Snelle Henkie:
Daarom vraag ik al niks meer hier. Die arrogante over het paard getilde betweterige mensen die een toon aanslaan alsof iedereen een idioot is behalve zijzelf hoef ik niet.
Wat is jouw verwachting van een forum als dit dan, Snelle Henkie? Je kunt moeilijk van anderen verwachten dat zij in hun vrije tijd in de rij staan om jou van A tot Z te helpen met een probleempje, als uit je vraagstelling en optreden blijkt dat je zélf nota bene weinig moeite doet om tot een oplossing te komen.
Het is zo simpel in het overgrote gedeelte van die gevallen: *jij* (algemeen bedoeld, lees: 'een topicstarter') zit met een probleem, *jij* wilt het opgelost hebben, maar *jij* vertikt het om even zelf wat dingetjes te proberen of op zijn minst
je probleem uitgebreid en gedetailleerd te omschrijven (zodat mensen die jou zullen moeten helpen ook weten in welke richting ze moeten antwoorden). Als je als vragensteller zelf al ongeïnteresseerd over komt in die zin, waar moet een ander dan zijn motivatie vandaan halen om jou bij het handje te nemen en je
ondanks je eigen gebrek aan inzet naar een oplossing te brengen? Je kunt dan toch in redelijkheid niet van de ander verwachten dat hij staat te springen om jou in welluidende volzinnen naar een droomoplossing te brengen?
Zo zie je het bij jezelf, als je het niet erg vindt dat ik iets concreter wordt... Neem je tweede topic op dit forum:
kasboek/boekhouden. Als ik je vraag heel erg simplificeer, dan komt-ie hier op neer: "geef me even snel een naam, dan kan ik verder." Je kunt toch goedbeschouwd niet volhouden dat dat een dijk van een topicstart is. Om het weer op die manier te vragen: zouden er nou echt veel mensen zijn die zin hebben om hierop uitgebreid en met redenen omkleed te antwoorden? Ik denk het niet.
Ze weten niet eens wat je nou precies zoekt. Als je eens had vermeld of je zelf al enkele alternatieven in je hoofd had, en zo ja, welke daarvan niet geschikt of minder geschikt werden bevonden door jou... en wat de precieze toepassing van dat programma voor jou zou zijn, dan denken de mensen die jouw vraag zouden moeten beantwoorden: "oh, OK, hij heeft dus zelf al tijd erin gestoken, maar nu ziet hij 't even niet meer zitten... dus... eens kijken of ik 'm
een stapje op weg kan helpen zodat-ie over die drempel heen komt". Het moet jou zelf toch ook opgevallen zijn dat jouw topicstart van
Laptop in de auto wél aan de regels voldoet en dat dat topic gewoon open blijft en je daar heel welwillend te woord gestaan wordt?
Ik hoop dat je begrijpt dat het niet mijn bedoeling is om je hier in 't openbaar voor gek te zetten; wat ik probeer, is een beetje begrip kweken voor die 'arrogante over het paard getilde betweterige mensen'. Om
mezelf nog even aan te halen in dat verband: "Het nadeel is dat iedereen vervolgens graag bij ons zijn vraag komt 'dumpen' omdat je op GoT altijd lekker snel en altijd correct antwoord krijgt. Dat is dus wel begrijpelijk, maar niet wat we willen. Laten we dat toe en worden er steeds meer vragen van 'laag niveau' gesteld, dan haken de echte experts af omdat ze continu dezelfde simpele vragen beantwoorden; dan daalt GoT qua niveau af richting de geldende norm van de overige fora en zijn wij geen bijzonderheid meer. Dan verliezen we onze identiteit. Kortom: we moeten *iets* doen om ervoor te zorgen dat er überhaupt mensen met kennis interesse blijven houden in dit forum, zodat daadwerkelijke problemen ook echt opgelost kunnen worden."
Anders gezegd: een beetje strakke moderatie en misschien zelfs die 'arrogante houding' zorgt er wel voor dat de kennis hier blijft... Dat zorg ervoor dat er überhaupt mensen blijven om vragen goed te beantwoorden; in die zin is het in het belang van iedereen dat er zo gelet wordt op de manier waarop mensen hun vraag presenteren, dunkt me.
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.