Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
"Grandma was slow, but she was old....!!"
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Sommige foto's alleen iets te geel. Kon je vandaag al rustig rondrijken of zit je in organisatie ofzo?
Heb je misschien een kleine tutor hoe je die kleuren krijgt?
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Maar voor het gewone publiek is het dicht.
Tijdens raw conversie de witbalans expres te warm zetten. Dan nog aparte curves lagen voor de voorgrond en achtergrond zodat je die apart een contrastbewerking kunt geven.Heb je misschien een kleine tutor hoe je die kleuren krijgt?
[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 11-06-2005 21:43 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
www.casarodriguillo.com
Verwijderd
www.casarodriguillo.com

[ Voor 3% gewijzigd door _Rayman_ op 11-06-2005 23:17 ]
Dit belooft morgen een leuk dagje te gaan worden
Steve Jones rolt uit zijn half Cuban Eight bij de brug:
Klaus Schrodt lijnt op om onder de brug door te duiken:
Frank Versteegh duikt onder de brug door:
... en door de eerste gate:
Alexander Maclean zit vrij hoog:
Peter Besenyei vliegt net iets te hoog door de gate:
Mike Mangold raast langs Race Control:
De reddingsbrigade kijkt toe hoe Nicolas Ivanoff onder de brug door komt:
Deze foto's zijn onbewerkt, heb ze alleen even verkleind.
[ Voor 3% gewijzigd door JoeKurr op 11-06-2005 23:51 ]
Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are
Misschien een idee om je foto's even te resizen zodat ze sneller laden?
Morgen ga ik vanaf het havengebouw (port of Rotterdam) proberen een paar mooie foto's te maken... Alleen helaas wel met een analoge cam, dus eer de foto's er staan duurt het nog een paar dagen...
Maargoed, hier dan wel een impressie van de drukte.

Uit de hand geschoten. Kon nog wel breder worden, maar daar had ik om een een of andere stomme reden geen zin in (spijt spijt...)
[ Voor 38% gewijzigd door Ursamajor op 12-06-2005 22:45 ]
Gadgets FTW!
Verwijderd
Met name de laatste twee platen vind ik compositioneel overigens erg spannend.
Verwijderd
maar als je bij de eerste fotoshoot bij G7 kijkt, staan de propellors stil is die camera dan dusdanig snel dat die ze 'stil' laat staan?? want ziet er vreemd uit...
bij de tweede fotoshoot van iemand anders zie je ze wel gewoon alsof ze draaien....
rare vraag maar ja als iemand het even kan uitleggen hoe komt dat de propellors stil lijken te staan
(ben nog een noob op fotografie, maar 350D is besteld, en of die ook dit soort geintjes kan?)
Verwijderd
Dat zie je ook vaak op foto's van vliegtuigen die nog aan het taxien zijn op Schiphol, reken maar dat die dingen draaien, alleen gaat het wat langzamer zodat de cam de rotors kan vastleggen.
Zie bijv: http://images.airliners.n...en.file?id=857193&size=L&
Bij deze is de motor wat kleiner en draaien de rotors(blades) al wat harder:
http://images.airliners.n...en.file?id=856979&size=L&
1:

2:

3:

4:

5:

6:

7:

8:

9:

10:

11:

Was best lastig, maar niet helemaal ontevreden, bedankt voor de tip, denk dat ik tijdens de volgende ronde het één en ander ga uitproberen.
Aan de Noordzijde van de Maas is het nu al aardig aan het volstromen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bep De Bouwer op 12-06-2005 12:28 ]
Ik hoop dat je iets van een burst mode hebt (en dat ie dan niet freezed). Weet niet hoe erg de vertraging bij een FZ10 is maar het zal moeilijk voor je worden.snugger schreef op zondag 12 juni 2005 @ 09:14:
JoeKurr (en anderen natuurlijk), heb je voor mij wat tips voor het maken van foto's van vliegtuigen tijdens de race? Ik heb een Panasonic DMC FZ10.
Focus voor op bijvoorbeeld net onder de brug of tussen de redbull luchtkussens, en burst wat voordat het vliegtuig er aan komt. Dan kan er wel een mooie shot uitkomen den ik.
No offence, maar verdiep je je dan alsjeblieft eens eerst wat meer in fotografie voordat je een 350D besteld. Een camera, zeker de 350D, is geen "magic box" waar zomaar goede foto's uit komen rollen. Fotografie is niets anders dan het laten vallen van licht op een gevoelige plaat of sensor.Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 10:43:
misschien een vage vraag,
maar als je bij de eerste fotoshoot bij G7 kijkt, staan de propellors stil is die camera dan dusdanig snel dat die ze 'stil' laat staan?? want ziet er vreemd uit...
bij de tweede fotoshoot van iemand anders zie je ze wel gewoon alsof ze draaien....
rare vraag maar ja als iemand het even kan uitleggen hoe komt dat de propellors stil lijken te staan
(ben nog een noob op fotografie, maar 350D is besteld, en of die ook dit soort geintjes kan?)
De reden waarom de propellors bijna stil lijken te staan is omdat een zeer hoge sluitertijd is gebruikt bij het nemen van de foto. Dat kon ook, omdat de foto recht in de (felle lichte) lucht is gemaakt. Kun je altijd dan een hoge sluitertijd nemen? Nee, dat hangt van je ISO waarde af, en hoe groot je diafragma op dat moment is. ISO gevoeligheid, diafragma, sluitertijd... dat zijn de drie dingen die van elkaar afhangen als je een plaat belicht.
Alors.
oh my god.... wáárom heb je die 350D besteld, als ik mag vragen?Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 10:43:
misschien een vage vraag,
Als je dit soort dingen nog niet eens doorhebt, twijfel ik heel erg of die 350D een goeie beslissing van je is geweest. Het is toch wel handig dat je een béétje een idee hebt van fotografie, en goeie redenen hebt om een 350D te kopen, voordat je zo'n apparaat ook daadwerkelijk aanschaft.
Voordat ik mijn 350D heb gekocht, heb ik hier goed over nagedacht, alle voors en tegens tegen elkaar weggestreept, goed georienteerd, nog eens dieper ingelezen, etcetera.... een stap die jij volgens mij hebt overgeslagen...
Had je goeie redenen om voor de 350D te gaan, en niet bijvoorbeeld een leuke dimage, of een powershot... of iets in die categorie? Of heb je 'm alleen maar gekocht doordat er zulke leuke reclames voor op de TV zijn
Dus als je misschien even in het kort uit kan leggen wat je precies gedaan hebt zou ik erg blij zijn.
Gizz, kan je iets zeggen over de toegepaste bewerkingen?Gizz schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:21:
Even een verzameltopic gemaakt, aangezien er waarschijnlijk veel gotters foto's gaan maken die ze willen showen
Mijn foto's van vandaag. Weet niet of het bewerken is gelukt, want ik gebruik de pc van een vriend met een raar ingestelde monitor
Misschien later meer, maar het is echt geen werken op deze pc
Maargoed, het kwam gewoon totaal niet meer uit, maar besloten om niet te gaan... wat mooie foto's verzachten de pijn misschien
@Gizz: Erg strakke kleuren. Het is misschien totaal niet natuurgetrouw, maar mits goed toegepast vind ik zo'n bewerking wel toffe effecten geven!
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

2:

3:

4:

5:

6:

Direct van de cam en geresized ( fuji s5500 ).
Jammer dat ik niet wat leukere foto's heb kunnen maken, maar ik had weinig zicht als ze laag vlogen (meepannen kon dus niet).
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 12-06-2005 20:10 ]
G11 Jack trotseert weer en wind om ons van commentaar te voorzien

G12

G13 Nog best lastig, een vliegtuig pannen

G14

G15 Mooie achtergrond!

G16 Aan de perskant was het ook niet rustig, maar de mensen stonden er gelukkig maar 1 rij dik

G17 Buikje

G18 Geen zin om hem recht te zetten..

Foto's van uitreiking en afterparty zijn een beetje brak geworden, daarom ontbreken ze hier.
Lijkt me voorlopig wel weer even genoeg

Ogenblik even resizen
[ Voor 98% gewijzigd door Mr.Nonflex op 12-06-2005 22:28 ]
What is impossibility but a challenge
Volgend jaar maar es op zoek naar een perskaart en dan lekker 1e rangs staan
[ Voor 22% gewijzigd door jules op 12-06-2005 21:40 ]
|>
... dus heb je de sluitertijd maar gewoon lekker kort gezet, zodat alles scherp was? Ik noem dat nou niet een gepannede foto?G13 Nog best lastig, een vliegtuig pannen
Afstand bestuurbaar RedBull vliegtuigje

Heli

De nieuw aangelegde landingsbaan (400m)

Nogmaals landingsbaan

Daar komen ze eindelijk, de eerste vliegtuigjes!

