Cavie schreef op maandag 27 juni 2005 @ 21:27:
[...]
??? Volgens mij heeft de refesh rate van je scherm niets te maken met het afspelen van een dvd hoor... Anders zou iedereen in de problemen komen op zijn pc, de meeste refreshrates staan op 75 Hz of hoger ingesteld. Trouwens ik heb hier een laptop staan met een refeshrate van 75 hz, heb die eens voor de gein op 60 gezet, en merk er helemaal niets van. En dat het geluid zou achter gaan lopen is helemaal onzin, je geluidskaart en videokaart hebben helemaal niets met elkaar te maken. Op een pc maakt het helemaal niet uit of het NTSC of PAL is, dat komt omdat een videobeeld heel anders wordt opgebouwd dan een tv beeld, als het bij een tv was zou je wel gelijk hebben (alhoewel de meeste moderne tv's beide af kunnen spelen) En of het nu een laptop of een pc is maakt in dit geval helemaal nix uit.
Ik denk meer in de richting van de vorige posters, draait er niet teveel op de achtergrond of probeer powerdvd eens.....
Dat bedoelde ik met, niet iedereen heeft het door. Maar als je weet wat er kan gebeuren dan zie je het vrij duidelijk. Vooral bij de wat langer durende camera pan's is het dan goed te zien dat het niet geheel vloeiend verloopt maar af en toe hapert. Check daarvoor bijv. LOTR of de startscene van Finding Nemo.
Het geluid loopt ook niet voor of achter, dat wordt nou juist geprobeerd te voorkomen. Omdat je daar anders ook dropout's en/of tikken zou horen, of een geregelde snelheidsaanpassing, wat een geluid zou opleveren als dat van oude soms slecht/ongelijkmatig lopende cassettebandjes.
Het gaat bij mijn NTSC/PAL opmerking dan ook niet over de kleurcodering ed. maar over het aantal beeldjes dat verwerkt moet worden, dat verschilt van zeg 25 om 30.
En geluid dat niet synchroon loopt is wel degelijk hinderlijk hoor, als je dan mensen ziet spreken is het echt een ramp, om over effecten nog maar te zwijgen. Waarom denk je dat de moderne A/V receiver voor iedere luidspreker timings instellingen heeft? Om te zorgen dat je oren op exact het juiste moment horen wat je ogen waarnemen, anders mis je zeer veel impact.
75Hz mag ook, net als 100, omdat die allen deelbaar zijn door 25, zo ook 60 door 30. Het hangt er dan maar net vanaf wat voor materiaal je afdraait.
Maar uiteraard kan het ook een achtergrondproces zijn. Zet er eens een CPU logger op, en vergeet ook niet het HDD gebruik even na te gaan.
Vergelijk het een beetje met een CRT monitor, sommige mensen werken prima op 72Hz, anderen ervaren pas een rustig beeld bij 100Hz.
[
Voor 18% gewijzigd door
_XipHiaS_ op 28-06-2005 09:49
]