Fans of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik had een discussie, het ging over het wel of niet plaatsen van fans met mijn WC setup.
Ik heb een bigwater, pomp vervangen door een Hydor L30 met VGA en CPU block.

Ik vond zelf dat ik wel fans zou moeten plaatsen, want er moeten ook nog andere componenten gekoeld worden die niet WC'ed zijn, en ten 2e als je case temp. hoog is is zijn je WC'ed componenten automatisch warmer.

Mijn tegenstander vond dat ik geen fans hoefde te plaatsen omdat de componenten die gekoeld moesten worden al gekoeld waren en dat fans alleen maar lawaai maken.

Wat vinden jullie hiervan? Met wie zijn jullie het eens?

[CiP] Le Régional Built To Last.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Met waterkoeling koel je niet alle onderdelen van een pc. Ik denk daarom ook dat het wel nut heeft maar het zal idd wel meer lawaai maken.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:35

Cyphax

Moderator LNX
dennis112 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:21:
Met waterkoeling koel je niet alle onderdelen van een pc. Ik denk daarom ook dat het wel nut heeft maar het zal idd wel meer lawaai maken.
Maar je kunt al veel met 2 fans. Koop je goede (van Papst bijvoorbeeld), dan heb je stille fans. Ik heb er 2 in mijn PC en die hoor je echt niet. :)
Ik zou in ieder geval zeker fans in de kast zetten, voor de broodnodige airflow. HD's bijvoorbeeld kunnen behoorlijk warm worden.

Saved by the buoyancy of citrus

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:11

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Mwah, wat is lawaai, met een paar 12dB Papstjes heb je al genoeg flow om je andere componenten ook te koelen; de fan van je voeding maakt meer lawaai! :)
Overigens is het wel erg belangrijk om - bij waterkoeling - enige caseflow te hebben, want anders worden inderdaad andere componenten (hd, mosfets, nb/sb) erg heet. Ooit eens een warmte-foto gezien van waterkoeling zonder caseflow... Componenten rond de cpu werden 100+ graden celsius...

Rail Away!

• Goesiman
Cyphax schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:23:
[...]

Maar je kunt al veel met 2 fans. Koop je goede (van Papst bijvoorbeeld), dan heb je stille fans. Ik heb er 2 in mijn PC en die hoor je echt niet. :)
Ik zou in ieder geval zeker fans in de kast zetten, voor de broodnodige airflow. HD's bijvoorbeeld kunnen behoorlijk warm worden.
Dat dacht ik ook al wel, maar mijn tegenstander zegt: hdd's zijn er tog voor gemaakt om warm te worden. Dit vind ik niet waar, als je hdd 50 graden word met dit weer word je case temp. hoger waarna je wc'ed componenten weer warmer worden. Een tweede, maar wel dure optie is om je hdd ook wc'ed te maken.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

En denk aan spanningsregeling op je moederbord. Achter je cpu vaak, die zonder enige airflow is ook geen prettig idee.
Koop idd 2 goede stille ventilatoren en laat ze desnoods op een iets lager voltage lopen dmv een weerstandje ofzo (7 volt is niet altijd ideaal...).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:11

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Go3s1m4n schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:27:
[...]

Dat dacht ik ook al wel, maar mijn tegenstander zegt: hdd's zijn er tog voor gemaakt om warm te worden. Dit vind ik niet waar, als je hdd 50 graden word met dit weer word je case temp. hoger waarna je wc'ed componenten weer warmer worden. Een tweede, maar wel dure optie is om je hdd ook wc'ed te maken.
Hdds zijn er niet op gemaakt om warm te worden, ze zijn gemaakt om data op te slaan... Als ze 50+ graden worden vinden ze niet fijn!

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Marty op 21-06-2005 13:29 ]

Rail Away!

• Goesiman
Ok, ik heb 2 zalman fans besteld. Ik zal ze morgen eens installeren en kijken of m'n temps beter worden. Ohja, en een beetje een n00b-vraagje: hoe installeer je een weerstand?

