Meer slachtoffers van Dell Inspiron (5150)??

Pagina: 1
Acties:
  • 989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Inspiron 5150 begon 3 maanden na de garantie uit te vallen als je 'm op een bepaalde plek aanraakt. Ik op fora van meer mensen gelezen dat ze hetzelfde probleem hebben, vaak ook vlak na de garantieperiode. Omdat bij die topics vaak wordt gezegd dat je na 15 maanden nog wettelijke garantie hebt en Dell NIET meewerkt... |:( wil ik graag weten wie er nog meer zulke problemen heeft gehad met dit model of een andere Dell laptop.

Omdat Dell klachten niet erg veel aandacht lijkt te geven, heb ik op de site van het programma kassa dezelfde vraag gesteld om zoveel mogelijk mensen te verzamelen. En in de hoop dat zij eventueel willen helpen, zodat Dell z'n klanten hopelijk serieus neemt.

De Vara heeft ondertussen besloten het onderwerp uit te zenden, dus als je ook een Dell laptop hebt die na binnen 2 jaar kapot gaat en ze vergoeden het niet kosteloos, meldt je bij mij (zie profiel) of bij Kassa zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na 15 maanden garantie is helaas niet iets waar ik op zou rekenen, er is geen enkele fabrikant die dit doet. Wat je wel kan doen is een soort petitie op starten en het hoog gaan spelen door naar radar etc te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelf heb ik 25% van de kosten aangeboden, wat ik al heel redelijk vond (op aanraden van consumentenbond), omdat de economische levensduur 3-5 jaar moet zijn. Zij boden 50% aan. Omdat ik dat er niet voor over heb (310 euro voor onderdeel dat weer een jaar meegaat), was mijn reactie nu met iets meer redenen, dat ik nog steeds 25% ervoor over had. Ik wacht nu al meer dan een maand op een reactie...
Als blijkt dat veel mensen hier last van hebben kan misschien aanspraak worden gedaan dat ze een ondeugdelijk product hebben verkocht. (Daar hoop ik op)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Het klinkt alsof je weet waarmee je bezig bent :), volgens mij bewandel je de juiste weg. Bij een reactie die al meer dan een maand uitblijft vrees ik echter dat Dell zich muisstil houdt in de hoop dat het probleem (= jij als lastige klant :P) vanzelf verdwijnt. Misschien wordt het tijd om een aangetekend briefje te schrijven waarin je Dell een termijn stelt om op je voorstel te reageren. Het kan geen kwaad als je daar een handig gekozen citaat uit eventuele correspondentie met de Consumentenbond in verwerkt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de aankoop heb jij een contract getekend, waar je akkoord mee gaat dat er slechts 1 jaar garantie op de laptop zit.
En nu blijkt er na 1.5 jaar toch een probleem te zijn, daar moet je dan helaas zelf voor opdraaien hoor.
Je hebt bij de aankoop ook 200-300 euro uit kunnen sparen door slechts 1 jaar garantie te kiezen, dus eerlijk is eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:21:
Bij de aankoop heb jij een contract getekend, waar je akkoord mee gaat dat er slechts 1 jaar garantie op de laptop zit.
En nu blijkt er na 1.5 jaar toch een probleem te zijn, daar moet je dan helaas zelf voor opdraaien hoor.
Je hebt bij de aankoop ook 200-300 euro uit kunnen sparen door slechts 1 jaar garantie te kiezen, dus eerlijk is eerlijk.
Alhoewel je gelijk heb vraag ik mij toch af of er niet iets is als 'je mag er toch van uitgaan dat zo'n product een x periode meegaat'.

Als je een nieuwe auto koopt verwacht je ook niet dat hij na 2 jaar kapot gaat.

Overigens heb ik een inspiron 510m, en nog nooit zo'n heerlijke laptop gehad. Ook na iets meer dan een anderhalf jaar 0,0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
het is heel vervelend dat je laptop na iets meer dan een jaar kuren begint te vertoenen, maar in alle redelijkheid vind ik niet dat je Dell veel kunt verwijten.

Je hebt Dell gekozen, Dell is goedkaper, en het geld moet ergens vandaan komen. Mensen die zeggen dat dat spul even goed is als het spul van IBM (nu Lenovo) moeten beter opletten tijdens economie.

Bovendien heb je er ook voor gekozen om maar een jaar garantie te nemen (dit is een van de redenen dat Dell vaak goedkoper lijkt, premium fabrikanten (zoals Lenovo) leveren vaak standaard 3 jaar garantie), als je voor drie jaar had gekozen, was je laptop nu al weer in orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Asus geeft standaard 2 jaar, dat is een groot pluspunt voor ze. Ze zijn niet (veel) duurder dan Dell, je moet ze alleen ff ophalen.

