Waar is m'n schijfruimte gebleven ?

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31
Ik had op m'n hardeschijf nog maar 230 MB vrije schijfruimte over. Omdat ik meer vrije schijfruimte wilde hebben, heb ik via configuratiescherm>software een programma gedeïnstalleerd van ruim 600 MB. Hier deed hij ongeveer 10 minuten over.

Maar nu heb ik 280 MB vrije schijfruimte over.
Wie weet waar de andere 550 MB is gebleven ?

Het programma staat niet meer in de softwarelijst en in de map "Program Files" is dat programma ook weg. Ik laat bij de verkenner de verborgen en beveiligde bestanden weergeven, maar ik heb niet iets kunnen vinden.

Specs:
Win XP Pro (SP2)
1GHz
384 MB RAM (256 + 128)
6 GIG HD

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

start > configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.
Wat heb je daar?
Wat heb je zelf al gedaan?
Wat verwacht je van ons?

Nog welkom op GOT.
Je had hem beter kunnen plaatsen in:
Opslagmedia & I/O Controllers

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 11:38 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Al een keer gereboot?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Ik zou als ik u was eens de harde schijven defragmenteren..

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:52

Outerspace

Admin General Chat
Volgens mij is dit echt een faq geval:
Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?

Ik zelf denk dat je Norton hebt geinstalleerd, en dat alles nog in de Norton Recycle Bin zit :)

Wauw, een sig!

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 11:32
De gebruikte ruimte in de software lijst klopt vaak ook niet.

• Davy24
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe is je virtuele geheugen ingesteld?

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:00

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik zou zowieso eens gaan defragmenteren, dat kan nooit kwaad en lost het misschien zelfs op :)

Maar even iets anders: Was je budget bij de aanschaf van deze pc te laag om een grotere schijf te kopen of had je een of andere andere reden om voor niet meer dan 6 GB te kiezen?
Hier is het namelijk zo dat windows binnen de kortste keren 2 GB of meer gebruikt, zeker met alle servicepacks erbij... Bij jou blijft er dan wel érg weinig over :)

Kijk voor de grap eens in de pricewatch of vraag & aanbod en laat je verrassen door de prijzen van bijvoorbeeld 40GB hdd's ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Onbekend
Zo wat een reacties in zo'n korte tijd :)
start > configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.
Wat heb je daar? De hardeschijf staan met 6 Gig totale schijfruimte waarvan 280 MB nog over is.
Wat heb je zelf al gedaan? De standaard dingen zoals schijfopruiming en scandisk.
Wat verwacht je van ons? Misschien zijn er nog mensen die hetzelfde probleem hebben gehad.
Al een keer gereboot? Yep, meerdere malen zelfs.
Ik zou als ik u was eens de harde schijven defragmenteren.. Om te defragmenteren heb ik 15% vrije schijfruimte nodig. Daarom had ik dat programma van 600 MB gedeïnstalleerd om meer vrije schijfruimte te krijgen. :)
Volgens mij is dit echt een faq geval:
Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat? Helaas, die had ik al doorgekeken.

Ik zelf denk dat je Norton hebt geinstalleerd, en dat alles nog in de Norton Recycle Bin zit Nee, ik heb geen Norton geïnstalleerd. (Alleen een virusscanner van 2001)
De gebruikte ruimte in de software lijst klopt vaak ook niet. Weet ik. Maar die map in de "Program Files" was zelf 600 MB terwijl in de softwarelijst zo'n 670 MB stond.
Hoe is je virtuele geheugen ingesteld? Leeg. Ik heb dat uitgeschakeld omdat ik dat te langzaam vindt.

• Onbekend
Scatman_II schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:57:
Ik zou zowieso eens gaan defragmenteren, dat kan nooit kwaad en lost het misschien zelfs op :)

Maar even iets anders: Was je budget bij de aanschaf van deze pc te laag om een grotere schijf te kopen of had je een of andere andere reden om voor niet meer dan 6 GB te kiezen?
Hier is het namelijk zo dat windows binnen de kortste keren 2 GB of meer gebruikt, zeker met alle servicepacks erbij... Bij jou blijft er dan wel érg weinig over :)

Kijk voor de grap eens in de pricewatch of vraag & aanbod en laat je verrassen door de prijzen van bijvoorbeeld 40GB hdd's ;)
Toen kostte hij 3000 guldens (de computer hoor)...... Maar ik wil binnenkort misschien een sneller exemplaar aanschaffen, daarom breid ik hem niet meer uit. (Ja klopt, Windows neemt bijna 1/3 van m'n schijf in beslag :))

