Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] andere homepage, onderstreepte woorden, trojans *

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 15:44 ]

• Spleasure
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 16:56

Spleasure

Ik hier?

C:\WINDOWS\system32\sysos.exe klinkt me niet als een bekend systeembestand in de oren. Wat voor icoon heeft dat bestand? Hoeveel geheugen neemt het in?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit is inderdaad wel duidelijk adware en sysos.exe klinkt als een kandidaat: haal die ook even door een online scanner zoals bijv. die van Jotti: http://virusscan.jotti.org/

Je krijgt regelmatig een melding van een trojaans paard: welke precies?

Als we weten met welke malware we te maken hebben, kunnen we hopelijk meedenken hoe het te verwijderen :)

offtopic:
Welkom op GoT :Y)

Zo voor "de eerste keer" een hele mooie topicstart :*
Wel pas ik de topictitel nog even wat aan, "veel geprobreerd. probleem voor velen." zegt namelijk weinig over wat nu het onderwerp is en zo komen dus niet de juiste mensen langs om mee te denken.

Edit:
ik zie dat je een totaal ongepatchte Windows gebruikt. Op die manier kan je tegenwoordig gewoonweg niet vrij blijven van vele soorten malware, zeker als je ook nog eens IE gebruikt en Norton AV. Ga hoe dan ook zo spoedig mogelijk Service Pack 2 en daarna alle andere patches installeren!

Toch zie ik ook wuauclt.exe draaien. Wat doet die? Is dat de echte auto-update (en heb je het verkeerd ingesteld) of is dat ook malware? -> scan die ook even.

[ Voor 38% gewijzigd door F_J_K op 22-06-2005 21:59 . Reden: JoetjeF zag het al dat zeta was missing :P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Welke spyware programma's heb je al uitgeprobeerd? zeta.exe bijvoorbeeld is toch een bekendje adware applicatie (die volgens mij zelfs door Symantec herkent zou moeten worden). Beter lezen Joetje, file missing :X

Er loopt hier een topic over Hitman Pro wat nogal regelmatig wordt gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door JoetjeF op 22-06-2005 21:59 ]

Verwijderd

Persoonlijk zou ik kiezen voor een herinstallatie om zeker te weten dat je een schoon systeem hebt. Een infectie met een trojan kan gebruikt worden om meerdere trojans te installeren, en virusscanners herkennen alleen de bekendste trojans.

Draai verder een personal firewall (ik kan je Kerio Personal Firewall aanraden) om te kijken welk programma een connectie naar buiten probeert te maken. Dit is imho de beste manier om trojans te onderscheppen.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 15:44 ]

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 22:00:
Persoonlijk zou ik kiezen voor een herinstallatie om zeker te weten dat je een schoon systeem hebt. Een infectie met een trojan kan gebruikt worden om meerdere trojans te installeren, en virusscanners herkennen alleen de bekendste trojans.
Mee eens, bovendien ben je vaak met het opschonen veel langer bezig dan een herinstall. Bovendien is het noodzaak om tegenwoordig (nu met SP2 iets minder) iedereen voor te lichten die die computer gebruikt. Ik ben de enige die mijn computer gebruikt en heb nooit ergens last van, maar als je in een gezinssituatie zit is wat voorlichting tegenwoordig nooit slecht.

Je kunt er haast een bedrijf in beginnen om alleen "dit soort computers" op te schonen... :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Kerio Firewall is te vinden op http://www.kerio.com/kpf_home.html. Hiermee ben je de besmetting(en) niet kwijt (nogmaals dus het advies voor een schone installatie met alles wat daarbij hoort), maar je voorkomt wel dat ongewenste connecties worden opgezet.

Verwijderd

SanderTje! schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 22:57:
[...]Je kunt er haast een bedrijf in beginnen om alleen "dit soort computers" op te schonen... :)
Ik heb een eigen bedrijfje (ik help particulieren thuis met hun problemen) en ik kan je vertellen dat het merendeel daarvan me belt vanwege virus/malware/trojanproblemen. Om tegenwoordig je computer goed te beveiligen is een virusscanner niet meer voldoende helaas..

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 22:12

lordsnow

I know nothing

Voor spyware problemen probeer eens SpyBot S&D, te downloaden vanaf www.download.com

En voor trojan problemen probeer eens The Cleaner, te downloaden vanaf www.moosoft.com

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 15:44 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Norton noemt het gewoon "trojan horse"? Dat helpt helaas niet echt :P Om goed advies te kunnen geven moeten we weten welke malware ghet precies is. Verwijder anders Norton AV en installeer de trial van een andere virusscanner (Kaspersky, Bitdefender, oid).
Je zou de executables eventueel ook via diskette / CDRW kunnen scannen bij een ander (heel erg zeker weten dat er niets wordt opgestart natuurlijk. En/of er Linux voor gebruiken).

Maar als ik het zo hoor is opnieuw beginnen inderdaad wel verstandig. Bestanden, mails, wachtwoorden, bookmarks, savegames, instellingen, etc. op een andere computer zetten (en het liefst ook op een CD-RW: 1 backup is geen backup!) Als je geen router hebt en dus rechtstreeks op internet zit: download SP2 bij iemand anders die niet besmet is en zet het op CD (als je wel achter een router / NAT zit is dat minder belangrijk. Maar kwaad kan het niet).
Zorg voor een goede backup, trek de netwerkaansluiting er uit als niet achter router, formatteer, herinstalleer, installeer SP2, installeer de virusscanner (Norton helpt blijkbaar niet zo veel, denk evt. aan een andere), de netwerkaansluiting er weer in, de rest van de windopsupdates & auto-update aanzetten, virusscanner updates & auto-update aanzetten, backup terugzetten en er van uit gaan dat er besmette bestanden tussen zitten. En dan natuurlijk nog de verschillende programma's, spelletjes, etc.

En ja je hebt dan wel je XP CD nodig :P

offtopic:
Zorg er voor dat ook alle kennissen van je voortaan automatisch updates aanzetten. Scheelt iedereen veel problemen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1