Apparatuur als laptops dient zeker 2 jaar mee te gaan zonder storing, ongeacht de voorwaarden van Dell. Als Dell nu in zijn voorwaarden stelt dat je het apparaat alleen maar mag gebruiken met je rug in de zon en je benen omhoog zou je dat ook een rare voorwaarde (kunnen :)) vinden.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Gelul. Het is dwingend recht dat een apperaat moet werken totdat de geschatte levensduur over is.
Eerder is 3 a 5 jaar al genoemd, dat zou zelfs 7 kunnen zijn.

Na een aantal jaar (ga maar van het einde van de garantie periode uit) kan de fabrikant wel gaan eisen dat je gaat mee betalen. Maar dat bedrag moet wel evenredig zijn met de leeftijd. Dus, het apperaat is 2 jaar oud. Heeft een levensduur van 10 jaar. Dan heb je 1/5 gebruikt. Dan mag de fabrikant verwachten dat je voor ongeveer 1/5e mee betaald. Zo ook als je je geld terugeist, dan mag je maar 4/5e terug verwachten.

Fabrieksgarantie is niets anders dan het recht om garantie te krijgen ZONDER gezeik. Maar de garantieduur staat gewoon beschreven in de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Laatst online: 08-09 10:25
Al_Kahli schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:39:
het is heel vervelend dat je laptop na iets meer dan een jaar kuren begint te vertoenen, maar in alle redelijkheid vind ik niet dat je Dell veel kunt verwijten.

Je hebt Dell gekozen, Dell is goedkaper, en het geld moet ergens vandaan komen. Mensen die zeggen dat dat spul even goed is als het spul van IBM (nu Lenovo) moeten beter opletten tijdens economie.

Bovendien heb je er ook voor gekozen om maar een jaar garantie te nemen (dit is een van de redenen dat Dell vaak goedkoper lijkt, premium fabrikanten (zoals Lenovo) leveren vaak standaard 3 jaar garantie), als je voor drie jaar had gekozen, was je laptop nu al weer in orde geweest.
Ik verkoop als beroep 2e hands laptops. Ik kan uit ervarng vertellen dat IBM`s en ASUS / Medion / sky (jewel) / andere laptops het geen van alle halen bij DELLetjes. Misschien is er dan nu een slechte lichting. Maar dell is zeker geen B merk. Jij verwijst naar economie? Dan hoor je te weten dat B merken ook amper reclame maken.

//edit Sorry, dubbelpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Complete BS, naast het al door anderen beschreven principe dat je kan eisen dat je apparaat gedurende de normale levensduur blijft werken is er nog ook zoiets als de wet. Een consument kan zijn recht op garantie niet laten afkopen. De termijn is altijd twee jaar, wat Dell ook moge beweren. Zo staat het expliciet in de wetgeving (althans in de Belgische, maar aangezien die is herschreven naar aanleiding van een Europese richtlijn, neem ik aan dat het Nederland net hetzelfde is).

Ik neem aan dat de topicstarter hier gewoon geen gebruik van kan maken omdat hij zijn laptop kocht voor de richtlijn van kracht werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
Al_Kahli schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:39:

Ik hoor het al, weinig verstand van zaken. De kwaliteit van Dell is zeker niet minder dan de overige merken. Veelvuldig worden gelijke onderdelen in verschillende merken gebruikt. Het enige verschil is een "op maat" gemaakt moederbord en schakelpaneeltjes. De rest is allemaal standaard. Dit heeft dus totaal niets met economie te maken.

Ook Dell levert STANDAARD 3 jaar garantie. Je hebt de mogelijkheid om te downgraden. Dat is dus een gok die je zelf neemt. Het klopt inderdaad dat er een bepaalde levensduurverwachting, maar dat je dan over gelverd bent aan de grillen van een leverancier.

Dat het een veelvoorkomend probleem is heeft natuurlijk ook zijn reden. Het is een populair toestel, dus veel verkocht, dus ook meer uitval. Het is echter geen structureel probleem zoals voorheen de 2650 een probleem had met de moederborden, daar is dan ook een nieuwe revisie voor gekomen.

Het likt mij onwaarschijnlijk (tenzij je echt pech hebt) dat je met een volgend moederbord over 1 jaar hetzelfde probleem hebt.

Tja en 50% bijleggen, dat is een keuze die je zelf moet maken.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

nijn-01 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:03:
[...]

Ik verkoop als beroep 2e hands laptops. Ik kan uit ervarng vertellen dat IBM`s en ASUS / Medion / sky (jewel) / andere laptops het geen van alle halen bij DELLetjes. Misschien is er dan nu een slechte lichting. Maar dell is zeker geen B merk. Jij verwijst naar economie? Dan hoor je te weten dat B merken ook amper reclame maken.

//edit Sorry, dubbelpost
Totaal mee eens, zelfde soort ervaringsdeskundige. Dell levert gewoon kwaliteit, dit merk je erg goed als je een Dell laptop openschroeft. De lage prijzen heeft Dell door grote quantumkortingen bij fabrikanten te bedingen. Verder heeft Dell zeer veel onderdelen gestandaardiseerd, waardoor veel onderdelen in veel laptops kunnen worden gebruikt.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
johoo schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:47:
[...]

