Tegen de zon in fotograferen schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 18:11
IK ben ooit door mijn vader gewaarschuwd (ten tijde van mijn Minolta 505si, of zelfs eerder) dat ik beter niet 'de zon' op de foto kan zetten als hij erg hoog staat, omdat je daarmee belichtingssensors etc kan verbranden. Ik heb dit dus ook braaf nooit gedaan.
Ik heb nu een Nikon D70 aangeschaft, en het viel mij op dat ik ergens een foto zag met van die mooie lensflares (ja, als het de bedoeling is, is het mooi :) ) vanaf de zon. In hoeverre is het schadelijk om dat soort foto's te maken met een D-SLR?

Ik heb nog als pocket-camera een Canon S60, waarbij de CCD dus altijd aanstaat en altijd de zon kan 'zien'. Hoe groot is de kans op een donkere vlek op je CCD (zoals ik ooit bij een collega heb gezien)? Of zijn camera's inmiddels zodanig verbeterd dat je dat soort effecten niet meer krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Schadelijk, geen idee (ik trek foto's nog altijd analoog)

Tegenlicht is een topic in de fotografie, als de zon achter het object (bv mensen) staat, dan is de achterkant van het object en de omgeving belicht, terwijl de voorkant donker is. Hier moet je lichtjes flashen om de voorkant ook wat te belichten.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 03-07-2005 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wel met compactjes waar de ccd altijd aan staat. Bij een dslr beschermt de shutter je ccd zegmaar. Dus als een ccd in een compactcamera zou kunnen doorbranden, dan zal dat bij een dsl niet kunnen gebeuren door de andere mechanica in het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
Let wel op dat je oog er ook niet echt blij mee is (ala met een telescoop naar de zon kijken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

Zoefff

❤ 

Of het schadelijk is weet ik niet, maar mijn D70 was laatst wel enigzins in de war toen ik een foto maakte van een (laagstaande) zon (100% crop):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/61893/full.jpg

Klopt toch niet helemaal 8)7

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hmja de ccd zal warmer worden, maar met een dslr mag dat echt geen probleem zijn voor 1/320ste ofzo ;)

Enne, ik zal mijn mond verder maar houden voor de nikonians versus canonians oorlog he zoefff? ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
doe dat maar, aangezien ik ook een nikon heb :P

CCD ben ik ook niet zo bang voor met een D-SLR, aangezien je het diafragma desnoods dicht kan draaien etc. Maar er zitten nog veel meer sensors in een camera dan alleen de CCD (een D-SLR dan): Autofocus, belichtingsmeting enz. Kunnen die wel de extreme hoeveelheden licht van inzoomen op de zon hebben?

Enneh, heeft iemand een idee waar de grens ligt voor een CCD van de S60? Zonsondergang ben ik niet zo bang voor, midden op de dag lijkt me een beetje té, maar waar ligt de grens? Beetje zonde om dat uit te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
en hoe zit het met mn Sony Ericsson K750i ? kan de kapotgaan of slechter gaan functioneren als ik foto's maakt tegen de felle zon in?

Zit volgens mij een CMOS in, en anders met CCD?

het is wel een 2.0 megapixel he ;)

vanpeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Welke soort chip whatever maakt niet uit. Het is en het blijft slecht... Lees je handleiding er maar op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:01

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb zo vaak direct foto's gemaakt van de zon met mijn Canon Powershot S60 en de foto's zijn zeer goed gelukt en de camera maakt nog steeds exact dezelfde foto's lijkt mij echt grote onzin dat de lichtintensiteit te groot is voor een CCD... misschien als je er een laser een tijd op richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72339

Zoefff schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:45:
Of het schadelijk is weet ik niet, maar mijn D70 was laatst wel enigzins in de war toen ik een foto maakte van een (laagstaande) zon (100% crop):

[afbeelding]

Zie ook: http://www.naturfotograf.com/D70_rev02.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik heb gehoord (en ook in lichte vorm gezien met mijn minolta F200) dat je er 'donkere' vlekken van op je CCD kan krijgen. Dat dus een stuk van je CCD wat minder gevoelig voor licht wordt. Zeker op een statief o.i.d. kan je daar problemen mee krijgen lijkt mij.
Ach, ik doe gewoon voorzichtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 17:25
Klopt, het kan schadelijk zijn. Bij een dSLR met opklap-functie (dus dat de spiegel eerst opklapt en bij een tweede maal drukken pas de foto maakt) wordt aangeraden deze functie niet te gebruiken bij omstandigheden met veel licht, zoals een sneeuwlandschap of tegen de zon in. Bij compactcamera's kan het misschien minder kwaad omdat er een kleinere lens op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Bij compacts juist meer kwaad omdat daar de sensor constant belicht wordt en bij een dslr alleen in die fractie van tijd dat de foto gemaakt wordt.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04

[afbeelding]

Dit heet blooming, een typisch effect van een zwaar overbelichte ccd. Een pixel/ccd cel kan een maximum aantal electronen bevatten. Als er door overbelichting meer electronen vrijgemaakt worden, dan stromen die naar naburige pixels. Je kan het zien als een matrix van emmertjes die overlopen. Het is niet schadelijk, tenzij het licht zo intens is dat je gaatjes in coating of ccd gaat branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

de cmos/ccd van een dslr wordt misschien niet constant belicht, maar de belichtingsmeter en AF punten wel. Kun je daarmee niet misschien problemen verwachten? Het AF systeem schijnt ook kapot te kunnen gaan als dat in contact komt met laserlicht... lijkt me dat intens zonlicht ook niet veel goeds zal doen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Je kan ook gewoon de search gebruiken, ik had namelijk een topic met dezelfde titel :)
[rml][ digicam] tegen de zon in schadelijk ?[/rml]

Daar kan je ook de antwoorden terug vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:01

n00bs

Het is weer Zomer!

jwbagger schreef op zondag 03 juli 2005 @ 18:19:
de cmos/ccd van een dslr wordt misschien niet constant belicht, maar de belichtingsmeter en AF punten wel. Kun je daarmee niet misschien problemen verwachten? Het AF systeem schijnt ook kapot te kunnen gaan als dat in contact komt met laserlicht... lijkt me dat intens zonlicht ook niet veel goeds zal doen dan...
laserlicht wel... dat zei ik al eerder, maar je krijgt zonlicht hier op aarde echt niet zo intens als een simpele 5mW laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Thanks EurOtiC, ik kon hem niet vinden. Kon me al zo slecht voorstellen dat ik de eerste was met die vraag :)

In ieder geval is de 'awareness' een beetje hoger geworden ;)
edit:
wat ik er tot nu toe van begrijp kan het wel, maar voornamelijk als je een statief ofzo gebruikt en dus je CCD lang blootstelt aan die lichthoeveelheid. Ik blijf lekker paranoia doen: als ik de zon rechtstreeks op mijn CCD laat schijnen duurt dat dus zo kort als mogelijk is. even kort de goede compositie, klikken, camera weg. Moet goed gaan 8)

[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 03-07-2005 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 16:31

[afbeelding]

Dat is volgens mij het duidelijk maken van overbelichting van je camera. Ik werk weleens met (professionele film) camera's en deze gaven ook witte blokjes (al dan niet gestreept) weer als er teveel licht opgevangen werd.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133433

Eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat dat wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor je camera :/
zo was ik laatst ook wat aan het prutsen met mijn Sony DSC-P51 (oudje)
en vond het nog leuke foto's geworden ook!
Daarna nog een hele serie gemaakt, moet zeggen dat ie het verder nog prima doet.
(gelukkig)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v147/plaatje/zomerklein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v147/plaatje/zomerklein2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v147/plaatje/zomerklein3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
inderdaad leuk effect. Als je nu een egaal wit oppervlak op de foto zet, krijg je dan geen donkerdere plekken te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 10:32