De eerste pan, ging redelijk...

Nog een

Scheerden ineens over

Nog een pan

En we mogen dichtbij!

Fish-eye in full effect

Ed? Wie is Ed?

Interview

Overzichtje uit de toren (Euromast + Erasmusbrug op de achtergrond)

Een van de filmheli's

Ontzettend snel, weet niet precies wat het was.

Kijk vooral die mensen op de euromast!

Opstelten met z'n haar in de wind

Parachutist

Bijna onder de brug

Net onder de brug vandaan

Overzichtje van voor de race

Overzichtje van voor de race

//
Kater? Eerst water, de rest komt later
//
Die nummer 9 van jou mag er anders ook wezenman-o-script schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:43:
Ach en ik vind de foto's van Gizz weer mooi, vooral #9 maar dat wist hij al
Kater? Eerst water, de rest komt later
Nee, dat zijn geen rare donkere foto's, dat vind jij rare donkere foto'sHaan schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:39:
@man-o-script: kijk, dát zijn pas echt mooie foto's!![]()
en gewoon met 'normale' kleuren in plaats van die rare donkere foto's van de TS. Vind ik veel mooier, en ben niet de enige als ik de reacties hier zie.
Het is gewoon een kwestie van smaak en insteek. Ik ben niet voor de plaatjes van kranten of ander nieuwsmedia-niveau gegaan, maar voor artistieke plaatjes. Dat jij foto's verwacht die wel aan het nieuwsmedia-niveau voldoen betekent niet dat mijn foto's meteen raar zijn
Overigens vind ik de foto's van man-o-script ook erg mooi, al vind ik z'n nickname hier op got een beetje verwarrend
Dat was de Sea Vixen (Brits), enig overgebleven vliegend exemplaar ter wereld, gebouwd ergens in de jaren 50.man-o-script schreef op zondag 12 juni 2005 @ 22:23:
Ontzettend snel, weet niet precies wat het was.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Ik begin nog maar net echt met een beetje bewerken begonnen en al helemaal via raw (heb me DSLR net een weekGizz schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:40:
Ik heb een persaccreditatie. Was allemaal goed geregeld, eerst een rondvaart met gratis bitterballen en toen naar het vliegveld
Maar voor het gewone publiek is het dicht.
[...]
Tijdens raw conversie de witbalans expres te warm zetten. Dan nog aparte curves lagen voor de voorgrond en achtergrond zodat je die apart een contrastbewerking kunt geven.
Ben peterw op DPZ inderdaad[b][message=23578059,noline]Overigens vind ik de foto's van man-o-script ook erg mooi, al vind ik z'n nickname hier op got een beetje verwarrend
Je hebt wel wat gemist trouwens op de cocktailparty, gratis eten drinken, champagne, air-race spelletje met een nagebouwd parcours, zelf onder de brug door dus
[ Voor 24% gewijzigd door man-o-script op 12-06-2005 23:13 ]
//

Canon EOS 80D En wat glaswerk
Verwijderd
Hele mooie foto's!
Heb je de grotere versies ook nog? Zo ja, zou je ff contact met me op willen nemen ( xaveer[@]gmail.com ) Ik moet ze hebben!
Verwijderd
JoeKurr, Nimm2 en man-o-script toonden dat er daar ook prima platen vast te leggen waren die zonder al te veel bewerking ook erg geslaagd en indrukwekkend kunnen zijn.
M.i. voegt op geen enkele van je foto's die aangedikte zwartwit luchten iets toe, en de aangedikte kleuren (bijna-gesolariseerd) vind ik ook teveel van het goede.
Leuk voor een billboard of in een abri of zo, met daar dan een Red Bull logo overheen, maar voor mijn gevoel heeft dit niet zoveel meer met fotografie te maken, maar meer met grafische vormgeving.
Niks mis mee, maar ik ben wel benieuwd naar de foto's zelf.
Pano bij de erasmusbrug (shockwave required)
In deze verticale versie is het vliegtuigje zelfs maar enkele pixels hoog (maar het sluit wel van onder naar boven aan).