Ik hoor het al, weinig verstand van zaken. De kwaliteit van Dell is zeker niet minder dan de overige merken. Veelvuldig worden gelijke onderdelen in verschillende merken gebruikt. Het enige verschil is een "op maat" gemaakt moederbord en schakelpaneeltjes. De rest is allemaal standaard. Dit heeft dus totaal niets met economie te maken.
Ok dus het feit dat als je op een bepaalde plek duwt dat de laptopt uitvalt? is geen ontwerpfout? Dit had niet voorkomen kunnen worden door het syteem beter te laten ontwerpen (kost geld), of een steverige en dikkere kunststof shell (kost ook geld) te gebruiken?

Het dat de delletjes in de 2ehands winkel het beter doen dan de IBM's gaat natuurlijk ook helemaal nergens over. Als 2de hands handelaar weet je helemlaal niet hoezeer beide modellen worden gebruikt. Dell's doelgroep zijn meer mensen die een pç willen, maar er niet veel aan kwijt willen zijn, en weinig gekkigheid willen, deze mensen zullen ze dus minder gebruiken. IBM heeft altijd meer op het bedrijfsleven gemikt, het is dus ook te verwachten dat deze laptops veel meer gebruikt zijn, en ook veel vaker verlpaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op de speciaal door de overheid ontworpen website voor dit soort problemen: http://www.staiksterk.nl. Daarin staat niet alles perfect beschreven, maar in ieder geval wel, dat je nog steeds mag verwachten dat de leverancier je een oplossing aanreikt en dat de leverancier (soms) mag verwachten van de klant dat hij voor een deel meebetaalt aan de reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al_Kahli schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:28:
[...]

Het dat de delletjes in de 2ehands winkel het beter doen dan de IBM's gaat natuurlijk ook helemaal nergens over. Als 2de hands handelaar weet je helemlaal niet hoezeer beide modellen worden gebruikt. Dell's doelgroep zijn meer mensen die een pç willen, maar er niet veel aan kwijt willen zijn, en weinig gekkigheid willen, deze mensen zullen ze dus minder gebruiken. IBM heeft altijd meer op het bedrijfsleven gemikt, het is dus ook te verwachten dat deze laptops veel meer gebruikt zijn, en ook veel vaker verlpaatst zijn.
Right, dus daarom verkoopt een dell pas sinds zeer korte tijd ook aan particulieren. Beter opletten voor je zoiets zegt.

Maar ik vraag me af, wat zou het uitmaken of iets A, B of C merk is. Mij leek het niet meer dan logisch dat een laptop in alle gevallen in ieder geval een acceptabele tijd meegaat e ndat die kwalificatie meer op de mate van professionaliteit in de organisatie gebaseerd is, dus betere service, mensen die er verstand van hebben, altijd bereikbaar, evt ook nog kwaliteitsonderdelen gebruiken (en dan bedoel ik niet per sé sneller of nieuwer) enz enz.

Verder, ik ben er niet in thuis dus ik kan er niet veel nuttigs over toevoegen, maar als je een duurzaam product koopt is er altijd een klein kansje dat het gaat disfunctioneren zonder duidlijke aanleiding. HEt leek mij echter dat als er binnen te korte tijd iets uitvalt dit gewoon kostenloos door de fabrikant hoort te worden opgelost, zonder al die dure garantiegrappen. Verder leek het me wel eigen risico. Maar je had ook de kans om 3 jaar garantie te kopen dus echt heel sterk sta je niet, tenzij het een algemeen probleem is. Denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 09:20:
[...]
Verder, ik ben er niet in thuis dus ik kan er niet veel nuttigs over toevoegen, maar als je een duurzaam product koopt is er altijd een klein kansje dat het gaat disfunctioneren zonder duidlijke aanleiding. HEt leek mij echter dat als er binnen te korte tijd iets uitvalt dit gewoon kostenloos door de fabrikant hoort te worden opgelost, zonder al die dure garantiegrappen. Verder leek het me wel eigen risico. Maar je had ook de kans om 3 jaar garantie te kopen dus echt heel sterk sta je niet, tenzij het een algemeen probleem is. Denk ik
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Bij de aanschaf heb je zelf gekozen voor minder garantie (1 jaar ipv 3) en daarmee heb je je een paar honderd euro bespaard. Dan kan je toch ook op voorhand weten dat, als je pc na 15 maand een defect vertoond, je problemen ging krijgen. Ik verbaas me er al over dat ze hem voor de helft van de prijs willen herstellen.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is die verplichte 2 jaar garantie nog maar van begin dit jaar van kracht, zonder terugwerkende kracht. Producten van voor die periode mogen dus met 1 jaar garantie geleverd worden en hebben nog altijd maar 1 jaar garantie.
Hoe Dell dat gaat regelen, weet ik ook niet, maar ik veronderstel dat het een rechtzaak wordt als je je op die 2 jaar wil beroepen. Of je moet geluk hebben in zo'n consumentenprogramma, maar dat betwijfel ik als ik zie hoeveel mensen er met 1 jaar garantie kopen om goedkoper uit te komen.
Mijn Dell-laptop heeft trouwens 3 jaar Collect and Return garantie en door wat aandringen heeft me dat niets extra gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel je je garantie gedowngrade hebt, gaat het imho om een ontwerp-/constructiefout (gezien het vaker voorkomen van het probleem). Voor zover ik weet zou dat na 10 jaar nog kostenloos gerepareerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het is al vaker hier aan de orde geweest (zoek maar eens op DELL en garantie) en daar komt altijd naar boven dat je de dwingende EU garantie voorwaarden gewoon NIET kan afkopen door korting te geven.

