ik wil een laptop gaan kopen alleen zit er 64mb shared geheugen in. kan ik dat nog uitbreiden of wat?
alvast bedankt
alvast bedankt
'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)
[ Voor 11% gewijzigd door Kijkeenolifant op 21-06-2005 14:47 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 147423 op 21-06-2005 14:52 ]
Anoniem: 102516
'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)
Rail Away!
Volgens mij is het vaak mogelijk in de BIOS in te stellen hoeveel geheugen er gebruikt wordt voor video.Anoniem: 102516 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:56:
je zal dus je shared geheugen softwarematig moeten uitbreiden. nog nooit gehoord dat dit mogelijk is, maar de mensen die ik ken die een laptop bezitten gebruiken dat ding dan ook niet om te gamen...
We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.
dus als ik er 256 mb bij plaats is het 128 ipv 64Dennism schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:59:
Bij het intel centrino platform wordt het aantal gesharde MB's bepaald door het aanwezige systeemgeheugen. Ik geloof 64MB bij 256MB en 128MB bij 512MB. Dit geldt wel alleen voor de centrino's met Intel Xtreme Graphics. Misschien heeft jouw laptop ook zo'n systeem.
[ Voor 17% gewijzigd door Gerco op 21-06-2005 15:06 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Anoniem: 94768
Als je een Intel Centrino hebt, jij hebt een AMD Sempron en daarbij is het waarschijnlijk niet mogelijk.Anoniem: 147423 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:01:
[...]
dus als ik er 256 mb bij plaats is het 128 ipv 64
[ Voor 21% gewijzigd door AntonH op 21-06-2005 15:07 ]
Als je goed gelezen had staat er dat dat zo is bij intel extreme graphics op het centrino platform. Aangezien jij een AMD sempron hebt gaat dat dus niet op. Al zou er natuurlijk wel een vergelijkbaar systeem kunnen zijn. De enige manier om daar achter te komen is eens wat onderzoek doen op de site van de fabrikant van de laptop of het moederbord in de laptop enzo.Anoniem: 147423 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:01:
[...]
dus als ik er 256 mb bij plaats is het 128 ipv 64
[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 21-06-2005 15:07 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Omdat de videokaart industrie de mensen wil wijsmaken dat meer MBs een snellere kaart betekent, daarom is het aantal MBs wat op je kaart zit ook 4x zo groot op de meeste dozen dan het type GPU wat erop zitlemming_nl schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:06:
Waarom zou je het uit willen breiden? De videokaart is niet echt geschikt voor enig grafisch intensief werk dus echt veel voordeel heb je er niet aan volgens mij.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
ik heb gezocht op google waar ik het niet kon vinden en aangezien ik niet zo veel verstand heb van een computer vroeg ik het maar hieranton121 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:05:
Heb je zelf al wat actie ondernomen, voordat je dit topic opende? Ik krijg die indruk namelijk niet.
dus kan ik er ook geen counter-strike op spelen (geen half-life 2). maar kan ik er dan wel gewoon mee downloaden (dus een grotere hardeschijf) en branden, typen voor school?Speeder schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:12:
Hehe, ja dat is puur marketing-technisch gezien waar. Maar goed. Het advies blijft dat een laptop niet supergeschikt is om op te gamen...
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 147423 op 21-06-2005 15:15 ]
heb ik wel begrepen, maar waar zou ik dan laptopspul kunnen kopen?Speeder schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:16:
Mja, counterstrike zou er wel op kunnen spelen als je dat wil maar niet op de hoogste kwaliteit/resoluties. Maar dan nog ik weet niet of je mijn eerste reply hebt begrepen waar in ik uit legde wat shared geheugen inhoud...
[ Voor 26% gewijzigd door AntonH op 21-06-2005 15:28 ]
nee ik bedoel juist dat ik de gewone cs 1.6 erop kan spelen. op mijn 1e pc met 32 mb videogeheugen speelde goed op de mindere kwaliteit. nu hebk een 256 mb videokaart waar ik hl2 op speel. maar 1.6 kan gewoon dus als ik het goed begrijp?Orion84 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:25:
Als je met counterstrike, CS:S bedoeld, op de halflife2 engine dus, dan gaat je dat op die laptop nooit niet lukken. CS 1.6 waarschijnlijk nog wel een beetje.
ik krijg hem van iemand en heb net zelf een nieuwe pc gekocht dus geen geld meeranton121 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:26:
Weet je nu ook eindelijk wat voor shared videokaart het is? Er zit namelijk een groot verschil tussen een Radeon mobility 9100 (ook shared) en een Sis/Via prutsding. Op een mobility 7000 (32 of 64 shared) kun je heel aardig Counterstrike 1.6 doen.
