Overclock probleem met AMD Athlon XP 1800+

Pagina: 1
Acties:

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 22:49
Hallo, ik heb een AMD Athlon XP 1800+ met een Giga-byte 7VTXE moederbord en ik heb een probleem met overclocken.

Ten eerste staat er in mijn ami bios geen multiplier om overteclocken dus ik moet alles met de mhz doen, hij staat standaard op 133mhz en ik heb die op 140mhz gezet zodat het ipv een 1800+ een 1900+ word..
Maar als ik dan een spel speel dan crasht me PC plots telkens na ~2/4 minuten..

Ik heb ook geprobeerd me core iets omhoog te halen (5%), ik kan +5% / +10% / +15%.
Nog steeds blijft hij na een tijd hangen.. En het ligt niet aan mijn temperatuur want die ligt rond de 40 graden..

Dus hoe zou dit kunnen, en moet ik misschien me core nog hoger doen? En hoe zou ik mijn multiplier kunnen aanpassen?

Heel erg bedankt!

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Verwijderd

Het zal niet de 1e keer zijn dat ik een cpu zie die zich gewoon niet laat overclocken.

Er staat me trouwens ook nog iets bij dat AMD cpu's gelockt heeft tegen het oc'en.
Kan ik echter niet met zekerheid zeggen.

Verder zou ik niet echt weten wat er fout kan gaan, op temps na dan.
Bios updaten misschien es een keer proberen?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Xitro schreef op zondag 12 juni 2005 @ 20:26:
Hallo, ik heb een AMD Athlon XP 1800+ met een Giga-byte 7VTXE moederbord en ik heb een probleem met overclocken.

Ten eerste staat er in mijn ami bios geen multiplier om overteclocken dus ik moet alles met de mhz doen, hij staat standaard op 133mhz en ik heb die op 140mhz gezet zodat het ipv een 1800+ een 1900+ word..
Maar als ik dan een spel speel dan crasht me PC plots telkens na ~2/4 minuten..

Ik heb ook geprobeerd me core iets omhoog te halen (5%), ik kan +5% / +10% / +15%.
Nog steeds blijft hij na een tijd hangen.. En het ligt niet aan mijn temperatuur want die ligt rond de 40 graden..

Dus hoe zou dit kunnen, en moet ik misschien me core nog hoger doen? En hoe zou ik mijn multiplier kunnen aanpassen?

Heel erg bedankt!
Al eens overklokking FAQ gelezen?

Om te beginnen is er geen overklokgarantie ofzo, de processor is gegarandeerd voor 1800+ performance en niks hoger. Overklokken mogen we doen, maar wat je kan halen is afhankelijk van geluk/skillz. Om te beginnen moeten we zoeken waarom die computer crasht. Ligt het aan de ram, de northbridge, southbridge, pci-kaarten, processor, grafische kaart of zelfs een harde schijf die niet mee wilt? Begin al maar met een memtest86 te draaien, als je hier errors ziet regenen, dat ligt het aan de ram, northbridge of processor.

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Het kan ook aan jouw ram liggen.
Als je je fsb op 140mhz zet ipv 133mhz gaat jouw ram ook op 140 draaien, en die kan dus ook problemen opleveren. Dit kan dan mss weer op te lossen zijn door het voltage van het ram (vddr) een beetje op te schroeven...
Het kan natuurlijk ook zijn dat ram en fsb niet synchroon lopen, dan zal de ram nog wel op 133mhz blijven draaien, maar als ram en fsb niet synchroon staan gaat de pc trager lopen als voordien, dus wel best zien dat het synchroon blijft ;)

• Chrisz
@McKillem: Bios heeft al de laatste flash.

@rapture: Zal even testen. Maar ik denk niet dat het aan veel kan liggen want ik heb al heel vaak problemen gehad met dit moederbord.. binnenkort maar is een nieuwe kopen.. (als ik een mooie goedkope kan vinden)

@mouse256: Me geheugen doet wel vaag het is 2x 256mb en als ik er een 128mb bij gooi ziet hij alleen die 128mb, en dat is ook met andere geheugen chips die ik bij probeer te doen..
en hoe zou ik evt de RAM vcore hoger kunnen zetten?