Helaas is dit maar een kant van het verhaal, want je moet behoorlijk ver gaan om hierover voet aan de grond te krijgen bij DELL (of bij andere fabrikanten waar dit voor geldt). Zolang je binnen de garantieperiode zit wordt dit allemaal makkelijker op te eisen, maar daar betaal je dan ook voor.

Dit ziet er inderdaad uit als een structureel probleem en het verzamelen van de klachten en die als bundel bij DELL neerleggen moet de zaak toch iets makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:35
Euhm volgens mij ie er een wet die fabrikante VERPLICHT om minimaal 2 jaar garantie te geven op electronische onderdelen. Alleen als het bv de videokaart of een ander bewegend onderdeel betreft, kunnen ze het op nalatigheid schuiven. (moeten ze wel kunnne aantonen dan)

De consumentenbond zou je daarbij kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
superduper schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 10:32:
Het is al vaker hier aan de orde geweest (zoek maar eens op DELL en garantie) en daar komt altijd naar boven dat je de dwingende EU garantie voorwaarden gewoon NIET kan afkopen door korting te geven.
Inderdaad, maar als consument moet je dan wel heel wat moeite doen om nog je garantie te krijgen, wat mij eigenlijk wel logisch lijkt.
Ik vind het maar normaal dat je minstens 2 jaar garantie MOET krijgen, maar ik verbaas me altijd over mensen die verrast zijn als Dell moeilijk doet omdat ze je toen korting gegeven hebben. Zelf heb ik ook getwijfeld wat ik met die garantie moest doen, maar door wat aan te dringen bij het onderhandelen over de prijs heb ik 3 jaar CAR-garantie gekregen zonder meer te betalen. Als je de prijzen op hun site ziet, dan kost garantie een hoop geld, maar ik heb al van meer mensen gehoord dat ze juist daar ook serieus korting op geven als je belt om te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Er worden hier verschillende dingen door elkaar gehaald. Dezelfde discussie als in dit topic wordt hier weer herhaalt: [rml][ Dell] houdt zich niet aan wet mbt garantiewetgeving[/rml].

De richtlijn van 2 jaar garantie staat hier niet (letterlijk) in de wet. Op zich heb je zelfs recht op betere bescherming. Het probleem is alleen dat het er om gaat wat die garantie nu precies inhoud. Daarnaast is het probleem dat de TS zelf zal moeten aantonen, dat het om een constructiefout gaat. Dat is allemaal niet zo makkelijk.

Als je uitgaat van 3 jaar gebruiksduur van een laptop. Dan is 50 % bijdrage in de reparatiekosten vrij hoog, maar niet geheel onredelijk. Daarnaast heeft de TS ook zelf een risico genomen. Je had immers ook kunnen kiezen voor meer service van Dell, door te betalen voor een garantie die het makkelijker en goedkoper maakt om je "recht" te halen.

Tot slot, ik zeg het steeds, recht hebben is niet gelijk aan recht halen. TS zal zelf ook wel beseffen, dat om je recht te halen je relatief duur uit bent en je dus zal moeten samenwerken met andere "slachtoffers".

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of ik garantie heb of niet is inderdaad wettelijk niet helemaal duidelijk, daarom heeft de consumentenbond me aangeraden om 25% aan te bieden van de reparatiekosten, gezien de economische levensduur. Dat is dan op basis van de aankoop overeenkomst waarbij ik mag verwachten dat dat ding z'n economische levensduur haalt van 3-5 (gemid. 4) jaar haalt.

Ik vind deze discussie ook heel interessant, maar mijn vraag was vooral of er meer mensen zijn met dit probleem van dat aanraken en of ze geinteresseerd zijn om een gezamelijke actie te beginnen (evt. met tvprogramma, die werken altijd sneller mee als het om meer mensen gaat).

Dus bedankt voor de meningen adviezen over Dell en garanties, maar dat wilde ik niet weten.. Bij deze verklaar ik dit topic mislukt...

