pacific Fighters
Delta Force Extreme
etc etc etc.

Dus......
Splinter cell chaos theorry
Lord of the rings:BFME

Binnenkort: Age of Empires 3
HL2- lost coast,
etc etc.
Ik bedoel dus wanneer games alleen 3.0 ondersteunen en geen 2.0 meer
wat een onzin :/

[ Voor 13% gewijzigd door keldererik op 04-07-2005 13:48 ]

Verwijderd

Jemig wat nutteloos dit.

De X850XT PE is heel wat sneller als een 6800GT ja!!!
De 6800GT is veel goedkoper als de X850XT PE en presteerd ook erg goed!!!
Ik zou de 6800GT nemen i.v.m. de prijs!!!

En anders sparen voor een 7800GTX of R520...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 14:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:15:
Jemig wat nutteloos dit.

De X850XT PE is heel wat sneller als een 6800GT ja!!!
De 6800GT is veel goedkoper als de X850XT PE en presteerd ook erg goed!!!
Ik zou de 6800GT nemen i.v.m. de prijs!!!

En anders sparen voor een 7800GTX of R520...
Als je gaat sparen vooor de R520 kun je ook w8en op de GeForce 7800UX.
De 32 pipe versie van de 7800 familie.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik heb beide videokaarten maar de X850XT is merkbaar sneller. ook programma's zelf lopen iets soepeler lijkt het.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 14:27
Ik vind dit ook een erg nutteloze post. Ik sluit me aan bij de vorige posters dat je op diverse sites de prestatieverschillen kan zien. Zelfs hier op GoT kun je nogal wat vinden. Daarbij is het echt aan jezelf over hoeveel je uit wil geven, dat kan niemand voor je bepalen. Er is nooit een verhouding tussen prijs en snelheid als je het over dit soort dingen hebt. Je betaald voor een (relatieve) kleine versnelling heel veel meer.

Ik hoop dus dat er niet teveel van deze posts meer komen.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:17

n00bs

Het is weer Zomer!

Man prestatieverschil tussen deze 2 kaarten is ENORM kan je ook op THG zien, die 850PE is echt creme de la creme, ik zou voor die gaan als je geld teveel hebt. En een SLI achteraf heeft werkelijk GEEN zin, als je kijkt wat dat aan extra kosten met zich meebrengt zeker bij die NVidia stroomvreters, mag je gelijk een ZEER goede voeding erbij kopen en je stroomrekening gaat skyhigh... en achteraf... heeft helemaal geen zin, omdat tegen die tijd er weer snellere kaarten te krijgen zijn die in hun eentje beter presteren voor minder geld in zijn totaliteit.

Als je werkelijk een goede kaart wil, wacht dan even 2-3 maanden op de nieuwe ATi kaart die kost denk ik dan evenveel als de 850PE nu kost.

Verwijderd

ga voor een gf 7800 gt das de creme de la creme in kwadraat _/-\o_

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:52:
ga voor een gf 7800 gt das de creme de la creme in kwadraat _/-\o_
Dan heb jij dus de benches niet goed gevolgd :?
Die 7800 is nauwelijks sneller in de meeste games op resoluties tot 1280x1024. Dus het heeft op dit moment geen extra toevoeging.

Daarnaast zal de nieuwe ATi kaart veel sneller zijn dan de 7800... dus waarom die 7800 kopen :?

Verwijderd

waarom koopt hij een ati x850 xt pe om alle games in het hoogste van het hoogste te spelen dan ken je net zo goed een gf 7800 gt kopen die is sneller in de hogere reso`s en in lagere ook als je tenminste AA of AAF aanzet en de beeld kwaliteit is ook veel beter.

en nu mijn eigen mening: ik zou ook wachten tot dat de R520 uit is is wel zo save :)

Verwijderd

Topicstarter
Wachten doe ik niet. Dan maar de X850XT PE. Heel mss de 7800GTX.

Verwijderd

hoe lang wil je nog wachten want als je 2 maand nog wacht dan is de xt 850 xt pe veel goedkoper en de gf 7800 gt ook misschien is de R520 al uit dan weet niet zeker.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:10:
Beetje jammer dan, ik weet niet wat voor videokaart je nu hebt, maar op dit moment is wel het slechtste moment om een nieuwe high end videokaart te kopen, aangezien ATi echt met een topmodel gaat komen die zeker 2 jaar mee kan draaien met de nieuwste games.
De NVidia is op zich ook goed, wanneer de drivers en games meer geoptimaliseerd zullen worden voor die kaart... daarnaast zullen de prijzen in 2 maanden tijd behoorlijk gaan dalen van de huidige NVidia en ATi kaarten (natuurlijk kan je eeuwig wachten, maar nu is gewoon ongunstig).

Verder is die Ati 850PE een zeer snelle kaart, maar met de games die komend jaar gaan uitkomen, zal je behoorlijk performance problemen gaan krijgen om bv op een TFT op 1280 te draaien met alle eye cady aan... dat is dan toch wel erg zonde van je 500 Euro lijkt mij :?

Ik zou dan nog eerder een tijdelijk kaartje kopen zoals een 6600GT oid

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:10:
Ik snap niet waarom de meeste hier X850XT PE roepen.

A je kan die kaart niet tot nauwelijks tweaken.
Overlocken is er niet bij.

(*Tussen twee ""jes, de 7800GTX is een goeie overclocker ookal behoren de huidige exemplaren tot de eerste serie*)

Verder is naar mijn mening ATI niet eens zo erg stabiel, plus je hebt geen features zoals PS 3.0.

Overigens als je het geld toch hebt ga voor de 7800GTX. Want de beeldkwaliteit is naar mijn mening erg goed.
Heb ik hem zelf gezien?

Ja iemand om de hoek heeft hem.

Heeft alleen geld teveel :(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:33:
[...]

Ik snap niet waarom de meeste hier X850XT PE roepen.

A je kan die kaart niet tot nauwelijks tweaken.
Overlocken is er niet bij.

(*Tussen twee ""jes, de 7800GTX is een goeie overclocker ookal behoren de huidige exemplaren tot de eerste serie*)

Verder is naar mijn mening ATI niet eens zo erg stabiel, plus je hebt geen features zoals PS 3.0.

Overigens als je het geld toch hebt ga voor de 7800GTX. Want de beeldkwaliteit is naar mijn mening erg goed.
Heb ik hem zelf gezien?

Ja iemand om de hoek heeft hem.

Heeft alleen geld teveel :(
Wat maakt het uit of de kaart te tweaken valt, het is slechts een zeer klein percentage dat zijn dure spullen wilt overclocken.

Ati niet stabiel :? wat is dat voor een onzinnige uitspraak (flame), En hoe kan Ati nou instabiel zijn, je mag je uitspraken wel zorgvulidger kiezen en toelichten. De drivers van Ati waren misschien 2-3 jaar geleden nog niet echt van een hoog niveau tegenwoordig is de kwaliteit en performance ervan zeer goed en komen frequent nieuwe finals uit die telkens beter zijn dan de vorige serie, daar kan NVidia nog wat van leren |:(

De Nvidia 7800 heeft geen beter beeldkwaliteit dan de Ati en in het algemeen is het 2D beeld van Ati kaarten beter dan van Nvidia, ook hebben Ati kaarten in het algemeen een betere DVI aansluiting.

Features als PS 3.0 is op dit moment nog totaal oninteressant, alleen komend jaar (2006) zal het wel weer handig zijn om die feature te hebben, maar goed dan is allang de nieuwe vlagschip van ATi uit die vele malen sneller is dan de 7800.

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:30:
[...]

