Toon posts:

Negatievenscanner, aankooptips, resolutietips.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ook ik heb gezocht in de archieven van GoT, maar kon geen recente koopadviezen vinden... laatste stamt alweer uit 2003-2004

Ik wil graag mijn negatieven inscannen, m.b.v. een speciale scanner, geen flatbed.
Wat heb ik nodig?

Ik wil maximaal een afdruk van 20*30 cm maken van de scans. Hoeveel Dpi heeft je scanner nodig om een scan met genoeg dpi (hoeveel?) te maken.

Verwijderd

http://elcheapo.nl/foto_vragen.html kan je misschien wat verder helpen ;)
Eigenlijk wat algemene info, mocht je hier wat aan hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 14:15 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12 20:17
Over de DPI zou ik me bij 20x30 niet te druk maken. De grote vraag is welke kwaliteit je wilt. Ik zou zelf voor een scanner met Digital ICE gaan (heb ik ook gedaan :-)) om stof en krasjes weg te retoucheren.

Ik zou de Minolta Scan Elite 5400 aanraden, maar in welke (prijs)klasse ben je op zoek?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek iets tot de 450 euro, ben wat dat betreft al redelijk bewust van de prijzen.... 8)7

ICE is zeker vereist.

Resolutie maakt wél uit, ik hoef geen dure scanner met veel DPI als ik het nooit gebruik.......
alhoewel, zijn scanners met meer Dpi automatisch sneller (in vergelijking tot een scanner met bv. 2700 Dpi) als ze op lagere Dpi scannen?

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik ben ook al wat langer op zoek naar een goede film scanner, het valt me hierbij op dat er of weinig van verkocht worden of dat er niet veel over geschreven wordt op het internet.

Nu zag ik dat Minolta ook een tweede versie uit heeft van de Scan Elite 5400.
Het grootste verschil lijkt te zijn dat hij een stuk sneller is als de oude.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Tevens is het jammer dat er geen firewire meer op zit. Dat lijkt me met het scannen van bestanden van > 100 MB per stuk toch een stuk vriendelijker voor de CPU belasting.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:09

Tarin

Just plain weird.

Wellicht heb je iets aan dit topic:

Negatiefscanner
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:25:
[...]
Resolutie maakt wél uit, ik hoef geen dure scanner met veel DPI als ik het nooit gebruik.......
alhoewel, zijn scanners met meer Dpi automatisch sneller (in vergelijking tot een scanner met bv. 2700 Dpi) als ze op lagere Dpi scannen?
In principe wel, maar een dia inscannen duurt sowieso al relatief lang, dus het gaat zeker redelijk wat tijd kosten.

Mijn pa heeft overigens een Minolta Scan Dual III; da's op zich een mooi apparaat; helaas niet echt snel ofzo, en dus geen ICE. Maar goed, wil je ICE, zit je meteen een prijsklasse (lees: factor 2) hoger.

[ Voor 82% gewijzigd door Tarin op 01-07-2005 12:17 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Topicstarter
Tja, en dan gaat het ineens weer over Dia's

Bedankt voor de link naar het verhaal van vorig jaar! Om het overzichtelijk te houden ga ik in dit topic maar verder. Denk dat er na 1 jaar toch weer meer ervaring is met dit soort apparaten.

Ik wil graag negatieven scannen, ook van Cheap-ass rolletjes.... na 20 jaar analoge foto's zul je toch wat willen met die negatieven..... goede kwaliteit, of niet.

Ik vraag me af wat bedoeld wordt met "flutkwaliteit" bij goedkope rolletjes? Je kunt die scanner en de bijbehorende PSP of PS software toch met 100.000 mogelijkheden instellen? Enige nuance is wel handig.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier is trouwens nog een topic uit 2004/2005 ;)

Waarom wil je eigenlijk geen flatbedscanner? Ik denk dat je, als je kleinbeeld wilt inscannen inderdaad het beste kunt gaan voor een kleinbeeld-dia/negatiefscanner.

Maar, omdat je hooguit 30x20 vergrotingen wilt gaan maken, zou je kunnen overwegen een goede flatbedscanner te kiezen. De Epson Perfection 4990 Photo zou bijvoorbeeld heel goed aan je eisen moeten kunnen voldoen. Die heeft bijvoorbeeld ook een lekker grote doorlichtingsplaat.