Zoek het vliegtuigje
Ook de twee foto's van man-o-script, eentje net onder de brug en die daarna, vind ik echt heel gaaf. De snelheid van die vliegtuigjes spat ervanaf!
Hij zwaait naar jeFirecow schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:17:
Ook maar wat pics... Stond vrij kut precies voor een stel lange mensen... en aangezien ik niet echt lang ben was het vrij kut om een gaaatje te zoeken waar ik een beetje langs kon schieten... Waardoor ik regelmatig mensen tegen een kop aanramde met me lensToch wat pics maar om te showen...
[afbeelding]
Mooie foto's allemaal
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad
De serie van vandaag is weer op m'n eigen pc gedaan en dus precies zoals ik wil (en jullie zien hetzelfde als je monitor ook een beetje gecalibreerd is).Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:27:
Gizz, zou je 's wat foto's uit je openings topic kunnen plaatsen die niet zo zwaar bewerkt zijn (ik hou 't maar op de monitor van je vriend, maar ik vind ze zwaar overdone en niet mooi geworden).
Leuk voor een billboard of in een abri of zo, met daar dan een Red Bull logo overheen
Dat het leuk is voor een billboard zie ik als een compliment
Dat het geen fotografie meer is ben ik niet met je eens. Waarom is een neutraal bewerkte foto wel fotografie en een foto waar het contrast een flinke slinger heeft gekregen niet? Dat vind ik een rare redenering hoor.
Zal morgen misschien een iets minder sterk bewerkte foto posten, heb nu de originele niet bij de hand.
mail maar wat je wilt hebben en waarom naar peter at petervanwezel.nlVerwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:23:
@ man-o-script
Hele mooie foto's!
Heb je de grotere versies ook nog? Zo ja, zou je ff contact met me op willen nemen ( xaveer[@]gmail.com ) Ik moet ze hebben!![]()
[ Voor 11% gewijzigd door man-o-script op 13-06-2005 00:12 ]
//
Deze full screen pano is ZO gaaf! Heb je voor dit effect nou één foto genomen met die 8mm? of meerdere?ahoeben schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:38:
Hoewel een 8mm fisheye lens nou niet het meest ideaal is om kleine vliegtuigjes in de lucht op de foto te krijgen, geeft dit panorama de situatie voor het gros van de 700.000 bezoekers redelijk weer:
Pano bij de erasmusbrug (shockwave required)
In principe bestaat het pano uit 4 opnames, maar ik heb nog wat geknipt en geplakt met 2 extra fotos (voor het vliegtuigje, dat overigens zelfs twee keer in het pano staat)gium schreef op maandag 13 juni 2005 @ 00:20:
[...]
Deze full screen pano is ZO gaaf! Heb je voor dit effect nou één foto genomen met die 8mm? of meerdere?
Voor de liefhebbers, er zitten nog een paar stitchfoutjes in. Zoek het meisje met het rode haar dat twee keer in het pano staat... (makkie)
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Ik ben stiekem wel benieuwd naar een paar originele(als in onbewerkte) foto's, eigenlijk (1,5,8?).
@Firecow en man-o-script: nette platen, vakwerk.
man-o-script & Firecow : ik denk dat het mooier was geweest zonder pannen bij een aantal foto's. Het snelheidseffect zie ik er namelijk niet echt in terecht en het is bij een aantal fotos mooi om juist de achtergrond erbij te hebben. Niet alleen de vliegtuigen zijn interessant, maar juist de combinatie van vliegtuigen met de stad Rotterdam. Daarom vind ik G15/G18 ook zo ongelooflijk mooi. Goede lijnen en kenmerken van zowel de race als de stad.
Die 4e foto van jou is wel erg mooi Firefox. Rustige achtergrond en lekker scherp.
[ Voor 13% gewijzigd door T.T. op 13-06-2005 01:59 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Doe zelf ook aan extreme bewerking en elke keer als ik hier wat post krijg ik soortgelijke reacties naar mijn hoofd geslingerd. Blijf het raar vinden dat zo weinig mensen het kunnen waarderen.
Allemaal zo oubollig ?
EDIT: Die 360 foto van ahoeben is ook echt vet !
[ Voor 11% gewijzigd door Ken. op 13-06-2005 03:33 ]
Is het echt in Rotterdam? Jawel!
RH04

RH05

Een beetje geprobeert te pannen... best lastig!
RH06

RH07

RH08

RH09

Helicopter showtje.... gooi maar in het water joh...
RH10

Opstelten posed ook even voor mij
RH11

Ondanks dat de VIP op de 31e goed beviel
RH12

RH13

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
|>
Mooiste foto die ik tot nu toe heb gezien van de race. Straalt de sfeer super goed uit! (wel jammer van het gebouwtje links, trekt net ietst te veel de aandacht.man-o-script:
Dit kon nog door de beugel:
1