Daarnaast zal de nieuwe ATi kaart veel sneller zijn dan de 7800... dus waarom die 7800 kopen :?

en

aangezien ATi echt met een topmodel gaat komen die zeker 2 jaar mee kan draaien met de nieuwste games.
Hoe wéét je dat toch? Begrijp me niet verkeerd maar dit is een voorspelling die je op dit moment echt niet kan doen. Volgens mij ben je gewoon een ATI aanhanger (op zich niets mis mee, heb zelf een X800XT PE) die graag ziet dat de TS voor ATI gaat ipv Nvidia. Mijns inziens kan je het beste gaan voor de Nvidia 7800GTX als je daar het geld voor hebt. Nu toch met ruime (maar niet idioot grote) voorsprong de beste videokaart en als je de X850XT kan betalen dan kan je deze ook betalen lijkt mij. Ook de 7800 kan in SLI dus die optie houd je altijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 15:44 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:42:
[...]

Hoe wéét je dat toch? Begrijp me niet verkeerd maar dit is een voorspelling die je op dit moment echt niet kan doen. Volgens mij ben je gewoon een ATI aanhanger (op zich niets mis mee, heb zelf een X800XT PE) die graag ziet dat de TS voor ATI gaat ipv Nvidia. Mijns inziens kan je het beste gaan voor de Nvidia 7800GTX als je daar het geld voor hebt. Nu toch met ruime (maar niet idioot grote) de beste videokaart en als je de X850XT kan betalen dan kan je deze ook betalen lijkt mij. Ook de 7800 kan in SLI dus die optie houd je altijd.
Ik ben geen NVidia OF Ati fan, ik ben objectief en koop dat gene wat op dat moment het beste is voor zijn geld. Het merk zal mij echt een ruk zorg zijn ;) Dus ik doe niet mee aan die eeuwen durende ATi vs Nvidia en Intel vs AMD flame wars.

Die voorspelling doe ik aan de hand van het verleden, de specs die de kaart mee gaat krijgen en de games die komende 2 jaar uit gaan komen.

Je ziet ook telkens om de zoveel tijd een nieuwe kaart verschijnen die zijn tijd ver vooruit was, denk aan Voodoo kaart, GF2, GF4, Ati9700 kaarten die lange tijd de nieuwste games konden draaien met alle eye candy aan :) Ik weet heel zeker dat deze nieuwe Ati deze trend voort gaat zetten.

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:45:
[...]

Ik ben geen NVidia OF Ati fan, ik ben objectief en koop dat gene wat op dat moment het beste is voor zijn geld. Het merk zal mij echt een ruk zorg zijn ;) Dus ik doe niet mee aan die eeuwen durende ATi vs Nvidia en Intel vs AMD flame wars.

Die voorspelling doe ik aan de hand van het verleden, de specs die de kaart mee gaat krijgen en de games die komende 2 jaar uit gaan komen.

Je ziet ook telkens om de zoveel tijd een nieuwe kaart verschijnen die zijn tijd ver vooruit was, denk aan Voodoo kaart, GF2, GF4, Ati9700 kaarten die lange tijd de nieuwste games konden draaien met alle eye candy aan :) Ik weet heel zeker dat deze nieuwe Ati deze trend voort gaat zetten.
Oke, kijkend naar het verleden kan je inderdaad zeggen dat er videokaarten zullen uitkomen die hun tijd ver vooruit zijn en een lange tijd de nieuwste spellen zullen kunnen draaien. Welke fabrikant die zal uitbrengen is verder nergens op te baseren lijkt mij. Volgens mij zitten we momenteel al in een 'tijdperk' van videokaarten die van zeer hoge kwaliteit zijn en dus nu al alle games op ziek hoge resoluties en met (ultra) high quality settings kunnen draaien. Maar wat jij zegt over de specs die de nieuwe kaart gaat krijgen en de games die de komende 2 jaar gaan uitkomen... Nou de specs staan volgens mij nog niet vast van die R520... En dan nog, mocht ik dat gemist hebben dan zegt dat nog niet alles over hoe de kaart uiteindelijk zal presteren, hoewel dat natuurlijk wel vrij goed in te schatten is. En over de release van games... tja laat ik daar maar niet over beginnen, die zijn al helemaal onvoorspelbaar.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Let maar op dat ik gelijk ga krijgen, heb tot nu toe het elke keer goed gehad :)

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:02:
Let maar op dat ik gelijk ga krijgen, heb tot nu toe het elke keer goed gehad :)
Ja en let maar op dat Nvidia over een (half) jaar weer een betere videokaart uitbrengt dan de R520... :O
Zo kan ik ook voorspellingen doen. Maargoed de TS moet maar doen wat hij wil met ons advies. I rest my case.

Verwijderd

tja, ATi zet de R520 weer in de wacht, dus zullen ze er wel wat aan veranderen om hem sneller te maken. Maar dat maakt niet uit, tegen die tijd heeft Nvidia alweer een antwoord. en om 3 maanden (of meer) te wachten voordat de R520 berschikbaar is, zou ik niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 16:08 ]

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:41:
[...]

Wat maakt het uit of de kaart te tweaken valt, het is slechts een zeer klein percentage dat zijn dure spullen wilt overclocken.
Voor veel mensen maakt dit wel wat uit, want je krijgt betere performance, dus de videokaart is meer waard voor je geld.
De Nvidia 7800 heeft geen beter beeldkwaliteit dan de Ati en in het algemeen is het 2D beeld van Ati kaarten beter dan van Nvidia, ook hebben Ati kaarten in het algemeen een betere DVI aansluiting.
Dan moet je toch echt even wat reviews gaan lezen. De 7800GTX heeft ten eerste al 8xSupersampling, wat echt likkebaardend mooi is (jammer dat het veel performance kost) en nu ook dus transparant AA, wat ik (en ik denk ook veel andere mensen) ook erg mooi vind.
Features als PS 3.0 is op dit moment nog totaal oninteressant, alleen komend jaar (2006) zal het wel weer handig zijn om die feature te hebben, maar goed dan is allang de nieuwe vlagschip van ATi uit die vele malen sneller is dan de 7800.
Jij vind het oninterresant, maar veel mensen (waaronder ik) vinden het juist heel erg interresant om bijv. Far cry of Splinter Cell 3 met sm3.0 en HDR te spelen ( dit loopt trouwens een stuk beter op een 7800GTX dan een 6800Ultra/GT).

Zelf zou ik niet voor een 6800GT of een X850XT PE gaan, maar 50 euro erbij leggen en een 7800GTX halen en ik zou niet wachten op r520, want 2 maanden na die release komt Nvidia misschien weer met een snellere kaart en dan ATI weer etc, dan kan je eeuwig blijven wachten. :)

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

fout..

[ Voor 100% gewijzigd door Tyranium op 04-07-2005 16:24 ]

Verwijderd

[...]

Als je de moeite doet om ook maar 1 review van de 7800GTX te lezen zul de direct in de conclusie zien dat de 7800GTX een betere beeldkwaliteit geeft dan eender welke ATi kaart.
n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:02:
8)7
[...]
.. dan is allang de nieuwe vlagschip van ATi uit die vele malen sneller is dan de 7800.
Onpartijdig zei je?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 17:10 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-07 16:14
n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:54:
Waarom zou de nieuwe Ati sneller zijn? Voor je het weet duurt het nog 4 maanden eer dat ie uitkomt en dan staat er een nieuwe NV klaar om daar weer overheen te gaan. Dan kan hij zeker weer beter wachten op de 7800ultra turbo deluxe, om vervolgens weer te wachten op een x950 super platinum golden kinky edition....... 8)7

Verwijderd

sjek schreef op maandag 04 juli 2005 @ 17:10:
[...]