Wil je snel grote hoeveelheden ingeraamde dia's/ dia's op rol willen scannen, zou je een speciale feeder voor je negatiefscanner kunnen overwegen, of eventueel zo een Diascan"projector" van Reflecta. Je moet in ieder gefal de tijd die het laden van een scanner kan kosten onderschatten.

Gezien je budget zou ik echter een flatbed zoals de Epson Perfection 4990 Photo zeker niet uitsluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 01-07-2005 14:19 ]

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:09

Tarin

Just plain weird.

begintmeta schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:15:
Hier is trouwens nog een topic uit 2004/2005 ;)

Waarom wil je eigenlijk geen flatbedscanner? Ik denk dat je, als je kleinbeeld wilt inscannen inderdaad het beste kunt gaan voor een kleinbeeld-dia/negatiefscanner.

Maar, omdat je hooguit 30x20 vergrotingen wilt gaan maken, zou je kunnen overwegen een goede flatbedscanner te kiezen. De Epson Perfection 4990 Photo zou bijvoorbeeld heel goed aan je eisen moeten kunnen voldoen. Die heeft bijvoorbeeld ook een lekker grote doorlichtingsplaat.
[...]
Ik zou geen flatbedscanner halen als je doel specifiek het scannen van film is. De glasplaat die je namelijk tussen het medium en de lamp plaatst is weer een schakel in het digitalisatieproces, en door de grote kans dat er wat stof op komt, en vooral de kwaliteit van het glas (helaas is glas niet 100% doorzichtig, dus je raakt wat informatie kwijt), krijg je toch weer mindere resultaten.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat van stof en glasplaten enz. klopt natuurlijk allemaal, maar je moet toch ook met het budget en laadtijden rekening houden... Mogelijk zijn de diaś trouwens toch al stoffig of met glas ingeraamd ;)

Mij lijkt dat eigenlijk een negatiefscanner met automatische intrekeenheid (tweedehands) het beste moet zijn.

Toch denk ik dat een flatbedscanner voor deze doeleinden ook nog heel aardig resultaat kan leveren. Het is wel zaak de boel wat schoon te houden natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Budget speelt iid mee, maar kwaliteit weegt in dit geval zwaarder.

Ik heb me voorgenomen om alle negatieven te digitaliseren, en ben me bewust van de tijd die dit gaat innemen...

Omdat ik hierna "klaar" wil zijn met de negatieven liever iets meer uitgeven aan n goede negatievenscanner (lees, geen flatbedscanner). Dan een waardeloos (verkleurd) eindresultaat krijgen.

Een negatievenscanner is helemaal ingericht voor 1 doel, negatieven (of dia's) scannen. Omdat het apparaat dit alleen hoeft te kunnen is ie (gewoon normaal verstand) hier helemaal voor ingericht. Een flatbedscanner moet alles kunnen... ook tekstherkenning, en is volgens mij veel minder lichtdicht.

Omdat een negatievenscanner een stuk duurder is, mag ie ook tweedehands zijn.

De 30*20 scan is een concessie van mij. Wat druk je ooit nog maximaal af, van je scan's? Ik heb alleen familiekiekjes enzo.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je gewoon voor kwaliteit wilt gaan en tijd en budget van minder belang zijn, en je alleen kleinbeeld in moet scannen, zou ik in jou plaats inderdaad voor een van de filmscanners die tegenwoordig €550 tot €600 kosten, en ik zou dan gaan voor de Minolta DiMage 5400 (II) of voor de Nikon Coolscan V ED.

Maar kijk ook eens naar reviews zoals deze op photo-i, dit schrijfsel of op deze site of deze reviews. Zelf kan je ongetijfeld meer vinden als je daar behoefte aan hebt...

In ieder geval de met het betreffende apparaat hoogst mogelijke kwaliteit proberen te bereiken, dan ben je vermoedelijk nog een hele tijd tevreden...

[ Voor 55% gewijzigd door begintmeta op 04-07-2005 11:25 . Reden: links toegevoegd. ]

Pagina: 1