2

Wilde ik nog snapshots nemen met mijn S60 (tussendoor) waren allebij mijn accu's leeg
Meer foto's over een week dus
welke tweakert stond er naast mij met een D70 en 70-300 lens?
[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 13-06-2005 10:58 ]
ou·bol·lig (bn.)x KeN x schreef op maandag 13 juni 2005 @ 03:31:
Ik vind die bewerking van Gizz geweldig.
Doe zelf ook aan extreme bewerking en elke keer als ik hier wat post krijg ik soortgelijke reacties naar mijn hoofd geslingerd. Blijf het raar vinden dat zo weinig mensen het kunnen waarderen.
Allemaal zo oubollig ?
1 flauw-grappig, onbenullig lollig
2 ouderwets
Dus omdat iemand zo'n bewerking niet mooi vind is zo iemand ouderwets?
Verwijderd
Hoe is die bewerkingsstijl, zou hem ook grag willen kennen. Kun je uitleggen hoe je dit doet. Als hier al een topic over is, wijs me er dan op.Gizz schreef op zondag 12 juni 2005 @ 21:19:
De foto's van vandaag, heb maar voor dezelfde bewerkingsstijl gekozen:
Smaken verschillen, maar als 'zo weinig' mensen het kunnen waarderen dan kun je ofwel deze mensen uitmaken voor ouderwets, oubollig en behoudzuchtig (daar komt het op neer), of je kunt ook nog eens afvragen of je toch niet wat uitgeschoten bent met de burn-tool. Zo nee, dan nogmaals, smaken verschillen. Maar strooi niet met kreten als oubollig als mensen kritiek hebben.x KeN x schreef op maandag 13 juni 2005 @ 03:31:
Ik vind die bewerking van Gizz geweldig.
Allemaal zo oubollig ?
Roflol, ik herkende je tekst meteen, je was dat stapeltje kranten nog vergeten waar ik op stondMBV schreef op maandag 13 juni 2005 @ 10:57:
Ik heb nog geen D-SLR, maar ik zal kijken of de ingescande analoge foto's uit mijn SLR door de beugel kunnen. Weet wel dat dat nog een weekje gaat duren... (en dat de rolletjes 4 maanden over de datum waren)
Wilde ik nog snapshots nemen met mijn S60 (tussendoor) waren allebij mijn accu's leeg
Meer foto's over een week dus
offtopic:
welke tweakert stond er naast mij met een D70 en 70-300 lens?
Damn, dat selecteren van de foto's schiet niet op, ben nog bezig met de voorselectie....
[ Voor 9% gewijzigd door jules op 13-06-2005 12:08 ]
Gelukkig kan de meerderheid wel de bewerking waarderenQ schreef op maandag 13 juni 2005 @ 11:41:
[...]
Smaken verschillen, maar als 'zo weinig' mensen het kunnen waarderen dan kun je ofwel deze mensen uitmaken voor ouderwets, oubollig en behoudzuchtig (daar komt het op neer), of je kunt ook nog eens afvragen of je toch niet wat uitgeschoten bent met de burn-tool.
Burn-tool is trouwens nergens gebruikt.
Dat 'meerderheid' verhaal was een reactie op de opmerking van x KeN x, jouw foto's worden wel gewaardeerd. Ik ben stiekem toch nogsteeds benieuwd naar de niet-bewerkte versies (de nr's die ik hierboven noemde).Gizz schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:08:
[...]
Gelukkig kan de meerderheid wel de bewerking waarderen
Burn-tool is trouwens nergens gebruikt.
Burntool: dat dacht ik, maar fout dus. Hoe doe je die bewerking dan?
Iets anders, leuk al die vliegtuigen, maar als je een beetje om je heen kijkt zie je soms ook nog wel eens wat leuks:

Wel charmante dame, niet echt heel schokkende foto.
julius schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:07:
[...]
Roflol, ik herkende je tekst meteen, je was dat stapeltje kranten nog vergeten waar ik op stond
Damn, dat selecteren van de foto's schiet niet op, ben nog bezig met de voorselectie....
tja, iemand die nog met een analoge SLR schiet valt genoeg op tegenwoordig, dus dat leek me niet nodig
Enneh, hoeveel van die 512 MB kaartjes heb je volgeschoten? Ik zag je 3x kaartje wisselen
Heeft er iemand al foto's van de 'uittocht'? Die gigantische sliert mensen die om 4 uur wegging? Damn, wat was dat een zooitje, 'k moest aardig mijn best doen om mensen te ontwijken op m'n fiets... tja, moet ik maar niet met 25+ km/u willen rijden
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 13-06-2005 13:21 ]

