Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

120mm fans [ aan te sluiten op je mobo ? ]

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
de titel klopt niet echt mijn excuses daarvoor.

ik ben helaas geen elektroexpert dus ik ga het hier heel even vragen.
ik heb wat 120mm fans gekocht op een pcbeurs en vraag me af of/hoe deze op mijn moederbord zijn te monteren, ik wil ze graag aansluiten op mijn a8n-sli deluxe moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/team-geil/pics/1.JPG
de fan

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/team-geil/pics/2.JPG
de connector (5 ingangen)
1e = 2 zwart
2e = zwart
3e = rood
4e = leeg
5e = wit

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/team-geil/pics/3.JPG
Kast centurion5 wil graag beide videokaarten gaan koelen met de 120mm fans

hier nog even de info die op de stikker van de fan staat:
MODEL
4715KL - 04W - B59
12V == DC 1.30A
DC BrUSHLESS FAN MOTOR

het spijt me dat de kwaliteit van de fotos zo onduidelijk zijn maar een betere camera heb ik helaas niet.

http://www.tomshardware.c...ages/asus-a8n-sli-big.jpg
hier een foto van mijn moederbord ik heb de link geplaatst omdat de image een beetje aan de grote kant is.

ook zijn tips welkom waar ik ze het best kan plaatsen ivm airflow :)

[ Voor 3% gewijzigd door densoN op 14-06-2005 15:05 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04
Die _WIL_ je niet op je moederbord hebben, 1,3 ampere op 12 volt is namelijk behoorlijk veel en ik denk dat je je moederbord mee opblaast. Ik ben zelf ook in het bezit van 4 van deze fans en ik heb er vrouwtjes molex connectors aangesoldeerd (rode en zwarte draad) de beide zwarte pinnetjes zijn met elkaar doorgelinkt.
edit:
BTW: ik zou ze als ik jouw was ook niet op 12 volt laten draaien, die dingen stijgen (letterlijk!) op als je dat doet, als je ze op 5 of 7 volt zet heb je nog meer dan genoeg airflow. Deze fans zijn ook niet echt bedoeld voor thuiscomputertjes he :z

[ Voor 30% gewijzigd door GH45T op 14-06-2005 15:08 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Precies, zet er een molex connector op ipv deze aansluiting en dan aansluiten op je voeding. Wel zo makkelijk :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• densoN
GGS_106 schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:09:
Precies, zet er een molex connector op ipv deze aansluiting en dan aansluiten op je voeding. Wel zo makkelijk :)
daar zat ik al aan te denken maar dan heb ik van die stalen busjes nodig om over mn draadjes heen te schuiven en vast te knijpen en ik heb die hier geen liggen, misschien op een andere manier goed aan te sluiten op een molex? en hoe zet ik hem dan na 5v zonder een schakeling ertussen.
jah het spijt me voor al de vragen maar ik weet niks van elektro en iets vernielen is ook geen punt.
kweet dat ik hier niet aan zou moeten beginnen als ik er niets van elektro af weet maar ze moeten erin :X

en ik weet dat rood + is zwart - maar wat doet de witte dan.

[ Voor 10% gewijzigd door densoN op 14-06-2005 15:37 ]

• GH45T
Je molex connector heeft een gele, 2 zwarte en een rode draad.
De gele is +12 volt. Deze noem ik 1.
De zwarte daarnaast is -12 volt. Deze noem ik 2.
De rode is +5 volt. Deze noem ik 3.
De zwarte naast de rode is -5 volt. Deze noem ik 4.

Als je nu 1 als plus neemt en 2 als min draait je fan op 12 volt.
Neem je 3 als plus en 4 als min dan draait je fan op 5 volt.
Neem je 1 als plus en 3 als min dan draait je fan op 7 volt.