Verwijderd

Go3s1m4n schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:46:
Ok, ik heb 2 zalman fans besteld. Ik zal ze morgen eens installeren en kijken of m'n temps beter worden. Ohja, en een beetje een n00b-vraagje: hoe installeer je een weerstand?
Bij de meeste Zalman fans krijg je die er als een optioneel verlengstukje bij. En anders: doorknippen en solderen.

Verwijderd

Die zalman fans hebben de weerstand optioneel ingebouwd, in het verlengstukje van de aansluitdraad zit de weerstand. Werkt erg goed, ik koel al m'n servers met 2 80mm zalman fans en een 7000 alcu bloem op de cpu.je hoort alleen de harde schijven en temps netjes onder de 30 graden (of onder de 40 als het binnen ruim 30 graden is zoals gisteren)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57
In serie met een van je voedings draaden.

Plus -------weerstand-------fan------ min

Je kan ook de weestand vervangen door een potmeter, dan kun je et helemaal netjes regelen. 500Ohm potmeter is perfect.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
en fff voor de duidelijkheid, bij een standaard fan stekker is de middelste pin de 12+
daar moet de weerstand tussen (kan ook tussen de ground draad maar aangezien er geen standaard kleuren voor zijn bij fans is het moeilijker te zeggen welke dat is)

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Goesiman
kippy schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 13:51:
[...]

In serie met een van je voedings draaden.

Plus -------weerstand-------fan------ min

Je kan ook de weestand vervangen door een potmeter, dan kun je et helemaal netjes regelen. 500Ohm potmeter is perfect.
Dan kan ik er toch netzo goed een fan-controller bijbestellen? :|

Verwijderd

Het zal toch niet zijn dat de rpm-regelingen van de meester fan-controllers meer dan alleen een potmeter bevatten. Al is het maar vanwege het vermogen wat door de potmeter constant in warmte moet worden omgezet. Dan heb je straks een fan nodig om je potmeter te coolen. En hoe ga je die fan dan weer regelen? 8)7

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf heb ik op de voeding fans na er maar 2 in mijn kast zitten.

1tje voor de radiator en 1 voor de hdd's

Heb hier voor wel een dikke heatsink op mijn NB moeten zetten om die goed koel te kunnen houden, want met mijn OC was mijn pc verre van stabiel, maar nu met deze extra heatsink gaat het prima.

Het kan dus opzich prima zonder veel fans te gebruiken, ik heb al meer dan 3 jaar geen intake fans meer en toch leeft mijn pc nog steeds en is ie ook stabiel

Opzich zou het wel beter voor je pc zijn om toch een intake en outtake fan te hebben maar het is in de praktijk dus niet perse nodig.

• Goesiman
Ik denk da ik dan maar 2 zalman front intake doe en dan een mooie modfan aan de zijkant, omdat een zalman fan aan een casewindow er niet uit ziet |:(

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
[...]

Niet alleen dat, het gebrek aan CPU cooling heeft vaak het effect dat allerlei torren en mosfets in de buurt warmere worden door gebrek aan airflow, dit moet je compenseren anders sterft je hardware gewoon op den duur....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 17:02
je hebt aaltijd wel fans nodig voor airflo in je pc heb je dat niet dan wordt je pc tog warmer.
je zou ze op 5volt kunnen laten draaien dan maken ze niet zoveel geluid en het moet genoeg zijn voor de airflo

Verwijderd

Ik heb vorige maand ook Zalman fans type ZM-F1 gekocht, als aanvulling op mijn 2 PAPST 8412 N2GL fans. Slechtste aankoop die ik in jaren gedaan heb. Wat maken die dingen een kabaal, zelfs op 5V is het niet te harden. Achteraf gezien is het ook niet zo raar, ze kostte niets, plus zijn ze met dit weer wel handig, ze verplaatsen een hoop meer lucht en van de herrie heb ik momenteel geen last. De staande ventilator die ik met dit weer gebruik maakt veel meer herrie. Ik haal ze er met kouder weer wel weer uit en zal ze vervangen met twee extra 8412 N2GLs. Let wel, 33 m3/h is niet echt veel.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-02 18:02

empy

Rijdt rondjes

Go3s1m4n schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:37:
Ik denk da ik dan maar 2 zalman front intake doe en dan een mooie modfan aan de zijkant, omdat een zalman fan aan een casewindow er niet uit ziet |:(
denk dan ook aan dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: http://atro.nl//images/cmtalf.jpg
Coolermate CMT-ALF-8BL: 16,8 dB

oa te koop bij http://www.atro.nl

[ Voor 1% gewijzigd door empy op 22-06-2005 19:03 . Reden: letter in prod. nr. vergeten :X ]

