divx schokt op primaire harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:07
Tweakers,

Ik heb van de week een nieuwe harde schijf gekocht. Een 200gig maxtor P-ATA 133 ter vervanging van mijn oude 60gb. Alles leuk en wel, schijf aangesloten, in 3 partities verdeeld en windows geinstalleerd.

Alleen als ik nu een divx film afspeel van de nieuwe harde schijf begint ie om de paar minuten te hakkelen en te schokken, dat duurt ongeveer 10-20 seconden en dan gaat ie wel weer gewoon verder, maar fijn is anders. Op het moment dat ie begint te hakkelen hoor je de harde schijf ook ratelen, t lijkt net of die even moeite moet doen om t bij te houden ofzo.

Als ik dezelfde film kopieer naar een van mijn 2 andere harde schijven (maxtor 60 gig IDE en maxtor 200gig SATA) speelt ie perfect af, zonder enig schokje. Het lijkt me dus ook dat het op een of andere manier aan mijn nieuwe harde schijf ligt, maar ik heb dus geen flauw idee wat het precies is. Ik heb zelf al een paar dingetjes gedaan/bekeken:

- Schijf opnieuw geformatteerd, heeft geen effect gehad
- Gekeken met sisoft sandra naar de doorvoersnelheid, dit kwam uit op 49mb/s, wat me voldoende lijkt.
- UDMA settings bekeken, staat gewoon ingesteld op udma 6, wat me ook normaal lijkt.

Films kijken op mijn oude 60gb die door deze is vervangen was nooit een probleem, voor de rest is er ook niks veranderd, behalve dan dat windows opnieuw is geinstalleerd. Maar hardwarematig geen verschil. De 200gb is dus de master en de 60gb slave. De SATA hangt er apart bij op een raid controller.

Rest van specs:
Asus a7v600-x
amd 2400+
1024mb DDR
radeon 9600xt

Iemand enig idee wat dit kan zijn??

Verwijderd

Duidelijk een geval voor de FAQ. Daar vind je alles wat je moet weten. Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 00:54 ]

• dribbel
Mja, weer zo'n typische tweakers reply due gebruikt wordt zonder eerst wat te lezen

"gebruik search" "FAQ"

wat staat er in die FAQ dat een oplossing voor mijn probleem is? Die standaard verhaaltjes heb ik imo geen donder aan

[ Voor 35% gewijzigd door dribbel op 27-06-2005 11:17 ]

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
- Probeer 's de defragmenteren
- Is het ook bij lange mp3's etc

Misschien helpt het als je een kleine partitie, zo'n 20gig aanmaakt?

[ Voor 63% gewijzigd door hankleppe op 27-06-2005 11:25 ]

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 15:41
aangezien je hebt geformat lijkt dit volgens mij een codec-probleem
installeer eens ace mega codec pack.
waarschijnlijk staat de codec op uw 60Gb schijf, maar niet op de nieuwe, daardoor heeft hij problemen.

• dribbel
defragmenteren helpt niet, en bij langere mp3's heb ik ook geen problemen.. alleen bij dixv en xvid films, dus ook niet bij mpegs bijvoorbeeld

voor codecs gebruik ik altijd ffdshow + ac3 filter, dat doe ik al tijden zo en nooit problemen mee gehad, dus t lijkt me sterk dat t nu ineens daaraan zou liggen. En dat verklaart nog steeds niet waarom t op de andere 2 schijven wel goed werkt. Ik heb trouwens wel meerdere versies van ffdshow geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Heb je dit probleem op alle 3 de partities van de nieuwe schijf?
Bios van moederbord is up-to-date?
Is er nieuwere firmware voor de HDD?
Zoja, probeer de HDD eens in een andere PC.

[ Voor 15% gewijzigd door NBK op 27-06-2005 11:39 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• dribbel
ja dit probleem is op alle 3 partities van de nieuwe schijf

kheb de nieuwste bios van mobo
firmware van hdd heb ik niet naar gekeken, wist niet eens dat dat er was.. zal ik nu meteen ff doen

edit: waar kan ik dat vinden? Op de site van maxtor zie ik er niks over staan...

ik heb een maxtor 6L200P0

[ Voor 23% gewijzigd door dribbel op 27-06-2005 11:57 ]

• hankleppe
Miss heb je hier wat aan? Ik weet niet of je dit standaard hebt meegekregen

http://www.maxtor.com/por...s/Desktop/DiamondMax%2010

Edit:
Je hebt een DiamondMax 10

Stukje uit de FAQ:
Alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline, etc) hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge. Er zijn geen andere oplossingen dan een HDD van een ander merk nemen of het moederbord te vervangen door een bord met een ander chipset. De ICH6(R) heeft hier geen last van.
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB). Het schijnt dat de schijven die vanaf januari 2005 zijn geproduceerd reeds zijn voorzien van deze firmware.
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.

http://www.google.nl/sear...rg.mozilla:nl-NL:official

Bitte ;)

EDIT2: [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 7[/rml]
En zoek op diamondmax

[ Voor 66% gewijzigd door hankleppe op 27-06-2005 15:13 ]

• dribbel
bedankt voor je hulp, maar die problemen in dat topic komen niet echt overeen met mijn probleem, ik zie daar vaak dataverlies, schijf wordt niet herkend enz. Dat heb ik helemaal niet, alleen divx films stotteren, voor de rest heb ik geen problemen

ook is het geen SATA schijf, het is een normala ATA133 schijf. En ik heb ook geen asus a8n-sli trouwens.

Ik heb zonet wel ff de schijf in een andere pc geprobeerd, en daar werkt dus alles perfect :/ , natuurlijk stond de schijf daar wel op slave en werd windows er niet vanaf gestart. In mijn eigen pc maakt het niks uit of die op master of slave staat..

• hankleppe
Dan ligt het denk ik toch aan je chipset (VIA KT600)
Heb je een andere vergelijkbare schijf om die 's te proberen?
Maar wat ik dan gek vind is dat ie in pcA na 10min pruttelt en in pcB perfect werkt. Je zou toch denken dat het iets te maken heeft met het wegschrijven van data oid

[ Voor 50% gewijzigd door hankleppe op 27-06-2005 15:32 ]

• dribbel
die andere pc heeft natuurlijk een heel ander moederbord enzo, dus dat zou het kunnen zijn idd

ik heb ook ff geen vergelijkbare 200gig schijf liggen om uit te proberen :p, men SATA 200gig is qua grootte gelijk, en daar heb ik geen enkel probleem mee, ook de partities zijn even groot.

edit: hmm, hij doet t nu goed na dat schrijfcache te hebben uitgeschakeld in apparaatbeheer. Dit schijnt negatieve gevolgen te hebben voor performance. Is dat merkbaar, of valt t mee?

[ Voor 25% gewijzigd door dribbel op 27-06-2005 16:25 ]

Verwijderd

dribbel schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:01:edit: hmm, hij doet t nu goed na dat schrijfcache te hebben uitgeschakeld in apparaatbeheer. Dit schijnt negatieve gevolgen te hebben voor performance. Is dat merkbaar, of valt t mee?
Als jij het niet merkt, valt het dus mee. :)
Pagina: 1