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Xitro schreef op zondag 12 juni 2005 @ 21:30:
@rapture: Zal even testen. Maar ik denk niet dat het aan veel kan liggen want ik heb al heel vaak problemen gehad met dit moederbord.. binnenkort maar is een nieuwe kopen.. (als ik een mooie goedkope kan vinden)
Als mobo standaard al vaag doet zou ik eigenlijk nooit aan oc'en beginnen, kan er enkel maar onstabieler op worden :X
ps: goedkope moederborden zijn niet per definitie slecht, maar voor zover ik weet kan je daar oc'en normaal wel mee vergeten, kan je veel minder instellen enzo...
@mouse256: Me geheugen doet wel vaag het is 2x 256mb en als ik er een 128mb bij gooi ziet hij alleen die 128mb, en dat is ook met andere geheugen chips die ik bij probeer te doen..
en hoe zou ik evt de RAM vcore hoger kunnen zetten?
Zoek in de bios achter vddr voltage, als je het daar nergens kan vinden zal je het ook niet kunnen instellen vrees ik

[ Voor 9% gewijzigd door mouse256 op 12-06-2005 21:34 ]

• Chrisz
Staat er niet in in me bios.. maar dan koop ik wel een keer een goede moederbord..

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Veel problemen gehad? Dan ligt je mobo op de grens tussen stabiel en onstabiel te bengelen, dat merk je met het overklokken. Veel kans dat de elco's lekken, controleer deze. Ik heb ervaring gehad met zo'n mobo, de overclocks gingen met de maand achteruit. In begin met de FSB 10% overgeklokt worden, na verloop van tijd ging dat langzaam maar zeker achteruit. Totdat het alleen op stock speed stabiel draait en daarna zelfs niet meer op stock speed.

• Chrisz
Hoe kan ik controleren of me elco's (wat zijn dat?) lekken?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Verder moet je natuurlijk de processor modden zodat je je multiplier kan veranderen. Dat heet unlocken. Ik heb ook zo'n 1800+ en die wil niet eens booten met een hogere FSB. Ik kon na unlocken wel de multiplier verhogen, ook al werd het systeem er wel instabiel van.
Zonde eigenlijk. Eerst dacht ik dat het aan de temperatuur lag, dus waterkoeling aangelegd, maar dat maakte niets uit.

Unlocken: Tom's Hardware heeft er zelfs een filmpje van gemaakt: Link

U vraagt, wij antwoorden.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Xitro schreef op zondag 12 juni 2005 @ 21:49:
Hoe kan ik controleren of me elco's (wat zijn dat?) lekken?
[rml][ mobo] Epox 8RDA+ lekkende condensatoren?[/rml]
Zoiets als op die startpost is al genoeg.

• Chrisz
MeMoRy schreef op zondag 12 juni 2005 @ 21:50:
Verder moet je natuurlijk de processor modden zodat je je multiplier kan veranderen. Dat heet unlocken. Ik heb ook zo'n 1800+ en die wil niet eens booten met een hogere FSB. Ik kon na unlocken wel de multiplier verhogen, ook al werd het systeem er wel instabiel van.
Zonde eigenlijk. Eerst dacht ik dat het aan de temperatuur lag, dus waterkoeling aangelegd, maar dat maakte niets uit.

Unlocken: Tom's Hardware heeft er zelfs een filmpje van gemaakt: Link
Ja dat filmpje had k wel eens gezien ja maar heb geen silver liquer ofzo..

En ik had dat memtest gedraaid (duurde uren heb hem maar afgekapt) hij had iets van 6x pass

• Chrisz
Ik denk niet dat het dat is want ik kijk is in me kast en controleer al die condensators en die zien er nog helemaal als nieuw uit en er komt geen spulletje bovenop ofzo.. ze zien er nog perfect uit..

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Xitro schreef op maandag 13 juni 2005 @ 11:47:
[...]

Ja dat filmpje had k wel eens gezien ja maar heb geen silver liquer ofzo..
Dat vloeibare 'zilver' kan je kopen bij een willekeurige ijzerhandel. Kost wel wat, 10 euro ofzo. Maar dan heb je ook genoeg voor 1000 CPU's :P Ik heb het toen gewoon van een vriend geleend. Unlocken kan nog op een andere manier. Kijk maar in deze thread. Dat is een progje dat je processor ID aanpast waardoor je mobo denk dat het een andere is.
Ik heb het nog niet geprobeert, dus ik kan je niets garanderen (zodadelijk herkent hij de proc niet meer)

edit: ok ik lees net dat je dan sowieso nog je Athlon moet modden naar mobile athlon, dus je bent even moeilijk uit.

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 13-06-2005 14:41 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:39
ik gok dat het een palomino core is.... nou ik heb hem ook gehad en wou niet harder dan de 1900 (dan was die wel stabiel)
Pagina: 1