Diascanner advies

Pagina: 1
Acties:
  • 8.774 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat hier geen resente topics over zijn:
(de laatste bijna een jaar geleden, en omdat er de laatste tijd nogal wat gebeurt is op dit gebied (ik heb dus weldegelijk de zoekfunctie gebruikt))

ik heb hier een groot aantal dia`s liggen van mijn opa en oma, en van mijn ouders jeugd, deze zou ik graag digitaal willen zien, en ook nog zo dat ik ze kan laten ontwikkelen in fotoformaat (wel goede kwaliteit)

nu zegt de ene dat een primefilm een goede keus is en de ander zegt weer dat dit erg slecht is en raad weer een canon aan, en de 3de zegt dat het ook met een gewonen scanner kan (wat mij sterkt lijkt)

nu is dus de vraag:
Welke Diascanner kan ik het beste kopen, en is ook nog redelijk betaalbaar >300 ?

Bij voorbaat dank,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 15:35:
(de laatste bijna een jaar geleden, en omdat er de laatste tijd nogal wat gebeurt is op dit gebied (ik heb dus weldegelijk de zoekfunctie gebruikt)
Dan heb je niet goed gezocht, want de afgelopen 6 maanden zijn hier minimaal twee (grote!) topics over geweest.
Edit: Het meest leerzame topic is dit: Negatiefscanner

IMO ben je het beste af met een 'echte' transparantenscanner. Zelf gebruik ik een Minolta Scan Dual IV. Deze scanner is best betaalbaar en geeft prima kwaliteit. Als je gebruik wil maken van bv. ICE, reken er dan op dat je ca. 200 euro extra moet uittrekken. ICE is met name handig als je oudere dia's gaat scannen. Zelf scan ik meestal nieuwe dia's die behoorlijk stofvrij van Fuji afkomen. ICE biedt dan weinig meerwaarde. Als je dia's hebt die al een paar keer bekeken zijn, dan zit daar meestal wat meer stof op en ben je zeker gebaat bij ICE. Het verwijderen van stofjes op je scans gaat dan namelijk erg veel tijd kosten.

Het is ook mogelijk om een gewone flatbedscanner te gebruiken voor het scannen van dia's (en negatieven). Je hebt dan een zgn. transparantadapter nodig. De kwaliteit van deze scans is meestal niet zo goed als van een echte filmscanner (er zijn een paar uitzonderingen). Als je voor kwaliteit gaat, hou het dan bij een filmscanner. Als je met deze scanner ook af en toe een kopietje van een brief wil maken, neem dan een (goede) flatbedscanner met transparantadapter.

Kijk eens op de site van Ken Rockwell voor meer informatie. Hij heeft een artikeltje (heet geloof ik "How to scan my 10,000 slide archive" o.i.d.) dat specifiek over het scannen van dia's gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door koraks243 op 11-10-2004 16:23 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een Minolta Scan Dual IV is ruim 350,- en dan komt er nog 200 bij van ice da`s samen ruim 550,- wel een beetje duur voor ongeveer 100 oude dia`s

maar, kun je mischien uitleggen wat ICE is ? is dat software ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misschien is er iemand die voor mij de dia`s in wil scannen tegen een vergoeding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ICE is hardwarematig en dus niet aan te vullen met een soort softwarepakket. Het is een infrarood scantechniek die alleen op scanners van > 800 euro verkrijgbaar zijn. Je hebt dus in principe alleen de scanner nodig.

Als je iemand je negatieven laat scannen ben je denk ik redelijk veel geld kwijt. Ik heb geen idee over hoeveel negatieven je praat, maar het kost een hoop tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Sorry hoor, maar door al die taalfouten heb ik bijzonder veel moeite de aandacht bij de inhoud van je bericht te houden...

Helaas weet ik hier niets van, maar ik ben, gezien mijn eigen analoge verleden, wel geïnteresseerd in de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 18:21:
misschien is er iemand die voor mij de dia`s in wil scannen tegen een vergoeding ?
Hai,

Ik weet niet waar je woont, maar je kan ook een scanner huren, dan kan je het alsnog zelf doen. Het kost bij Foto Konijnberg 75€ voor een Minolta Scan Elite 5400. Pas op er is een learning curve, dus je hebt wat tijd nodig om te wennen en testen.

Maybe een tipje, de Epson 4870 Photo heeft ICE en is ongeveer 450€ en biedt mogelijk voldoende kwaliteit voor wat jij wil.

Gr,
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 15:32

wiewatwaar

whatever

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 18:37:
[...]

Maybe een tipje, de Epson 4870 Photo heeft ICE en is ongeveer 450€ en biedt mogelijk voldoende kwaliteit voor wat jij wil.

Gr,
Ton
Dacht ik ook aan. Las er enkele zeer lovende recenties over. Leek me een mooi alternatief om zo'n ding samen met een 6x9 camera te gaan gebruiken voor landschappen e.d.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb ook wel wat (zo'n 300-tal) negatieven die ik wil inscannen, maar heb alleen zo een redelijk goedkope Epson scanner ter beschikking (op mijn werk) waarmee je ook negatieven kan scannen, maar het is een toestel van om en bij de 150euro, dus veel verwacht ik er niet van.

