[Airflow + cooling] Front intake met casefan

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Ha luitjes,

Met dit warme weer begin ook ik weer naar m'n case temp the kijken :)

Nu zie ik dat ik twee hele mooie 5,25 bays vrij heb waar ik graag een extra fan in wil stoppen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er ook klepjes te koop of moet ik zelf gaan zagen/schroeven/kitten... iemand ideeen?

Is het ook een idee om mijn 2 schijven dan in 5,25 trays erachter the hangen? (of wordt er dan warme lucht m'n pc in geblazen)

Groeten,

Jeffrey

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het lijkt mij logisch dat als jij een fan laat blazen over warme hd's dat de lucht dan warmer word.
Maakt dan niet uit of je de fan voor of achter de hd's hangt. (aangezien hij dan warme lucht aanzuigt of de kast in blaast)

Misschien kan je de fan beter outtake maken, zodat je de warme lucht van de hd's uit de kast haalt.
Kits voor fans in 5.25 bays heb ik zelf nooit gezien, behalve de harde schijf koelers en monitor dingen met soms een ingebouwde fan. (Volgens mij van coolermaster)

Verwijderd

Ik was er zelf ook naar op zoek, ik denk dat dit wel iets voor je is (eventueel 2 stuks):
pricewatch: Q-Tec 5.25" Drive Bay Cooler
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13230

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik morgen ga doen is in 2 5,25" plaatjes een mooi gat maken en dan daar een papst fan in zetten met een fangrill, deze fan gaat dan koele lucht van buiten over de hdd's blazen en dit zuigt de voeding dan weer uit de kast.

Er zit nu tegen de voeding aan een 90mm fan maar die werkt niet echt efficient, zitten aan de voorkant wel 2 plaatjes die lucht door laten maar erg veel komt er niet uit.

De hdd's liggen beide op schuimrubber tegen het geluid wat echt heel veel lawaai scheelt, alleen de hdd's worden wel een beetje heet maar dat zal met die 80mm papst opgelost worden.

HDD nummer 1 word op dit moment zo rond de 50 graden en nummer 2 rond de 53, dit is toch wel te heet in mijn mening en moet gewoon terug kunnen naar 35/40 graden, helemaal omdat ik over 2 weken op een grote lanparty zit en daar zullen ze nog veel heter worden als ik er niets aan doe.

• kalechinees
@PilatuS

Weet je zeker dat je de lucht naar binnen moet zuigen? Het lijkt me dan juist dat de HDD's de lucht verwarmen en hiermee ook de rest van je case, voordat het door je voeding uit de kast wordt gezogen.

is het trouwens wijs om je hdd's bovenin je kast te plaatsen(ivm de warmte) en vervolgens de fans naar buiten the laten blazen (zie plaatje)? Moet ik dan eventueel een extra intake aan de achter zetten?

Afbeeldingslocatie: http://www.robinserena.nl/case.gif

[ Voor 4% gewijzigd door kalechinees op 24-06-2005 13:07 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57
kalechinees schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:06:
@PilatuS

Weet je zeker dat je de lucht naar binnen moet zuigen? Het lijkt me dan juist dat de HDD's de lucht verwarmen en hiermee ook de rest van je case, voordat het door je voeding uit de kast wordt gezogen.

is het trouwens wijs om je hdd's bovenin je kast te plaatsen en vervolgens de fans naar buiten the laten blazen (zie plaatje)? Moet ik dan eventueel een extra intake aan de achter zetten?