Waarom zou de nieuwe Ati sneller zijn? Voor je het weet duurt het nog 4 maanden eer dat ie uitkomt en dan staat er een nieuwe NV klaar om daar weer overheen te gaan. Dan kan hij zeker weer beter wachten op de 7800ultra turbo deluxe, om vervolgens weer te wachten op een x950 super platinum golden kinky edition....... 8)7
x950 super platinum golden kinky edition.......
8)7 8)7

Tussen twee ""jes.

Voorheen stond de R520 bekend als de ATI X880 :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 17:14 ]

• martijn_tje
  • Laatst online: 01-07 17:29
6800GT is de goedkoopste van de kaarten die je hier kangs zien komen en presteerd heel aardig en is goed tot erg goed OCbaar. Alles (tot nu toe) is op prima speelbaar op 1280/1024 met hoogl tot maximaal detail met gebruik van AA en AF. Mogelijk pluspunt ondersteuning voor Shaders 3.0 en HDR.

x850 xt pe is een flink stuk duurder als de 6800GT. Maar ook een flink stuk sneller. De kaart is ook redelijk tot goed OC baar. Alles tot nu toe speel baar op maximaal detail. Met gebruik van AA en AF

7800GTX is een stuk sneller (minstens even snel soms duidelijk sneller als 2x6800ultra in sli) als beide bovenstaande kaarten en niet zo gek veel duurder als een x850. Mogelijk pluspunt transparant AA, HDR 2.0, Shader 3.0 enz. En de kaart clockt als een dolle.

De keuze is aan jou zelf. Ik zou geen x850 xt pe kopen. Het prijs verschil met de 7800gtx is niet zo groot maar het prestatie verschil is wel enorm. Dan heb je nog 2 keuzes over als je niet voor de xtpe gaat maar is dat ook jou keuze? Koop je een kaart van 300+ euro en er later mogelijk een tweede bij of een kaart van 500+ euro die beter presteerd als 2 van 300. Wij kunnen niet in jou spaarpot en hoofd kijken of je dat geld hebt en of je het er voor over hebt. Zeker dat er voor over hebben is een tweede.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 04-07-2005 17:26 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 04 juli 2005 @ 17:21:

x850 xt pe is een flink stuk duurder als de 6800GT. Maar ook een flink stuk sneller. De kaart is ook redelijk tot goed OC baar. Alles tot nu toe speel baar op maximaal detail. Met gebruik van AA en AF
Tis maar net op welk spel.

;)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Duidelijk de X850 XT PE. Veel sneller als singel kaart.

Maar ik zou wachten op de R520. Die heeft SM 3.0 en mischien 32 pipes !!. Dus wel even het wachten waard :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:32:
Duidelijk de X850 XT PE. Veel sneller als singel kaart.

Maar ik zou wachten op de R520. Die heeft SM 3.0 en mischien 32 pipes !!. Dus wel even het wachten waard :)
Duidelijk niet, en wachten is geen optie zoals hij al eerder heeft genoemd. Bovendien komt Nvidia ook daarne met een 32 piper dus zo kan je wel eeuwen wachten. Een aankoop van een x850xt pe lijkt mij echt een NO GO gezien de prijs en prestaties tov. de 7800 en de 6800 ! Dus

Voor prestaties : de 7800GTX
Voor budget : de 6800GT

Ik denk dat hij nu wel genoeg advies heeft gehad :) tijd om de knoop door te hakken en het topic te laten sluiten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 18:39 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 21:53
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:00:
ik zou ook wachten tot dat de R520 uit is is wel zo save :)
tegen die tijd zal de (vermoedelijke) 7800ultra er wel zijn met 32 pipes :P

en zo kun je blijven wachten....als ik nú moest kiezen, kocht ik de 7800gtx, of de 6800gt....niet dat ik anti-ati ben ofzo, maar een x850 is maar 'zo'n 100 euro goedkoper dan een 7800gtx (en een stuk langzamer op 1600x1200 hoe ik alles speel dus)...

de gt is dan weer een heel stuk goedkoper (de helft), maar die zijn weer flink over te klokken, waardoor ze vrij dicht bij de x850 in de buurt komen..

ik zou persoonlijk voor de 7800gtx gaan...en 't zou helemaal mooi zijn als straks blijkt dat daar ook pipes op te enablen zijn (24>32).... :)
n00bs schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:54:
[...]

bron ?..link ?? 3dscore ??.....feit is dat de 7800GTX op 't moment al verkrijgbaar is, en veruit het snelste is ,, en de r520 alleen nog maar op papier bestaat, en onlangs is ook nog de release verschoven !

zijn er trouwens al officiele specs van de r520 ?!

[ Voor 44% gewijzigd door Mr. Detonator op 04-07-2005 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik wil idd niet lang wachten nu ik een nVidia 440 64MB er in heb zitten (draait vrijwel niks meer) dus geen wachten op ATi, ik denk dat ik nu toch voor de 7800GTX ga. Hartstikke bedankt allemaal.

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:44:
[...]

tegen die tijd zal de (vermoedelijke) 7800ultra er wel zijn met 32 pipes :P

en zo kun je blijven wachten....als ik nú moest kiezen, kocht ik de 7800gtx, of de 6800gt....niet dat ik anti-ati ben ofzo, maar een x850 is maar 'zo'n 100 euro goedkoper dan een 7800gtx (en een stuk langzamer op 1600x1200 hoe ik alles speel dus)...

de gt is dan weer een heel stuk goedkoper (de helft), maar die zijn weer flink over te klokken, waardoor ze vrij dicht bij de x850 in de buurt komen..

ik zou persoonlijk voor de 7800gtx gaan...en 't zou helemaal mooi zijn als straks blijkt dat daar ook pipes op te enablen zijn (24>32).... :)

[...]

bron ?..link ?? 3dscore ??.....feit is dat de 7800GTX op 't moment al verkrijgbaar is, en veruit het snelste is ,, en de r520 alleen nog maar op papier bestaat, en onlangs is ook nog de release verschoven !

zijn er trouwens al officiele specs van de r520 ?!
GeForce 7800 serie :

7800LEX
7800X
7800GTX
7800UX

• sjekneck
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:04:
Nou, ik wil idd niet lang wachten nu ik een nVidia 440 64MB er in heb zitten (draait vrijwel niks meer) dus geen wachten op ATi, ik denk dat ik nu toch voor de 7800GTX ga. Hartstikke bedankt allemaal.
Sneller als dat kun je deze zomer niet meer gaan, succes met je nieuwe aankoop alvast :)

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:46:
[...]

GeForce 7800 serie :

7800LEX
7800X
7800GTX
7800UX
:?

Het is nog altijd:

7800
7800GT
7800GTX (reeds leverbaar)
(misschien een 7800U)

:)

• DesertShooter
  • Laatst online: 13:02

DesertShooter

Afgekickt

Over 2/3 jaar zijn er wrs al games die geen 2.0 meer ondersteunen. Kijk maar naar BF2, die ondersteunt nu ook geen kaarten meer van onder de 1,4 (GF4 Ti ;) )
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 19:46:
GeForce 7800 serie :

7800LEX
7800X
7800GTX
7800UX
lolbroek :>

[ Voor 26% gewijzigd door DesertShooter op 04-07-2005 20:02 ]

Verwijderd

DesertShooter schreef op maandag 04 juli 2005 @ 20:01:
[...]

Over 2/3 jaar zijn er wrs al games die geen 2.0 meer ondersteunen. Kijk maar naar BF2, die ondersteunt nu ook geen kaarten meer van onder de 1,4 (GF4 Ti ;) )

[...]

lolbroek :>
FAFAIK ik gelezen heb stond die X voor pci eXpress.
Omdat hij native PCI-express zou zijn.

Hey ik lees ook maar op wat ik gelezen zou hebben. :)

Over een maandje hebben we de werkelijke vaste benaming. 8)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

ps: http://graphics.tomshardw...2/nvidia_7800_gtx-16.html

Check die review maar, en let op dat je alleen kijkt naar de single opstelling op de performance van 7800, 6800 en Ati 850 te kunnen vergelijken.