En trouwens ik wil hier wel aan toevoegen, dat een bedrijf dat zo met haar klanten omgaat (nog steeds geen antwoord, al moest ik binnen 3 dagen reageren), wat mij betreft aangeeft dat het ervaring heeft met heel veel klachten die terecht zijn. Anders zouden ze niet hopen dat ik afdruip.

Voor geintreseerden: mijn tactiek: elke week mail sturen naar degene die mij hebben gemaild over de vraag waar antwoord blijft. Spammen tot ze er zelf gek van worden... (en natuurlijk consumentenbond weer om advies vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 08:05
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 19:35:
Voor geintreseerden: mijn tactiek: elke week mail sturen naar degene die mij hebben gemaild over de vraag waar antwoord blijft. Spammen tot ze er zelf gek van worden... (en natuurlijk consumentenbond weer om advies vragen).
offtopic:
Als je echt wat wil bereiken kun je beter gewoon opbellen (of als het echt serieus moet, aangetekend verzenden). Zoals bij zoveel bedrijven kun je beter niet mailen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik dus allang gedaan DUH! |:( Maar bij Dell is dat niet genoeg. Na de contractuele garantieperiode moet je blijkbaar bewijzen dat het niet aan jezelf ligt. Daarom zoek ik dus lotgenoten en niet advies..

Dan wordt het te toevallig om aan de gebruiker te liggen als heel veel mensen precies hetzelfde probleem hebben na zelfde periode. Dit probleem duikt namelij bij dit model na 13-18 maanden op. Als het aan de gebruiker zou liggen, zou dat veel meer moeten verschillen.

Wat betreft iedereen die zegt: je hebt zelf voor 1 jaar gekozen; Het lijkt er nu heel erg op dat Dell opzettelijk de gebrekkige laptops aan mensen verkopen met korte garantie en dat is volgens mij niet helemaal legaal. Daar komt bij dat de wettelijke europese garantie op elektronica sinds 2003 2 jaar schijnt te zijn, bevestiging daarvan zoek ik nog bij een vriend die advocaat is.

Dus als je zelf een Inspiron hebt (helemaal 5150) die na een jaar (en een beetje) ineens spontaan uitvalt (zelfs als er nog garantie op is) hoor ik dat graag hier!!

Ik heb trouwens vandaag reactie gehad (leuk voor m'n verjaardag) dat ze niet lager kunnen gaan dan 50%, dus ik heb nu geen reden om niet te gaan voor 0% met behulp van alle instanties die ik ken. Hebben die idioten bij Dell niet voor niks een escalatie-coordinator. (wie verzint zo'n titel ook??)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Zo niet probeer in contact te komen met iemand met een rechtsbijstandsverzekering die hetzelfde probleem heeft/gehad. Misschien kan je voor een paar knaken een brief laten op stellen bij de rechtswinkel en die aangetekend versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Wat betreft iedereen die zegt: je hebt zelf voor 1 jaar gekozen; Het lijkt er nu heel erg op dat Dell opzettelijk de gebrekkige laptops aan mensen verkopen met korte garantie en dat is volgens mij niet helemaal legaal.
Je spreekt jezelf nogal tegen, als het namelijk om een constructiefout gaat zouden alle laptops hetzelfde probleem hebben, en niet alleen degene met één jaar garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik bedoelde productiefout of ontwerpfout waardoor de kans op problemen veel groter wordt dan acceptable is of een slechte batch moederborden, waarvan de kans groter is dat bla bla. Ik neem aan dat ik toename van kansen bij verminderde nauwkeurigheid in het productieproces niet hoef uit leggen. Maar dat is maar een voorbeeld van waar het aan zou kunnen liggen.

Alles is mogelijk want alleen zij kunnen erin kijken en hebben zicht op wat er aan de hand is. Mensen die nog garantie hebben zullen ook waarschijnlijk minder snel zeuren, dus misschien dat die mensen er net zoveel last van hebben. Je weet het niet he.

Point being: ik weet dus niet wat er aan de hand is, dus als ik mezelf tegenspreek is dat omdat ik niet weet wat dat is, alleen dat er iets teveel gevallen online zijn te vinden met dit specifieke probleem.

Ik heb trouwens antwoord en de schatjes van Dell hebben de prijs van de reparatie weten op te schroeven. Het eerste bedrag was 550 of zo (vertelde knul aan telefoon die het opzocht voor me), aan de telefoon zeiden ze da's ex. ofwel 620 incl. en nu ik de offerte heb gehad voor de reparatie, is de helft van ca. 550 ex. of 620 inc. ineens 320 ex. geworden dus 380 inc.. Nu snap ik de titel escalatie coordinator..

Laat dat nou toevallig de prijs zijn, die men betaald waarvan wordt gezegd dat de videokaart moet vervangen worden. Hoe dan ook, ik vond de helf van 550 al te duur, laat staan de helft van 780. Alsof ze je voorzichtig proberen klaar te stomen, of zo.. Ik begin er helemaal paranoide van te worden....

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb ook een 5150 maar die werkt vooralsnog probleemloos.