[afbeelding]
uuuh fan 1 en fan 2 aou ik allebij naar buiten laten blazen, "Nog steeds is onderdruk beter dan overdruk"

• PilatuS
  • Niet online
Bij mij zitten de hdd's precies voor de voeding en in die voeding zitten gaten waardoor de warme lucht van de hdd's gelijk door de voeding weer weggewerkt word

Het lijkt mij beter om fan 1 en 2 outake te maken en dan fan 3 intake (gelijk koele lucht over de hdd's) maar dan wel een 120mm onder de empty gevallen voor intake

Kijk als je fan 3 laat zuigen gebeurd er vrij weinig, zet je de fan achter de hdd's en laat je em blazen dan komt de lucht over de hdd's en gaat gelijk naar buiten toe, of dus aan de buiten kant van de kast en dan laten blazen
"Nog steeds is onderdruk beter dan overdruk"
Het is zo goed als onmogelijk om druk verschil in je kast op te bouwen, een PC kast is eigenlijk zo lek als een zeef en je zal erg veel fans nodig hebben om ook maar een beetje druk te kunnen opbouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 24-06-2005 13:15 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

zo zou jouw flow eruit zien:

Afbeeldingslocatie: http://img298.echo.cx/img298/2456/voor2hv.png

zou je zo geen mooiere flow krijgen:

(volgorde van belangrijkheid:)

+ Minder eigen wame lucht aanzuigen, zeker als de kast tegen een wand/muur aan staat
- meer ventilator in dan uit = lichte overdruk.
+ warme lucht van beneden naar boven.

Afbeeldingslocatie: http://img298.echo.cx/img298/3733/morgen1st.jpg

Ik heb dit ZELF ook proberen te meten wat het beste is, en in mijn situatie was het enige meetbare effect als je geen circeltje kreeg, maar echt een flow had het belangrijkste effect. eignelijk was dat het enige meetbare effect. Ook de PSU fan moet je uiteraard meenemen in de flow.

offtopic:
waarom krijg ik met dit painten nou ineens zin in een bop topic. ?

[ Voor 30% gewijzigd door leuk_he op 24-06-2005 13:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• kalechinees
@leuk he

hmm okee. Ziet er dus naar uit dat ik een gat in m'n kast kan gaan zagen....anders heb ik nooit genoeg outtake.

Hoe zit het dan met de voeding? Welke plaats heeft die in het gehele flow-verhaal?

[ Voor 140% gewijzigd door kalechinees op 24-06-2005 13:40 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kalechinees schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:27:
@leuk he

hmm okee. Ziet er dus naar uit dat ik een gat in m'n kast kan gaan zagen....anders heb ik nooit genoeg outtake.

Hoe zit het dan met de voeding? Welke plaats heeft die in het gehele flow-verhaal?
zuigt of blaast je voeding? als hij blaast:

Afbeeldingslocatie: http://img96.echo.cx/img96/1024/blaas4eg.jpg

dan zuigt je fan onder de voeding de warmte van de voeding weer je kast in. (gedeeltelijk uiteraard, maar je vat het idee)

misschien is dit beter....

Afbeeldingslocatie: http://img99.echo.cx/img99/6426/onderdruk7ak.jpg

dan heb je ook nog onderdruk, en hoef je minder te zagen.

Maar zoals altijd in dit soort topics: meten is weten. Gewoon proberen wat het beste voor je werkt door te meten hoe het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 24-06-2005 14:31 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
Afbeeldingslocatie: http://img297.echo.cx/img297/6941/naamloos9jp.th.jpg
dit kan je dan nog beter doen, gebruik maken van opstijgende warme lucht.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Alsem1 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 14:42:
[afbeelding]
Zo ziet mijn kast er dan ook uit.... maar dan zit de HD ook nog eens beneden, zodat de Lucht langs de kostbare data van mijn HD stroomt. Maar ik had begrepen dan de TS gebruik wilde maken van de opening van de CD tray.

