• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
God wil oprecht geloof, niet iemand die het toch maar doet om gered te worden. Dat is geloven omdat je dan gered wordt, niet geloven omdat je dat wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door Christiaan op 30-07-2005 11:42 ]

Verwijderd

Geloven om gered te worden is eigenlijk niet mogelijk, denk ik, of het is minstens gebaseerd op een drogredenering.

Wie gelooft, doet dat om redenen die hem doen denken dat God bestaat, en niet op een mogelijkheid van redding/verdoemenis die voortkomt uit de mogelijkheid dat God bestaat. Wie bang is voor verdoemenis, is dat omdat hij/zij de mogelijkheid dat er een straffende God bestaat niet uitsluit. Vervolgens kan diegene ervoor kiezen om zich te gaan gedragen volgens de leefregels van een bepaald 'straffende God-geloof' (welk specifiek geloof is dan natuurlijk nog een gok!), maar niet om opeens 100% te gaan geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 13:46 ]

Verwijderd

@ blaatkoekje

Ik heb geen link, maar het betekent dat als je een keuze moet maken voor een geloof (Dan moeten we er van uitgaan dat er een god is) die in jou voordeel zou liggen. Wat echter vervelend is aan de verschillende geloven is dat ze ook tegen elkaar zijn, oftewel als je in de christelijke god gelooft en Allah bestaat dan zit je dus fout, maar als je in christelijke god gelooft en die bestaat ook dan zit je helemaal gebakken. De keuze die je maakt om een god te aanbidden is dus eigenlijk een soort gok, je kan er beter van worden maar je kan er ook slechter van worden. Dit is (tenminste, zo heb ik het geïnterpeteerd) Pascal's Wager.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

@blaatjekoe. IK heb geen bal verstand hiervan, maar wat jij doet is niet geloven maar opportunisme. En ik meen dat Jezus in z'n bergrede nogal duidelijk was over Huichelaars, dus ik zou maar een andere reden zoeken om te geloven.

Ik geloof misschien, maar weiger me om een kerk te kiezen. Ik denk dat de eventuele Heer mijn keuzes wel zal begrijpen.

Verwijderd

Weet je wat ik me afvraag: Waarom allerlei volkeren altijd praten over "hun" God. Uiteindelijk is het toch allemaal 1 en dezelfde schepper? Of zouden er daar boven de goden een beleid voeren over hoeveel personen op aarde zich bij betreffende God moeten aansluiten? :p Beetje onzinnig allemaal.
Pagina: 1 2 Laatste