//
Verwijderd
Zo was 't ook bedoeld, maar dan wel met een 'maar...'.Gizz schreef op zondag 12 juni 2005 @ 23:50:
Dat het leuk is voor een billboard zie ik als een compliment
Andy Warhol's Campbell blikken of Monroe portretten zijn ook geen foto's meer, maar kunst met fotografie als basis. Niet dat ik al jouw foto's als kunst wil bestempelen, maar 't idee is hetzelfde.Dat het geen fotografie meer is ben ik niet met je eens. Waarom is een neutraal bewerkte foto wel fotografie en een foto waar het contrast een flinke slinger heeft gekregen niet? Dat vind ik een rare redenering hoor.
Ik ben benieuwd.Zal morgen misschien een iets minder sterk bewerkte foto posten, heb nu de originele niet bij de hand.
Altijd leuk om te zien: een mooie dame met een mooie grote in d'r handen.Q schreef op maandag 13 juni 2005 @ 12:25:
[...]
[afbeelding]
Wel charmante dame, niet echt heel schokkende foto.
Ze heeft vast gewoon hele kleine handjesgium schreef op maandag 13 juni 2005 @ 14:45:
[...]
Altijd leuk om te zien: een mooie dame met een mooie grote in d'r handen.
//
Die gasten die schuin achter ons op die rolcontainer zaten had ik gevraagt om een stappeltje kranten. Maar een 2e kon er niet echt meer af geloof ik.MBV schreef op maandag 13 juni 2005 @ 13:03:
Goed idee trouwens van dat stapeltje kranten, waarom geen 2?
Uhmz, een 9 á 10.Enneh, hoeveel van die 512 MB kaartjes heb je volgeschoten? Ik zag je 3x kaartje wisselen
Wel handig die PD70X, heb hem meteen grondig kunnen testenmeisje waar ik mee was:
Ik heb je alleen maar kaartjes zien wissellen
Nee, alleen wat pics van de rotzooi die overbleef. Heb express gewacht totdat het gros wegwas. Heb lekker relaxed terug kunnen lopen naar het station nadat ik de Erasmusbrug nog een paar keer vast had gelegt...Heeft er iemand al foto's van de 'uittocht'? Die gigantische sliert mensen die om 4 uur wegging?
Zou je misschien iets specifieker kunnen zijn?Gizz schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:40:
Tijdens raw conversie de witbalans expres te warm zetten. Dan nog aparte curves lagen voor de voorgrond en achtergrond zodat je die apart een contrastbewerking kunt geven.
Een soort step-by-step tutorial ofzo?

En ik zal eens proberen een tutorial te schrijven, want daar is schijnbaar veel behoefte aan
Gewoon voor mezelf. Mariska van Red Bull (ze regelt de perszaken) was erg vrijgevigQ schreef op maandag 13 juni 2005 @ 01:36:
waarvoor schiet jij, dat jij in de luxe positie verkeert van 'persacreditatie'?.
[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 13-06-2005 23:36 ]
Mwah, een beetje maar...Gizz schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:32:
Nauwelijks bewerkte versie van de eerste foto uit dit topic. Hij is alleen door de raw-converter gehaald.
[afbeelding]
En ik zal eens proberen een tutorial te schrijven, want daar is schijnbaar veel behoefte aan

Verwijderd
Ietsje sharpening had wel gemogen, maar da's altijd zo wanneer je een foto verkleint. En misschien iets meer contrast, want 't was een grauwe dag. Maar dat zijn bewerkingen die "mogen" (kijk maar 's naar het zone-systeem van Ansel Adams).
G7 en G8 had ik ook graag in onbewerkte vorm gezien trouwens, want m.i. zijn dat prachtige foto's die die bewerking (c.q. verminking) niet nodig hadden. Maar ja, smaken verschillen, en je hebt al wel door dat ik niet echt op een tutorial zit te wachten...
Nee hoor, natuurlijk vind ik dat niet ergVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:51:
Gizz, vind je 't heel erg als ik zeg dat ik de onbewerkte versie mooier vind dan die uit de topic start?
I
Het gaat er toch om wat ik het mooist vind?
Verwijderd
Ehmm... Tellen is niet je sterkste kant?
Maar nummer 2 is erg spectaculair! Ik denk dat de andere 700.000 bezoekers ook wel graag het uitzicht hadden willen hebben dat jij had...

