[XP] Windows Updates traag - hoe versnellen?*

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:48
Hallo medetweakers,

Ik loop stage bij een bedrijf waar we PC's assembleren en installeren, ook reparaties. En ongeveer het laatste half jaar gaan die Windows Updates behoorlijk traag met het downloaden ervan. Soms gaat het echt maar met 5kB/s en soms met 100kB/s. We hebben hier een abonnement van Planet Internet 8Mbit, dus dat is het probleem niet. Met downloaden van andere dingen gaan deze soms ook naar de 600kB/s.

Zou dit komen omdat mensen te lui zijn om te updaten en dat Windows XP met Service Pack 2 standaard ingesteld staat om automatisch te updaten en dat daarmee zowat elke PC van de servers af zit te trekken...

Ik hoop dat meerdere tweakers dit hebben ondervonden en dat iemand weet waaraan dit ligt. Mocht het de bandbreedte van de Windows Updates servers zijn dan vind ik dat ze maar eens een paar servers met 10Gbit erbij mogen doen... Immers toch geld en macht zat.

Zo ben je dus weleens 2 uur bezig om alleen een PC te updaten...

[ Voor 5% gewijzigd door KoalaBear84 op 22-06-2005 10:02 ]

<Homepage>

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-03 12:11

Surkow

$µr|{0w

Ik heb er ook last van bij het updaten van m'n gewone PC. Het ligt dus aan de bandbreedte van de update site van Microsoft.

Het automatisch updaten gaat bij mij echter sneller dan wanneer ik naar de Windows update site ga. Bij windows update gaat het namelijk extreem langzaam.

[ Voor 52% gewijzigd door Surkow op 22-06-2005 10:08 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Heb er hier ook last van, maar je doet er toch niets aan.
Enige wat je misschien kan doen is een wsus server neerzetten, hoef je alles maar een keer te downloaden. :)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

heel vreemd, maar het probleem is eerder dat de ene update dus trager is met downloaden dan de andere update ;)

toevallig gister een pc opnieuw geinstalleerd, winxp sp2, daarna de updates gedaan....over een update van 200kb deed de update site net zo lang als de update die daarna kwam van 2mb....

Wabbawabbawabbawabba

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:40
raar bij mij doet ie het juist andersom, automatische update is echt langzaam en handmatig toch sneller. maar het is inderdaad neit meer wat het was. vroeger ging ik supersnel met de download van updates. echt raar is dat.
ben laatst van windows 2003 weer op winxp gekomen en bij win2003 ging het toch veel sneller. misschien ligt het wel aan windows xp zelf. iets met die QoS ofzo. weet het neit gok maar wat

• KoalaBear84
Ik zal eens de volgende keer eens kijken of QoS iets verschilt. Ik vind het echt heel jammer dat dit zo lang moet duren. Kan het goed begrijpen als Microsoft voor 500.000.000 PC's elke maand automatisch 10MB (ofzo) moet uploaden dat het behoorlijk traag kan gaan...

Misschien leggen ze ook hun prioriteiten naar de Server versies, dat die op een aparte server zitten, maar dat weet ik niet. Sommige updates duren echt nog langer als 'vroeger' met een 56K.

Het enige wat ik dan nog kan doen is een WSUS neerzetten ja. Enig idee hoe dat werkt en wat dat kost? Kun je dan ook gewoon naar Windows Update site gaan of moet je dan dingen op de PC zelf instellen?

<Homepage>

Verwijderd

AniMatrix schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:22:
Ik zal eens de volgende keer eens kijken of QoS iets verschilt. Ik vind het echt heel jammer dat dit zo lang moet duren. Kan het goed begrijpen als Microsoft voor 500.000.000 PC's elke maand automatisch 10MB (ofzo) moet uploaden dat het behoorlijk traag kan gaan..
Microsoft heeft dit uitbesteed aan een content mirror boer (ik dacht akamai, kan ook wel een andere zijn).
Ik heb soms ook ontzennetnd trage downloads, en die komen dan gewoon van een .nl box die 9ms in de ping doet.

