[Dell] houdt zich niet aan wet mbt garantiewetgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 885 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
Ik dacht daarnet Dell eens te bellen om te vragen hoe het nu zit met hun garantie. Bij aanschaf van een Inspiron 2200 laptop kan ik bijvoorbeeld kiezen voor de 90 dagen collect and return garantie. Ik belde even om na te vragen wat dit nu precies inhield. De meneer antwoorde al met dat de 90 dagen collect and return geen garantie was. Toen ik vroeg wat het dan wel was, antwoorde hij dat als iets stuk was, dat het dan vervangen zou worden (volgens mij het zoiets dan garantie, maar goed).
Vervolgens vroeg ik wat er nu zou gebeuren als bijvoorbeeld het moederbord na 5 maanden stuk zou gaan. De meneer was even stil en wist mij te melden dat er dan geen garantie was.
Ik confronteerde de meneer met de regelgeving op Europees niveau dat 2 jaar garantie wettelijk verplicht is. Hij zei dat dat niet zo was, waarop ik hem meldde dat Dell zich dus niet aan de wet houdt. Dit sprak hij tegen, hij had nog nooit van die wet gehoord.

Als je dus voor die 90 dagen kiest, krijg je dus maar 3 maanden garantie, terwijl per wet 24 maanden verplicht is vastgelegd. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk schandalig van zo een groot bedrijf. Heeft iemand ervaring met wat er nu werkelijk gebeurd als je laptop stuk gaat na hun geweldige 3 maanden garantie? Op zich is een rechtzaak natuurlijk makkelijk te winnen...

(toepasselijk artikel:
- http://zdnet.be/news.cfm?id=46795
-eu wetgeving, zoeken op 'twee jaar')

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 02-07-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:50
ik zou zeggen ... neem die 90 dagen collect & return garantie, en begin na 5 maanden als je moederbord stuk is maar een rechtzaak

lijkt me echt een stuk prettiger dan 3 jaar garantie nemen voor 200 extra

:Z

[ Voor 3% gewijzigd door dribbel op 02-07-2005 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Ik wel ook wel ff weten hoe dit zit.

Ik ga nu een sony vgn-T1XP kopen (igg ws) en deze heeft 1 jaar garantie volgens de bon.
Deze is gekocht (koop hem 2e hands) in januarie 2005.

Dan heb ik bij wet toch recht op 2 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik had op mijn Dell laptop de goedkoopste garantie optie, en na iets minder dan een jaar begaf mijn ventilator het. Na een emailtje kreeg ik probleemloos en gratis een nieuwe ventilator toegestuurd. Ik heb deze zelf ingebouwd, misschien dat ze moeilijk hadden gedaan over betalen ofzo als ik dat niet had gedaan.

Sowieso geldt natuurlijk dat Dell 1 (of 2, het is mij niet 100% duidelijk hoe dat 2 jaar inelkaar zit) jaar garantie moet geven.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoooper
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
vaak is die collect & return garantie een extratje.. buiten de reguliere garantie.
Dus 90 dagen collect en return en daarna voor de resterende tijd van de 24 maanden bring in gararantie (je moet het dus zelf opsturen)

ik ben bang dat deze ''meneer'' niet wist waar hij het over had.. tenminste dat hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de kans eerlijk gezegd groter dat jij een callcentermedewerker aan de lijn kreeg, die gewoon niet goed geinformeerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
dat zou ook goed kunnen, hij klonk in ieder geval niet op de hoogte.
Ik zal maandag nog eens bellen, misschien dat ze de call-center taken in het weekend onderbrengen bij zo een groot call-center voor tientallen bedrijven tegelijk.
Nvidiot schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:30:
Ik had op mijn Dell laptop de goedkoopste garantie optie, en na iets minder dan een jaar begaf mijn ventilator het. Na een emailtje kreeg ik probleemloos en gratis een nieuwe ventilator toegestuurd. Ik heb deze zelf ingebouwd, misschien dat ze moeilijk hadden gedaan over betalen ofzo als ik dat niet had gedaan.

Sowieso geldt natuurlijk dat Dell 1 (of 2, het is mij niet 100% duidelijk hoe dat 2 jaar inelkaar zit) jaar garantie moet geven.
Op zich horen ze natuurlijk ook het inbouwen te vergoeden als jij dat wilt. Ik betwijfel of ze dan ook niet moeilijk zouden doen.
RS_003 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:27:
Ik wel ook wel ff weten hoe dit zit.

Ik ga nu een sony vgn-T1XP kopen (igg ws) en deze heeft 1 jaar garantie volgens de bon.
Deze is gekocht (koop hem 2e hands) in januarie 2005.

Dan heb ik bij wet toch recht op 2 jaar garantie?
Dan hoor je tot januari 2007 garantie te hebben. Die wet is namelijk in 2003 al van kracht geworden.

Als Dell echt zo te werk gaat zoals ik in de startpost schetste, dan is dat behoorlijk valse concurrentie ook. Asus houdt zich namelijk wel aan de regel en biedt 2 jaar garantie. Zoals Dell handelt kan natuurlijk iedereen wel 'de tussenhandelaar' uitschakelen.

[ Voor 29% gewijzigd door marteltor op 02-07-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eigenlijk komt het dus neer op de vraag :

"Mag een leverancier die aan consumenten levert zijn standaard garantieverplichting van 2 jaar afkopen?"

Bij transacties tussen bedrijven onderling is dit heel gewoon. Je koopt 1000 producten met 2 jaar garantie, of je koopt 1000 producten zónder garantie en je krijgt 15% korting, of je koopt bijvoorbeeld 1000 producten en je krijgt er 50 bij om garantiedingen af te handelen, plus een stapel onderdelen, de overige problemen moet je voor betalen.

Het ligt er maar aan wat je afspreekt onderling; in principe is alles mogelijk. Maar mag dat bij een transactie met een consument ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 20:40

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Volgens mij was het zo dat Dell je de keuze geeft deze 24 maanden wettelijke garantie af te kopen door korting te geven op het product. Je kiest zelf voor minder garantie en daardoor geef je je wettelijk recht op en heb je geen poot om op te staan (dit heb ik zo ergens gelezen, jullie zijn niet de eerste die daarover praten).

Een Sony heeft die optie niet afaik, dus daar behoud je je wettelijke recht op 24 maanden garantie, al zal het wel een gevecht worden met de verkoper en/of Sony, want je recht hebben en je recht krijgen zijn twee totaal verschillende dingen.

Behalve de wettelijke garantie ben je ook nog eens beschermd door het consumentenrecht.
Deze stelt dat een product minimaal de economische levensduur dient mee te gaan.
Als je buiten de garantie valt maar binnen de economische levensduur dan mag je van de verkoper verwachten dat hij het product laat repareren en jou tegemoet komt in de kosten, ze worden dus gedeeld. Hoe dichter bij de economisch levensduur, hoe groter jouw deel in deze kosten.
Een laptop die 1 dag na de garantieperiode het loodje legt zal tegen zeer zeer geringe vergoeding gerepaeerd dienen te worden.
Dat is de wet en als de verkoper zich daar niks van aan trekt dan zoek je het maar uit... in de rechtbank, see how he likes that! Want het recht staat wel aan jouw kant...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Hoezo is het schandalig, dan wil je eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

A. Je koopt de garantie af, waardoor je minder betaald.
B. Dan gaan zeuren dat je geen garantie hebt.

Hier klopt volgens mij iets niet 8)7 . Het is natuurlijk wel op en top NL mentaliteit :+

Het gaat volgens mij idd om de vraag of Dell wel garantie mag laten afkopen en hoe dat wettelijk geregeld is. Ik zie hier ook geen concurrentievervalsing in, ik vraag me af hoe je dat er ooit in kan zien. Het is volgens mij gewoon een extra keuze voor de klant.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, garantie afkopen vind ik eigenlijk niet opgaan.

Als je op de Dell site kijkt zie bij een laptop bijvoorbeeld staan "Vanaf 649 euro". Dan kies je configureer en bestel, kost het ding opeens 849 euro. Bij de garantie staat dan dat je 2 jaar van hun Gold super aanbevolen gegarandeerd 1 businessday service hebt. Je kunt er voor kiezen om dat dus te downgraden naar 90 dagen CAR. Dan betaal je dus wel de 649 euro (als je verder geen opties selecteert).
Imho is er hier geen sprake van afkopen van de garantie, me dunkt dat die "Vanaf" prijs gewoon moet zijn mét de wettelijke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

koop gewoon een medion, die heeft 3 jaar collect en return garantie

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Garantie afkopen? Dat noem ik ook valse concurrentie dan, dat moeten ze gewoon niet bieden.