• Mr. Detonator
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:31:

Check die review maar, en let op dat je alleen kijkt naar de single opstelling op de performance van 7800, 6800 en Ati 850 te kunnen vergelijken.
dat is idd zowat het enige spel waar de x850 héél dicht bij de 7800gtx komt....bij de rest van die tests zit ie er wat verder vanaf...

dit is wel een leuk topic: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=66489

34.011 3dmarks2k3 _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-07-2005 00:43 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mr. Detonator schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:40:
[...]

dat is idd zowat het enige spel waar de x850 héél dicht bij de 7800gtx komt....bij de rest van die tests zit ie er wat verder vanaf...

dit is wel een leuk topic: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=66489

34.011 3dmarks2k3 _/-\o_
Niet alleen HL2 komt zeer in de buurt qua performance maar nog een paar anderen, maar waar het voornamelijk om draait is dat je ziet dat als je tot 1280x1024 met alle eye candy aan gaat gamen er geen verschil zit tussen de 7800 en de 850.

Verder gaat het mij alleen om real life performance en ben ik verder niet geinteresseerd in 3Dmarks ;) (in ieder geval niet meer, vroeger wel)

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 05-07-2005 00:48 ]

• Deido
  • Laatst online: 12-04 13:00
Kheb zelf een X850Xt PE van Asus, lopen op een Fatal1ty AN8 mobo, prachtig spul samen, maak puur gebruik van graphic snelheid en kwaliteit, hij loopt nu clockspeeds op:

Engine 680mhz
Memory 1300mhz

Werkt uitermate goed:) Overgeclocked met Smartdoctor, De asus VGA drivers etc werkt niet op Media Center(wat ik dus gebruik :( ) en Catalyst control center ook niet(start niet op) drivers werken wel, ik gebruik ati Display Driver, Control Panel.
Werkt prima, zit eigenlijk te wachten op een leuk redelijk geprijsd crossfire mobo
Wat is eye candy en waar kan ik mijn Gfx nog meer voor gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Deido op 05-07-2005 01:02 ]

Straight from Vertigo

Verwijderd

Als je de moeite doet om ook maar 1 review van de 7800GTX te lezen zul de direct in de conclusie zien dat de 7800GTX een betere beeldkwaliteit geeft dan eender welke ATi kaart.
Laat Nvidia nu éérst eens het texture shimmeren verhelpen want deze issue bestaat nog steeds, ook bij de 7800.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=53081

Bekijk ook even de 2 filmpjes in die threat van Joint operations, gemaakt op een Ati X800 en Nv 6800, dan weet je wat er bedoeld wordt met texture shimmering.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 05:30 ]

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 11:35:
Ik zou voor de 6800GT gaan.
Is veelal iets beter gessuported qua drivers.

Zowel onder Windows als onder Linux.
Het laatste is bij ATI een regelrechte ramp.

Ander maar dan klein voordeeltje voor de nVidia kaart is PS 3.0 :)
lulkoek :/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
7800
7800GT
(misschien een 7800U)

7800 = 6600
7800GT = 6600GT
7800GTX = 6800GT
7800U = 6800U

Beetje zelfde namen weer dus :P

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:47:
[...]

Niet alleen HL2 komt zeer in de buurt qua performance maar nog een paar anderen, maar waar het voornamelijk om draait is dat je ziet dat als je tot 1280x1024 met alle eye candy aan gaat gamen er geen verschil zit tussen de 7800 en de 850.

Verder gaat het mij alleen om real life performance en ben ik verder niet geinteresseerd in 3Dmarks ;) (in ieder geval niet meer, vroeger wel)
alle eye candy ... dan denk ik aan HDR .... en dan denk ik aan SSAA en MSAA ... dan denk ik aan SM3 ... allemaal dingen die de 850 niet heeft
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:31:

CPU limited, zegt je dat iets?

In toekomstige games blijkt zeer duidelijk de de 7800GTX veel sneller zal zijn dan een X850XT PE
Hier eentje waar ie meer dan 50% sneller is dan een X850XT PE:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/g70-architecture/fear_pure.gif

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2005 10:11 ]

• sjekneck
Ik neem aan dat je het over je eigen reactie hebt >:)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

HaLDoL>

Ja in de toekomst, maar de topicstarter heeft zijn pc al en zal vast niet over een half jaar weer een snellere pc gaan kopen |:(
Ik snap ook wel dat je met een snellere CPU, Chipset, Ram een betere performance neerzet <zucht> dat weet elke kneus hier wel op tweakers, maar het gaat erom wat hij nu voor spullen heeft en niet wat hij mogelijk over 3 jaar aanschaft.

• Mr. Detonator
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:09:
HaLDoL>

Ja in de toekomst, maar de topicstarter heeft zijn pc al en zal vast niet over een half jaar weer een snellere pc gaan kopen |:(
.
nee...maar misschien wel een snellere processor :)
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 05:27:
[...]

Laat Nvidia nu éérst eens het texture shimmeren verhelpen want deze issue bestaat nog steeds, ook bij de 7800.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=53081

Bekijk ook even de 2 filmpjes in die threat van Joint operations, gemaakt op een Ati X800 en Nv 6800, dan weet je wat er bedoeld wordt met texture shimmering.
als je dat topic effe doorleest, zie je dat 't zowat alleen bij GTA-SA het geval is !...en waarschijnlijk ook nog 's een driver-issue !....ook de instellingen spelen mee, want iemand heeft heeft z'n LoD op +3 gezet, en 't probleem is over :/

[ Voor 59% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-07-2005 13:09 ]

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-06 14:25
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 09:05:
7800
7800GT
(misschien een 7800U)

7800 = 6600
7800GT = 6600GT
7800GTX = 6800GT
7800U = 6800U

Beetje zelfde namen weer dus :P
Dus volgens jou heb je als je een 7800GTX koopt een 6800GT :?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mr. Detonator>

"misschien" hebben we niets aan in deze wereld ;)
Dat zal de topicstarter dus even moeten aangeven of hij nog de rest van zijn hardware binnen een kort tijdsbestek gaat upgraden, anders heeft de 7800 totaal geen toegevoegde waarde.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik had wel verwacht dat iemand dat zou denken, ik bedoel de "subnamen"(GT etc.)

Verwijderd

Topicstarter
En een betere proc. komt later wel weer. Die dual-cores zijn dan ook weer een stuk goedkoper en een 3500+ kan gewoon mee hoor met deze tijd.

• Mr. Detonator
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:20:
Mr. Detonator>

"misschien" hebben we niets aan in deze wereld ;)
Dat zal de topicstarter dus even moeten aangeven of hij nog de rest van zijn hardware binnen een kort tijdsbestek gaat upgraden, anders heeft de 7800 totaal geen toegevoegde waarde.
dus je bent 't er ineens mee eens dat de 7800gtx toch wel wat sneller is ? ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mr. Detonator schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:24:
[...]

dus je bent 't er ineens mee eens dat de 7800gtx toch wel wat sneller is ? ;)
Ik ben het ermee eens dat de 7800 meer potentie heeft dan de 850, maar daar staat natuurlijk wel een prijskaartje tegenover. Al vind ik de 850 ook nog te duur :)

Maar goed, als ik zelf perse NU een kaart zou kopen, dan zou ik gaan voor:
1) Club3D Radeon X850 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, VIVO), CGAX-PX85VTVD € 289,- (en proberen de laatste 4 pipelines open te zetten en klein beetje clocken, dan zit je op de performance van de 850PE
2) Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI) € 298,90 (als je geen zin hebt om extra pipelines open te zetten)
3) Leadtek GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (AGP, DVI), WinFast A400 GT TDH € 249,- (als je perse Nvidia wilt, of alleen Doom3 speelt)

Verwijderd

n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 12:09:
HaLDoL>

Ik snap ook wel dat je met een snellere CPU, Chipset, Ram een betere performance neerzet <zucht> dat weet elke kneus hier wel op tweakers, maar het gaat erom wat hij nu voor spullen heeft en niet wat hij mogelijk over 3 jaar aanschaft.
De topicstarter zal ook games willen spelen die in de toekomst gaan uitkomen. Games die een 850 niet meer goed zal aankunnen. Een 7800GTX is dan ook een toekomstgerichte aankoop waardoor hij de rest van zijn hardware niet zal moeten vernieuwen.