wiewatwaar

whatever

Dat verhaal over tegen de zon in fotograferen komt zeker niet uit de lucht vallen en is al heel oud. Het is van belang voor zoekercamera's met een rubberdoeksluiter zoals de Leica M serie. Omdat de sluiter vlak voor het focuspunt zit werkt de lens als een prima vergrootglas indien de camera wat nonchalant is weggelegd. Resultaat is een gaatje in je sluiterdoek en de zon op alle volgende foto´s Mijn vader is dit overkomen en het was een duur geintje. Met andere camera´s en lichtmeters nooit iets van schade ondervonden. Dit was trouwens zo´n beetje het enige zwakke punt van die camera want na vijftig jaar voelde en functioneerde dat ding nog als nieuw.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Ken wel mensen waarvan de compact naar de grootjes is door lazer en zonfotografie. Bij SLR zou het minder moeten zijn omdat de sensor daar niet constant belicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien iets voor de 'Mythbusters' ??

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Tegen de zon in fotograferen is niet schadelijk - zolang de zon laag staat of je wat truukjes toepast. Wat Zoefff laat zien is bleeding overigens: door het grote diafragma 'lekt' het licht weg naar de rest van de sensor: diafragma dicht == minder licht == ronde zon. Een van de truukjes die ik bedoel.

Over de vraag van de TS: wacht met het tegen de zon in schieten tot het ongeveer 1,5 voor zonsondergang is, of gooi je diafragma dicht naar f/8 of kleiner. Dan zal je nooit problemen hebben met je D70 en een overbelaste ccd :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Het gebruik van filters wil ook nog wel eens helpen. Een grijs-filter vermindert bijvoorbeeld de hoeveelheid inkomend licht. Voor de analoge (en dus ook digitale fotografie) zijn verschillende gradaties grijs-filters beschikbaar om zo het invallende licht te verminderen. Polarisatie-filter kan ook helpen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Bij mijn D70 ben ik ook niet zo bang voor mijn CCD (toch maar 1/**** seconde), en een ver***te foto kom ik wel overheen. Ik ben eerder bang voor mijn lichtmeter, autofocus etc. Maar dat is dus niet echt gegrond?

Met digitale compactcamera's kan je wel problemen krijgen, zoals die link die eerder is gegeven (roze streep achter de zon aan: hoe dom kan je zijn 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ter info: van een laser(show) zoals gebruikt op de grotere dancefeesten (diodelasers) kun je wel schade ondervinden aan je ccd/cmos. Heb al genoeg mensen gezien met dode of hete pixels op hun sensor ten gevolge van een foto recht tegen een laser in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 14:21

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Zowel de lichtmeter als de autofocus maken gebruik van een CCD. De lichtmeter is gewoon een kleine CCD met iets van 500 tot 1000 punten (bij Nikon) en de autofocus bestaat uit een aantal CCD-arrays waarin er een paar rijen punten zijn die een lijn vormen en de fase meten waarmee het licht op deze arrays schijnt. Deze zouden dus schade kunnen ondervinden.

Dit probleem moet trouwens niet onderkent worden. Het AF-systeem van mijn Nikon F60 (analoog) had meer moeite met scherpstellen nadat ik zonder bescherming een aantal jaren geleden de zonsverduistering had gefotografeerd.

De CMOS of de CCD die de foto 'maakt' zal door de hoge sluitertijden geen schade ondervinden. Als je echter je camera lange tijd richting de zon richt, zoals ik dus met mijn stomme kop had gedaan, krijgt het AF-systeem en de lichtmeter voor lange tijd heel wat licht te verduren, waardoor deze schade kan oplopen. In mijn geval viel het relatief mee, maar ik raad het in ieder geval niet aan!

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
ik zal het probleem onderkennen, en dus niet negeren. Dat is wat ik in de andere gevallen ook hoor: statiefsituaties met veel licht zijn erg schadelijk omdat de lichtpunten zich 'concentreren' op dezelfde plek. Uit de hand heb je dat al veel minder snel (trouwens ook goed voor je ogen B) zo'n zonsverduistering zonder bescherming opzoeken met je fototoestel
Pagina: 1