Maar Over dat Collect & Return van Dell, dat is geen gewone garantie, dat is extra waarbij de laptop dus opgehaald en teruggebracht wordt. Daarnaa is DELL ook wettelijk verplicht een kapotte laptop die binnen 1 jaar is opgestuurd te repareren en terug te sturen. Maarja dan ben je hem langer kwijt omdat dat niet met de snelle koerier gaat natuurlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Garantie mag voor zover ik weet niet afgekocht worden tussen een bedrijf en een consument in Nederland :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is toch ook altijd als jij bij een pc boer ene pc koopt.
De boer krijgt op zijn onderdelen fabrieksgarantie (soms wel tot 10! jaar op een onderdeel) en rekend deze ook niet door aan zijn klant. Deze krijgt 1 jaar garantie en kan er optioneel 2jaar bijkopen.

Wat bij dell de doelstelling is weet ik niet, maar als spul het in het begin na een flinke duurtest van jezelf werkt zal het wel blijven werken ook. Gaat dan bv je hdd kapot ofzo zet je er toch zelf een nieuwe in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Rare jongens daar bij DELL :(
Hebben ze net een rechtzaak aan de broek gehad met het HCC (computer totaal) en die op alle fronten verloren gaan ze weer rare dingen uit halen. |:( 8)7
Gromm denk dat we de HCC maar weer in moeten lichten. >:)

Afijn is dus ook de rede waarom ik nooit bij een dozenschuiver een PC zal gaan kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door napp op 02-07-2005 18:15 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat wel Dell hier helemaal door het slijk gaan halen, wil ik er nogmaals op wijzen dat de inhoud van dit topic louter is gebaseerd op een mondelinge vraag aan één medewerker, en voor zover ik kan opmaken een medewerker van de sales afdeling.

Deze krijgen natuurlijk opdracht om zoveel mogelijk te proberen garantie te verkopen.

Het zou mij niets verbazen dat, als je een PC hebt die bv. na 8 maanden kapot gaat, de support afdeling wel weet hoe e.e.a. in elkaar zit, en gewoon garantie verleent.
Afijn is dus ook de rede waarom ik nooit bij een dozenschuiver een PC zal gaan kopen.
PC's kun je alleen bij dozenschuivers kopen. De hele PC branche bestaat louter uit dozenschuivers. Komt ook omdat de consument voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten. Het enige verschil is het formaat van de dozenschuiver, en ik zou zelf liever een garantieconflict met Dell hebben, dan met de computerboer op de hoek.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Nvidiot schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:12:
Garantie mag voor zover ik weet niet afgekocht worden tussen een bedrijf en een consument in Nederland :)
klopt, dat heb ik ook gelezen in de wetgeving van de eu.
Eigenlijk komt het dus neer op de vraag :

"Mag een leverancier die aan consumenten levert zijn standaard garantieverplichting van 2 jaar afkopen?"

Bij transacties tussen bedrijven onderling is dit heel gewoon. Je koopt 1000 producten met 2 jaar garantie, of je koopt 1000 producten zónder garantie en je krijgt 15% korting, of je koopt bijvoorbeeld 1000 producten en je krijgt er 50 bij om garantiedingen af te handelen, plus een stapel onderdelen, de overige problemen moet je voor betalen.

Het ligt er maar aan wat je afspreekt onderling; in principe is alles mogelijk. Maar mag dat bij een transactie met een consument ook?[/quote]
Bij een consument mag dit dus niet.
Hoedje schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:55:
Hoezo is het schandalig, dan wil je eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

A. Je koopt de garantie af, waardoor je minder betaald.
B. Dan gaan zeuren dat je geen garantie hebt.

Hier klopt volgens mij iets niet 8)7 . Het is natuurlijk wel op en top NL mentaliteit :+

Het gaat volgens mij idd om de vraag of Dell wel garantie mag laten afkopen en hoe dat wettelijk geregeld is. Ik zie hier ook geen concurrentievervalsing in, ik vraag me af hoe je dat er ooit in kan zien. Het is volgens mij gewoon een extra keuze voor de klant.
Het mag dus niet. En daarnaast is het niet een typisch nederlandse mentaliteit, maar min of meer misleiding door dan te adverteren met een vanaf prijs waarbij dell de wet schent. Het mag niet. Dell doet het niet en houdt zich niet aan de wet, Asus houdt zich wel aan de wet, dan vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om die concurrentievervalsing te zien.

Ook bij een scherm waar pixelfouten in zaten wilde Dell persé tot de rechter gaan (en ook verloren).
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:39:
Voordat wel Dell hier helemaal door het slijk gaan halen, wil ik er nogmaals op wijzen dat de inhoud van dit topic louter is gebaseerd op een mondelinge vraag aan één medewerker, en voor zover ik kan opmaken een medewerker van de sales afdeling.

Deze krijgen natuurlijk opdracht om zoveel mogelijk te proberen garantie te verkopen.

Het zou mij niets verbazen dat, als je een PC hebt die bv. na 8 maanden kapot gaat, de support afdeling wel weet hoe e.e.a. in elkaar zit, en gewoon garantie verleent.
.
Het gaat inderdaad om een vraag die ik vandaag (zaterdag) aan de verkoop afdeling heb gesteld. De support afdeling verbond mij door hiernaar. Overigens vertelde ik die medewerker dat ik die laptop wilde kopen maar nog vragen had. Nadat hij mij meldde dat Dell dus boven de wet staat (als ze echt zo handelen zoals die meneer zei), zei ik dat ik dan af zie van de koop. Hij leek het niet bepaald erg te vinden, ondanks hij nu niks verkoopt.

[ Voor 21% gewijzigd door marteltor op 02-07-2005 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Laatst online: 10-09 13:28
Ik snap de commotie niet zo goed. Dell is heel duidelijk in de garantie voorwaarden. Ik ben het dus eens met de poster die riep, dubbeltje en eerste rang.

Ik denk dat menig bedrijf een voorbeeld kan nemen aan deze duidelijke stelling van garantie. Overal "koop" je garantie. Alleen je ziet het niet afzonderlijk vemeld. Bij Dell wel.

Als je een product koopt bij Dell voldoet het ook volledig aan de europese regelgeving qua garantie als je de standaard opties kiest. Wanneer je ZELF gaat downgraden, dan heb je inderdaad minder garantie.

Overigens is dit niet alleen voor "dozenschuivers". Als je bij Mycom iets van de veiling koopt dan zit ook daar maar 3 maanden garantie op. Vaak worden hier gewoon nieuwe producten verkocht, met bv een beschadigde doos.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
in de europese wetgeving wordt het zelfs aan de nationale overheden verboden om een kortere garantietermijn te stellen dan de twee jaar.
Als Dell dus adverteert met ''vanaf 549 euro'' zou je mogen verwachten dat je twee jaar garantie krijgt.

(ps. met betrekking tot jouw voorbeeld houdt mycom zich dan ook niet aan de wet volgens mij)

[ Voor 21% gewijzigd door marteltor op 02-07-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Laatst online: 08-09 11:05
marteltor schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:40:

[...]

Dan hoor je tot januari 2007 garantie te hebben. Die wet is namelijk in 2003 al van kracht geworden.
Heb je dit ergens (In begrijpbaar Nederlands) op papier staan? (lees: website?)

Dan bookmark ik die site.
Kan nog wel vanpas komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In Nederland hebben we recht op minimaal 6 maanden garantie, zie o.a. hier. Die 2 jaar komt niet in onze wetgeving voor, wel staat er iets in de lijnen van "het produkt moet aan de verwachting voldoen". En je mag bij een computer verwachten dat ie wel wat meer dan 90 dagen meegaat.

De verkoper (Dell dus, niet de fabrikant maar das in dit geval dezelfde) is verplicht jou een deugdelijk product te leveren. Dell presenteert zichzelf als een kwaliteitsmerk, dus mag je meer verwachten dan van een goedkope Medion. Een jaartje of 2a3 moet een computer, zelfs een laptop, toch zeker wel meekunnen.
Gaat het binnen die tijd stuk, zonder dat dat jouw schuld is, dan moet Dell dat in principe repareren/vervangen. Het nadeel is natuurlijk dat je moet zien aan te tonen dat het niet jouw schuld is.

Vziw kan Dell die verplichting van 'een deugdelijk product leveren' niet afkopen door korting te geven, zij blijven de verkoper, bij een goedkoper product moeten de verwachtingen natuurlijk wel navenant lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

marteltor schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:56:
in de europese wetgeving wordt het zelfs aan de nationale overheden verboden om een kortere garantietermijn te stellen dan de twee jaar.
Als Dell dus adverteert met ''vanaf 549 euro'' zou je mogen verwachten dat je twee jaar garantie krijgt.
Dat is dus niet het geval, sowieso is het een richtlijn waar elke lidstaat een eigen draai aan mocht geven. Het is jammer dat er geen harde cijfers in de wet staan, maar in wezen is de huidige wet die we hebben krachtiger (een wasmachine moet toch wel 5 jaar mee kunnen, vind je niet? En een Miele 10 jaar.)