Als hij nu een 850 koopt zal hij binnen een jaar weer nieuwe kaart moeten kopen die wel SM3, HDR en andere eye candy aankan.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Daarom raad ik die kaart ook niet aan, maar ook de 7800 niet ;)
Ik raad mijn lijstje die ik net gaf aan en tzt die nieuwe Ati kopen.

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:45:
Daarom raad ik die kaart ook niet aan, maar ook de 7800 niet ;)
Ik raad mijn lijstje die ik net gaf aan en tzt die nieuwe Ati kopen.
Voor die nieuwe Ati moet je nog minstens anderhalve maand wachten tot hij geintroduceerd wordt, en daarna nog een paar maanden voordat hij ook echt verkrijgbaar is.. :O

En in je lijstje geef je aan dat je de 6800GT alleen moet kopen als je echt nVidia wilt hebben of alleen Doom3 speelt, terwijl die GT:
1. Standaard al sneller is in de meeste games dan de andere 2 kaarten (vooral dan de X850Pro)
2. Een veel beter overclockpotentieel heeft dan de andere 2. (en ik heb nog nergens kunnen lezen dat je de 4 uitgeschakelde pipelines in kan schakelen bij de X850Pro)
3. Nieuwere features heeft.
4. Én nog goedkoper is ook.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

De 6800GT is nauwelijks goedkoper en met de meeste games trager dan de genoemde ATi kaarten. Ken je feiten gaarne voordat je die uitspraken doet. Alle review sites liegen er niet om. De 6800GT is daarentegen wel sneller met Doom3. En een beter overlockpotentieel??? hoe kom je erbij, bij die ene Ati kan je zelfs nog 4 pipes openzetten en clocken en kom je dus uit op de performance van de 850XT PE, die vele malen sneller is dan de 6800GT

[ Voor 32% gewijzigd door n00bs op 05-07-2005 16:26 ]

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Tyranium schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:40:
En in je lijstje geef je aan dat je de 6800GT alleen moet kopen als je echt nVidia wilt hebben of alleen Doom3 speelt, terwijl die GT:
1. Standaard al sneller is in de meeste games dan de andere 2 kaarten (vooral dan de X850Pro)
2. Een veel beter overclockpotentieel heeft dan de andere 2. (en ik heb nog nergens kunnen lezen dat je de 4 uitgeschakelde pipelines in kan schakelen bij de X850Pro)
3. Nieuwere features heeft.
4. Én nog goedkoper is ook.
Zoals altijd hangt het er een beetje vanaf welke games je speelt. Half/Life2, FarCry en diverse anderen zijn voornamelijk "ATi terrein" en Doom3 en CoD met name sneller op de 6800 kaarten.
De X800XL heeft trouwens ook een behoorlijk overklokpotentieel (percentueel vaak zelfs meer dan de GT). Persoonlijk zou ik voor iets meer geld een X800XT halen en die overklokken. De X800XT is tegenwoordig relatief goedkoop en presteert in de meeste gevallen aardig beter dan de 6800 Ultra.
Om de charts weer eens erbij te pakken: http://graphics.tomshardw...041222/vga_charts-03.html

Wat betreft nieuwe features: de 6800 serie is eigenlijk nog niet snel genoeg om daadwerkelijk veel voordeel te halen uit PS 3.0 t.o.v. ATI's PS 2.0b, dus dit zou voor mij geen argument zijn.

Wat je trouwens zegt betreffende de prijs van de GT klopt niet helemaal. De 6800GT AGP die hier in de vergelijking word meegenomen is veel goedkoper dan zijn PCI-e broertje, dus geen appels met peren vergelijken. Volgens mij is de PCI-e 6800GT zelfs duurder dan de PCI-e X800XL en zit ie niet zo heel ver van de X800XT.
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:25:
bij die ene Ati kan je zelfs nog 4 pipes openzetten en clocken en kom je dus uit op de performance van de 850XT PE, die vele malen sneller is dan de 6800GT
Op het open kunnen zetten van pipes heb je geen enkele garantie en dat is i.m.o. dus ook irrelevant voor deze discussie. Van de gewone 6800 (en 6800LE) kun je als je een beetje mazzel hebt ook alle pipes en shaders openzetten en dan heb je - afhankelijk van type - 6800 GT of zelfs Ultra performance voor een veel lager bedrag dan de X850Pro.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheetah op 05-07-2005 17:08 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Verwijderd

6800 GT wegens shader 3.0 en cheap >:)

Verwijderd

ik heb zelf een x850 xt pe... maar ik zou inderdaad voor de 7800 GTX gaan.. die is 599,- ... deze week komt de 7800 GT ook .. evenduur als de x850 .. ik weet niet of die beter is dan de x850 xtpe.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

FirefoxAG >

Als dat niet relevant is, moet men ook niet zeggen dat de 6800GT moet gekozen worden ivm overclockpotentieel |:( |:(

De Ati's die ik noemde zijn in de meeste gevallen een stuk sneller dan de NVidia 6800GT voor ongeveer hetzelfde bedrag. maar schijnbaar sta ik hier tegen een muur aan te lullen van NVidia fans die niet meer objectief kunnen denken :?

Wat ik al eerder zei, mij maakt merk geen reet uit het ene moment koop ik AMD dan INtel, dan Nvidia dan ATi, wat maar net de beste performance zet in de applicaties die IK gebruik met de instellingen die ik gebruik.

• sjekneck
n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:24:
FirefoxAG >

Als dat niet relevant is, moet men ook niet zeggen dat de 6800GT moet gekozen worden ivm overclockpotentieel |:( |:(

De Ati's die ik noemde zijn in de meeste gevallen een stuk sneller dan de NVidia 6800GT voor ongeveer hetzelfde bedrag. maar schijnbaar sta ik hier tegen een muur aan te lullen van NVidia fans die niet meer objectief kunnen denken :?

Wat ik al eerder zei, mij maakt merk geen reet uit het ene moment koop ik AMD dan INtel, dan Nvidia dan ATi, wat maar net de beste performance zet in de applicaties die IK gebruik met de instellingen die ik gebruik.
6800GT= al voor 220 eurie..... X800XL= voor 295 eurie....dat is 75 euro verschil voor 5% meer performance en mindere specs= dus geen HDR, geen ps3.0 etc, etc.

Reken nou zelf eens uit wat meer opleverd voor je geld, dan snap je waarom niemand het met je eens is ;)
En daar komt bij als je high end wil dan is er nu maar 1 keus en dat is de 7800GTX en straks de GT ook.
Tot Ati de r520 op de markt gooit is Nvidia de enige juiste keuze, zeker voor je buidel bij de 6800GT. En aangezien het nog niet duidelijk is wat de specs van de r520 zijn, wanneer die uitkomt en of die leverbaar zal zijn kunnen we nog nergens uitspraken over doen wat de betere is.

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
sjek schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:58:
[...]