Mijn fotograaf liet me weten dat Spector voor 4.95 euro 15 negatieven kan inscannen en op CD zetten. Heeft er iemand ervaring met deze manier van werken ? Het principe zou hetzelfde zijn dan wanneer je je rolletje binnen doet om te ontwikkelen en vraagt om de foto's ook op CD te hebben. Wat met de resolutie van deze foto's ? Zijn deze voldoende om te vergroten tot een 20x30 foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 07:35:
Mijn fotograaf liet me weten dat Spector voor 4.95 euro 15 negatieven kan inscannen en op CD zetten. Heeft er iemand ervaring met deze manier van werken ? Het principe zou hetzelfde zijn dan wanneer je je rolletje binnen doet om te ontwikkelen en vraagt om de foto's ook op CD te hebben. Wat met de resolutie van deze foto's ? Zijn deze voldoende om te vergroten tot een 20x30 foto ?
Spector scant op 6Mpix. Dit geeft een behoorlijk goede afdruk op 20x30. Zelf scannen met een transparantscanner geeft een iets beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koraks schreef op 12 oktober 2004 @ 09:28:
[...]

Spector scant op 6Mpix. Dit geeft een behoorlijk goede afdruk op 20x30. Zelf scannen met een transparantscanner geeft een iets beter resultaat.
Zelfs met zo'n goedkope scanner ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ja, zelfs met zo'n goedkope epson. Ik denk dat je op je werk een 2400 photo hebt staan, die is namelijk rond de 150 euro. De scans die ik met dat apparaat maak zijn vele malen beter dan scans die spector op cd gooit..
http://gathering.tweakers...message/21330129#21330129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een Epson perfection 1660 photo scanner. Ga het in de loop van de week eens proberen, hoop dat het deftige plaatjes geeft !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiewatwaar schreef op 11 oktober 2004 @ 20:12:
[...]

Dacht ik ook aan. Las er enkele zeer lovende recenties over. Leek me een mooi alternatief om zo'n ding samen met een 6x9 camera te gaan gebruiken voor landschappen e.d.
Precies, dat is het voordeel, dat je ook multi format hebt. Ik heb dat niet nodig, ik heb geen andere camera dan kleinbeeld. Ik heb een Minolta Scan Elite 5400 besteld. Hij is binnen, maar ik was te laat, dus hij overnacht op het postkantoor :(

Groets
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 20:13:
[...]

Ik heb een Minolta Scan Elite 5400 besteld. Hij is binnen, maar ik was te laat, dus hij overnacht op het postkantoor :(
Kun je wat testscans posten zodra je die hebt? Ik overweeg namelijk over te stappen naar deze scanner (heb nu de SDIV), maar ben er nog niet uit of het het waard zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 15:35:
(de laatste bijna een jaar geleden, en omdat er de laatste tijd nogal wat gebeurt is op dit gebied (ik heb dus weldegelijk de zoekfunctie gebruikt))

ik heb hier een groot aantal dia`s liggen van mijn opa en oma, en van mijn ouders jeugd, deze zou ik graag digitaal willen zien, en ook nog zo dat ik ze kan laten ontwikkelen in fotoformaat (wel goede kwaliteit)

nu zegt de ene dat een primefilm een goede keus is en de ander zegt weer dat dit erg slecht is en raad weer een canon aan, en de 3de zegt dat het ook met een gewonen scanner kan (wat mij sterkt lijkt)

nu is dus de vraag:
Welke Diascanner kan ik het beste kopen, en is ook nog redelijk betaalbaar >300 ?

Bij voorbaat dank,
Vincent
Tss, lieg niet, ik heb 2 maanden geleden dezelfde vraag gesteld en naar aanleiding van dat topic een negatiefscanner gekocht.

edit:
Gevonden :) Flatbed negatiefscanner - Ja of nee?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koraks schreef op 12 oktober 2004 @ 20:53:
[...]

Kun je wat testscans posten zodra je die hebt? Ik overweeg namelijk over te stappen naar deze scanner (heb nu de SDIV), maar ben er nog niet uit of het het waard zal zijn.
Natuurlijk kan dat. Ik ben wel nieuw bij dit forum, ik kijk wel even wat de limieten zijn. Ga anders even naar www.tondeg.cistron.nl en mail me even, dan kan ik eventueel wat test naar jou mailen.

Gr.
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus, jullie zeggen of de Minolta Scan Dual IV of Epson 4870 Photo ?

dan denk ik dat het de Epson word... maar, ik ga eerst ffies een paar reviews doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
en, wat is het geworden?

Ik denk dat de Konica-Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 II mijn huidige optie zou zijn, met name de snellere scantijden en verbeterde ICE vind ik wel aantrekkelijk, zo aantrekkelijk dat ik de € 670 misschien wel zou willen missen. Maar het lijkt er ook op dat bijvoorbeeld de "grain dissolver" is weggelaten. Heeft iemand al ervaring met die scanner?

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 08-03-2005 10:14 ]

Pagina: 1