Je mag wel verwachten dat die Dell goed blijft werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Als je bij Mycom iets van de veiling koopt dan zit ook daar maar 3 maanden garantie op.
Grote Bullcrap, ik had gewoon de normale garantie op mijn 200GB HD.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACM schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:20:
In Nederland hebben we recht op minimaal 6 maanden garantie, zie o.a. hier. Die 2 jaar komt niet in onze wetgeving voor, wel staat er iets in de lijnen van "het produkt moet aan de verwachting voldoen". En je mag bij een computer verwachten dat ie wel wat meer dan 90 dagen meegaat.
Die 2 jaar komt inderdaad niet rechtstreeks in onze wet voor, echter wel 7:6 waarin staat dat de richtlijn van de EU gevolgd zal worden. Die richtlijn is 2 jaar.

Met andere woorden: de 2 jaar geldt wel degelijk in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lichte ergernis inbegrepen ;)

om mezelf dan maar even te quoten uit een andere draad:
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:34:
die 6 maanden gaat over bewijslast.. maar zal ik het dan maar eventjes doen?

ene richtlijn.. met de vermelding dat je je niet direct op richtlijnen kunt beroepen.
Nu ga je voor garantie de volgende stappen af:
eerst heb je die 6 maanden, hierin lig de bewijslast bij de verkoper, dit wil zeggen: gebeurd er iets dan moet er vanuit gegaan worden dat het defect al reeds bestond bij de verkoop en is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Daarna krijgen we in dit geval 1 jaar garantie, binnen deze termijn heb je met je verkoper een overeenkomst dat hij zorgt dat het product blijft werken, dat lijkt me duidelijk.

Dan komen we misschien nog bij fabrieksgarantie.. leuk .. kan niets aan jou recht of je overeenkomst met de verkoper afdoen, maar indien je garantie bij de verkoper reeds verlopen is betekend dit dat de fabriekant het artikel nog voor jouw gaat repararen (kostenloos).

Nu komen we bij het wettelijk systeem voor na de garantie, even een reminder: art. 7:6 gaat erover dat alles wat ik nu bespreek dwingend recht is, kortom: je kunt overeengekomen zijn wat je wilt, dat doet niets af van jou wettelijk rechten.
Alleereerst is er bij een defect sprake van non conformiteit 7:17 en heb je recht op nakoming (garantie) 7:21. Hieruit komt het hele verhaal "wat je ergens van mag verwachten". een wasmachine mag je verwachten dat ie 10 jaar mee gaat, als ie na 5 jaar stuk gaat buiten de garantie is ie non-conform, maar is de reparatie ook niet perse geheel kostenloos: immers de verkoper mag een vergoeding vragen voor de tijd dat je hem wel goed hebt kunnen gebruiken.

En waar komt die 2 jaar nu vandaan.. die staat nergens? .. nou die staat in de eerder vernoemde richtlijn, maar daar kon je je toch niet direct op beroepen? nee.. maar art. 7:6 lid 3 stelt dat waar ons wettelijk systeem op de een of andere manier niet zou voldoen aan de vereiste bescherming uit deze richtlijn dit geen afbruek kan doen aan de rechten voortvloeiend uit deze richtlijn.

Zo.. nu is m'n toastje verbrand.. bedankt :( :p
klaar :p

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet zo heel erg in hoe deze wannabe jurist poep zou praten?
En waar komt die 2 jaar nu vandaan.. die staat nergens? .. nou die staat in de eerder vernoemde richtlijn, maar daar kon je je toch niet direct op beroepen? nee.. maar art. 7:6 lid 3 stelt dat waar ons wettelijk systeem op de een of andere manier niet zou voldoen aan de vereiste bescherming uit deze richtlijn dit geen afbruek kan doen aan de rechten voortvloeiend uit deze richtlijn.
Dat is dus precies wat ik zei (alhoewel ik eerst zei 3:6, even verbeterd ;)). Met andere woorden de 2 jaar geldt gewoon in NL.

edit:
tsja dan moet ik ook maar aan het editten he? ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naja.. ik bedoelde ook niet puur jou.. maar kijk eens naar de vorige pagina.. volgens mij ben je de enige die het juiste zei (met het verkeerde artikel dan ;) :P)

naja.. zo kwaad bedoel ik het niet.. ik zal het even nuanceren :p

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nvidiot schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:12:
Nee, maar daar heeft Dell een broertje dood aan. In Amerika is het heel gebruikelijk en wat goed is voor Amerika is goed voor de rest van de wereld. Ze hebben er gewoon lak aan.Wie begint er nou een rechtszaak om een garantie kwestie? Ze laten het ongetwijfeld nooit tot een rechtszaak komen, maar ondertussen ben je wel veel geld en tijd kwijt. Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd.. wie gaat er nou een rechtzaak beginnen om een bedrag <1000 euro (en vaak zelfs daarboven ).. want rechtzaken zijn eng en die je in het nieuws ziet kosten altijd vele duizende euro's :X .
Daar rekenen bedrijven nu eenmaal op. En ach.. als er dan 1 doorzetter is voor elke 100 klanten.. dan geef je aan hem maar toe (dan maak je op die 99 andere maar wat extra winst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E.e.a wordt duidelijk uitgelegd op deze site.
Het is zelfs zo dat Dell als verkoper en als producent aangesproken kan worden.

http://www.fenit.nl/standaard.php?pagid=149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de meeste verkopers proberen te doen is de wettelijke garantie te omzeilen door hun eigen garantiebepalingen op te stellen ('1 jaar garantie'). Ze weten wel dat dit onzin is en dat de wettelijke garantie langer doorloopt. De meeste consumenten echter weten dit niet en trappen er toch in, als iets stuk is kijken ze op hun bon of garantievoorwaarden en is de garantie daarin schijnbaar verlopen gaan ze verder niet moeilijk doen en kopen ze een nieuw product of betalen ze voor de reparatie. In feite laten al die mensen zich afschepen, het enige alternatief is een procedure te starten maar wie heeft daar het geld en vooral de moeite voor over, bovendien overheerst het idee (met name ingegeven door media en beeldvorming etc.) dat je als particulier t.o.v. een bedrijf met een eigen juridische afdeling geen enkele kans maakt in een gerechtelijke procedure.

Als bedrijf is het een hele simpele kostenafweging, 1 of 2 juridische procedures die ze gegarandeerd verliezen tegenover duizenden particulieren die wel genoegen nemen met de garantiebeperking en dus geen vervangend product/reparatie ontvangen. Dat levert dus een hoop centjes op op jaarbasis.

Het is tegenstrijdig dus dat de overheid wetgeving maakt die consumenten vergaand beschermd maar waarvan vaststaat dat die in de praktijk niet gehandhaafd wordt omdat een rechtsgang voor consumenten te duur is. Bedrijven maken hier graag misbruik van. Een consumentenorganisatie zou hier op in kunnen spelen door namens een gedupeerde consument steeds alle bedrijven voor de rechter te dagen die zich niet aan de wettelijke garantie houden. Dan zou op een gegeven moment het financiele voordeel wat bedrijven uit de beperking van de wettelijke garantie halen in een nadeel omslaan door de hoge juridische kosten. Tegen die tijd zullen echter alle rechtbanken overbelast zijn en zal de overheid inzien dat ze iets moeten doen, namelijk een hoge boete instellen op het opnemen van bedingen in algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet en een orgaan instellen wat daarop toeziet. Pas dan zal de regelgeving in de praktijk ook het gewenste effect hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
conclusie zal dus zijn dat wanneer Dell echt handelt zoals de meneer mij vertelde, dat je dan beter een rechtsbijstandsverzekering kan hebben. Of gewoon een advocaat in de hand nemen en de kosten op Dell verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in principe wel maar het probleem is alleen dat zelfs als je tegenpartij veroordeeld wordt in de kosten deze kostenvergoeding in de regel een stuk lager zal zijn dan wat een gemiddelde advocaat je in rekening brengt. Economisch gezien ben je dus, afhankelijk van het bedrag waar het in het geding om gaat, meestal beter uit om zelf te betalen voor je reparatie/vervanging. In principe hoef je voor de kantonrechter waar de meeste consumentenzaken terechtkomen welliswaar geen advocaat in te huren maar er zijn denk ik maar weinig mensen die het aandurven om geheel op eigen houtje een procedure te starten zonder enige bijstand.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2005 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
ik koop denk ik gewoon maar geen dell, heb ik al dat gezeik niet ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 17:48:
Volgens mij was het zo dat Dell je de keuze geeft deze 24 maanden wettelijke garantie af te kopen door korting te geven op het product. Je kiest zelf voor minder garantie en daardoor geef je je wettelijk recht op en heb je geen poot om op te staan (dit heb ik zo ergens gelezen, jullie zijn niet de eerste die daarover praten).
Dit is natuurlijk complete onzin. Je kan de WET niet afkopen en al helemaal niet door te zeggen dat het "goedkoper" is. Ik denk dat je niet helemaal goed geinformeerd bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik koop denk ik gewoon maar geen dell, heb ik al dat gezeik niet ;) :D
Dell is heus niet de enige die het op deze manier regelt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Laatst online: 10-09 13:28
[quote]Tijgert schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:42:
Als je bij Mycom iets van de veiling koopt dan zit ook daar maar 3 maanden garantie op.[/b]
Grote Bullcrap, ik had gewoon de normale garantie op mijn 200GB HD.
Verkoop nou geen onzin aub. Het staat in de spelregels die Mycom heeft voor de veiling.....quote..Op producten die je via de MyCom Veiling koopt, krijg je drie maanden garantie...quote. En het staat ook nog eens duidelijk vermeld op de bon die je erbij hebt gekregen.
Dit is bij jou echt niet anders.

