[FDISK-LINUX] Hoe formateren?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb een tijdje geleden Linux distro geinstalleerd maar helaas was er iets mis gegaan met mijn bootloader waardoor Linux onbruikbaar is geworden.
Hiermee wou ik dan ook mijn Linux avontuurtje eindigen. En nu wil ik mijn hardeschijf (30gb maxtor diamond plus 8) formateren zodat ik er windows weer op kan zetten.

Het probleem is dat FDISK compleet vast slaat bij het zichtbaar maken van de schijf of wijzigen van iets of wat dan ook.
Dit komt natuurlijk omdat hij geen FAT, FAT32 ziet (echter ook geen NON-fat partitie)

Format c: lukt natuurlijk niet, fdisk lukt niet...
En dan wil nog het feit dat de pc niet langer over een cdrom station beschikt waardoor ik niet kan booten met Windows XP en kan formateren.

Volgende topics, ts'ers hebben/hadden allemaal hetzelfde probleem als mij. En er worden verschillende programma'tjes gepost om het probleem op te lossen.
Maar... ik zit nu te werken op een laptop zonder diskettestation 8)7 en de eerste beste pc met diskette station is 1 km verder... :+
Iemand nog id'en?
RedHat maakt HD onbruikbaar??
Harde schijf formateren - stomme problemen
Hoe linux hd formateren naar fat32
Harde schijf weg in DOS, Linux ziet hem wel ?

oplossingen:
"dd if=/dev/zero of=/dev/*schijf-device* bs=512 count=1" in dos intikken => schrijft partitie label vol met 0'tjes

Powermax => Quick Low Level Format. (gratis programma erg handig!)
Partition Magic => format (moet je wel in je OS kunnen)
Nero => bootable cd maken (wanneer je dus geen diskette station hebt)

[ Voor 12% gewijzigd door Sjoerd op 15-06-2005 16:18 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gebruik eens Powermax van Maxtor, hiermee kun je de schijf low-level formatten.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Sjoerd
  • Niet online
Oke na het lenen van een diskette station dit programma geprobeerd, echte aanrader! _/-\o_
offtopic:
(bedankt Prutz0r, vind dat je je naam onderhand mag verandere)

[ Voor 33% gewijzigd door Sjoerd op 14-06-2005 16:40 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Prutz0r schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:28:
Gebruik eens Powermax van Maxtor, hiermee kun je de schijf low-level formatten.
Waarom zou je voor een partitie probleem een low-level format willen uitvoeren :?

Zelf gebruik ik altijd de fdisk van linux, werkt veel beter dan die van DOS/Windows, gewoon een linux cd pakken en booten :Y)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:35
Mocht het alleen gaan om het verwijderen van de huidige paritietabel zodat je favo partitioneerprogramma er niet meer op vastloopt kun je in Linux
dd if=/dev/zero of=/dev/*schijf-device* bs=512 count=1
gebruiken. Dit schrijft de eerste 512 bytes van je harddisk (= waar de partitietabel staat) vol met nulletjes.

Ben je erg avontuurlijk aangelegd zou je ipv /dev/zero bijvoorbeeld /dev/random kunnen gebruiken, en dan kijken wat voor partitieindeling je dan hebt :+

[ Voor 2% gewijzigd door Paul op 14-06-2005 23:20 . Reden: Hele kromme zin verholpen, zie quote hieronder :+ ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sjoerd
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:51:
Mocht het alleen gaan om het verwijderen van de huidige paritietabel zodat je favo partitioneerprogramma er niet meer op vastloopt kun je in Linux
dd if=/dev/zero of=/dev/*schijf-device* bs=512 count=1
gebruiken. Dit schrijft de eerste 512 van je bytes (= waar de partitietabel staat) vol met nulletjes.

Ben je erg avontuurlijk aangelegd zou je ipv /dev/zero bijvoorbeeld /dev/random kunnen gebruiken, en dan kijken wat voor partitieindeling je dan hebt :+
_/-\o_ kun je je een hele week mee bezig houden denk ik :+
Thx for the tip, handig voor de search en de GOT db :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Erkens schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:46:
[...]

Waarom zou je voor een partitie probleem een low-level format willen uitvoeren :?

Zelf gebruik ik altijd de fdisk van linux, werkt veel beter dan die van DOS/Windows, gewoon een linux cd pakken en booten :Y)
Tja, zelf gebruik ik altijd Partition Magic, maar ik wist niet of lanzezwieper dat wel had. Daarom is Powermax in dit geval sneller/gratis/erg makkelijk in gebruik. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

langezwieper schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:54:
[...]
Thx for the tip, handig voor de search en de GOT db :)
Ja, vooral als je OM FAQ / Beleid even bekijkt :X

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Los hiervan; je kunt met Nero heel eenvoudig een boot-CD maken :) Ervan uitgaande dat je wel een CD-speler in je laptop hebt zitten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05
Prutz0r schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:55:
[...]

Tja, zelf gebruik ik altijd Partition Magic, maar ik wist niet of lanzezwieper dat wel had. Daarom is Powermax in dit geval sneller/gratis/erg makkelijk in gebruik. :)
En er zit in Powermax ook zo'n Quick Low Level Format.

• Sjoerd
  • Niet online
Heb even de startpost aangepast, handig voor andere mensen met het probleem ;) moet ze niet "heel" het topic doorlezen voor oplossingen :)

Pagina: 1