offtopic:
na al dat painten krijg ik ECHT zin in een bop topic

Verwijderd

Alsem1 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 14:42:
[afbeelding]
mja maar dan worden de hd's niet gekoeld...
overigens een intake plaatsen voor hd's: dan moet je geen schrik hebben dat de hd's de lucht al opwarmen voordat ze aan de cpu en anderen komt, hd's warmen lucht mischien maar 0.01 graad op ofzo, dus dat is het zeker waard om te doen gezien de koelte die de hd's hiermee krijgen.
Verder zou ik ook een situatie proberen te bekomen met vooraan intake, en achteraan outtake. Ik zou dus gewoon de 2 fans achteraan naar buiten laten blazen (outtake) en dan een fan vooraan naar binnen laten blazen (intake) zodat ook de hd's worden gekoeld.
Dus eigenlijk de klassieke setup...( is en blijft het beste)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 14:53 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Voor m'n server heb ik 2x 5,25" brackets gekocht en daar 2x 80GB 7200rpm in gehangen. Ik heb de afdekplaatjes niet teruggeplaatst zodat er een open gat aan de voorzijde zit. Tussen de schijven zit 4 cm ruimte, meer dan genoeg.

Naast de PSU fan heb ik een Nexus 80mm real silent gekocht en deze onder de PSU geplaatst. Deze fan draait altijd. In de winter komt het erop neer dat de PSU fan bijna niet draait.
Nu het aardig warm is draait ook de PSU fan volop mee. Gevolg is dat er een goed voelbare zuigkracht aan de voorkant van de kast te voelen is.

De schijven worden iets warmer dan de lucht die aangezogen wordt (1-2 graden meer), erg goed gekoeld dus. M'n maxtor 80GB is nog niet warmer geweest dan 30 graden!

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 24-06-2005 15:00 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
PilatuS schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:13:
Het is zo goed als onmogelijk om druk verschil in je kast op te bouwen, een PC kast is eigenlijk zo lek als een zeef en je zal erg veel fans nodig hebben om ook maar een beetje druk te kunnen opbouwen.
1 micropascal minder druk, is ook onderdruk......Dat van die fans klopt wel, die lopen nu elkaars lucht een beetje rond te pompen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Rey Nemaattori op 24-06-2005 15:11 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Tussen de schijven zit 4 cm ruimte, meer dan genoeg.
Je kunt er ook 40mm fans in zetten (uit laptops b.v.) heb ik pas nog wat mee liggen prutsen. Met wat gevoel passen ze vaak ook in een 5.25" drivebay :9

Verwijderd

dat zou ik niet doen, de airflow die die 40mm fans maar geven in verhouding met het geluidsniveau is echt de moeite niet...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 16:05:
dat zou ik niet doen, de airflow die die 40mm fans maar geven in verhouding met het geluidsniveau is echt de moeite niet...
Heb ze wel eens aangeschaft (5,25" plaatje met 2x 30mm of 40mm fans) maar die dingen geven inderdaad veel lawaai voor een bijna niet voelbare airflow. Daarnaast waren ze binnen enkele maanden al kapot (ze liepen aan, dit is een rotgeluid).
Nee zoals ik het nu heb is het stukken beter.

Verwijderd

Ze flowen inderdaad niet erg veel, ik meen minder als 5CFM, dus dat is laag... Als je ze op een laag RPM laat draaien valt het geluid allemaal wel mee (bij mij tenminste) :*)

• kalechinees
Ik denk dat ik eruit ben, dit gaat hem worden. Nog op of aanmerkingen?

Afbeeldingslocatie: http://img231.echo.cx/img231/9052/case18yc.jpg

• PilatuS
  • Niet online
kalechinees schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 16:37:
Ik denk dat ik eruit ben, dit gaat hem worden. Nog op en aanmerkingen?

[afbeelding]
lijkt mij de beste oplossing :)

Verwijderd

hey hey...

Ik ben hier ook heel lang mee bezig geweest.. Ook omdat ik een GT heb ( nu ff niet, was overgestapt op Waterkoeling, maar mijn bigwater pomp is stuk gegaan..
Ik heb het als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.l2k-hq.com/koeling.JPG

Zo blijven mijn temp heel goed en hoeven er geen extra gaten in,, de kast is btw een TT Tsunami.

GReetz

Verwijderd

Dat is inderdaad een goede opstelling (gericht aan TS).