Waarschijnlijk heb je de schijf, als hij stuk was, via de fabriant dan ge-RMA-ed.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Nu online
Om alle onduidelijkheid maar even op te helderen. Ik was toch wel heel benieuwd naar wat Dell hierover te zeggen had. En aangezien ik ze toch moest spreken, heb ik dit ook meteen even gevraagd. De jongen aan de telefoon was heel hulpvaardig en hij zei letterlijk:

"Met 90 dagen collect and return, koopt Dell niet de wettelijke verplichtingen af. Dat kan en mag helemaal niet."

Daarnaast zei hij dat ze dit zo min mogelijk proberen te communiceren, omdat ze bij voorkeur de service packages verkopen. Het staat wel bijv. in de kleine lettertjes in advertenties in de krant (ff gechecked en inderdaad dat is zo).

Ja! Ik heb weg gecensureerd wat voor onduidelijkheid zorgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 05-07-2005 18:00 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
bedoel je niet collect and return? Send in is toch dat je het er zelf heen moet sturen, het lijkt me dat je dit juist de hele échte garantieperiode hebt. En die 90 dagen dus alleen is dat ze hem op komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Wat jij door elkaar haald is de service die dell geeft bij de laptop en de garantie. Die 90 dagen is een service en staat los van de garantie. De garantie is geregeld bij Dell in de Algemene Voorwaarden :
Dell garandeert dat Producten anders dan Producten van Derden gedurende twaalf maanden vanaf de Leveringsdatum vrij zullen zijn van gebreken tenzij anders in de orderbevestiging is overeengekomen. Indien het Product binnen de garantietermijn een gebrek vertoont zal Dell het binnen een redelijke termijn kosteloos herstellen of vervangen.
http://www1.euro.dell.com...dhs1&l=nl&s=dhs&~lt=popup

En aangezien de AV van een bedrijf in Nederland zich geheel volgens de wet moet zijn is dus de 12 maanden regel hier in Nederland niet van toepassing en mag je dus 24 maanden lezen.

Dit heeft Dell ook in zijn eigen AV vastgelegd, dus je hoeft je geen zorgen te maken, gewoon kopen die notebook.
Consumentenrechten
Deze Voorwaarden zijn opgesteld conform de Nederlandse wetgeving en worden regelmatig geactualiseerd. Indien een bepaling van deze Voorwaarden niet in overeenstemming is met Nederlandse consumentenwetgeving heeft de wetgeving voorrang.

Toepasselijk recht en Bevoegde rechter
Op deze Voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Ten aanzien van geschillen, is de rechter in Amsterdam bevoegd. Ten aanzien van geschillen tussen een Consument en Dell, is de rechter in de woonplaats of het werkelijke verblijf van de Consument mede bevoegd.

[ Voor 44% gewijzigd door Luppie op 05-07-2005 15:47 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Nu online
marteltor schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:31:
bedoel je niet collect and return? Send in is toch dat je het er zelf heen moet sturen, het lijkt me dat je dit juist de hele échte garantieperiode hebt. En die 90 dagen dus alleen is dat ze hem op komen halen.
Jij leest mijn stukje verkeerd. Je hebt dus 90 dagen collect and return (dat is dus extra service) en daarna gewoon send-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Laatst online: 23:02
Dus mag de topic-titel veranderd worden...

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Hoedje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 16:05:
[...]

Jij leest mijn stukje verkeerd. Je hebt dus 90 dagen collect and return (dat is dus extra service) en daarna gewoon send-in.
"Je hebt namelijk zo niet de hele garantieperiode send-in"
met 'zo' bedoel je de situatie zoals ik schetste in de startpost neem ik dan aan? ;)

Topictitle kan dan inderdaad veranderd worden. Blijkbaar wist de man van de helpdesk niet erg veel van eigen werkgever, want ik legde hem letterlijk het voorbeeld voor van de laptop die door een productiefout in de 5e maand stuk ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Nu online
Ok, nog een keer. Ik leg het blijkbaar niet duidelijk uit...

Je hebt dus gewoon recht op alles wat in de wet staat, maar daar bovenop 90 dagen collect & return service.

Nu wilde die jongen aan de telefoon wel heel graag dat "verkopen". Dus roemde hij het wel erg overdreven. Op zich is het natuurlijk best netjes, want als er iets kapot gaat, dan zal dat zeer waarschijnlijk aan het begin zijn. En anders gebeurt het zo laat dat je garantie voorbij is :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 05-07-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
ik snapte wel wat je bedoelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hoedje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 18:00:

want als er iets kapot gaat, dan zal dat zeer waarschijnlijk aan het begin zijn. En anders gebeurt het zo laat dat je garantie voorbij is :P
Ach ik heb toch echt vaker klanten aan de lijn die net 1 maand buiten hun garantie zitten dan dat ik klanten spreek die binnen 90 dagen een probleem hebben ondervonden.

Het magische jaar en 1 maand is volgens mij gewoon keiharde waarheid. Maar ik heb absoluut geen statistieken en peilingen gedaan. Is gewoon het gevoel dat ik erbij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Ik sla even wat stof van dit topic af. :)

Ik vroeg me af of iemand met succes een garantiekwestie bij Dell heeft aangevochten.
Dit omdat ik een Dell laptop in onderhoud heb waarvan de backlight van het LCD plots de geest heeft gegeven. De laptop is nog geen 2 jaar oud, maar gekocht met 1 jaar collect & return garantie.
De Dell-medewerker vertelde dat het na dat jaar ook gedaan was met de garantie, en heeft een offerte opgestuurd van net geen 700 Euro. 8)7

Redelijk heftig als je het vergelijkt met dit topic
>:)

Vanzelfsprekend zit ik niet te wachten op een juridisch drama, maar gezien de mening in dit topic zou er wellicht wat mogelijk moeten zijn.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gewoon nog een keer bellen en zeggen dat je er niet mee akkoord gaat, maar zoek eerst eens op op welke basis jij korting claimt.

Ga dus eerst na waarom je korting denkt te verdienen. Zoek of vraag dat bij de consumentenbond of jurist. Als je gewoon scholier bent of laag salaris hebt kan je ook bij bureau rechtshulp terecht voor een honderdste van de prijs van deze reparatie. Je kan ook gewoon eerst bellen en dreigen dat je een van deze partijen gaat inlichten. Helpt vaak.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 09-11-2005 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Niet vergeten: ongeacht wat voor garantie termijn je afspreekt, een apparaat moet de normale economische levensduur mee gaan zonder problemen. Zet dit af tegen het feit dat 700 euri gewoon de prijs voor een nieuw scherm is (niks reparatie, gewoon vervanging) en elke rechte zal het niet automagisch met Dell's standpunt akkoord gaan.

Zit je bij de consumentenbond? Rechtsbijstandsverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Tijgert, Dell kent geen reparatie, alleen vervanging. Dus dat klopt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

MediJack schreef op woensdag 09 november 2005 @ 12:35:
Ik sla even wat stof van dit topic af. :)

Ik vroeg me af of iemand met succes een garantiekwestie bij Dell heeft aangevochten.
Dit omdat ik een Dell laptop in onderhoud heb waarvan de backlight van het LCD plots de geest heeft gegeven. De laptop is nog geen 2 jaar oud, maar gekocht met 1 jaar collect & return garantie.
De Dell-medewerker vertelde dat het na dat jaar ook gedaan was met de garantie, en heeft een offerte opgestuurd van net geen 700 Euro. 8)7

Redelijk heftig als je het vergelijkt met dit topic
>:)

Vanzelfsprekend zit ik niet te wachten op een juridisch drama, maar gezien de mening in dit topic zou er wellicht wat mogelijk moeten zijn.
Vraag 1:
Wat kostte de laptop?
Als je een laptop van 699€ gekocht hebt, en 2 jaar later heb je een prijsopgave voor reparatie van 700€, dan kan je beter een nieuwe kopen.

Kostte de laptop 2000€, dan is 700 € 35% van de waarde.
Netjes.

Na de 1 jaar wettelijke garantie, heb je nog wel recht op een goed werkend product, maar gratis is dit niet meer.
Kosten al verzenden zijn dan voor jou rekening.
Dell (of een andere fabrikant) zal je dan een goede aanbieding moeten doen.

De dell prijsopgave is gewoon een standaard prijsopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Excuses voor de wat spaarzame info die ik gaf. Ik wist niet zeker of er nog leven in dit topic zat.

* JvW is blij verrast met alle reacties :*)

Het betreft hier een Inspiron laptop (weet het type niet uit mijn hoofd) welke 2 jaar geleden net geen 1200 euro heeft gekost. De laptop is van mijn moeder, en ik draag zorg voor het functioneren. (Wellicht een bekende constructie voor velen onder U)
Het mag duidelijk zijn dat een dergelijk kostenplaatje niet acceptabel is, en in het ergste geval zullen we dan op zoek gaan naar een andere laptop. Dat is ook niet het einde van de wereld.
Maar ze is lid van de consumentenbond, en ze heeft een rechtsbijstandsverzekering. dat biedt wellicht mogelijkheden.

Het is dan ook meer een principekwestie omdat ik van mening ben dat zo'n scherm wel wat langer mee moet gaan, en als het dan defect is lijkt me dit voor minder geld te repareren. Het is niet de bedoeling om te beginnen aan een slepende rechtszaak, maar ik wil het ook niet zomaar laten waaien. Een heldere aangetekende brief doet wellicht wonderen. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand in dit topic zoiets al met succes had gedaan.

Ik ga wel alvast even op zoek naar alternatieve reparatie-winkels.
In elk geval bedankt voor jullie reacties tot zover.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Is het scherm donker of helemaal uit? Als je de computer aan doet of schakelt tussen schermen met FN+F8, zie je dan even een flits of helemaal niets?

De reparatie kan wel goedkoper maar die onderdelen heeft dell niet los liggen, denk dan aan een inverter twv 50 euro of een ccfl van nog geen 80 ofzo. Dell vervangt je hele scherm, in sommige gevallen worden die zelfs met het plastic en al geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Het is echt de backlight die de geest gegeven heeft. Als er genoeg licht op het scherm valt dan kan ik nog net het XP opstartscherm dan wel inlogscherm zien, maar absoluut onwerkbaar. Vanzelfsprekend had ik e.e.a. al uitgeprobeerd, en mocht ik onder telefonisch begeleiding van de Dell medewerker nogmaals proberen de brightness op te schroeven.
(waarom had ik daar nog niet aan gedacht?? 8)7
Hehe...

Met een oud 15"CRT scherm op de VGA uitgang werkt alles prima, maar dat komt de draagbaarheid niet ten goede.

Zou het mogelijk zijn om zelf aan zo'n specifieke CCFL dan wel een inverter te komen? Ik wil best zelf proberen te klussen, maar dan moet het niet eindigen als een niet-passend geheel met losse kabels of externe voedingstekkers etc... (Dit is offtopic en niet in de lijn van het onderwerp van de topicstarter waarvoor excuses)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk al die grote bedrijven maken iid misbruik van de goedgelovigheid en angst van de particulier. Ik verkoop zelf ook pc's via mijn bedrijfje en kan ook maar 1 jaar geven omdat ik van mijn groothandel ook maar 1 jaar krijg. Zover ik begrepen heb gelden deze regels niet tussen leveranciers. En dat vindt ik nu behoorlijk krom. Als ik een wasmachine koop claim ik dus zeg maar 5 jaar ook al staat er maar 2 jaar op mijn bon. Maar als ik een PC VERKOOP dan moet ik zeggen je hebt maar 1 jaar garantie. Dus vertel mij dan maar waar mijn recht op 2 jaar is als kleine ondernemer ?
Het enigste geluk wat je kan hebben is als je alleen merk pc's of laptop's verkoopt want dan loopt de garantie via bv ACER of HP.
Als ik een laptop verkoop van Acer adviseer ik om de 3 jaar garantieuitbreiding á €100,00 er bij te kopen om van het gezeik af te zijn. Ook al weet ik dat als de mensen het hard spelen ze hun gewin bij de rechter kunnen halen.

En daar gaat het mis, zelf advocaten lachen je uit als je een rechtzaak wil aanspannen voor een bedrag beneden de € 1000,00 . Je geeft dan aan dat het een princiepe kwestie is en krijgt als antwoord "je moet die princiepe's aan de kant zetten" of je moet een heel groot risico willen lopen.
Het is toch al jaren dat je bij een wasmachine 5 jaar garantie bij kan kopen en daar zijn al veel mensen ingestonken, zij het onbewust of bewust om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
Waar ik mijn instelling met Woodywood wil betuigen, mag ik de Topicherstarter er tegelijk op wijzen dat consumentenbond een redelijk "magicword" kan zijn. Een belletje met "maar de consumentenbond zei me dat...." kan soms heel aardig werken. (mits tactisch en met enige flair gebracht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW

JvW

On my way home...

Ok... Jullie allemaal alvast bedankt voor de snelle reacties.

Ik ga thuis maar eens even in de pen klimmen. Mooie aangetekende brief met een verwijzing naar de diverse wetteksten en een consumentenbond-hint sorteert wellicht wel wat effect.

Ik zal de uitkomst hier wel even posten (al zal dat nog wel even duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

De Consumentenbond had een tijdje geleden nog een rechtszaak daarover aangespannen (iets met voorwaarden ofzo). Dat heeft Dell geen goed gedaan en ze zullen best zo'n nieuw debacle willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even verder op het kleine ondernemers verhaal.

Zijn er meer ondernemers hier die hier mee worstelen ?
Dus jij als ondernemer krijgt van je groothandel 1 jr en jou klant claimt 5 jaar voor zijn laptop.
Je groothandel zegt "ikke niet weet"....wat nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:49:

Dus jij als ondernemer krijgt van je groothandel 1 jr en jou klant claimt 5 jaar voor zijn laptop.
Dit is gewoon het Nederlands recht. Het valt onder het ondernemersrisico, als jij geen goede afspraken maakt met jouw leverancier. Dat komt omdat er bij overeenkomsten tussen bedrijven er veel minder "bescherming" is dan bij overeenkomsten tussen een bedrijf en een consument. Daarom wordt het mensen soms ook afgeraden om spullen via hun bedrijfje te kopen, als er iets mis mee is, dan heb je veel minder rechten dan als consument.

Concreet antwoord op jouw vraag is er niet. Er staat nergens een termijn voor garantie in de wet. Maar zoek gerust op GoT er zijn hier al heel veel topics over geweest, vooral commentaar van Wekkel is interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:49:

Dat is normaal. Zakendoen is risico lopen. Als jij 100 laptops verkoopt en je krijgt er 10 terug nadat de 'fabrieksgarantie' verlopen is maar voordat de consumentgarantie verlopen is, dan moet je dus je kostprijs bijstellen. Als een laptop 800 euro inkoop kost en jij er 50 euro winst op wil maken, moet je dus je verkoopprijs zo berekenen:

(110 * 800 + 100*50)/800 = 957,50

De fout die veel ondernemers maken, is denken dat ze moeten ondernemen. Als Dell het voor elkaar krijgt om diezelfde laptop voor 940 op de markt te zetten, gaan ondernemers onder die prijs zitten, met als gevolg dat de financieen niet uitkomen. Dat gaan ze vervolgens afwentelen op de consument, die geen garantie meer krijgt, enzovoort.

Je zou ook de conclusie kunnen trekken dat je een markt hebt gekozen waarin geen geld te verdienen valt als kleine ondernemer.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

MediJack, leg die pen nou eerst neer. Je kiest een niet gebruikelijke weg. Eerst moet je aangeven dat je de offerte hebt gekregen en het er niet eens mee bent. Dan gaan ze kijken aan de hand van jouw argumenten of ze korting willen verlenen en in de meeste gevallen zal er ongeveer een derde tot de helft van de prijs afgaan. Je moet het allemaal even telefonisch fixen, ik doe de hele dag niet anders en schrijven heeft gewoon geen zin. Schrijven naar Dell doe je op het laatste moment pas. Op dat moment zit je nog niet. Je belt gewoon schijtchaggerijnig naar de tech support en hangt niet eerder op voordat je alle argumenten van de Dell agent 2 keer voorbij hebt horen komen en hij het probleem uit machteloosheid escaleert. Ik ga binnenkort ergens anders werken dus zeker de laatste tijd ben ik niet echt volhoudend, ik herhaal mijzelf alleen als klanten het gewoon niet snappen.

Over ondernemers, leuk, kapster van kapperszaak knipsels heeft haar inspiron 2200 op naam van haar zaakje gekocht het moederbord is een paar dagen buiten garantie kapot gegaan. Ze komt in opstand en wat zegt dell. "de notebook is zakelijk aangekocht, onze zakelijke afspraak was 3 maanden garantie, reparatie kan voor 600 euro". Had ze dat ding gewoon op eigen naam aangekocht dan hadden we de coulance regel nog voor haar, voor consumenten.

Eigenwijs gedoe en mensen willen overal de naam van hun zaakje rondstrooien.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixal op 09-11-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixal, jij bent gewoon een spreekbuis van Dell. Aangezien Dell zich niet houd aan de wet, vind ik dat consumenten die zich benadeeld voelen gewoon op hun strepen moeten staan. Kan een consumentenorganisatie Dell niet aanpakken? Vrijwel zeker succes op slagen. En dit is een hele goede reden om nooit een Dell te kopen. Koop alleen van fabrikanten die zeker 2 jaar garantie bieden en zich gewoon houden aan de wet. Asus is een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixal schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:50:
MediJack, leg die pen nou eerst neer. Je kiest een niet gebruikelijke weg. Eerst moet je aangeven dat je de offerte hebt gekregen en het er niet eens mee bent.
En dat doe je schriftelijk. Hij is gek als hij gaat zitten bellen met een helpdesk om daar na uren zuren misschien geholpen te worden.

Gewoon een nette brief opstellen en aangetekend versturen. Een kopie daarvan kan gelijk in je dossier.

Overigens vind ik de uitspraak "Dell houdt zich niet aan de wet" nu nog te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Je kan het schriftelijk doen, ik weet niet waar jij uren vandaan haalt maar ik heb een tijdje outbound werkzaamheden gedaan en ik was per klant echt niet uren bezig. Belangrijk is het verhaal aanhoren en zo duidelijk mogelijk doorgeven aan de afdeling die hier een beslissing over mag nemen, en dan is het het werk van de outbounder om in het voordeel van de klant te handelen, dat gaat vanzelf. Er is deze maand nog een verandering in de procedures gekomen waardoor dit proces makkelijker gaat dan moeilijke woorden in een brief zetten.

En zoals iemand al een keer zei, consumenten hebben een heleboel rechten maar niemand komt daar succesvol voor op. Dell zal alle regels hebben nagelopen en zolang de klant alleen maar zegt van "dat vind ik niet tof" doen ze niets. Als een klant zegt "maar ik heb gelezen dat" bereiken ze soms wel meer. Maar dat is overal, je moet overal een beetje voor jezelf opkomen. Leuk als het niet hoeft, zou een stuk makkelijker zijn allemaal zo.

Wat bedoel je met een spreekbuis. Mensen lezen over het algemeen geen enkele letter van de algemene voorwaarden. Dat is vaak gewoon wat ik vertel. Alleen zit ik er voorlopig met mijn neus bovenop elke dag, de procedures die de klant kan tegen komen of kan weten of die ik aan de klant moet vertellen in een gesprek kan ik ook gewoon hier vertellen als er onduidelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixal schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:30:
Je kan het schriftelijk doen, ik weet niet waar jij uren vandaan haalt maar ik heb een tijdje outbound werkzaamheden gedaan en ik was per klant echt niet uren bezig.
Uren is uiteraard overdreven, maar ik concludeer uit jouw eigen verhaal dat je er lang voor moet zeuren (alle argumenten twee keer horen).

Wat van belang is, is dat zaken vastliggen. Een telefoongesprek ligt niet vast. Een aangetekende brief wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:38:
[...]

Uren is uiteraard overdreven, maar ik concludeer uit jouw eigen verhaal dat je er lang voor moet zeuren (alle argumenten twee keer horen).

Wat van belang is, is dat zaken vastliggen. Een telefoongesprek ligt niet vast. Een aangetekende brief wel.
De manier waarop wij reageren op een klant ligt ook vast, jij verwacht een briefwisseling van 20 brieven of een dossier Dell van 4 mappen. Als we een belofte maken moeten we die noteren in het systeem, klanten liegen soms de boel aan elkaar, gewoon even het dossier lezen wat we bijhouden en we kunnen de klant uitleggen hoe het vorige gesprek ging. Sommige mensen willen ook wel eens een bevestiging dat er een nieuwe laptop aan komt, of een bevestiging dat ze niet hoeven te betalen voor de reparatie. Ze zullen ECHT geen factuur opeens krijgen hoor, als ik een reparatie heb gestart en de monteur is ingehuurd gaat er geen enkel betalingssysteem in werking. Maar toch moeten ze het in een mailtje ofzo. Aangezien we niet zelf met de klant mogen mailen (sommigen hebben dyslectie of andere my first sony spellcheckers) dus we moeten de mail typen en doormailen naar de mail afdeling (die zogenaamd geen fouten maakt). Ik ben weer 5 minuten verder door zo'n overbodig request. (das ongeveer 1 klant die 5 minuten langer moet wachten).

De enige reden dat sommige van die gesprekken letterlijk 30 minuten duren is omdat mensen ofwel uit hun dak gaan en kansloze eisen gaan stellen of mensen die constant in discussie gaan. Ik snap het allebei maar ik ben niet in staat om in discussie te gaan en ook niet om na een aantal erg overtuigende argumenten van procedure te wisselen. Die procedures zijn er niet voor niets. Ik snap het natuurlijk wel want niemand kan bij voorbaat de procedures kennen, sommige klanten denken dat ik gewoon een stijfkop ben die niet wil luisteren of geen begrip heeft, maar als die reparatie voor 100 euro had kunnen gebeuren deed ik dat meteen. Probleem is dat dat goedgekeurd moet worden door iemand die niet in contact staat met de klanten.

Maar daarom bellen we de klant ook terug zodra er een antwoord is, gaan ze dan nog niet akkoord, dan is het niet meer het probleem van de technische ondersteuning en moeten ze een brief schrijven.

Maar ik denk dat je callcenter of vergelijkbaar werk moet hebben gedaan voordat je snapt dat klanten niet de enigen zijn die gefrustreerd zijn. Nog maar 2 weekjes!! _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Pixal op 09-11-2005 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

my first sony spellcheckers
Afbeeldingslocatie: http://smile.smilies.nl/364.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixal schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:23:
De manier waarop wij reageren op een klant ligt ook vast, jij verwacht een briefwisseling van 20 brieven of een dossier Dell van 4 mappen.
Eenzijdig vastliggen = niet vastliggen.

Bij jullie ligt het misschien vast, maar zodra jullie bv. een afspraak ontkennen, kan hij hoog en laag springen, maar heeft hij nul bewijs.

Natuurlijk vind jij dat jullie dat niet doen, maar het kan best eens zijn dat er bv. aan dezelfde afspraak verschillende interpretaties gegeven worden. Dell zal dan in de rechtszaal die afspraak altijd zo verwoorden dat hun interpretatie de logische is, terwijl als e.e.a. op papier vastligt de rechter zelf kan bepalen of de interpretatie die Dell er aan gaf, inderdaad de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Nu online
Maar Hezik, het gaat er toch om dat er een goede oplossing komt voor de klant. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Het is toch in elk geval een van de laatste oplossingen om aangetekende brieven te gaan versturen etc.