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

dangerpaki schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:13:
raar bij mij doet ie het juist andersom, automatische update is echt langzaam en handmatig toch sneller. maar het is inderdaad neit meer wat het was. vroeger ging ik supersnel met de download van updates. echt raar is dat.
ben laatst van windows 2003 weer op winxp gekomen en bij win2003 ging het toch veel sneller. misschien ligt het wel aan windows xp zelf. iets met die QoS ofzo. weet het neit gok maar wat
Als ik de updates handmatig opzoek op http://www.microsoft.com/technet/security/current.aspx dan gaan ze wel zeer snel.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21
Het enige wat ik dan nog kan doen is een WSUS neerzetten ja. Enig idee hoe dat werkt en wat dat kost? Kun je dan ook gewoon naar Windows Update site gaan of moet je dan dingen op de PC zelf instellen?
Onzin. Je kan de meeste updates ook gewoon los downloaden. Dan is het gewoon een kwestie van het ding installeren met sp2 en daarna de overige updates installeren. Stukken goedkoper lijkt me.

Roomba E5 te koop

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik doe de updates voor zo'n 30-tal servers en ik kan je vertellen dat het op de serverversies niet beter is :/
Zelfs op momenten waarop je zou verwachten dat het redelijk vlot zou moeten gaan (' snachts, vrijdagnamiddag, op de middag) zijn de snelheden behoorlijk erbarmelijk. Ik heb daarbij de indruk dat MS voorrang geeft aan bepaalde recente kritieke updates terwijl oudere patces binnendruppelen. En ik meen ook dat als je er niet te veel tegelijk doet, de snelheid ook omhoog gaat... maar dat zou ook subjectief kunnen zijn ;)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik zal eens de volgende keer eens kijken of QoS iets verschilt. Ik vind het echt heel jammer dat dit zo lang moet duren. Kan het goed begrijpen als Microsoft voor 500.000.000 PC's elke maand automatisch 10MB (ofzo) moet uploaden dat het behoorlijk traag kan gaan...

Misschien leggen ze ook hun prioriteiten naar de Server versies, dat die op een aparte server zitten, maar dat weet ik niet. Sommige updates duren echt nog langer als 'vroeger' met een 56K.

Kijk hier eens: [rml][ WSUS] Ervaringen, Tips en Problemen[/rml] :)

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Stukken goedkoper lijkt me.
Lijkt me, that just doesn't do the trick.

WSUS is gratis te downloaden ;)
(daarbij komt nog eens dat je zelf handmatig moet installeren, en ik weet zeker dat als het automatisch kan, zodat jij je tijd beter kan besteden dan het handmatig zoeken en downloaden ervan, je werkgever goedkoper uit is ;).)

Enigste probleem is dat je zaken op de client aan moet passen en daarna weer terug veranderen (indien het geen interne PC is).
En je hebt er natuurlijk een systeem voor nodig om het op te draaien.

Maar ook hier (stagebedrijf) zijn op alle plekken de updates traag.

[ Voor 36% gewijzigd door Pumbaa82 op 22-06-2005 10:44 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

lier

MikroTik nerd

MADG0BLIN schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 10:07:
Heb er hier ook last van, maar je doet er toch niets aan.
Enige wat je misschien kan doen is een wsus server neerzetten, hoef je alles maar een keer te downloaden. :)
Inderdaad:

http://www.microsoft.com/...dateservices/default.mspx

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb er ook last van maar dan heel raar,
had 2 servers ff op me kamer staan:
server 1 winupdate gedraait --> heel langzaam
server 2 1 min later --> trok hem in paar seconden binnen
server 1 meteen gecanceled en opnieuw gestart --> weer langzaam

lijkt dus ook aan de pc te liggen op 1 of andere manier :?

• KoalaBear84
Dat is wel apart. Iets wat wel makkelijk zou zijn als ze bij de ISP een soort van Proxy server opzetten daarvoor.

Deze zou dan alle updates zelf (dus niet de pagina) moeten cachen zodat de updates altijd snel binnenkomen. Hoe ze dat dan regelen weet ik niet, maar daar valt vast wel iets voor te maken. Dat zijn bij een bepaalde URL, dus een .exe die je bij het updaten moet downloaden dus gecached is en zo van de ISP komt. Dit zou een mooie oplossing zijn, maar komt er denk ik toch nooit :P

edit:
Een reden waarom dat het 's-nachts niet sneller hoeft te gaan is omdat Microsoft een internationaal bedrijf is, en er dag en nacht van over de hele wereld automatisch geupdate wordt. Verder vind ik dit een hele goede actie van Microsoft, als dit niet zo zou zijn waren er veel meer kwetsbare PC's.