Je kunt de kabels vastmaken met die busjes wat je zelf al aangaf, of je kunt ze solderen of desnoods kroonsteentjes gebruiken. Ben een beetje creatief en let er gewoon op dat het goed vast zit en dat er geen draad bloodligt zodat je ergens kortsluiting kunt maken :)

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
Die twee draadjes die jij 2 en 4 noemt zijn altijd nog Ground hoor, echt geen -12 of -5 of iets dergelijks. Deze twee zitten in de voeding met elkaar verbonden, dus het maakt niet uit welke je gebruikt uit de molex.

Dat stukje over 5, 7 en 12 volt klopt wel.

Het witte draadje is trouwens om aan het apparaat waar het aan vast zit (in dit geval dus de computer/ het moederbord) het toerental door te geven. Je zou dus ook de spanning van de molex af kunnen halen en de witte alleen op het moederbord aansluiten om het toerental uit te lezen :)

[ Voor 37% gewijzigd door brinkdinges op 14-06-2005 15:39 ]

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:32:
Je molex connector heeft een gele, 2 zwarte en een rode draad.
De gele is +12 volt. Deze noem ik 1.
De zwarte daarnaast is -12 volt. Deze noem ik 2.
De rode is +5 volt. Deze noem ik 3.
De zwarte naast de rode is -5 volt. Deze noem ik 4.

Als je nu 1 als plus neemt en 2 als min draait je fan op 12 volt.
Neem je 3 als plus en 4 als min dan draait je fan op 5 volt.
Neem je 1 als plus en 3 als min dan draait je fan op 7 volt.

Je kunt de kabels vastmaken met die busjes wat je zelf al aangaf, of je kunt ze solderen of desnoods kroonsteentjes gebruiken. Ben een beetje creatief en let er gewoon op dat het goed vast zit en dat er geen draad bloodligt zodat je ergens kortsluiting kunt maken :)
Rood is idd +5V, geel +12V, maar die 2 zwarte zijn allebei gewoon 0V. De stroom loopt altijd van hoog naar laag dus als je 7V wilt hebben moet je de plus op de 12V aansluiten en de min op de 5V (verschil: 7V)
Voor 12V en 5V: de plus (rode draad uit je fan) op de gele resp. rode van de molex en de min (zwarte draad uit je fan) op 1 van de zwarte van de molex hangen.

Je kunt de zwarte dus gewoon aan elkaar hangen, maar op zich is 1 aansluiten ook wel zat. Moet je wel uitkijken dat de andere niet ergens mee contact kan maken.
Die witte draad is waarschijnlijk RPM-meting (toerental).
Je kunt de draadjes aan elkaar vast solderen of een kroonsteen gebruiken. In elkaar draaien en er een dot plakband overheen doen kan ook, maar dan heb je eerder kans dat het losschiet.
Wel altijd goed uitkijken dat er geen draad bloot ligt, want kortsluiting is nooit leuk.

Verhaaltje over airflow kun je in de FAQ vinden en waarschijnlijk ook talloze gesloten topics.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 15:51 ]

• densoN
het is gelukt :)
zelfs 7v lijkt de fan een autoairco die volopen staat.
misschien nu dus iets bij de elektroboer halen waar ik het toerental mee kan aanpassen.
of kan het makkelijker :p

Verwijderd

densoN schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:51:
het is gelukt :)
zelfs 7v lijkt de fan een autoairco die volopen staat.
misschien nu dus iets bij de elektroboer halen waar ik het toerental mee kan aanpassen.
of kan het makkelijker :p
toerental aanpassen is gewoon een kwestie van lagere spanning erop zetten. Kijk eens hoe het is bij 5V. In principe zou je ook de oranje draad van de mobo-connector kunnen pakken, die is 3.3V. Als dat nog te erg is kun je er nog een weerstand voor gaan zetten om de spanning te verlagen al vraag ik me af wat de minimale spanning is voor die fan om te kunnen draaien. Met een potmeter (regelbare weerstand) kun je trouwens ook de spanning traploos verlagen, maar dan moet je wel weten tussen welke waarden je graag wilt zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 16:02 ]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
GH45T:
of desnoods kroonsteentjes gebruiken
FUB
In elkaar draaien en er een dot plakband overheen doen kan ook, maar dan heb je eerder kans dat het losschiet.
Jullie hebben een ontiegelijke schop onder je kont nodig !!