Ik denk overigens dat Pixal alleen maar helpt door uit te leggen hoe de procedure werkt en hoe je het best daarmee op kan gaan voor een "optimaal" resultaat.
Pixal, jij bent gewoon een spreekbuis van Dell. Aangezien Dell zich niet houd aan de wet, vind ik dat consumenten die zich benadeeld voelen gewoon op hun strepen moeten staan. Kan een consumentenorganisatie Dell niet aanpakken? Vrijwel zeker succes op slagen. En dit is een hele goede reden om nooit een Dell te kopen. Koop alleen van fabrikanten die zeker 2 jaar garantie bieden en zich gewoon houden aan de wet. Asus is een goede.
Nogmaals die twee jaar staat nergens in de wet, je bent beter beschermd, maar...
Je kunt bij Dell gewoon extra garantie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hoedje, zo is het inderdaad. Klanten proberen het op allerlei manieren. Er is een heleboel geprobeer maar t helpt meestal niks, soms denken klanten er iets speciaals mee te bereiken maar het komt gewoon neer op een standaard route die ze volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met m'n 5150, die dus blijkbaar verkeerd ontworpen was. Dit is wat mijn advocaat Dell heeft gestuurd:
  • Op grond van Europese Richtlijn 1999/44 artikel 3 lid 1 is de verkoper jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
  • Op grond van Europese Richtlijn 1999/44 artikel 3 lid 2 heeft de consument in geval van gebrek aan overeenstemming het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot de goederen wordt ontbonden.
  • Op grond van Europese Richtlijn 1999/44 artikel 3 lid 3 heeft de consument in eerste instantie het recht om van de verkoper kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de goederen te verlangen.
  • Op grond van Europese Richtlijn 1999/44 artikel 5 lid 1 is de verkoper aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer een gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen en termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
  • Op grond van Europese Richtlijn 1999/44 artikel 7 lid 1 is de consument niet gebonden aan contractuele bedingen of afspraken waardoor de uit deze richtlijn voor de consument voortvloeiende rechten worden beperkt.
Omdat ik niet de enige was, zie topic gaat Vara's Kassa het nu in de uitzending opnemen. Het is trouwens niet de eerste keer dat ze daar terecht komen voor niet erkennen van garantie, zelfs al hadden mensen nog contractuele garantie.

Je zou dus kunnen proberen om hun ook een mail te sturen, dat je van die uitzending gehoord hebt en ook een laptop hebt waarvan ze de wettelijke garantie niet erkennen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cilou; mag ik jou vragen waarom jouw advocaat zich in vredesnaam gaat beroepen op enkel richtlijnen en niet op Nederlands recht? Ik mag er toch wel vanuit gaan dat hij door heeft dat je je daar niet (zomaar) op kunt beroepen.. of heeft de beste man soms enorm slimme constructie bedacht?

Claims gebaseerd op boek 7 BW evt. icm bovenstaande richtlijn lijken mij meer op hun plaats

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mockingbird: in het BW staat ook dat de Ned wet ten minste de richtlijnen volgt. In zekere zin is het verwijzen naar de EU richtlijn dus een claim gebaseerd op het BW.
Pixal schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:11:
Hoedje, zo is het inderdaad. Klanten proberen het op allerlei manieren. Er is een heleboel geprobeer maar t helpt meestal niks, soms denken klanten er iets speciaals mee te bereiken maar het komt gewoon neer op een standaard route die ze volgen.
Mooi praten, als Dell geen gelijk heeft, heeft Dell geen gelijk. Je kunt dan als klant twee dingen doen. De eerste is wat jij zegt, je dociel opstellen en Dell laten bepalen wat er dan wel gaat gebeuren. De tweede is de aanval kiezen.

Voor beide valt wat te zeggen. Met jouw methode haal je weliswaar niet je recht, maar kun je waarsch. wel met niet al teveel moeite leuke kortingen bedingen op de reparatie/vervanging. Dat is 'the easy way out'. Wil je echter je recht halen, dan is wat ik zeg de enige manier, brieven schrijven, termijnen stellen, dossier opbouwen en uiteindelijk advocaat inschakelen.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:33:
Mockingbird: in het BW staat ook dat de Ned wet ten minste de richtlijnen volgt.
jaja, maar dan heb je dus nog niets aan een claim enkel gebaseerd op de richtlijn, daarom vraag ik het me af (ik weet zelf ook wel dat je via boek 7 evt. weer bij de richtlijn terechtkomt).

mja: op je edit, ik snap ook wel dat de beste man het begrijpt (anders kom je niet met die richtlijn aan) waar het over gaat, maar ik zou het toch wel apart vinden als een advocaat (=duur meestal) een brief zou schrijven waar hij de (onnodige) fout maakt de wettelijke bepalingen van boek 7 achterwege te laten.

daarom vraag ik me af of dat alles was en indien zo of hij daar een bedoeling achter heeft (ik neem aan dat de man z'n diploma niet bij een pakje boter heeft gekregen en misschien nog wel wat leuks weet wat ik niet weet, en zo kan leren ;))

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:08:
Ik had hetzelfde probleem met m'n 5150, die dus blijkbaar verkeerd ontworpen was. Dit is wat mijn advocaat Dell heeft gestuurd:

Je zou dus kunnen proberen om hun ook een mail te sturen, dat je van die uitzending gehoord hebt en ook een laptop hebt waarvan ze de wettelijke garantie niet erkennen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Als je je 5150 hebt opgegeven moet je weer even bellen met tech support. Sinds een paar weken gelden voor dat systeem nieuwe regels. Als hij last heeft van het "bekende" uitval bij beweging probleem of daar last van heeft gehad totdat hij het niet meer deed. Dan kost de reparatie buiten garantie 250 ex btw. Dus er is het een en ander van de reparatie prijs afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dan nog stelt Dell zich niet echt coulant op ten opzichte van zijn klanten als ze buiten de garantie nog flink moeten betalen voor een bekend probleem.

Ik heb eens 3 Toshiba laptops opgestuurd ter reparatie aan een repair centre van Toshiba. Alle drie buiten de garantie. Werdt enige tijd later opgebeld door dat repair centre dat alle drie de laptops zonder kosten voorzien waren van een nieuw moederbord omdat daar een bekend probleem in zat en dus de garantie op die reparatie was verlengd.

Zo kan het dus ook, maar daar zal het verschil in prijs dan wel vandaan komen

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ben ik met je eens allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 22:34:
[...]
jaja, maar dan heb je dus nog niets aan een claim enkel gebaseerd op de richtlijn, daarom vraag ik het me af (ik weet zelf ook wel dat je via boek 7 evt. weer bij de richtlijn terechtkomt).

mja: op je edit, ik snap ook wel dat de beste man het begrijpt (anders kom je niet met die richtlijn aan) waar het over gaat, maar ik zou het toch wel apart vinden als een advocaat (=duur meestal) een brief zou schrijven waar hij de (onnodige) fout maakt de wettelijke bepalingen van boek 7 achterwege te laten.

daarom vraag ik me af of dat alles was en indien zo of hij daar een bedoeling achter heeft (ik neem aan dat de man z'n diploma niet bij een pakje boter heeft gekregen en misschien nog wel wat leuks weet wat ik niet weet, en zo kan leren ;))
Ten eerste zou die richtlijn in Nederland als wet zijn aangenomen. Ten tweede heeft hij genoeg rechtzaken gewonnen om te weten waar hij over praat. Komt bij dat Dell tot nu toe al die rechtzaken heeft verloren. En ik denk dat er meer mensen zijn op de wereld die iets weten wat jij niet weet. Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben, ik weet namelijk niet alles...

Boek 7 is trouwens erg onduidelijk op dat gebied omdat deze spreekt van het repareren tegen een redelijk tarief.Wat redelijk is bepaald samen of niet en dan komt het dus bij een rechter. Niet dat Dell reageert op die wet, want die had ik zelf al gevonden en gestuurd in mijn eerste reactie. Waarschijnlijk weten zij net zo goed als elk ander dat in die wet niets concreets staat. De richtlijn is duidelijker en bevat alles wat in boek 7 staat maar concreter en is daarom als wet aangenomen.
Pixal schreef op woensdag 16 november 2005 @ 09:57:
[...]

Als je je 5150 hebt opgegeven moet je weer even bellen met tech support. Sinds een paar weken gelden voor dat systeem nieuwe regels. Als hij last heeft van het "bekende" uitval bij beweging probleem of daar last van heeft gehad totdat hij het niet meer deed. Dan kost de reparatie buiten garantie 250 ex btw. Dus er is het een en ander van de reparatie prijs afgehaald.
Vreemd dat ze dat mij nog niet hebben verteld. Volgens de laatste berichten mocht ik nog 380 euro betalen en dat was met 50% korting (eerste offerte was 550, dus hoe ze op 380 komen weet ik niet precies). Ten tweede kost het een half uurtje soldeerwerk voor iemand zonder ervaring en dat zou ook geen 250 mogen kosten, zelfs zonder garantie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 11:49:
[...]

Ten eerste zou die richtlijn in Nederland als wet zijn aangenomen. Ten tweede heeft hij genoeg rechtzaken gewonnen om te weten waar hij over praat. Komt bij dat Dell tot nu toe al die rechtzaken heeft verloren. En ik denk dat er meer mensen zijn op de wereld die iets weten wat jij niet weet. Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben, ik weet namelijk niet alles...