[ Voor 25% gewijzigd door KoalaBear84 op 22-06-2005 11:03 ]

<Homepage>

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

De ene pc in het netwerk download de updates razend snel de ander weer langzaam.. :|

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Dat het af en toe langzaam gaat, daar kan ik nog wel mee leven. Maar dat het af en toe zo langzaam gaat dat de download / installatie compleet wordt afgebroken, _daar_ word ik hoorendol van. Ook Office-Update heeft hetzelfde probleem..

Ik heb het gehad, ik ga nu een SUS server bouwen...

• KoalaBear84
Hehe, ik denk dat ik dat hier ook even ga vragen.

Ik heb daarvoor eigenlijk nog 1 vraagje. Ik wil dolgraag dat hier een WSUS komt dan. Maar... stel. Ik installeer een pc met Windows XP SP2. Hoe en hoe snel kan ik die PC dan instellen om van de WSUS te updaten?

Kun je niet gewoon naar een pagina van de WSUS gaan?
Deze dus??
Client self updating site: http://ts1-lion:8530/selfupdate

Of kun je daar verder niets doen. Anders installeren we hier gewoon een WSUS server en kijken we elke 2de Dinsdag van de maand (dat was het toch wanneer nieuwe update uitkwamen). En dan approven we welke we hier willen updaten (hier doen we altijd gewoon alles) en dan is alles weer goed :)

Voor PC's die we alleen willen updaten wil ik niet iets met AD gaan doen en ook niet dat ik eerst 5 minuten bezig ben met instellen voordat hij ze van de WSUS download en dan alle instellingen weer terugzet.

<Homepage>

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

labtech schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:28:
Dat het af en toe langzaam gaat, daar kan ik nog wel mee leven. Maar dat het af en toe zo langzaam gaat dat de download / installatie compleet wordt afgebroken, _daar_ word ik hoorendol van. Ook Office-Update heeft hetzelfde probleem..

Ik heb het gehad, ik ga nu een SUS server bouwen...
Bij mij zijn ook een aantal downloads (en dus ook de installatie) afgebroken. Zeer irritant.

Albert Einstein

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat en de ondertussen ontstaande discussie wat breder kunnen zien dan wat de topic titel zegt ;)

• KoalaBear84
Dan moet ik nog iets kwijt :P Vanmorgen was een collega bezig met Windows 98 machine te installeren (oud systeem). Daar is het updaten ook geweldig traag :P Tis maar dat je het weet, maar de titel is goed hoor :)

<Homepage>

Verwijderd

een ander topic over de updates van windowshttp://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1041657

• KoalaBear84
Het ligt echt aan de Windows Update Servers. En ja tuurlijk dat die andere download van de site wel met 680kB/s binnenkomt, deze komt niet van de Windows Update Servers maar van de Microsoft site servers.

Weet iemand of het mogelijk is om zonder allemaal dingen te gaan instellen updates te downloaden van de WSUS? Dus een soort Windows Update site van je WSUS?

[ Voor 30% gewijzigd door KoalaBear84 op 22-06-2005 14:09 ]

<Homepage>

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
AniMatrix schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:54:
Dan moet ik nog iets kwijt :P Vanmorgen was een collega bezig met Windows 98 machine te installeren (oud systeem). Daar is het updaten ook geweldig traag :P Tis maar dat je het weet, maar de titel is goed hoor :)
f*ck...moet er straks ook nog een oude laptop gaan doen...En het zijn ruim 40 downloads ff uit mn hoofd gezegd...
Dat wordt dan maar een avondje in de download-catalogus spitten...Of het onofficiele SP van Ryan proberen...

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

net even snel gegoogled. het is voor zover bekend niet mogelijk om met WSUS te updaten alla windowsupdate.

Zie hiervoor de wishlist op http://wsus.editme.com/WishList en dan puntje 12.

_Heel_ misschien dat de url's:
http://WSUSServerName/selfupdate
of
http://WSUSServerName/clientwebservice

werken maar ik heb WSUS zelf nog niet geprobeerd en kan dus niets beloven.

update:
net zelf geinstalleerd (wauw wat een mogelijkheden) maar de door mij genoemde URL's werken in ieder geval niet

[ Voor 15% gewijzigd door TG op 22-06-2005 22:30 ]

• KoalaBear84
Het klinkt dus heel goed. Als ze dan optie 12 van de wishlist erin flikkeren dan mogen ze dit gewoon op elk bedrijf toepassen zodat de gebruikers hier minder last van hebben :) Zonder optie 12 is het voor bedrijven met vaste PC's e.d. wel makkelijk, maar niet voor bedrijf waar elke dag andere PC's staan...

<Homepage>

Pagina: 1