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 28-06-2005 12:08 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41

NBK

Weercam-Avatar

Je zou altijd nog eens bij familie/vrienden kunnen vragen of ze nog een 20GB oid HDD over hebben. Ruil je die tegen een kratje bier oid.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Doe even de schijfopruimwizard. Die haalt alle 'loze' bestanden wel weg. Die harddisk heb je trouwens niet in die PC gekocht mag ik hopen.
Verder is je virtuele geheugen uitschakelen met 384MB aan geheugen meestal niet zo'n goed idee. Je zult wel vaak 'out of memory' errors krijgen.

Wellicht kun je wel je hibernate optie uitzetten (configuratiescherm, power options, hibernate). Dat zou nog 384MB opleveren.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakerbee op 28-06-2005 12:19 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• Onbekend
NBK schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:13:
Je zou altijd nog eens bij familie/vrienden kunnen vragen of ze nog een 20GB oid HDD over hebben. Ruil je die tegen een kratje bier oid.
Ik kan zo er eentje in de winkel kopen. Maar mij gaat het om het zomaar "verdwijnen" van 550 MB.

Verwijderd

Ook onbekend schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:02:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Die virusscanner (2001) bevat waarschijnlijk ook al norton protected files (dat is waarop gedoeld wordt) , klik es rechts op je vuilnisbakje en kijk eens welke opties je hebt

• Onbekend
tweakerbee schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:18:
Doe even de schijfopruimwizard. Die haalt alle 'loze' bestanden wel weg. Heb ik al gedaan
Die harddisk heb je trouwens niet in die PC gekocht mag ik hopen. Jawel. Maar met 128 MB RAM. Later er 256 MB bijgezet. De 6GB HD was toen vrij veel :).
Verder is je virtuele geheugen uitschakelen met 384MB aan geheugen meestal niet zo'n goed idee. Je zult wel vaak 'out of memory' errors krijgen. Nee, daar heb ik geen last van. Ik draai weinig zware programma's. Gemiddeld heb ik 180 MB nodig. Als ik een zwaar programma wil starten zet ik het virtuele geheugen wel aan.

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Wat je ook kan doen is de map "Prefetch" legen, deze map vind je in de map "Windows".
Dit kan ook aardig wat schijfruimte opleveren :)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Onbekend
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:33:
[...]

Die virusscanner (2001) bevat waarschijnlijk ook al norton protected files (dat is waarop gedoeld wordt) , klik es rechts op je vuilnisbakje en kijk eens welke opties je hebt
Nee, ik heb geen opties links. Ik heb een (illegale :)) corporate edition. Daar zitten al die functies niet in. (Ik hoef hem ook nooit te verlengen ofzo :).

Verwijderd

Toevallig northon system works geinstalleerd had toen probleem dat alles wat ik verwijderde in een niet zichtbare map kwam te staan na het delete vanuit die map was alles wel weg.

• Onbekend
Zondagskindje schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:39:
Wat je ook kan doen is de map "Prefetch" legen, deze map vind je in de map "Windows".
Dit kan ook aardig wat schijfruimte opleveren :)
Heb ik gedaan. Totaal 870 kB vrije schijfruimte erbij :D. Maar toch bedankt voor de tip.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 06:59
staat dat herstellingsding aan? dat neemt vaak ook veel schijfruimte in beslag (ben ff de naam vergeten, kan je uitzetten bij "deze computer"-instellingen)

grote kans dat er een hoop in die norton-protected recycle bin zit

als je wat van avontuur houd: http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=80511 (vooral die windows setup dingen nemen veel in beslag)

Verwijderd

zet systeemherstel uit,
download Crap Cleaner, op www.ccleaner.com. laat dit programma alles weggooien.
Zet een fatsoenlijke virusscanner op de pc. heb al eerder meegemaakt dat er door virussen zulke problemen kunnen optreden

Uitgebreide schijfcontrole uitvoeren, deze hercalculeert ook de vrije schijfruimte.

Ook kun je de gereserveerde ruimte van de prullebak aanpassen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 13:15 ]

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Wanneer heb je die pc gekocht dan? Want wij (lees:ouders) hadden in '98 een nieuwe pc met 8gB aan ruimte en maar 450mHz cpu.