Kroonsteentjes WIL je niet gebruiken, alleen voor een test, voor permanenter: Soldeer gewoon.

En plakband ? GET A LIFE

Jongens als jullie zo graag zien dat die jongen zijn voeding en mogelijk systeem verknalt, waarom adviseren jullie em dan niet om de rode en zwarte draad van zijn voeding aan elkaar te verbinden ?

Denson:

de connector (5 ingangen)
1e = 2 zwart
2e = zwart
3e = rood
4e = leeg
5e = wit

Rood zal voor de 12 volt plus spanning zijn (meest logisch)
Zwart is (beide) aarde
En de witte zal voor het toerental zijn.

Ga naar de computerwinkel/electroboer, en koop daar een molex stroom splitter.
en wat krimpkous, (voor 0,75 mm2 of 0,5 mm2, da's afhankelijk van dikte van de draad van de molex connector.)
En natuurlijk soldeer Tin als je dat nog niet had.

Knip 1 male connector van de stroom splitter,
knip nu de kabels van de fan door, zorg ervoor dat je nog wel een cm of over houdt aan de connector zijde van de fan kabel, zodat je er evt altijd nog iets anders aan zou kunnen zetten.
Strip zowel de rode kabel van de fankabel als die van de splitter kabel (+/- 1 cm koperdraad ontbloten, met een stanleymesje is dit te doen, let wel dat je het plastic eraf haalt en niet de helft van de kabel)
knip een stukje krimpkous af, en schuif deze aan 1 kant (ver genoeg) over de kabel. (afhankelijk van de grootte van het gedeelte dat je wil solderen, meestal een centimeter of 1 a 2)
Verwarm de soldeerbout voor
Houdt nu beide kabels tegen elkaar, en voeg er wat soldeertin bij (wat je natuurlijk met de bout opwarmt). Even enkele sec. laten afkoelen, krimpkous eroverheen schuiven en deze met een aansteker even verwarmen totdat deze mooi afsluit. (hoe lelijk je braswerk ook was je zult het niet zien ;) )

Dit doe je voor de rode en de zwarte draad, de zwarte kan je samen op 1 zwarte van de splitter zetten. Rond het geheel af door met wat overige stukjes krimpkous de ongebruikte kabels af te schermen.:
Krimpkous stukje over afgeknipt kabeltje laten uitsteken en verwarmen met aansteker.
Evt. alles nog netter afwerken met kleine tayreps.

• GH45T
Deze fans beginnen dacht ik te draaien vanaf een volt of 3 maar dat weet ik niet meer zeker. Ik heb ze op dit moment niet bij de hand dus je zult het zelf even moeten testen.

Deze fans zijn niet echt geschikt voor normaal computergebruik. Als je extreem wilt koelen met lucht zijn ze leuk maar dan heb je het ook meteen gezegd. 4 van deze fans met een Thermalright koelblok eronder presteerden stukken beter dan mijn waterkoelingset maargoed je hebt dan ook een herrieschopper van een machine naast je staan...

• GH45T
Pumbaa schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:06:
Kroonsteentjes WIL je niet gebruiken, alleen voor een test, voor permanenter: Soldeer gewoon.
Ik poste ook dat je DESNOODS kroonsteentjes kunt gebruiken, dat dit niet optimaal is en dat je beter op zoek kunt naar een andere oplossing lijkt me in dat geval niet meer dan logisch...

Als ik TS zou zijn zou ik nog niet beginnen met solderen, die fans liggen over hooguit een maand toch al weer langs zijn computer, ik ken ze maar al te goed en ik weet zeker dat kroonsteentjes het langer uithouden dan jij de fans uithoudt. Maargoed punt blijft dat solderen beter is.