• Goesiman
Dat is nou te laat, ik heb ze al binnen :). en met dat weerstandje ertussen valt het lawaai nog wel mee.
Nu moet ik alleen nog even een 3e casefan zien te krijgen om in m'n sidepanel te douwen :/

• empy

empy

Rijdt rondjes

dat bedoel ik, dit geeft licht, is van alu, staat dus mooi in zijpaneel.
Anders koop je een goedkoop prutsfannetje voor 7 piek, met een rounded ccfl, je koopt ook een transparante superstille fan, sloop de ccfl van de prutsfan, schroef em op de transparante: voila, een stille lichtgevende fan :*) (ik heb het hier zelf ook gedaan.) heerlijk stil :)

• Goesiman
shrenghang schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:01:
dat bedoel ik, dit geeft licht, is van alu, staat dus mooi in zijpaneel.
Anders koop je een goedkoop prutsfannetje voor 7 piek, met een rounded ccfl, je koopt ook een transparante superstille fan, sloop de ccfl van de prutsfan, schroef em op de transparante: voila, een stille lichtgevende fan :*) (ik heb het hier zelf ook gedaan.) heerlijk stil :)
Oke, ik snap wat je bedoelt. Maar 1 ding: ik ga geen bestelling van 10 euro plaatsen en dan vervolgens 12,50 aan rembourskosten betalen :|

• empy

empy

Rijdt rondjes

Ik weet niet in welke regio je woont (staat niet in je profiel :X )
Maar in den haag ken ik nog wel een paar goeie zaken met mooie stille fans, waar mijn 80mm zut ook vandaan komt...

Verwijderd

Ik voorspel dat hij in de buurt van Doetinchem/De huet ( of hoe je het ook schrijft ) woont.
Dit weet ik door mijn telepatische vaardigheden te gebruiken.

Maar nu ontopic :) : Zoals veel anderen al gezegd hebben ; casefans in je case hebben voor een beetje airflow is idd slim.
Go3s1m4n schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 19:06:
[...]

Oke, ik snap wat je bedoelt. Maar 1 ding: ik ga geen bestelling van 10 euro plaatsen en dan vervolgens 12,50 aan rembourskosten betalen :|
Dan wacht je toch tot de volgende upgrade van je systeem/of deel van systeem ofzo ?
Dan betaal je niet meer verzendkosten dan dat het product waard is :9

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 19:55 . Reden: Paar foutjes ]

• Goesiman
Ok, Secretus. Dan wacht ik wel op jouw bestelling en bestel daar een fan mee, aangezien mijn telepatische vaardigheden mij vertellen dat jij aan de rand van dichteren in wehl woont. >:)

• kippy
Go3s1m4n schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:07:
[...]

Dan kan ik er toch netzo goed een fan-controller bijbestellen? :|
Als je het maar 1 keer insteld zou ik het geld der niet voor over hebben, en ik vind bijna alle controllers oerlelijk.Maar dat is natuurlijk gewoon mijn smaak.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:37:
Het zal toch niet zijn dat de rpm-regelingen van de meester fan-controllers meer dan alleen een potmeter bevatten. Al is het maar vanwege het vermogen wat door de potmeter constant in warmte moet worden omgezet. Dan heb je straks een fan nodig om je potmeter te coolen. En hoe ga je die fan dan weer regelen? 8)7
De meeste fancrontrollers hebben PWM regeling (puls with modulation). Met PWM regeling kun je je fan nog trager laten draaien. Een potmeter word niet zo snel watm met maar 1 fan aangesloten, tenzij je een instel potmeter neemt.

• Goesiman
Juist.. maargoed ik snap niet waarom ik 3 van die potmeters aan zou moeten schaffen terwijl ik ook een fancontroller zou kunnen kopen, die ik niet echt lelijk vind.. :*)

• kippy
ja dan koop je gewoon een fan cotroller
Pagina: 1