6800GT= al voor 220 eurie..... X800XL= voor 295 eurie....dat is 75 euro verschil voor 5% meer performance en mindere specs= dus geen HDR, geen ps3.0 etc, etc.
Kleine correctie. De X800XL ondersteunt wel HDR via PS2.0 (zie ook de eerste Source engine demo's van Valve die je HIER kan downloaden). Alleen Open EXR HDR (technisch gezien eigenlijk meer MDR) wordt niet ondersteunt. En OpenEXR HDR is geen onderdeel van SM3.0 maar een aparte specificatie, wat door nVidia gewoon hardwarematig is ingebakken. Valve's Lost Coast zal ook HDR ondersteunen op de Radeon serie.
Whilst Far Cry only implemented HDR via Shader Model 3.0, hence only working on Nvidia's latest-generation cards, Lost Coast will implement it via Shader Model 2.0, allowing for it to work on ATI's current generation.
En als Valve dit kan, dan kunnen andere devs dit ook.

Quote van Doug Lombardi:
On the release date, right now we're looking at some time in July. The only reason for the change in date was internal development - no external factors.

Meanwhile, this will run on the X800 as well as the 6800 line of cards, as well as the coming highest-end products from both ATI & NVIDIA - it was shown on dual 6800s at E3.
Bron: http://www.bit-tech.net/g...4/hl2_hdr_overview/1.html

Ook natuurlijk niet de HDR demo RTHDRIBL vergeten die het prima doet op de R9500+ en X8x0 serie.

Verder geldt nog steeds dat je zo'n beetje alles met SM2.0b kan doen wat SM3.0 ook kan (zie bv Far Cry), tenzij de dev besluit om geen SM2.0(b) path te integreren (zie bv SC:CT).

Ontopic, die €220 voor de 6800GT is toch voor de AGP versie? PCIe kaarten zijn nog steeds vrij prijzig (zo'n €100 duurder).

[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 06-07-2005 01:30 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

De 6800GT PCIe is idd duurder dan de Ati X800 XL PCIe, trouwens die ATi is wel wel meer dan5% sneller

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

sjek schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 11:52:
[...]

Ik neem aan dat je het over je eigen reactie hebt >:)
jij mag dat aannemen 8)7

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
Is er al iets bekend over de GT? Want als die net iets goedkoper is als de GTX en toch beter is als de 850XTPE neem ik die. Maar ik moet nog even zien.

Verwijderd

ATi ondersteunt geen HDR omdat het geen FP16 aankan. Niet meer, niet minder.
HDR in ATI mode, zijnde FP24 zou een te grote performance drop geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 09:43 ]

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 02:16:
De 6800GT PCIe is idd duurder dan de Ati X800 XL PCIe, trouwens die ATi is wel wel meer dan5% sneller
De ATI is trager. Als je nu eens de moeite neemt om wat reviews te lezen die niet van driverheaven of rage3d afkomstig zijn ...
http://www.xbitlabs.com/a...play/radeon-x800xl_7.html
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=8

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De conclusie van xbitlabs:
Conclusion

Having benchmarked the RADEON X800 XL, we have to acknowledge that ATI has managed to make a graphics card that offers you the performance of the GeForce 6800 GT, but is smaller, quieter and cooler, requires no additional power, and costs $100 less!
Voor mij speelt het ook een rol hoeveel de grafische kaart verbruikt, lawaai produceert (anders moet ik nog een extra koeler kopen à €25..)
If we compared the ATI RADEON X800 XL to the NVIDIA GeForce 6800 GT, it would be like with the RADEON X800 XT vs. GeForce 6800 Ultra. In other words, the RADEON X800 XL shows its best when processing complex pixel shaders and doing full-screen antialiasing and aniso-filtering whereas the GeForce 6800 GT shows an excellent speed in games that use the OpenGL API and stencil shadows. So, it seems like the choice depends only on your personal taste and needs, but the price factor here is not to be underestimated.
Was het nu AGP, dan zou ik gewoon een 6800GT kopen voor €230 en dan later upgraden wanneer er betere voor een aanvaardbare prijs beschikbaar zijn. Dat is mijn mening, want ik speel toch niet hoger dan 1280/1024 en dan kan ik lekker alle eye candy opzetten zonder teveel performance verlies in de spellen wat ik speel en daar is een 6800GT voldoende voor.

Conclusie van AnanTech: de ATi is trager in Doom3 en OpenGL games, maar is competitief in de andere. Daardoor zouden ze het prijsverschil laten doorwegen en voor de X800XL kiezen.

Als ik kijk op een duitse webshop: €280 voor de goedkoopste X800XL en €340 voor een 6800GT, dan zou ik voor de XL gaan. Overall performance is het zelfde, het is stiller en verbruikt minder.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

n00bs schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 23:24:

Als je dat wel relevant vind moet je vergelijken met de standaard 6800 waarvan ook regelmatig de pipes en shaders kunnen worden opengezet. Een 16 pixel pipeline kaart kun je niet vergelijken met een 12 pixel pipeline kaart waarvan je misschien de overige pipes kan aanzetten. Appeltjes, peertjes.
En als je de rest van mijn post had gelezen zou je overigens zien dat ik geen "nVidia fan" ben. Ik sta er redelijk neutraal in...
sjek schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:58:

[...]Tot Ati de r520 op de markt gooit is Nvidia de enige juiste keuze, zeker voor je buidel bij de 6800GT. En aangezien het nog niet duidelijk is wat de specs van de r520 zijn, wanneer die uitkomt en of die leverbaar zal zijn kunnen we nog nergens uitspraken over doen wat de betere is.
Zucht... prijs = AGP vs PCI-e, en die GT van 220 Euro heeft naar ik aanneem maar 128MB aan boord. Stop nou eens met appels en peren vergelijken!

Verder betreffende dat "nVidia de enige juiste keuze": Ik prefereer een X800XT of X850XT any time over een Geforce 6800 Ultra!! Die kaarten zijn gewoon over het algemeen sneller dan de Ultra in de meeste games. En stukken sneller dan de GT.
Hier even een chart van HardOCP waarin een X800Pro in veel games nog die 6800 Ultra de baas is: http://www.hardocp.com/article.html?art=NjExLDEw

Maar ja, HardOCP zal ook wel "ATi biased" zijn volgens de nVidia die-hards |:(
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 09:51:
De ATI is trager. Als je nu eens de moeite neemt om wat reviews te lezen die niet van driverheaven of rage3d afkomstig zijn ...
http://www.xbitlabs.com/a...play/radeon-x800xl_7.html
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=8
Ik weet niet hoe jij reviews leest, maar blijkbaar lees je alleen selectief de pagina's die de informatie bevatten die jij wil zien. Typisch fanboygedrag. Meteen even doorlinken naar een pagina waarop de GT sneller is een een nVidia oriented spel (Chronicles of Riddick).
Als je bij dat artikel van Xbitlabs slechts 1 paginaatje verder klikt zie de de X800XL de mat aanvegen met de 6800GT in FarCry. De pagina daarna vernietigd de XL de nVidia competitie letterlijk in Painkiller. 40% verschil tussen de GT en de XL op 1600x1200 in Eye-candy mode!!! De pagina daarna word nVidia weer de grond ingestampt met Half/Life2.
Maar nee hoor dat zien we allemaal niet want we concentreren ons alleen op die ene pagina waar nVidia sneller is en gillen vervolgens meteen dat de GT de snellere kaart is |:(

Voor dat artikel van AnandTech dat je aanhaald geldt overigens precies hetzelfde: Selectief gelezen. Het gaat daar redelijk gelijk op tussen de twee, en de conclusie is dan ook dat de performance ongeveer gelijk is (Hier zie je een goed overzicht), maar de XL een stuk goedkoper... dat geld nu niet meer voor AGP, maar zeker wel voor PCI-e.
(en tussen haakjes: AnandTech staat er om bekend redelijk nVidia biased te zijn, daar zijn nog wat relletjes over geweest in het verleden. FarCry performance bijv. is dubieus: in vrijwel alle andere reviews - ook die van Xbitlabs die je zelf aanhaalt - is de XL gemiddeld aardig sneller dan de GT in FarCry. Dit is niet de enige game waarbij ik qua performance wat vraagtekentjes zet: bij Battlefield en HL2 is het verschil met de GT in vrijwel alle reviews meer dan hier door AnandTech getest, en het verschil met D3 minder)

Wat de snellere kaart is hangt gewoon af van de games die je speelt. Maar kort samengevat is op de 7800 na ATi op dit moment in de meeste games sneller dan zijn nVidia tegenhangers, vooral wanneer de resolutie omhooggezet en eye-candy aangezet wordt. Live with it.