En om nu te stellen dat je beter de rode en zwarte draad van je voeding tegen elkaar kunt houden dan een kroonsteentje er tussen te zetten vind ik al helemaal overdreven, maargoed, ik ga hier niet verder op in. </kroonsteentjes mode>

Verwijderd

@Pumbaa:

Solderen is altijd het beste, maar zolang die gast nog aan het experimenteren is kun je beter ff alternative methoden gebruiken. Plakband werkt bijna net zo goed als een krimpkous als je ermee om kan gaan en je hoeft er niet voor naar de winkel. (luiheid is een goede reden)
Toen ik vroeger nog geen soldeerbout had heb ik ook vaak draadjes in elkaar gevlochten of in een molex vastgeplakt met een berg plakband erover en als je nauwkeurig werkt (sowieso verstandig met electronica) en test of het goed vastzit zie ik het probleem niet. Als je tijd en geld over hebt kun je idd beter naar de winkel.

offtopic:
krimpkous koop je meestal op diameter (mm), niet op oppervlak (mm^2), meet wat makkelijker ;)

Verwijderd

Tip:
Ga voor het krimpen van de krimpkous niet zitten kl*ten met een aansteker.
Beweeg gewoon de soldeerbout langzaam heen en weer onder de krimpkous en deze krimpt keurig om de soldeerverbinding heen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Tie wraps :)

die dingen zijn behoorlijk heilig! ik maak er soms cooling mee vast :>

EDIT:
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:48:
Tip:
Ga voor het krimpen van de krimpkous niet zitten kl*ten met een aansteker.
Beweeg gewoon de soldeerbout langzaam heen en weer onder de krimpkous en deze krimpt keurig om de soldeerverbinding heen.
valt wel mee hoor, je moet de aansteker ff 3 a 4 keer eronder weer halen. gebruik een redelijk kleine vlam en zon 2 a 3 cm tussen vlam en krimpkous.

[ Voor 54% gewijzigd door Nox op 14-06-2005 17:41 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• densoN
heel fijn deze tips!
bedankt voor de goeie uitleg hier kom ik een heel eind mee :)
nu kan ik eens lekker wat gaan knutselen.
ik neem ook even de fan mee naar een elektroboer dan kan hij me ook meteen vertellen wat ik moet aanschaffen om de toeren af te stellen.
het maakt best een herrie maar de koeling is echt fantastisch ik kreeg er gewoon kippevel van :p
ik zat te denken om 1 koeler rechts van de videokaarten te plaatsen tussen een rekje ofzo dat hij over allebei de kaarten blaast richting de achterkant van de pc, dan even die stukjes bij de pci sloten eruit halen zodat de warme lucht meteen de kast uit gaat.
of heeft er misschien iemand een beter idee

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Voor krimpkous: pak een fohn, alleen zorgen dat je 'm niet richt op iets wat niet heet mag worden....

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:09
Pfff plakband is gewoon goed spul om dingen mee aan elkaar te maken. Ik gebruik al jaren plakband om van alles aan elkaar te verbinden. Als het eenmaal vastzit gaat het niet meer vanzelf los. Ben naar meerdere lanpartys geweest met succes :Y).

Solderen is zo'n gezeik altijd. Eerst bout opwarmen, soldeertin zoeken enzo. Losmaken moet ook weer met soldeerbout of schaar.

Plakband is gewoon de shit.

tvw

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
iets schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:58:
Pfff plakband is gewoon goed spul om dingen mee aan elkaar te maken. Ik gebruik al jaren plakband om van alles aan elkaar te verbinden. Als het eenmaal vastzit gaat het niet meer vanzelf los. Ben naar meerdere lanpartys geweest met succes :Y).

Solderen is zo'n gezeik altijd. Eerst bout opwarmen, soldeertin zoeken enzo. Losmaken moet ook weer met soldeerbout of schaar.

Plakband is gewoon de shit.
ducktape :Y)

goedkoop plakband van de Wibra WIL je niet in je PC :D

404 Signature not found

Verwijderd

plakband?? :|

over die krimpkous, mss ff met een blad uit m'n eindwerk van t middelbaar stoefen :P
krimpkous.pdf
(waar je je eindwerk toch allemaal mee volkrijgt)

met een aansteker lukt zeker goe, alleen niet te lang t zelfde plaatsje :)
Pagina: 1