Toon posts:

Aansluiten meerdere coolers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
- Probleem -
Ik ben er sinds kort achter dat mijn PC vast loopt door een warmteprobleem bij de harde schijven. Nu wil ik wat coolers in mijn kast zetten om dit probleem te voorkomen.

Op dit moment zit er (buiten de fans op de videokaart, proc en voeding) maar 1 cooler in de kast, achterin, die de lucht naar buiten blaast. Dit is er een van het formaat 80x80mm.

Ik heb al gezien dat er in de kast links voorin nog 2 80x80mm coolers geplaatst kunnen worden. En verder kan er achterin nog 1 cooler. Daar zit alleen wel een zwart plastic plaatje voor (voor airflow of zo?). Nu is het probleem dat er op mijn mobo in totaal maar 3 aansluitpunten voor coolers zijn, waarvan er al 1 in gebruik is.

- Systeem -
Kast: AOpen H600b
Mobo: MSI K8T Neo
CPU: AMD Athlon 64 3000+
Videokaart: ATI Radeon 9800pro
Geheugen: 512mb Corsair DDR400
HD's: 120gig Maxtor Sata, 160gig Maxtor Sata
Verder zit er een DVD-speler en een DVD-brander in

- Vragen -
Kan ik het beste voorin 2 fans zetten, of voorin 1 en achterin er nog 1 bij?
Is er een mogelijkheid om meerdere fans op 1 aansluitpunt op het mobo aan te sluiten?
Heeft iemand nog andere tips voor koeling?

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Begin eens met 1 voor en 1 achter zodat je de airflow op gang krijgt
Voor de rest even bij je PC winkel een verloopstukje van 12V (4pins) naar 12V/5V (3 pins) halen.

zie ook dit airflow topic

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Ik had jouw topic nog niet gezien... Ik denk dat jouw oplossing ook bij mij kan werken. Dus voorin aan de zijkant 2 fans als intake, en achterin fungeren 2 fans plus die van de voeding als outtake.

Klinkt goed. nu eens zien wat ze voor een fans aanbieden bij mijn lokale PC-winkel, en of ik dat verloopstukje kan krijgen. :)

Verwijderd

doe ff die achterste die naar binnen blaast naar buiten blazen... en doe onder (voorin) 1 of 2 die naar binnen blazen... t gaat om fans natuurlijk :P

• nakata24
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2025
Koop gewoon een fancontroller en sluit ze allemaal daarop.
Ik had hetzelfde probleem van het vastlopen vanwege te warm inside,toen had ik gelijk een thermaltake armoer gekocht ;) ook omdat ik te weinig plaats had binnenin.

Verwijderd

Topicstarter
Fancontroller? Maar op zich hoef ik de snelheid niet te kunnen regelen of zo. Alhoewel het wel energie/geluidbesparend is natuurlijk.

Een vriend van me zei trouwens dat ik beter onder beide HD's een harddiskfan kan plaatsen, en verder alleen nog maar extra voorin een fan die voor intake zorgt.

Situatie zou dan als volgt zijn:

Intake:
- 1x 80x80mm fan aan de zijkant voorin
- 2x HD fan, op beide HD's 1.
Outtake:
- 1x 80x80mm fan aan de achterkant.
- 1x fan van de voeding bovenin.
Pagina: 1