EDIT:
Wat is je budget? Als dat rond de ¤900 ligt, zou ik deze nemen: Asus met 9700 bij Mediamarkt
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 147423 op 21-06-2005 15:37 ]
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
haha die oude pc was nog een P3 dus dat zal wel niet en in die oude zat maar 128 mb ram geheugenFastBunny schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:37:
Het aantal mb zegt niets over de snelheid, omdat je een Shared geheugen kaart heb weet je al je niet te maken hebt met een high end videokaart maar een budget videokaart. Jouw oude pc met 32mb zal sneller zijn dan deze met 64mb omdat het geheugen trager is en er een trage videokaart inzit die prima is voor office/patiance etc maar niet voor 3d games geschikt is, de kaart is niet uit te breiden tenzij anders aangegeven door de fabrikant maar als je graag wilt gamen op je laptop neem dan een laptop met een videokaart die zijn eigen geheugen heeft
Dan moet je ff uitzoeken wat voor geheugen er precies in zit. Meestal is dat wel terug te vinden op de website van de fabrikant. Als je de specs hebt moet je gewoon ff googlen en dan kom je vanzelf (web)winkels tegen waar je geheugen zou kunnen aanschaffen. Ik moet er wel bij zeggen dat geheugen voor laptops niet goedkoop is.Anoniem: 147423 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:36:
[...]
ik krijg hem van iemand en heb net zelf een nieuwe pc gekocht dus geen geld meer, maar als iemand een site heeft waar je spullen kunt kopen voor een laptop post die dan aub
oow jah en er zit dus zo'n Sis ding in
maar ik krijg deze laptop dus jah, anders had ik wel een andere gekocht. en die games zijn ook wel wat anders dan cs 1.6Nivado schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:41:
Aangezien er geadverteerd wordt met 64 MB sharde video geheugen verwacht ik dat dit het maximum is. Je kan meestal de grote van je video geheugen instellen in je bios. (bij centrino gaat dit blijkbaar automatisch.) Ook wordt er door je bios een maximum gesteld is aan hoeveel geheugen aan je videokaart is toegewezen. Dit omdat meer geheugen geen winst opleverd. je kan er dan wel meer ram in gooien (ca. 100 E per 512MB) maar je videokaart wordt er niet sneller/beter van.
Mijn advies is dan ook, als je wilt gamen, kies een andere laptop. Probeer een laptop te vinden met dedicated geheugen. Een video kaart met shared geheugen is tergend langzaam. Een laptop met een ati 9200 mobile 64 MB bv. is véél sneller. en kost vaak niet zo heel veel meer. Een 9700- of 9800 mobile is nog beter natuurlijk, maar daar dan betaal je dan ook voor.
Ik heb zelf een laptop met 64 MB shared geheugen en in de meeste games ( NFS U, UT 2003, C&C Generals) ben ik blij met 25 FPS bij 800x600.
Uhhhh dat doet mijn vader al jaren zonder problemen op een P2 400 met 256 MB ram en een videokaart met 16 MB.Anoniem: 147423 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:40:
[...]
haha die oude pc was nog een P3 dus dat zal wel niet en in die oude zat maar 128 mb ram geheugen![]()
maar zou ik deze laptop als een download pc kunnen gebruiken en te typen/normaal internetten en wat filmpjes kijken?
alvast bedankt
Anoniem: 102516
dat is iets wat nog net zou moeten lukkenAnoniem: 147423 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:40:
[...]
maar zou ik deze laptop als een download pc kunnen gebruiken en te typen/normaal internetten en wat filmpjes kijken?
jah dat zou niet te doen zijnAnoniem: 102516 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:46:
[...]
dat is iets wat nog net zou moeten lukkenals je er met lag op zou moeten typen zou het al een heel traag machientje moeten zijn!
oow keej danNivado schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:45:
[...]
Uhhhh dat doet mijn vader al jaren zonder problemen op een P2 400 met 256 MB ram en een videokaart met 16 MB.
Dat moet wel lukken dunkt me...
Ja zou ik ook zeggen
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq