DVD beeld schokt op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Topicstarter
We zaten dit weekend voor het eerst een paar DVD-tjes te kijken op de laptop, maar tot mijn verbazing schokte het beeld soms. Dit was zowel bij originele als gebrande DVD's. De laptop Model: Toshiba Satellite Pro L10 met Intel Pentium M 725 (Cache: 2 MB Processorsnelheid: 1,6 GHz)
Microsoft Windows XP Professional Edition
Chipset: Intel 855GM
Type geheugen: PC2700/333 DDR soDIMM
Geheugen: 512 MB
Schermgrootte: 15 inch
Resolutie: 1024 x 768 pixels
Videocontroller: Integrated 3D Graphics
Videogeheugen: 64 MB
Harde schijf grootte: 40 GB
DVD speler 8X

Zou het aan de DVD drive liggen? Had hetzelfde met mediaplayer 10 en powerDVD. Systeem zou toch snel genoeg moeten zijn.

Ja ik heb ook een computer.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
Niet een proces wat op de achtergrond mee draait ofzo, die veel van je cpu gebruikt.

Hallo!

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
Niets bijzonders op de achtergrond.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vaak is het drivers of een software probleem. Installeer eens de laatste chipset drivers en videokaart drivers.
De kans is ook groot dat het aan de software ligt. Probeer eens een andere powerdvd
(demo downloaden van cyberlink site) en andere dvd afspeel programma's. :)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als het een PAL dvd is moet je zorgen dat je refrashrate exact 50Hz is, anders moet het beeld zo nu en dan smokkellen om gelijk te blijven met het geluid. Bruikbaar hiervoor is bv. Powerstrip. Veel LCD schermen draaien standaard zo'n 60Hz, leuk voor NTSC, maar niet voor een vloeiend PAL filmpje.
Verder moet je nog even nagaan welke deinterlacing stand het beste uitkomt, eventueel iets als auto kiezen.
De audiokaart is dus voornamelijk de de aanvoerder van het geheel, en die kan er door mindere nauwkeurigheid zelfs voor zorgen dat je iets boven of onder de 50Hz moet om perfect vloeiend beeld te verkrijgen. Helaas zijn de meeste audiochips ook niet echt denderend nauwkeurigheid en moet het beeld, ondanks de meest haalbare perfecte Hz stand, soms toch nog wat versnellen of afremmen. Ook daarvoor is weer een programma, Reclock.

Kortom, als je erg gevoelig bent voor beeldoneffenheden, dan ben je meestal wel even bezig met tunen.

[ Voor 59% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-06-2005 13:01 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17

Caveman

whahoehaha

Als het een PAL dvd is moet je zorgen dat je refrashrate exact 50Hz is, anders moet het beeld zo nu en dan smokkellen om gelijk te blijven met het geluid. Bruikbaar hiervoor is bv. Powerstrip. Veel LCD schermen draaien standaard zo'n 60Hz, leuk voor NTSC, maar niet voor een vloeiend PAL filmpje.
??? Volgens mij heeft de refesh rate van je scherm niets te maken met het afspelen van een dvd hoor... Anders zou iedereen in de problemen komen op zijn pc, de meeste refreshrates staan op 75 Hz of hoger ingesteld. Trouwens ik heb hier een laptop staan met een refeshrate van 75 hz, heb die eens voor de gein op 60 gezet, en merk er helemaal niets van. En dat het geluid zou achter gaan lopen is helemaal onzin, je geluidskaart en videokaart hebben helemaal niets met elkaar te maken. Op een pc maakt het helemaal niet uit of het NTSC of PAL is, dat komt omdat een videobeeld heel anders wordt opgebouwd dan een tv beeld, als het bij een tv was zou je wel gelijk hebben (alhoewel de meeste moderne tv's beide af kunnen spelen) En of het nu een laptop of een pc is maakt in dit geval helemaal nix uit.
Ik denk meer in de richting van de vorige posters, draait er niet teveel op de achtergrond of probeer powerdvd eens.....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• _XipHiaS_
  • Niet online
Cavie schreef op maandag 27 juni 2005 @ 21:27:
[...]

??? Volgens mij heeft de refesh rate van je scherm niets te maken met het afspelen van een dvd hoor... Anders zou iedereen in de problemen komen op zijn pc, de meeste refreshrates staan op 75 Hz of hoger ingesteld. Trouwens ik heb hier een laptop staan met een refeshrate van 75 hz, heb die eens voor de gein op 60 gezet, en merk er helemaal niets van. En dat het geluid zou achter gaan lopen is helemaal onzin, je geluidskaart en videokaart hebben helemaal niets met elkaar te maken. Op een pc maakt het helemaal niet uit of het NTSC of PAL is, dat komt omdat een videobeeld heel anders wordt opgebouwd dan een tv beeld, als het bij een tv was zou je wel gelijk hebben (alhoewel de meeste moderne tv's beide af kunnen spelen) En of het nu een laptop of een pc is maakt in dit geval helemaal nix uit.
Ik denk meer in de richting van de vorige posters, draait er niet teveel op de achtergrond of probeer powerdvd eens.....
Dat bedoelde ik met, niet iedereen heeft het door. Maar als je weet wat er kan gebeuren dan zie je het vrij duidelijk. Vooral bij de wat langer durende camera pan's is het dan goed te zien dat het niet geheel vloeiend verloopt maar af en toe hapert. Check daarvoor bijv. LOTR of de startscene van Finding Nemo.

Het geluid loopt ook niet voor of achter, dat wordt nou juist geprobeerd te voorkomen. Omdat je daar anders ook dropout's en/of tikken zou horen, of een geregelde snelheidsaanpassing, wat een geluid zou opleveren als dat van oude soms slecht/ongelijkmatig lopende cassettebandjes.

Het gaat bij mijn NTSC/PAL opmerking dan ook niet over de kleurcodering ed. maar over het aantal beeldjes dat verwerkt moet worden, dat verschilt van zeg 25 om 30.

En geluid dat niet synchroon loopt is wel degelijk hinderlijk hoor, als je dan mensen ziet spreken is het echt een ramp, om over effecten nog maar te zwijgen. Waarom denk je dat de moderne A/V receiver voor iedere luidspreker timings instellingen heeft? Om te zorgen dat je oren op exact het juiste moment horen wat je ogen waarnemen, anders mis je zeer veel impact.

75Hz mag ook, net als 100, omdat die allen deelbaar zijn door 25, zo ook 60 door 30. Het hangt er dan maar net vanaf wat voor materiaal je afdraait.

Maar uiteraard kan het ook een achtergrondproces zijn. Zet er eens een CPU logger op, en vergeet ook niet het HDD gebruik even na te gaan.

Vergelijk het een beetje met een CRT monitor, sommige mensen werken prima op 72Hz, anderen ervaren pas een rustig beeld bij 100Hz.

[ Voor 18% gewijzigd door _XipHiaS_ op 28-06-2005 09:49 ]

Verwijderd

Aan de laptop zou 't niet mogen liggen: mijn oude Toshiba (P3, 600 MHz, 192 MB, XP Pro SP2) draait DVD'tjes vloeiend met PowerDVD.
Scherm staat bij mij trouwens gewoon op 60 Hz, en ik heb vrijwel uitsluitend PAL DVD's (op een paar import schijfjes na). Ik merk niets van haperingen, zelfs niet bij LOTR of Finding Nemo of bv. Gladiator. En ik ben best wel kritisch op dat soort dingen.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
staat UDMA aan op de dvd drive van de laptop..die wil soms nog wel eens op PIO staan, en dan gaat het niet goedkomen

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17

Caveman

whahoehaha

Het gaat bij mijn NTSC/PAL opmerking dan ook niet over de kleurcodering ed. maar over het aantal beeldjes dat verwerkt moet worden, dat verschilt van zeg 25 om 30.

En geluid dat niet synchroon loopt is wel degelijk hinderlijk hoor, als je dan mensen ziet spreken is het echt een ramp, om over effecten nog maar te zwijgen. Waarom denk je dat de moderne A/V receiver voor iedere luidspreker timings instellingen heeft? Om te zorgen dat je oren op exact het juiste moment horen wat je ogen waarnemen, anders mis je zeer veel impact.
Mja, met alle respect en om niet al te veel offtopic te gaan...wat heeft dat allemaal met je refreshrate van je scherm te maken ? PAL is 25 fps (frames per sec) INTERLACED en NTSC 23,9 of 29,9..INTERLACED. Op een TV is dit heel erg van belang omdat er 50 halve beeldjes zijn, en vroeger de tv's maar op 50 hz werkte kon je maar iedere 1/50 ste sec een half beeld verversen (eerst de even lijnen en daarna de oneven lijnen) In de USA hebben ze 60 hz en kon daar iets vaker...maar een pc werkt het compleet anders daar wordt gewoon ieder beeld 50x of 60 of 75 keer ververst (afhankelijk van je refresh rate), en GEEN halve beelden, een pc scherm kent nl. helemaal geen interlaced. Op een pc zorgt de software (bv. powerdvd) ervoor dat het interlace effect wordt vereffend en dat het geluid gelijk loopt met het beeld...de refreshrate van je beeldscherm heeft er echt helemaal niets mee te maken. Ik zit nogal wat op video fora, wat jij zegt ben ik nog nooit tegengekomen als probleem...zoek zelf maar eens op videohelp.com en op doom9, je komt het echt niet tegen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
Als je een PAL disc met een monitor refreshrate van 60Hz afspeelt moet je 25 beelden 60 keer in 1 sec stoppen. Bij 50 keer doe je alle frames precies 2 keer, bij 60 keer moet je een paar 3 keer laten zien en de rest 2 keer. Dat is wat Xiphias bedoelt.

Wat betreft de geluidskaart en de videokaart, de clock van de geluidskaart wordt als referentie gebruikt, voor het ritme van het afspelen om het maar ff zo te noemen. De video wordt daar op aangepast. Bij instabiliteit blijft het geluid goed doorlopen en zal de video zich aanpassen door hier en daar een extra frame weer te geven. Dat is op te lossen door reclock te gebruiken als audio renderer welke de videokaart als referentie gebruikt.

Bovenstaande problemen bestaan weldegelijk en kun je ook zeker tegenkomen. Alleen niet op fora als doom9 of videohelp, maar eerder op http://www.avsforum.com/

Overigens, als je normaal een dvd'tje bekijkt merk je er niet zoveel van hoor, maar bij soepele pans kun je het prima zien, en vervolgens moet je nog purist zijn om je er aan te ergeren :P

[ Voor 10% gewijzigd door ShittyOldMan op 29-06-2005 09:04 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• _XipHiaS_
  • Niet online
ShittyOldMan: Ik ben bang dat ik een beetje purist ben, want ik kan me er behoorlijk aan ergeren :D. Ik hoef er ook geen moeite voor te doen om het waar te nemen, best lastig eigenlijk :(. Tip voor hen die het niet zien: ZOEK ER NIET NAAR en begeef je niet langer op AVSForum dan nodig :).

Cavie: ook DVD's zijn nog steeds interlaced, en ook de PC ontkomt er niet aan hier op een nette manier een progressive plaatje van te maken, en daar komt nog aardig wat bij kijken. Als dat niet gebeurd zit je naar kartelrandjes te kijken.
En een paar linkjes: http://www.hometheaterhif...-progressive-10-2000.html,
http://www.100fps.com/.

Maar nu weten we nog steeds niet of CyberJoe er uitgekomen is :).
Waarschijnlijk inmiddels een berg stuurprogramma's geupdate (vergeet je audio drivers niet).

[ Voor 29% gewijzigd door _XipHiaS_ op 29-06-2005 10:24 ]

• CyberJoe

CyberJoe

Topicstarter
ben er nog niet uit, want het gaat niet om kleine schokjes steeds maar een "hang"van een halve seconde soms, alsof het systeem niet snel genoeg is. En drivers enzo zijn up to date.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Wat gebeurd er als je een DVD vanaf de HDD bekijkt, of over een netwerk naar je laptop streamed?
Heb je het dan ook?

This message was deleted

Pagina: 1