Zet bij de mapopties anders het verbergen van systeembestanden eens uit. Kijk dan op elke partitie eens naar bestanden "Recycled" of naar een map "RECYCLED" en verwijder deze bestanden (bestanden en map zien er verborgen uit). Ondanks dat mijn prullenbak leeg was, heeft dit mij afgelopen week nog een paar honderd mB opgeleverd.

• Onbekend
Automatisch systeemherstel heb ik ook uitgezet.
Ik heb geen norton-protected recycle bin.
De virusscanner is weliswaar oud, maar hij krijgt elke week nog z'n update. Hij onderschept de nieuwste virussen en zolang hij nog werkt koop ik geen nieuwe.

De link http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=80511 is denk ik wel handig. Ik zal er vanavond even de tijd ervoor nemen om de tekst te doorlopen.

In de vuilnisbak zijn ook geen verborgen bestanden te vinden.
Ik geloof dat ik de PC in 2000 gekocht had ofzo. Dat weet ik niet meer precies.

Verwijderd

Twee dingen om te kijken waar alle bytes verstopt liggen:
1. Bekijk inderdaad zoals gezegd de installeerde applicaties via "Add/Remove Applications"
(nouja... als je een nederlandse versie hebt kom je er ook wel uit)
2. Ik heb een tool waarin je per folder (ik noem het liever een directory) kunt zien hoeveel deze inneemt in verhouding tot de rest. Stel dat "Program Files" het grootste is, dan ga je vervolgens alles binnen deze folder bekijken. Etc

Heel flauw: koop een extra (nog) grotere HDD.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even voortbordurend op de reactie van outerspace en jouw reactie daarop: ik lees helaas nergens terug wat je allemaal wel niet met de in die FAQ genoemde Spacemonger / Sqeuoiaview hebt uitgevonden :) Treesize kan ook wel handig zijn trouwens.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BalusC schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:33:
Even voortbordurend op de reactie van outerspace en jouw reactie daarop: ik lees helaas nergens terug wat je allemaal wel niet met de in die FAQ genoemde Spacemonger / Sqeuoiaview hebt uitgevonden :) Treesize kan ook wel handig zijn trouwens.
BalusC is net eerder maar ik wou ook zeggen dat je met bijv. sequoiaview (zie de FAQ) heel handig een grafisch overzicht hebt van je harde schijf. Dan kan je meteen zien wat al die ruimte in beslag neemt en waar het staat. :)

http://www.win.tue.nl/sequoiaview/

[ Voor 4% gewijzigd door Satch op 28-06-2005 13:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:41:
Ik zou als ik u was eens de harde schijven defragmenteren..
Wil je daar ruimte mee creeëren?

Maar goed, gooi je documents and setting \ gebruikers naam \ local settings (verborgen) \ Temp en temporary internet files mappen eens leeg.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 14:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kán ruimte schelen, maar zeker geen 550MB inderdaad :+ Maar da's een ander verhaal.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-08 12:37

Emiel1984

Made in NL

Ik heb ooit is een bestand op mijn "geheugen-stik gehad van 128 MB" die zichzelf aangaf als een 500 MB i.p.v 500kb.. dus je snapt t al.. dat klopte ook niet helemaal.

Zoek dus naar een groot bestand.. mischien heb je hetzelfde probleem als ik toen had.

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 28-06-2005 14:40 ]

[LTS][MTS][HTS]

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Heb je al goed gekeken of je systeemherstel heb uit gezet. Rechtermuis op Deze computer>Eigenschappen en dan tabblad systeemherstel.

In de map Windows staan dirs die met updates te maken hebben, sommige kunnen verwijderd worden, hiervoor dien je even google te gebruiken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Onbekend
De temp-directories zijn leeg.
quote: FAQ
Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?

Ten eerste voor de duidelijkheid: dat ligt niet aan de harddisk in de hardwarematige zin, maar aan de software en de onwetendheid van de gebruiker ;) Hieronder volgt een lijstje met alle mogelijke oorzaken.

* 1000 vs 1024
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) in de wereld van bits en bytes is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB Ik meet beide maten in MB. Dus als ik een rekenfout bij de een heb, heb ik dezelfde rekenfout bij de ander wat elkaar weer opheft.
* Verborgen bestanden
Bij het selecteren van bestanden: neem je ook Hidden en Systeem bestanden mee? Bijvoorbeeld de swapfile, hibernatefile en de NTFS bestandsindex nemen ook wat ruimte in. Zie de mapopties in verkenner. Staan aan
* Slackspace
Hou rekening met slackspace; dit is "verspilde" ruimte doordat clusters niet altijd volledig gevuld kunnen worden. Een cluster mag een deel bevatten van maximaal één bestand. Een bestand wordt verdeeld over clusters, wanneer de rest kleiner is dan één cluster, dan ontstaat er slackspace. Je zou de schijf kunnen defragmenteren om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van de clusters. Dit kan misschien 10tallen MB's schelen. Maar geen 550MB! Bovendien, ze zijn leeg.
* FAT tabellen en MFT tabel
Worden door FAT32 respectievelijk NTFS gebruikt om bestandslocaties bij te houden. Deze nemen een paar megabytes ruimte in beslag, afhankelijk van de partitiegrootte. Ik heb FAT32. Voor een 6GIG HD is dat zeker geen 550MB.
* Prullenbak
Leeg de prullenbak :+ Die is leeg. (Ook de Recycledmappen gecheckt.
* Norton Utilities / Norton Antivirus
Indien je Norton Utilities en/of Norton Antivirus hebt geïnstalleerd, leeg de Norton Protected Recycle Bin en schakel deze eventueel uit. Niet geïnstalleerd.
* Beschadigingen
Voer scandisk of chkdsk /f uit, de bestandsindex kan mogelijk beschadigd zijn. Uitgevoerd. Gelukkig geen fouten aangetroffen.
* System Restore
Bij Windows Me/XP, hou rekening met System Restore. Deze vreet ook nogal wat schijfruimte. Rechtsklik op Deze Computer en ga via Eigenschappen naar de tabblad Systeemherstel. Daar kun je het uitschakelen. Staat uit.
* Verkeerde jumpersetting
Wanneer een harddisk de 32GB CAP ondersteunt (om de aloude 32GB limiet bug van AWARD BIOS te omzeilen) en een van de master/slave jumpers per abuis op de 32GB CAP staat afgesteld, dan zul je logischerwijs maar 32GB van de harddisk kunnen zien cq benutten. Ik heb de hardware niet gewijzigd. Dus hier kan het ook niet aan liggen.

• Onbekend
Ik zie nu dat er iets onderin de FAQ stond. Programma geïnstalleerd en uitgevoerd.
Ik ben erachter waar de schijfruimte zat. In het bestand Pagefile.sys. Toen ik de C-schijf toen bekeek dacht ik zeker te weten dat er kB stond. Nu ik er goed naar kijk zie ik MB staan. Het bestand is 556.542 MB !!!!! Ik heb hem verwijderd en inderdaad: Ik heb m'n "verloren" ruimte teruggevonden :).

Thanks to all.

Verwijderd

Ik zou je settings voor de pagefile maar eens nalopen dan want anders is die binnen de korste keren weer terug.

Verwijderd

Davy24 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:50:
Hoe is je virtuele geheugen ingesteld?
Ook onbekend schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:02:
quote:
Hoe is je virtuele geheugen ingesteld? Leeg. Ik heb dat uitgeschakeld omdat ik dat te langzaam vindt.
Ook onbekend schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:17:
[...]

Ik zie nu dat er iets onderin de FAQ stond. Programma geïnstalleerd en uitgevoerd.
Ik ben erachter waar de schijfruimte zat. In het bestand Pagefile.sys. Toen ik de C-schijf toen bekeek dacht ik zeker te weten dat er kB stond. Nu ik er goed naar kijk zie ik MB staan. Het bestand is 556.542 MB !!!!! Ik heb hem verwijderd en inderdaad: Ik heb m'n "verloren" ruimte teruggevonden :).

Thanks to all.
Virtueel geheugen uitgeschakeld en de verloren ruimte zat in pagefile.sys 8)7
Heb ik iets gemist?

• Onbekend
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 00:14:

Virtueel geheugen uitgeschakeld en de verloren ruimte zat in pagefile.sys 8)7
Heb ik iets gemist?
Ik denk dat het deïnstalleren niet helemaal goed is gegaan. Ik vond 10 minuten wel erg lang. En volgens mij maakt Win XP automatisch een virtueel geheugen aan als hij te weinig heeft.

Pagina: 1