Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geen tekst op character lcd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een 16*2 character lcd in huis liggen. Ik dacht van leuk, plug & play, software installeren en klaar. Maar nou heb ik de faq's eens doorgelzen en wat software programma's gebruikt, maar ik krijg geen tekst op het lcd. Wat doe ik niet goed?

Ik heb de volgende software gebprobeert: LCD Smartie, LCDInf en jaLCDs.
Ook heb ik die PortIO geinstalleerd. Het is een LCD met de HD44780 chip.

Wat ben ik vergeten of heb ik niet goed gedaan?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Contrast veranderd?

Zie je wel de horizontale blokjesrij ter teken dat hij wel werkt?

• Dani007
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 18:37
Heb je de programma's wel op de juiste volgorde geinstalleerd???
Eerst PortIO, en pas daarna de rest van de sorftware. Dit probleem heb ik ook gehad.
Ook moest ik voor mijn Grafische LCD de paralelle poort in de bios wijzigen.

Je kan ook nog op de forum van HTvision kijken...
http://www.htvision.com/forum/

Veel succes... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dani007 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:35:
Ook moest ik voor mijn Grafische LCD de paralelle poort in de bios wijzigen.
Wat moest er dan gewijzigd worden? De EPP/ECP settting?

• Dani007
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:52:
[...]

Wat moest er dan gewijzigd worden? De EPP/ECP settting?
Jep, ik heb die op ECP gezet.
Toen deed die het bij mij wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de poort op ecp staan, DLPortIO geinstalleerd, en heb smartie 5.3 er op staan. Maar nog steeds geen leven op het schermpje :'( . Ik heb smartie ingesteld op 16*2 lcd en dat het een HD44780 is. Maar geen reactie en ook geen witte blokjes. :'(

@Dani007, wat voor software gebruik jij?

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 09:58
ligt waarschijnlijk niet aan uw software, maar aan uw lcd. Initialiseert de lcd zich? Zijn alle datalijnen correct verbonden? Voedingsspaning aanwezig?

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon een simpel plug & play pakket (ik hou van makkelijk ;) )dus je mag er vanuit gaan dat alles goed zit aangesloten. Maar bij het opstarten van de pc geeft het schermpje geen witte lijnen of blokjes.

• Dani007
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:14:
@Dani007, wat voor software gebruik jij?
Ik heb een grafische LCD, en gebruik onder andere Liquidmp3.
Deze software is niet te gebruiken met een character LCD.

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:26:
Het is gewoon een simpel plug & play pakket (ik hou van makkelijk ;) )dus je mag er vanuit gaan dat alles goed zit aangesloten. Maar bij het opstarten van de pc geeft het schermpje geen witte lijnen of blokjes.
Volgens mij is er dan toch iets niet goed aangesloten, want volgens mij hoort dit wel te gebeuren, gebeurt bij mijn lcd's tenminste wel ... :?

[CM] Flightcase Mod

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Dan zit er idd echt iets fout aan de soldering. Normaal als er alleen stroom op staat moeten die balkjes verschijnen. Wat voor plug and play kitje heb je gekocht?

Contrast was al eerder genoemd, zit er geen potmeter bij om dat in te stellen oid?

[ Voor 22% gewijzigd door brinkdinges op 21-06-2005 19:18 ]

Casemod: Cubeleon

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Heel flauw vraagje maar staat de backlight wel AAN? Met wit-op-blauwe LCD's wil je nog al eens best weinig zien als je geen backlight aansluit :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou als het plug en play is, dan is er dus serieus iets fout. De LCD hoort namelijk te initialiseren, dus er zou een rij blokjes op je scherm moeten komen.

