Confusion schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:48:
[...]
Dat is het wel als je daarmee ook stopt om te proberen dat onderbuikgevoel te nuanceren. Op basis van onderbuikgevoelens kan je niet beslissen of allochtonen ergere misdrijven plegen. Sterker nog, gezien de media-kleuring van het nieuws kan je op basis die gevoelens, die tenslotte toch door de media en eventueel een eigen slechte ervaring gevoed zijn, niets eens beslissen of allochtonen crimineler zijn. Voor dat laatste hebben we statistieken; voor het eerste niet. Jij verzint voorbeelden bij allochtonen, ik verzin gelijkwaardige voorbeelden bij autochtonen, case closed, no points.
Dat vind jij blijkbaar, waarvan akte, idd no points.
[...]
Ja, in persoonlijke relaties, met mensen waar je oog-in-oog mee staat of kent. Evolutionaire truukjes als instincten om ons voortbestaan te vergemakkelijken door de bedoelingen van soorgenoten in te schatten zijn niet geoptimaliseerd om om te gaan met zo ontzettend veel verschillende soortgenoten in zo'n verscheidenheid aan groepen. Het instinct is juist alleen in staat simpele onderscheiden te maken en is hopeloos ontoepasbaar in de moderne wereld. Dat het bestaat zegt niets over of het goed is, of het werkt, etc. Dat is de logische redenering die bekend staat als de naturalistische denkfout.
Ben ik met je eens, ik vond alleen dat je gut-feeling in het algemeen een beetje negatief overkwam. Overigens is de bewering dat die denkwijze fout is ook een gut-feeling, want niemand heeft dat getoetst.
[...]
Goh, waarom komt er dan niemand met Joegoslaven, als we het toch over gewelddadige misdaden hebben? Altijd gaat het over gekleurde mensen. Dat is geen toeval. En laat ik niet te beroerd zijn toe te geven dat ik ook vaak eerst over Turken en Marokkanen begin en dat ik meestal pas na een paar postjes bedenk "Oh fuck, daar ga ik weer", maar ik begin het nu in ieder geval aardig af te leren omdat ik daar mijn best voor doe. De xenofobe/racistische/fylogenetische afkeer is instinctief en daar ligt een belangrijk deel van het probleem.
Ik heb nooit gerept over huidskleur en toevallig niet over Joegoslaven ook. Had ik ook wel kunnen doen natuurlijk, of over Albaniers, of Noren. Dat je jezelf daarop betrapt ligt misschien niet aan je eigen instinct, maar misschien toch wel juist aan die groepen, waarom sluit je dat telkens uit?
Ik gok eerder dat het andersom ligt bij jouw, misschien is door je keurige opvoeding, waarbij gelijkheid als waarde bij je is ingeprent van jongs af aan, juist dat idee wel in conflict met de werkelijkheid? (Bij veel islamieten is het juist andersom ingeprent, islam is de enige weg etc)
[...]
Nee, ik erken dat ik op basis van de feiten niet kan uitmaken of er onderscheid is. Veel belangrijker nog: ik kan op basis van de feiten uitmaken dat er niet voldoende onderscheid is om haat of afkeer van allochtonen te rechtvaardigen en dat er niet voldoende onderscheid is om een hele reeks aan drastische maatregelen te rechtvaardigen.
haat is in de moderne wereld nooit goed natuurlijk, maar onderscheid maken om noodzakelijke maatregelen te treffen is juist een vereiste om de boel draaiende te houden. Daarom moet je steeds kijken of je nog goed bezig bent. Je kunt er voor kiezen een starre behoudende houding aan te nemen, die ijzersterke argumenten vereist, maar je kunt ook pro-actief bezig gaan, zoals dat zo lelijk heet. De laatste methode kan naar mijn mening meer problemen voorkomen. Het is gewoon een andere insteek.
Welke methode is beter? Dat is onbekend, maar de conservatieve manier zoals Den Haag die de laatste jaren voert is ook niet zo'n daverend succes...
[...]
Ik insiniueer niets, ik kom er vrij direct voor uit. Jij claimt dat allochtonen gruwelijkere misdaden plegen en dat betekent dat je alle gruwelijke misdaden van autochtonen, waarvan ik evenveel voorbeelden uit het landelijke nieuws kan oplepelen, vergeet en niet de moeite doet je ze te herinneren.
Ik claim dat bepaalde allochtone groepen meer gruwelijke misdaden (niet gruwelijkere in het algemeen zoals jij zegt) En hoezo zou het betekenen dat ik alle gruwelijke autochtone misdaden vergeet? Dat is gewoon niet waar, lees maar terug.
Ik hoop dat je je wat genuanceerder over anderen gaat uitlaten.