Het grappig is dat ik bijna een jaar geleden de laptop heb uitgezocht. Bij mij werkgever hadden we 2 5150jes staan. Één daarvan had het probleem wat hier beschreven wordt (uitvallen zonder reden). De andere 5150 (zelfde productie, zelfde leeftijd) had dit probleem niet. Deze heb ik dan ook meegenomen indertijd. Tot nu toe geen problemen gehad :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig was het niet andersom.. Ik hoop dat hij het nog de komende maanden geen problemen krijgt, anders moet je maar weer posten, dan mag je je aansluiten met ons andere slachtoffers. Het lijkt erop dat de problemen binnen 1,5 jaar opduiken, zo niet ben je veilig!! Ik zou wel voor de zekerheid nog even backups maken.

Je zou bij die op kantoor (als het nog kan) moeten uittesten of ie blijft werken tot je 'm boven de cdrom aanraakt, of toets indrukt. Bij mij is het ook zo dat hoe langer hij draait, hoe gevoeliger hij wordt. Backup was daarom gelukkig mogelijk, al was het in etappes en met een muis dat ik 'm niet hoefde aan te raken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2005 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
Overigens een misschien interessante tip. Als je de eigenaar van het systeem bent met alle papieren, kan evnetueel ook overgenomnen zijn van iemand anders. Dan kun je de garantie verlengen. Misschien is dat een optie voor degene die maar 1 jaar hebben en nu "bang" worden voor dit verschijnsel

@TS; weet je wat er met je systeem aan d ehand is? Moet je een nieuw moederbord, videokaart of is het simpel met een nieuw keyboard op te lossen?

Als je een beetje handig bent, kun je eens op ebay.com kijken wanneer het een n oederbord betreft. Die worden hier geregeld nieuwe aangeboden voor een zeer interressante prijs.

Weet je niet of het eventueel je keyboard is....volgende tip...
Maak het systeem open, in de handleiding staat aangegeven hoe dit kan. Verwijder het keyboard. Sluit een normaal usb of ps2 keyboard aan, en kijk of je dezelfde problemen hebt.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Da's wel een goeie tip als ik inderdaad niks kan doen. Voorlopig hou ik 'm nog dicht tot zeker is dat ik geen rechten heb, maar ik heb via een ander forum al email contact met twee mensen die precies hetzelfde probleem hebben gehad en ook hun geld willen verhalen bij Dell.

Het probleem was trouwens dat als ik 'm aanraakte links (in het begin onder toetsenbord of cdrom open of dicht, na 5 minuten ook toestenbord of touchpad, na 10min als een vrachtwagen voorbij rijdt in de straat en tafel trilt minibeetje) voor hij compleet uitviel, maar je hoorde nog wel iets dat een poging deed te draaien, maar elke keer weer inzakte. Het is dus een contact probleem op één van de kaarten. Moederbord klinkt logisch omdat allerlei plaatsen erbinnen lijken te reageren.

In mijn geval was wilden ze dus het moederbord en polsrest of zo vervangen (waar toetsenbord in zit) en bij andere was het de videokaart, maar die hadden precies dezelfde symptomen. Ze stellen over de telefoon ook een diagnose, wat ik ook wel apart vind..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2005 23:52 ]

• Marsupilami_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-04 19:11
Ik heb dus precies hetzelfde probleem. Op internet is hierover erg veel te vinden, en met de inspiron 5150 zijn veel problemen :

1. met de koeling
2. de behuizing / moederbord zijn niet op elkaar afgestemd, IC-tje laat los.

Problemen veroorzaakt door ontwerpfoten van Dell, maar wij zitten ermee. Heb ze ook al gemaild en gewezen op de Europese regelgeving m.b.t. het verhaal van de economische levensduur.

Wat betreft reparatie, niet door Dell laten doen lijkt me. In NY zit een bedrijf die de problemen kan repareren voor 139 dollar, excl. 29 dollar verzendkosten.

Ik twijfel er nog ove rom zelf te gaan solderen, of het MoBo naar de States te sturen. Hij gaat in ieder gevan niet naar Dell voor een paar honderd euro.

Overigens schijnen klanten een nieuwe heatsink, ook buiten de garantie, te hebben gekregen.

gr Jordy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu dus met twee andere aan het kijken of we dell niet samen kunnen aanklagen. Zou je mij misschien kunnen mailen (of andere met hetzelfde probleem) (zie profiel)? Ik probeer namelijk ook zoveel mogelijk gevallen te verzamelen (desnoods alleen in de vorm van een verklaring) met hetzelfde probleem om te proberen Dell goed aan te pakken. Lijkt te gaan lukken tot nu toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sedert nu hetzelfde probleem. Inspiron 5150 slaat uit en herstart na aanraking links of rechts. Ik heb de laptop ongeveer anderhalf jaar.... Ga kortelings Dell contacteren maar tja, uit garantie uiteraard.... Hoe staat het trouwens met het contact met Dell?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2005 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een maand en een tweede mail ter herrinering heb ik een offerte gekregen voor nog 's een hoger bedrag van 760 euro (eerste genoemde was rond de 550), waardoor de helft terecht komt op 380. Hier heb ik niet meer op gereageerd, wat ik eigenlijk wel had moeten doen ondertussen, om die man duidelijk te maken, dat het begint op te vallen als de btw elke keer dat ik antwoord krijg er weer een keer bij wordt opgeteld. Maar ik ben nu bezig met afstuderen en ik was niet van plan om penvriendjes met de heer Duijvensteijn te worden (de escalatiecoordinator).

Ondertussen zijn we trouwens met z'n vijfen, dus als je erbij wilt, kun je m'n adres vinden in m'n profiel. (maar dat stond hierboven al). Ook als je niet mee wilt doen, ik ben een site aan het opzetten waar alle info komt over wetten en alle 'mysterieuze dingen' die we tegenkomen, zoals de diagnose over de telefoon die steeds andere bedragen tot gevolg hebben, zelfs al zijn de symptomen hetzelfde zijn...

Zodra er iets te zien is, zal ik het adres posten van de site.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

johoo schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:47:
[...]

Ook Dell levert STANDAARD 3 jaar garantie. Je hebt de mogelijkheid om te downgraden. Dat is dus een gok die je zelf neemt. Het klopt inderdaad dat er een bepaalde levensduurverwachting, maar dat je dan over gelverd bent aan de grillen van een leverancier.
dat is niet waar, de reklame prijzen die zijn vanaaf XX, met lekker 1 jaar garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
dat klopt

maar bij het configureren van de laptop staat altijd standaard 3 jaar aangevinkt, dus je moet hoe dan ook zelf voor 1 jaar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dribbel schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:56:
dat klopt

maar bij het configureren van de laptop staat altijd standaard 3 jaar aangevinkt, dus je moet hoe dan ook zelf voor 1 jaar kiezen.
indeed.

de "vanaf" prijzen bij auto's zijn ook zonder airco en abs. wil je meer, dan betaal je iets meer.

kijk tis klote dat het nu niet meer werkt maar ik geloof niet dat je dell aansprakelijk kan stellen. wees eerder blij dat ze je 50% boden want nu komen ze je nog tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

Dell moet niet zeiken, ze hebben een ondeugdelijk product geleverd.

Laat ze het dan ook oplossen... ik had al niet eens 25% geboden maar hooguit 10..
Ik zal ook prive nooit een dell kopen... Ik heb al genoeg ellende gehad met Dell, waaronder bij een bedrijf waar ik gewerkt heb stond maandagmorgen een dell te stressen.... was er een disk uitgevallen in de raid 5 configuratie... Rebuilden met de management tools leverde nog een defecte disk op... Verder moeten we dik een maand wachten op een disk omdat ze ze niet hadden liggen. Toen we de disk kregen was uiteindelijk de hele array al gecrashed. Gelukkig voor ons hadden we nooit blind gevaren op de high availabillity factor van Raid 5 en hebben we altijd backups gemaakt.

Andere keer hebben we 2 weken moeten klagen om ze zo ver te krijgen om een werkstation te laten repareren...

Dell apparatuur zijn geweldige machines totdat het kapot gaat, dan zijn het een stelletje eikels.
Dus wat mij betreft... sue-en die toko!

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hmz, niet dat ik steeds verder offtopic wil drijven maar Dell maakt geen harddrives.

Wat stond er voor merkje op de drives, of was het de controller die de schijven in de soep heeft gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook grappig. Ik moest van de eerste helpdeskmedewerker de diagnosedisk uitvoeren en die gaf dus geen één probleem aan, tot ik 'm uit wilde klikken en toen viel ie uit.. Toen dacht ik voor het eerst: contact op of aan 't moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

Misschien nog even een sugestie voor het uitvallen. ik heb hier op het werk ook een oud delletje staan. Deze viel af en toe ook uit en wou zelfs niet eens opstarten. De garantie is toch al lang verlopen dus heb ik hem maar losgehaalt. Wat bleek nu dat door het vele gebruik de kabel van het lcd scherm bescadigt was en kortsluiting maakte met het frame. Hierdoor viel de laptop dus uit en wou niet meer opstarten. Naar de kabel af te hebben gedekt met een beetje plakband nergens meer problemen meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 00:45:

Ondertussen zijn we trouwens met z'n vijfen, dus als je erbij wilt, kun je m'n adres vinden in m'n profiel. (maar dat stond hierboven al). Ook als je niet mee wilt doen, ik ben een site aan het opzetten waar alle info komt over wetten en alle 'mysterieuze dingen' die we tegenkomen, zoals de diagnose over de telefoon die steeds andere bedragen tot gevolg hebben, zelfs al zijn de symptomen hetzelfde zijn...
Ja hoor mysterieus ;) ze doen het waarschijnlijk express hoor, ik zou er een website over bouwen.

Luister, vraag het na aan wie dan ook die op een helpdesk zit. Als je als helpdesker een storing wil aanmelden in het systeem en je komt er niet uit wat precies de oorzaak is dan raadpleeg je een symptom tree. Je moet voor sommige problemen een stuk of 60 vinkjes zetten bij verschillende symptomen en oplossingen die gedaan zijn. Aan het eind krijg je te zien welke onderdelen voor de reparatie moeten worden gebruikt. Uiteindelijk is zo'n systeem erg handig maar kan het voorkomen dat iemand 1 vinkje mist of juist wel kiest waardoor er een onderdeel voor vervaning bijkomt. Stel nou dat dit betekent dat beide onderdelen de prijs opschroeven zodat je in een nieuwe reparatie categorie valt en voila, de prijs stijgt. In het reparatie centrum is het dan mogelijk dat ze zeggen van hee, dit onderdeel is niet nodig, die schrappen we, en vervolgens wordt ook de prijs van de offerte omlaag gebracht.

Er is niets mysterieus aan, waarschijnlijk gewoon een menselijke fout, een muisklikje, een andere verklaring zou zijn dat het onderdeel in de tussentijd een hogere kostprijs heeft gekregen, zelfde effect, je komt in een duurdere categorie terecht. Dan is dat natuurlijk vervelend maar de offerte was twee weken geldig. Nu is er een nieuwe.

Even offtopic, je gaat dus een website maken. Eerst ga je een complete rechtszaak aanspannen tegen een leverancier, nu ga je zonder enig nut een website bouwen. Ik heb eens 200 euro ontvangen voor het bouwen van een website, als je het goed kan verdien je er wel wat meer aan. Misschien kan je dingen met elkaar combineren als je toch tijd over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou complete website was niet m'n bedoeling, het is meer bedoel als opzoeksite voor alle info voor het groepje mensen die er mee bezig zijn en die zich willen aanmelden als er animo is. (tot nu toe in elk geval wel). En dus net een Dell-bashing site of zo.. heeft niemand wat aan. Tis niet zo dat ik het nou leuk vindt om te doen of zo.. dan zou ie wat mooier worden. Zodra er wat nuttigs op staat post ik 'm wel.

En ik denk nog steeds dat sommige opzettelijk elke keer een verschillende diagnose stellen, want de ene keer is het een veelvoorkomend probleem de andere keer en bij de derde wordt de jongen aan de telefoon zenuwachtig als je vraagt of het vaak voorkomt en geeft ie een ontwijkend antwoord. De manier waarop de kosten blijven stijgen is ook niet erg geruststellend.. Komt bij dat het model relatief snel uit productie is gehaald. Ik weet nog niet of ik een rechtzaak ga aanspannen, maar ik ben wel samen met anderen aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, als het gebeurd, ben ik waarschijnlijk niet te enige...

Als het niet lukt heb gelukkig genoeg vrienden die handig zijn met een soldeerbout...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 23:15:

Als het niet lukt heb gelukkig genoeg vrienden die handig zijn met een soldeerbout...
Ik weet niet waar het probleem zit maar ik wens ze veel suc6. Een nieuwe elco op een moederbord solderen gaat nog wel maar een printplaat is tegenwoordig iets van 6 lagen, dat betekent dat er weinig te solderen valt in het midden.

Wel raar inderdaad die mensen aan de telefoon, als het goed is bellen ze jou toch? Als je steeds zelf moet bellen gaat het ergens mis.

[edit]

ik geloof dat je op dit moment mijn collega aan de lijn hebt, die had een vraag over een dossier die hier op leek, was ook iets misgegaan waardoor de offerte weer duurder werd, dat is in ieder geval rechtgezet nu

[ Voor 17% gewijzigd door Pixal op 12-09-2005 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies waar je het over hebt, behalve dat je kennelijk bij Dell werkt. Maar je verwart me denk ik met een ander. Dat kan heel goed, want zoals ik al zei zijn er heel veel mensen die dit probleem hebben en die problemen hebben met de klantenservice. (maar dat wist je dan waarschijnlijk al).

Bij mij is in elk geval niks recht gezet, ik heb ook niemand aan de lijn gehad, zoals ik al zei. Als het eigenlijk goedkoper zou moeten zijn, hoor ik dat graag van iemand bij Dell (zoals de escalatiecoordinator), maar tot nu toe ging de prijs elke keer omhoog, dus ik durf niet meer te bellen of mailen.

Wat de symptomen betreft, ik weet nog dat ik toen ik de eerste prijsopgave kreeg van de helpdesk, ik alleen hoefde te zeggen dat ie uitviel als je links onder boven de cdrom licht aanraakte en hij wist genoeg. Als er ooit een volgende keer komt, zal ik wel even de naam noteren van degene die ik aan de lijn heb (goeie tip), maar ik denk dat Dell daar niet bang voor hoeft te zijn.
Pagina: 1