Boek 7 is trouwens erg onduidelijk op dat gebied omdat deze spreekt van het repareren tegen een redelijk tarief.Wat redelijk is bepaald samen of niet en dan komt het dus bij een rechter. Niet dat Dell reageert op die wet, want die had ik zelf al gevonden en gestuurd in mijn eerste reactie. Waarschijnlijk weten zij net zo goed als elk ander dat in die wet niets concreets staat. De richtlijn is duidelijker en bevat alles wat in boek 7 staat maar concreter en is daarom als wet aangenomen.
naja .. laat de discussie maar zitten. De richtlijn is niet als wet aangenomen.. de richtlijn is geinplementeerd als de wetsbepalingen in boek 7. Mocht je naar de memorie van toelichting van deze artikelen in boek 7 kijken, dan zal je zien dat deze helemaal niet zo onduidelijk zijn en meer bescherming als de richtlijn bieden. Op een richtlijn kun je je immers niet direct beroepen als consument (wel met richtlijnconforme interpertatie, maar dan zal je dus alsnog boek 7 gebruiken).
Vandaar dat ik het wat vreemd vond.
Mocht jij trouwens kunnen vertellen waar je de uitspraken kunt vinden waarin dell hiermee om z'n oren wordt geslagen, dan is dat natuurlijk wel erg leuk :)

en er zijn vast meer mensen die meer weten dan mij, het was ook niet betweterig bedoeld, maar puur uit nieuwschierigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik snap het Cilou, alleen wordt er op de reparatiedienst niet gesoldeerd maar vervangen. Das dus het moederbord ter waarde van rondom 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
onkl schreef op woensdag 09 november 2005 @ 14:49:
Waar ik mijn instelling met Woodywood wil betuigen, mag ik de Topicherstarter er tegelijk op wijzen dat consumentenbond een redelijk "magicword" kan zijn. Een belletje met "maar de consumentenbond zei me dat...." kan soms heel aardig werken. (mits tactisch en met enige flair gebracht.)
de topicstarter heeft gewoon een mooie asus gekocht met standaard al 2 jaar garantie _/-\o_

edit: oh het ging om de topicherstarter :D
naja ik wilde het toch even laten weten :)

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 16-11-2005 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelijk heb je. Ik koop ook nooit meer een Dell tenzij het echt supergoedkoop is en standaard drie jaar garantie heeft (hoewel ze dan ook niet staan te springen om het te vervangen als dat nodig is).

Maar ik vind het wel stom dat je een nieuw moederbord krijgt aangesmeerd als dat niet nodig is, helemaal als je zelf niet kunt controleren of ze die ook echt vervangen met een exemplaar die langer dan 1,25 jaar meegaat. De Toshiba die ik mag lenen tot ik een nieuwe heb of de Dell gerepareerd heb, doet het nu al ruim 4 (edit: als het geen 5 is ondertussen) jaar probleemloos (iets trager maar wel stuk lichter).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als je wil dat het mobo langer dan een jaar mee gaat moet je luikje C eruit schroeven, het pootje aan dat luikje wat het dichtst bij het midden zit een halve centimeter afvijlen, snijden, knippen en weer terugschroeven.

Heb jij over 10 jaar nog steeds een 5150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt dat ze dat zelf niet doen als ze het repareren.. Toch wel jammer. Zou wel moeten voor de prijs die ze ervoor vragen.

Maar er zit een dikke kans in dat ik 'm kosteloos gerepareerd krijg, dus doe ik dat alsnog even nadat mobo vervangen is of weer vastgesoldeerd. Als het niet gebeurd moet ik even iemand vinden die het voor mij wil solderen, maar daar heb ik gelukkig handige vrienden voor.

• JvW

JvW

On my way home...

Pixal schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:50:
MediJack, leg die pen nou eerst neer..... en nog wat meer
Ik zie dat ik het topic niet echt heb bijgehouden sinds mijn laatste input hier. Maar goed, ik was blij te zien dat er meer mensen met een duidelijke mening waren, en zoals beloofd nu de update.
:)
Sinds het schrijven van de aangetekende brief met ontvangstbevestiging zijn we een aantal keer gebeld door Dell. Merkwaardig genoeg doen ze niets op papier, maar dat zal wel bedrijfspolicy (zelfbescherming) zijn. Misschien zelfs dat de uitzending van Kassa! ook wat heeft geholpen. In elk geval zijn we zeer vriendelijk en begripvol behandeld - al was het wel een beetje van het kastje naar de muur.
Vandaag een telefoontje gehad, en zowaar gaat Dell akkoord met het repareren van het scherm op de laptop (lees: vervangen volledige LCD) zonder verdere kosten. Zoals ik het begreep worden zelfs de verzendkosten voor rekening van Dell, maar die zou ik ook best zelf hebben willen betalen. Volgende week woensdag wordt de laptop opgehaald, en na 5-7 werkdagen zou alles weer in kannen en kruiken moeten zijn. Nu wil ik niet te vroeg juichen, maar ik wilde het wel even laten weten.

Jullie allemaal in elk geval bedankt voor de tips & meningen, en succes voor degenen die nog worstelen met soortgelijke toestanden.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn LCD is in de zomer ook een keer ter reparatie(buiten "garantie") opghaald door UPC. Dinsdag opgestuurd en vrijdag al weer terug.
Ach ze moesten wel, want ik heb het leven bij de tech support wel heel erg zuur gemaakt :p

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kick....

ondertussen nog mensen met ervaringen in uitvoering van de richtlijn 1999/44? 24 maanden garantie etc...

En tussen haakjes: een verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. Een verordening kan ook in geschillen tussen burgers onderling worden ingeroepen (horizontale werking). Een richtlijn verplicht de lidstaten binnen een bindende termijn een bepaald resultaat te bereiken, waarbij de lidstaten vrij zijn zelf vorm en middelen mogen kiezen. Een richtlijn bindt de lidstaten tot het maken van nationale wetgeving en heeft daarom geen horizontale directe werking. Wel kan, onder voorwaarden, de richtlijn door een particulier tegen de lidstaat worden ingeroepen (verticale werking). Dit is het geval als de uitvoeringstermijn is verstreken, de bepaling in de richtlijn niet, niet tijdig of niet correct in nationaal recht is omgezet en de bepaling voldoende nauwkeurig en onvoorwaardelijk is of rechten voor particulieren vastlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maargoed je krijgt ook korting als je minder ''garantie'' erbij neemt op de dell site. Koop je het op die manier niet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 21:12:
Maargoed je krijgt ook korting als je minder ''garantie'' erbij neemt op de dell site. Koop je het op die manier niet af?
Dat kan alleen tussen bedrijven onderling, maar niet tussen een bedrijf en een consument. Dat is een stuk consumenten bescherming wat in de wet vastgelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nvidiot schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:15:
[...]

Dat kan alleen tussen bedrijven onderling, maar niet tussen een bedrijf en een consument. Dat is een stuk consumenten bescherming wat in de wet vastgelegd is.
Das wel toevallig. Ik zat hier van de week naar te kijken. Garantie afkopen kan blijkbaar wel als ik een laptop wil kopen uit de catagorie "kleine ondernemingen" :?

Ik dacht dat je altijd wel een jaar garantie had, of heb je gewoon pech als je de garantie afkoopt en na een week dat ding kapot. Dan zal je toch echt je recht moeten gaan halen.

Ik doe dan ook liever geen zaken met bedrijven die zo het risico op hun klanten willen afschuiven, of ze daar 'bewust' voor hebben gekozen of niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zoals reeds gezegd: je kan niet boven of buiten de wet...

in België hebben we het dan over verbintenissenrecht.
Consumentenrecht (met o.m. garantie dus) is van dwingend recht, en mag dus niet op één of andere manier omzeild of ondergraven worden. BW art 6, 1116_1117, 1150, 1167, 1353.
En het door het Hof van Cassatie in 1968 voor het eerst erkende "fraus omnia corrumpit". Drie voorwaarden zijn essentieel daarvoor: over een dwingend recht handelen (consumentenrecht is dat), via andere manier proberen omzeilen (afkoop garantie hoewel stricto senso nl. @home bijbetaald wordt voor x periode en dit via extra clausule in contract), en duidelijk zijn wat men probeert te omzeilen (aantoonbaar, duidelijk).

da's allemaal klaar. Waar het hier over gaat is of Dell die garantie ook levert... en blijkbaar moeten er velen van overtuigd worden dat ze wel degelijk rechten hebben. |:(

Ik heb nog geen antwoord op mijn mail gekregen. Morgen hang ik aan de lijn met Dell... >:)
Pagina: 1