Het is gewoon op NA gebaseerd:
- warme lucht stijgt
- geen overdruk
- geen onderdruk

Freeze your CPU m8 (8>

Verwijderd

[afbeelding]
idd beste opstelling volgens mij ook :)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[afbeelding]
WAt doet je power supply ? blaast die (zoals 98% van alle power supplies?) zoja lijkt me het wel in orde. Nog extra koeling op video kaarten.... ach veel fannetjes en het is toch wel cool 8) 8) 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.coolcasegallery.net/ccg/images/01410/1 :)

[ Voor 18% gewijzigd door leuk_he op 24-06-2005 21:56 ]

Verwijderd

Zo'n systeem lijkt me echt super gaaf, beetje overkill, maja _/-\o_ Allemaal PAPST fannetjes erin zetten en op half het toerental laten lopen, werkt mischien nog wel beter als waterkoeling :+

Verwijderd

die foto met al die fans heeft volgens mij weinig zin, zodra de lucht er in zit wordt het er al uitgezogen en visa versa.. dus het zal denk ik niet de hardware bereiken die het moet koelen. maarja... ieder zijn echt idee erover he :?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 15:11

MBV

Het hele idee van koeling is dat er geen warme lucht blijft hangen in je kast. Zo kan je processorkoeler etc makkelijk zijn warmte kwijt. En dat is nou juist het hele doel van deze kast....

Maar qua effectiviteit ken ik idd wel betere constructies... :)

[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 25-06-2005 00:39 . Reden: flame veranderd in beleefder nederlands. Sorry tommpie :X ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 22:40:
Zo'n systeem lijkt me echt super gaaf, beetje overkill, maja _/-\o_ Allemaal PAPST fannetjes erin zetten en op half het toerental laten lopen, werkt mischien nog wel beter als waterkoeling :+
Mwah, bij waterkoeling hoef je je kast iig niet vast te nieten.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• kalechinees
Nou jongens, project geslaagd!!

Ik moet alleen nog de onderste intake plaatsen (komt trouwens aan de zijkant... ff zagen :)) en m'n 2e HDD ook nog voor de front intake hangen (had geen rekje meer). Zal even een fotootje maken zodra ik klaar ben.

Oja, CPU cooler schoonmaken doet ook wonderen :)

Afbeeldingslocatie: http://img231.echo.cx/img231/9052/case18yc.jpg

temps
CPU: tussen de 45o en de 48o
Moederbord: 39o
HDD: 38o

[ Voor 7% gewijzigd door kalechinees op 26-06-2005 15:26 ]

• MBV

MBV

Ik kan alleen geen temps vinden van de oude opstelling. Hoe zinvol was deze verbetering? (vergeleken met cirkeltje 1-2 zal dat heel veel schelen vermoed ik :) )

• kalechinees
M'n CPU draaide op 63o ... scheelt dus echt abnormaal veel.
Moet zeggen dat de CPU koeler wel gruwelijk goor was.

.....................Voorheen................Nu
CPU....................63.....................47
Case...................44.....................38
HDD....................45.....................40

Moet m'n 2e HDD er nog voor hangen. Als het goed is krijg ik vandaag m'n 5,25 bracket.

Alleen heb ik nu last van luchtsuis lang m'n HDD... dat of m'n coolermaster is rot.

[ Voor 35% gewijzigd door kalechinees op 27-06-2005 15:24 ]

• MBV

MBV

Je zou kunnen proberen (geen garantie dat het werkt :P) om alles links en rechts af te dekken. Liefst de voorkant een beetje schuin. Meeste 5.25=>3.5" dingen zijn gewoon 2 plaatjes staal met schroeven, en als daar wind langs komt hoor je dat wel. Alleen al een beetje lucht boven- en onderlangs is genoeg qua koeling, en kan een hoop 'turbulentie' schelen...

• kalechinees
Ik ben er al achter. De coolermaster die ik heb resoneert een beetje, daar komt dat jankend geluid vandaan. Toch even met Mycom bellen of deze dan ook uitgeruild kan worden
Pagina: 1