Mijn advies is dus:
AGP > Geforce 6800 GT
PCI-e > Radeon X800XL, of liefst X800XT (zie ook de posts hieronder)

[ Voor 27% gewijzigd door Cheetah op 06-07-2005 11:24 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• pisart
  • Niet online
FirefoxAG schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:20:

Zucht... prijs = AGP vs PCI-e, en die GT van 220 Euro heeft naar ik aanneem maar 128MB aan boord. Stop nou eens met appels en peren vergelijken!
Gewoon ter informatie: de goedkope AGP 6800GT's hebben 256MB GDDR3 aan boord op 1000mhz en GPU klok op 350. Buiten Gainward, die heeft speciale versies enzo (hogere coreclock en geheugensnelheid).

Edit: Asus is de fabrikant die een zogezegde "GT" heeft met 128MB DDR1

[ Voor 12% gewijzigd door pisart op 06-07-2005 10:30 ]

Verwijderd

pisart schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:19:

[...]

Als ik kijk op een duitse webshop: €280 voor de goedkoopste X800XL en €340 voor een 6800GT, dan zou ik voor de XL gaan. Overall performance is het zelfde, het is stiller en verbruikt minder.
Als je naar Duitsland kijkt kan je nog beter voor 299,- een X800 XT halen bij alternate.de
nogsteeds goedkoper dan een 6800GT maar wel sneller dan een XL

• pisart
  • Niet online
Ahja, zeker voor €299 een X800XT :9 Had ik niet gezien, ik was op snogard.de aan het kijken. (Die verkopen nog niet eens de X800XT pci-e. :X )

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

FirefoxAG>

In je laatste post kan ik mij helemaal vinden ;)

ps: update VGA chart http://graphics.tomshardw...5/vga-charts-pcie-03.html (helaas zonder de 7800 :? )

[ Voor 52% gewijzigd door n00bs op 06-07-2005 11:20 ]

• martijn_tje
  • Laatst online: 01-07 17:29
Die benches waar ATI sneller is zijn ook de benches waar dat van te voren al vast stond. Weinig verrassend dus. En na die 3 pagina's met ATI victorie is het weer de beurt aan nVidea
conclusie van xbit
If we compared the ATI RADEON X800 XL to the NVIDIA GeForce 6800 GT, it would be like with the RADEON X800 XT vs. GeForce 6800 Ultra. In other words, the RADEON X800 XL shows its best when processing complex pixel shaders and doing full-screen antialiasing and aniso-filtering whereas the GeForce 6800 GT shows an excellent speed in games that use the OpenGL API and stencil shadows. So, it seems like the choice depends only on your personal taste and needs, but the price factor here is not to be underestimated.

.....

Overclockers, on the other hand, are unlikely to be seriously excited about the new cards as the use of the 0.11-micron process without low-k negatively affected the overclockability of the R430 chip. In all probability, RADEON X800 XL and X800 GPUs won’t generally overclock above 440-450MHz. Even the special RADEON X800 XL from PowerColor – with a more efficient cooler and an additional power connector – was only stable at 435MHz at best (a kind of announcement – we promise to review this very curious device in one of our upcoming reports).
Zeg maar een gelijk spel wat betreft prestaties en een winst voor overclockbaarheid voor nVidea. De games die op een ATI kaart speel baar zijn zijn dat ook op een nVidea en omgekeerd. Als je niet aan overclocken doet is het dus puur een kwestie van naar de prijs kijken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Tja als je dan toch zoveel geld uit wil geven aan een kaart (lees X850XT), kan je net zo goed een 7800GTX kopen die iets duurder is ,maar met die kaart kan je denk ik toch wel wat langer vooruit dan een X850.

Succes met je keuze

Verwijderd

Lees gewoon de algemene conclusie

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Na heel veel reviews gelezen te hebben is toch echt de algemene conclusie:

High-End : 7800GTX, "vernietigt" alles wat Ati te bieden heeft.
Prijs performance: AGP: 6800GT, PCI-e: hangt van het land af maar de X800XT in Duitsland is wel erg lekker geprijsd.

Maar wacht anders nog 1 weekje, dan is de 7800GT waarschijnlijk geintroduceerd (en direct leverbaar, i.t.t. de Ati kaarten bij introductie). en die zit tussen de X850XT PE en 7800GTX qua performance, en zou mogelijk een hele lekkere overclocker zijn. + Uiteraard alle nieuwste features zoals SM3.0, HDR, transparent AA, wat Ati dus niet heeft. En zal ongeveer in het 400 - 450 euro prijssegment zitten. :>

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Tyranium schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 12:53:
Na heel veel reviews gelezen te hebben is toch echt de algemene conclusie:.....

Maar wacht anders nog 1 weekje, dan is de 7800GT waarschijnlijk geintroduceerd (en direct leverbaar, i.t.t. de Ati kaarten bij introductie).
Meen dat Nvidia voorheen dit probleem ook had, mede door slechte of tekort aan levering van geheugenchips voor de kaarten.
[High-End : 7800GTX, "vernietigt" alles wat Ati te bieden heeft....
.....die zit tussen de X850XT PE en 7800GTX qua performance, en zou mogelijk een hele lekkere overclocker zijn. + Uiteraard alle nieuwste features zoals SM3.0, HDR, transparent AA, wat Ati dus niet heeft
Nogal logisch, de 7800GTX is ook een kaart van de nieuwe generatie, en de R520 waar je dus de 7800GTX mee moet vergelijken, zal straks ook beladen zijn met een hoop features waaronder SM3.0.

Niet echt een objectief advies... :?

[ Voor 6% gewijzigd door Xadeon op 06-07-2005 13:19 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 09:43:
[...]

ATi ondersteunt geen HDR omdat het geen FP16 aankan. Niet meer, niet minder.
HDR in ATI mode, zijnde FP24 zou een te grote performance drop geven.
Je spreekt jezelf hier een klein beetje tegen. ;) Eerst zeg je dat ATi geen HDR ondersteunt. Daarna zeg je dat ATi's HDR (eigenlijk gewoon DX9 HDR) een te grote performance drop geeft, waarmee je eigenlijk dus al aangeeft dat ATi wel HDR ondersteunt. :+

ATi ondersteunt dus wel HDR. Vraag maar aan Epic, Cry Tek, Valve of de maker van RTHDRIBL Overigens doet een ATi kaart niet onder voor een GF6 kaart in RTHDRIBL.

Alleen OpenEXR HDR maakt gebruik van een FP16 frame buffer. ATi ondersteunt inderdaad alleen maar 24-bit FP zonder FP blending, maar dat wil niet zeggen dat ATi daarom geen HDR kan. Het wil alleen zeggen dat ATi kaarten geen OpenEXR HDR aan kunnen.

HDR op ATi kaarten gebeurt in 16-bit integer HDR, en het grote voordeel daarvan is dat hier FSAA gebruikt kan worden. Je zag dit in de Valve demo en ook in de RTHDRIBL demo, waar HDR prima samenwerkt met FSAA en er geweldig uit ziet. En de performance is hier nog vrij goed te noemen.

Daarnaast is er ook een FP Blending HDR work-around op R3xx/R4xx hardware mogelijk. Dit heeft Tim Sweeney gezegd en ook vertelde hij dat dit gebruikt zou worden in Unreal Engine 3. En dit is de methode die voor een performance drop zou zorgen van zo'n 20%.
How is High-Dynamic-Range rendering done on R300/R420 class visual processors?

Tim Sweeney: The only special consideration on that hardware is its lack of floating-point blending. To work around that, we swap to a new render target, and perform manual blending in a shader program, using the original render target as a texture. This is slower than real floating-point blending, but only affects total performance by 20% or so
.
CryTek heeft in z'n laatste ATi Far Cry demo ook HDR gebruikt, en wel dus op de manier zoals Valve dat ook gedaan heeft en dit in de RTHDRIBL demo. Zowel nVidia als ATi kunnen dit op die manier (mbv Multiple Render Targets) waarin wel MSAA ondersteunt wordt (sinds DX9b is MS support toegevoegd aan MRTs).

Hopelijk is nu de onduidelijkheid voor eens en voor altijd uit de wereld geholpen. ATi ondersteunt officieel geen OpenEXR HDR (wel FP Blending via shaders), maar wel HDR via DX9. OpenEXR HDR is geen onderdeel van SM3.0, maar een extra feature die nV toevallig geintegreerd heeft.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• sjekneck
CJ schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 01:23:
[...]
Een hoop bijna's en beetjes omtrent HDR en sm3.0.
Nog steeds, Ati HDR = softwarematig (uit eerdere berichten) en ondersteunt niet het volle 3.0 pakket (niet handig voor later).

Ja het AGP- PCI-E klopt wel als een bus idd, had ik gister zo laat niet meer naar gekeken O-)

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Xadeon schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:17:
[...]

Meen dat Nvidia voorheen dit probleem ook had, mede door slechte of tekort aan levering van geheugenchips voor de kaarten.
Voorheen wel, nu niet meer. :Y)
[...]

Nogal logisch, de 7800GTX is ook een kaart van de nieuwe generatie, en de R520 waar je dus de 7800GTX mee moet vergelijken, zal straks ook beladen zijn met een hoop features waaronder SM3.0.

Niet echt een objectief advies... :?
Maar de TS wil nu een videokaart kopen en R520 is nog nergens te bekennen, dus kan je 7800GTX alleen maar vergelijken met X850XT PE en dan "owned" de 7800GTX de ATI kaarten dik. :)

Verwijderd

Het grappige is dat er in de meeste tests met oude drivers getest is... Bijvoorbeeld de test van X-bit laps... Met die driver haalde ik rond de 4900 - 5000 punten in 3d mark 05. Met de nieuwste drivers is dat opgelopen tot 5500 - 5600 punten (okey ik draai @ ultra speed 400/1100). Ook in games is de prestatie aardig omhoog gegaan en om maar te zwijgen over de IQ verbeteringen sinds de 7x.xx drivers.. De 77.62 driver had zelfs de beste IQ ooit voor mijn videokaart... Haarscherp beeld zonder prestatieverlies leverde dat op!

Ook de ATI X800XL zal met nieuwere drivers verbeterd zijn enzo... Het uiteindelijke verschil is in de meeste games nihil (tot 5%). Er is alleen in groot verschil in de echte Nvidia (doom 3) of ATI (HF2) games. Ik kan hiermee dus eigenlijk concluderen dat beide kaarten min of meer gelijk zijn!

Het is gewoon de persoonlijke voorkeur die doorslaggevend zal zijn.

Als je persee een PCI-E kaartje wilt kun je het beste een 7800GTX of 7800GT halen, tenzij je nog 3 maanden wilt wachten op ATI's R520! Iets goedkoper heb je dus die X800XL of 6800GT. Het maakt niet veel uit welke je daarvan zou nemen. Zelf kiezen dus. De ATI X850XT PE zal ik NIET aanschaffen omdat je voor iets meer geld een veel betere prestatie krijgt + extra mogelijkheden als PS3.0, nieuwe AA methodes en HDR!!!

• sjekneck
FirefoxAG schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 10:20:
[...]
Kijk anders eerst de situatie ff na! Ik heb het over de 256mb DDR3 variant dus de vergelijking klopt op PCI-E ---> AGP na. Maar zoals me vorige post al melde, niet op gelet me me vermoeide koppie.
Verder betreffende dat "nVidia de enige juiste keuze": Ik prefereer een X800XT of X850XT any time over een Geforce 6800 Ultra!! Die kaarten zijn gewoon over het algemeen sneller dan de Ultra in de meeste games. En stukken sneller dan de GT.
Hier even een chart van HardOCP waarin een X800Pro in veel games nog die 6800 Ultra de baas is:
Mijn woorden zijn op het volgende gebasseerd: 1:prijs prestatie: in het voordeel van Nvidia.
2:Snelste vga als het budget niet boeit: In het voordeel van Nvidia.
Waarom nog een X800XT (PE) kopen???
Mijn advies is dus:
AGP > Geforce 6800 GT
PCI-e > Radeon X800XL, of liefst X800XT (zie ook de posts hieronder)
Hallo die is gek, de 7800 is een volle straatlengte sneller en jij kiest nog voor een X800?!? Verklaar jezelf eens AUB.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ook de ATI X800XL zal met nieuwere drivers verbeterd zijn enzo... Het uiteindelijke verschil is in de meeste games nihil (tot 5%). Er is alleen in groot verschil in de echte Nvidia (doom 3) of ATI (HF2) games. Ik kan hiermee dus eigenlijk concluderen dat beide kaarten min of meer gelijk zijn!
Dit baseer je dus op eigen aanname. Mensen kap toch eens met dat FANBOY gedrag, wordt er echt niet goed van, normaal grijpt er allang een modje in. Kijk nou gewoon waarvoor JIJ je hardware wilt gebruiken en kijk naar de benches met settings die voor JOU van belang zijn (heb je een TFT dan is het noodzaak om bv naar 1280x1024 benches te kijken en zijn de lagere resoluties niet/nauwelijks van belang).

Verder is het NIET zo dat er geen tot 5% verschil in performance zit tussen de X800XL en de 6800GT. Dat is echt bullshit en is misschien wel zo voor een aantal games, maar dit verschil kan voornamelijk gevonden worden in te weinig CPU kracht. De X800XL is zowat met alles sneller en ook de laatste drivers hebben een behoorlijke performance boost opgeleverd voor een aantal games! Dus dit is niet alleen voor NVidia. Die ATi benches waren ook nog met oude drivers.

Verder had ik deze net al gepost http://graphics.tomshardw...5/vga-charts-pcie-01.html en deze review is dus geupdate en met nieuwe drivers. Ook is te zien dat bv met HL2 de ATi X800XL 24% sneller is dat de 6800GT en laat hem dus een stuk achter zich. Natuurlijk is weer de 6800GT een stuk sneller met Doom3, maarja... dat heeft zo zijn redenen (die iedereen onderhand wel weet).

Wat vooral opvalt dat met alle highend kaarten die er nu zijn goed gegamed kan worden en weinig MERKBAAR verschil is met het gamen op die kaarten met de huidige games en games die op huidige engines zullen zijn. Daar zal het verder dus geen ruk uitmaken welke kaart je koopt en zou ik dus gewoon voor de goedkoopste kaart gaan in dit segment!

Verder blijf ik erbij dat het de moeite zal lonen om even die 1.5 maand te wachten op de R520 (wat is 1.5 maand nou? het is nu toch zomer en de meesten zullen weggaan of lekker op het strand gaan relaxen).

Nu hou ik ermee op, want heb geen zin in die crappy flame wars hier.
Pagina: 1 2 Laatste