Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MOD]Shuttle SilentX PSU met 8cm Papst fan haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik ben met een mdf casemod bezig voor een htpc. Gaat opzich prima, behalve dat de voeding die er voor gekocht heb, de Shuttle SilentX 250W, veel te veel herrie maakt naar mijn zin. Het gaat om de volgende voeding:

Afbeeldingslocatie: http://www.peterschram.nl/Shuttle_PSU_250W.jpg

Hierin zitten twee 4cm fans, 1 voor en 1 achter. Hierdoor ontstaat een soort luchttunnel waardoor de lucht goed wordt afgevoerd van binnen de kast naar buiten. Deze fans zijn temperatuurgestuurd. Hij begint dan ook lekker stil, maar hij wordt al snel warm waardoor de fans op een gegeven moment als een nilfisk beginnen te loeien. Voor in de woonkamer niet acceptabel.

Nu kwam ik de volgende mod tegen:

Muk's Slim 80mm PSU mod - the ultimate solution to noisy Shuttle PSUs

Het komt er op neer dat hij het lucht inlatende gat heeft afgetaped en beide fans eruitgesloopt. Daarna heeft hij een 8cm gat op de bovenkant gemaakt en hierop een zalman 8cm fan geplaatst. De theorie hierachter is dat de Zalman veel meer lucht door dat ding jaagt dan een 4cm fan en daardoor veel lagere snelheden hoeft te draaien. Dus een stille psu als resultaat.

Ik wil eigenlijk hetzelfde, maar ik heb een paar angsten/vragen/bezwaren. Overigens was ik van plan er een Papst fan voor te gebruiken.

Wat voor fan moet ik hebben? Ik heb al een Papst 8412 N/2GLE die maar 12dB zou zijn en 33m³/h (19,41cfm) zou halen. Deze zit op de cpu momenteel en is inderdaad zeer stil. Maar wat als ik die erop zet en hij haalt het niet. Gaat mijn voeding vanzelf uit bij overhitting of blaast hij zich op? Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Tevens ben ik bang voor brand. Het is een houten kast en bij vonken (bijvoorbeeld bij oververhitting) vliegt de boel dan in de brand? Of is dit iets wat nooit kan optreden? Ik moet maar op zoek naar brandwerend folie voor aan de binnenkant van de kast ofzo.

Anyway, ik twijfel nog of ik het wel moet doen. Als ik er aan begin, dan is er geen weg terug. Niet dat de psu me zoveel kan schelen, maar ongelukken vermijd ik liever.

Iemand wat knowhow of tips hieromtrent waar ik wat aan heb?

Uiteraard zal als ik er aan ga modden in dit topic plaatjes over de voortgang worden getoond. Misschien interessant voor anderen.

Look behind you! A three headed monkey!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:51
Ik denk dat de kans op brand heel klein is, je kunt hem bijna uitsluiten. Ontbranding van hout gaat niet zomaar door een vonk, zeker niet als het normaal hout is. Als je de methode probeerd die je zelf aangeeft kan er weinig mis gaan denk ik, de 80MM fan geeft een luchstroom in bijde richtingen en zou zo dus het hele zooitje moeten koelen. Ook vermoed ik dat een 250Watt voeding niet gek veel koeling nodig heeft. Mijn 450 watt voeding doet het ook met 1 fan. ( 80 MM )

Je zegt dat de PSU je niet erg veel kan schelen, dan suggereer ik het volgende. Doe gewoon alles zoals het in die gids staat beschreven, maak de blowhole, monteer de fan. Daarna maak je een test setup als volgt. Hier heb je dus geen systeem voor nodig, dus kan er weinig fout gaan. En als er wat fout gaat dan is het alleen je PSU.

Haal de PSU uit je systeem, mod hem zoals staat aangegeven in de gids. Verbind de aangegeven pinnetjes met een draadje. En steek de stekker in het stopcontact. Als het goed is zou hij nu aan moeten gaan. ( ik weet niet of dat met die kleine PSU's ook zo is, standaard ATX wel in ieder geval ). Laat je PSU een tijd 2 a 4 uur draaien en probeer uit te vogelen of hij niet te warm word etc. Zo niet dan is het geslaagd. Hieronder de foto's.

Afbeeldingslocatie: http://img197.echo.cx/img197/8821/voeding12az.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img197.echo.cx/img197/3890/voeding28fc.jpg

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:28
Mischien kan je ze beide vervangen door deze: http://www.silenxusa.com/...idcategory=6&idproduct=23 kost je alleen 45 euro dus heb je waarschijnlijk geen zin in.
Of danders door 2 papst 412 FM 40mm fans zijn 13 euro per stuk bij alternate en heb je nog 9 euro verendkosten. totaal hierbij 35 euro en dan heb je geen gekloot met de behuizing van de voeding ombouwen.

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Als ik zou mogen kiezen tussen 35 euro en een gat in mn voeding maken wist ik het wel :Y) Voedingen hebben gewoon een beetje airflow nodig om koel te blijven. Daarom kan deze ook al door met 2 stuks van 40mm (welke nauwelijks airflow hebben). Met 1x 80mm moet het wel lukken. Als je deze dan zo ver mogelijk aan de linker of rechterkant maakt heb je nog airflow over alle onderdelen.

Casemod: Cubeleon

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 17:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Mmmm, interessante tips allemaal. 8cm Papst gaat dus waarschijnlijk wel werken. Is ook wel de leukste optie misschien. En als de boel niet kan opblazen, dan durf ik het ook wel aan.

Toch kijk ik ook even naar die hele stille 4cm fans als vervanging. Dat het een aantal euro kost, vind ik geen probleem. Ik wil echter zeker weten dat het echt stil gaat zijn. Van deze psu zegt de fabrikant zelf ook dat hij superstil is, maar dat ben ik dus niet met ze eens.

45 euro uitgeven en dan stil hebben, geen probleem. :)
45 euro uitgeven en dan nog niet stil, zwaar balen. :(

Look behind you! A three headed monkey!