Kijk eens of het contrast goed staat, potmeterje o.i.d

Zoek eens op internet een pinout van je LCD op en kijk of alles goed zit aangesloten. Maar niet zomaar zelf iets gaan wijzigen, eerst kijken of je garantie kan krijgen op je huidige.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het aan zetten van de pc gaat het backlight van het schermpje wel branden maar zijn er geen blokjes te zien. Het gaat om het volgende lcd schermpje: klik. Maar er zit geen potmeter op om het één en ander in te stellen, dat zal via de software moeten gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 09:25 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:22:
Bij het aan zetten van de pc gaat het backlight van het schermpje wel branden maar zijn er geen blokjes te zien. Het gaat om het volgende lcd schermpje: klik. Maar er zit geen potmeter op om het één en ander in te stellen, dat zal via de software moeten gebeuren.
Er zou een 6mm potmeter op moeten zitten.
Zit aan de kant van de molex.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ YES!! eindelijk witte blokjes op het scherm. Het lag idd aan de potmeter B) maar ik heb hem ook in een stabieler systeem hangen en dat werkt ook iets beter. Maar met welke software kan ik hem nou het beste aansturen? ik heb al verschillende progjes geprobeert maar er blijven alleen maar blokjes op het scherm :X :'(

Verwijderd

ik heb een grafische lcd en die kreeg ik alleen stabiel aan de praat met lcdinfo.
Als je lcdinfo start met de juiste instellingen krijg je al een test tekst, dan weet je dat het goed komt.

Verwijderd

Topicstarter
lcdinfo gaat bij mij niet werken. Die ondersteunt dit lcd'tje niet. Ik heb lcdsmartie al geprobeert en jalcd, maar er blijven alleen witte blokjes op het scherm staan. Na enig zoeken in forums kwam ik bij CristalControl. Maar met dit progje heb ik hetzelfde als met de andere progjes. Iemand nog een idee?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Smartie moet gewoon werken, ik heb zelf een 20x4 LCD met HD44780 en die doet het prima (natuurlijk wel eerst even je instellingen goed zetten!). Ik vind Smartie toch wel de fijnste, heeft de meeste opties :)

Verwijderd

Topicstarter
@rb338 Welke bios setting gebruik jij voor je HD44780??

Ik heb ze allemaal al geprobeert maar er komt maar niks op het scherm :'(

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik heb zelf een Silverstone kast met ook zo'n 16*2 LCD met dezelfde chip als jij, maar in de manual van Silverstone staat dat de parallele poort in het bios op EPP only moet staan. Misschien kun je daar nog even mee pielen. Tevens kan ik mijn LCD niet meer stabiel krijgen met de nieuwste LCDSmartie. Ook niet met jaLCD. Ik heb het idee dat dit ligt aan Windows XP icm. SP2 maar dat weet ik niet zeker...

Als je het werkend krijgt laat ff weten met welke bios instelling van je parallele poort en met welk proggie.

Gebruik je trouwens de nieuwste versie van LCDSmartie? Die vraagt volgens mij of de port IO driver geinstalleerd moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door BlackLight op 06-07-2005 11:42 . Reden: Iets vergeten te vragen ]

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

rb338 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:25:
Smartie moet gewoon werken, ik heb zelf een 20x4 LCD met HD44780 en die doet het prima (natuurlijk wel eerst even je instellingen goed zetten!). Ik vind Smartie toch wel de fijnste, heeft de meeste opties :)
Meeste opties? Dan zou ik JaLCDs maarus gaan gebruiken, hier zit wel zoveel meer in. Je moet alleen even uitvinden hoe het werkt, want je moet de meeste dingen zelf tot op zekere hoogte schrijven.

Smartie is toch echt voor de beginner vind ik persoonlijk.

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Verwijderd

Topicstarter
BlackLight schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 11:41:
Ik heb het idee dat dit ligt aan Windows XP icm. SP2 maar dat weet ik niet zeker...
Dat zou nog kunnen idd, omdat de meeste progjes die ik heb gezien niet echt voor winXP zijn.
Gebruik je trouwens de nieuwste versie van LCDSmartie? Die vraagt volgens mij of de port IO driver geinstalleerd moet worden.
Ja, ik gebruik LCDSmartie 5.3 en heb ook de port IO driver geinstalleerd.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:51
Ik heb hetzelfde gehad, nadat ik wat in de bios had veranderd werkte het. Als het goed is moet je je port op 378 instellen in het programma maar ook in je bios.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je houd nu alleen witte blokjes, heb je dan de contrast niet gewoon tever doorgedraait? Stel em zo in dat je verwacht dat er iets staat, en ga dan met de contrast spelen :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
@Heaget weet je zo nog welke instelling?

@sjaakduhuuhl heb ik ook al geprobeert maar er veschijnt maar niks op het scherm. Alleen de blokjes blijven staan.
Pagina: 1