Foto's inscannen, welke resolutie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dzzls
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik wil mijn foto's (aardig wat) inscannen zodat ik al mijn foto's gedigitaliseerd heb.
Welke resolutie kan ik hier het beste voor gebruiken? Het is de bedoeling dat de foto's een backup worden van mijn normale foto's, en dat ik ze kan uitprinten op een goede kwaliteit.

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Hoe hoger hoe beter eigelijk. Natuurlijk zal dat veel ruimte in nemen als je veel foto's hebt, dus je zult een afweging moeten maken tussen qualiteit en ruimte. En wat jij nog acceptabel vind als je het uit print kan je het beste gewoon zelf uitvinden, door een paar test scans te maken op verschillende reso's, en kijken wat jij nog acceptabel vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tonio op 30-06-2005 19:48 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
je moet niet vergeten dat ook je printer een beperking opleverd

als je printer 400dpi kan printen maximaal, hoef je ze niet in te gaan scannen op 800dpi, tenzij je ze vergroot uit wil printen

wwweet ik veel...

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Meer dan 300dpi haal je niet uit ye old gemiddelde foto.
Meestal zelfs nog minder, maar met 300 zit je altijd goed.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 16:26

Zoefff

❤ 

Voor drukwerk, fotos en derlijke word altijd 300dpi aangehouden. Tenzij je extreme vergrotingen wilt hebben, of bepaalde delen uit je foto wilt snijden, zou ik gewoon alles op 300dpi inscannen. Zo krijg je ook geen onhandelbaar grote bestanden :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe groter je HDD, hoe groter ik ze zou scannen. Je kan (om later te printen of drukken) altijd nog terugschalen naar een lagere DPI maar een high-res origineel (al dan niet met een beetje ASA-ruis) lijkt me een mooie referentie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 15:37

Acid_Burn

uhuh

Niet scannen voorbij je scanners optische resolutie.. dus als je scanner bijvoorbeeld 600x600dpi aankan niet de op de doos aangegeven max van 19600 gebruiken :P

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Dezelfde vraag stelde ik eergisteren.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1049028

Wat voor scanner kun je hier het beste voor aanschaffen?

Verwijderd

Het hangt er van af of je negatieven of foto's scant en hoe groot deze zijn, en dan nog wat wil je er daarna mee, afdrukken op 10/15 of vergroten tot 40/60 ??

Verwijderd

Negatieven scannen, en maximaal vergroten tot 20*30 (een filmscanner dus, en geen flatbed).

Apparaat mag tweedehands zijn. Maar moet ook weer niet te oud zijn.......

ik hoef geen dure scanner met veel DPI als ik het nooit gebruik.......
alhoewel, zijn scanners met meer Dpi automatisch sneller (in vergelijking tot een scanner met bv. 2700 Dpi) als ze op lagere Dpi scannen?

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 14:37
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:09:
Negatieven scannen, en maximaal vergroten tot 20*30 (een filmscanner dus, en geen flatbed).

Apparaat mag tweedehands zijn. Maar moet ook weer niet te oud zijn.......

ik hoef geen dure scanner met veel DPI als ik het nooit gebruik.......
alhoewel, zijn scanners met meer Dpi automatisch sneller (in vergelijking tot een scanner met bv. 2700 Dpi) als ze op lagere Dpi scannen?
De Minolta Scan Dual lll is een aanrader. Ik heb deze scanner gehad en werkte prima.
Hij wordt regelmatig 2de hands aangeboden. Ik heb de mijne een paar maanden geleden voor 160 euro verkocht.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan het gemakkelijk genoeg zelf terugrekening ga uit van de printgrote die je uiteindelijk wilt gebruiken en zorg dat je daarvoor 300 dpi hebt, meer zie je niet en gebruik je ook niet. Verder kan je beter lagere resolutie met minder compressie gebruiken dan andersom

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1