dit:

Onderstaande tutorial is een mogelijkheid om dit te bereiken. Het kan ook anders, door bijvoorbeeld het gebruik van de burn- en dodge-tool
Here we go:
1 File openen

Mensen die geen gebruik maken van raw krijgen dit scherm niet voor hun neus
Open je raw-file in de raw-converter.
Zorg dat de bitdepth op 16 bit staat zodat je straks geen last krijgt van banding.
Stel de kleurtemperatuur expres te warm in, ik heb 7800 kelvin gebruikt. Stel verder alles redelijk neutraal in zodat je histogram mooi gevuld is.
2 Contrast Unsharp Mask

De eerste stap om het contrast te verhogen maakt gebruikt van het unsharp mask (Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask).
Gebruik de waardes uit de screenshot en druk op OK
3 Voorgrond curve

Voeg een curves adjustmentlayer toe (Layers -> New adjustment layer -> Curves)
Je krijgt een venster voor je neus waar je de naam van de laag kunt kiezen, dit is verder onbelangrijk dus je kunt meteen op ok drukken.
Wat je nu ziet is een curve. De linkerkant van de lijn komt overeen met de donkere kleuren in je foto, en de rechterkant voor de lichte kleuren. Als je de lijn rechts bv. iets omhoog trekt worden de lichte kleuren nog lichter in je foto.
Om het contrast te verhogen geef je een lekkere S-vorm aan de curve totdat je de voorgrond mooi vindt (het hoeft nog niet precies, je kan later op elk moment nog de curve veranderen).
Klik op OK.
4 Voorgrond masker

Kies de Gradient Tool (G). Trek een lijn van de lucht naar de grens met de voorgrond. Je ziet dat op de lucht de curve die je net hebt ingesteld niet meer toegepast wordt. Oefen een beetje met de gradient tool en zorg ervoor dat de scheiding tussen wel curve/niet curve mooi is.
5 Lucht curve

Maak net als bij stap 3 een curves adjustmenlayer aan. Bewerk de curve zo dat de lucht volgens jou mooi is.
6 Masker kopieëren

Houd alt ingedrukt en klik in het layerscherm op het zwart/witte vlak op de Curves 1 laag. Je krijgt nu de gradient te zien (het masker voor de Curves 1 laag) die je in stap 4 getekend hebt. Selecteer deze laag (ctrl-a) en kopieer hem (ctrl-c).
7 Lucht masker

Alt-klik nu op het witte vlak in de Curves 2 laag om het masker van de andere laag te openen. Deze is nu nog leeg. Plak de gekopieerde gradient (ctrl-v). Omdat deze laag in tegenstelling tot de curves 1 laag alleen voor de lucht moet gelden invert je het masker (ctrl-i).
8 semi-resultaat + bijstellen

Selecteer weer de background door op de background laag te klikken in het layerscherm. Je ziet nu het resultaat van je 2 curves. Bevalt iets niet helemaal? Dubbelklik in een curves-laag op het curves-icoon links van het masker en je kunt de curve aanpassen.
9 Klaarmaken voor webgebruik

Resize je foto (Image -> Image size) zodat hij klein genoeg is voor fora etc.
Om de foto iets scherper te maken pas je weer een unsharp mark (Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask) toe. Stel de radius in op 0,2 pixels en speel met de amount tussen 100% en 500%. Kies een waarde die de foto scherper maakt zonder dat je extreme kartelrandjes etc. krijgt.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben, het maken van deze tutorial heeft toch redelijk wat tijd gekost
Je kunt het effect natuurlijk ook een heel stuk subtieler gebruiken, of juist sterker.
Vind je de bewerking niks? Dat is dan jammer, maar deze tutorial heb ik gemaakt voor mensen die het wel wat vinden
(Heb je per ongeluk een full-size van nummertje 15 voor me?)
Bericht hierboven
Thanks!Gizz schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:42:
Hoop dat jullie hier iets aan hebben, het maken van deze tutorial heeft toch redelijk wat tijd gekost
[ Voor 17% gewijzigd door Marco op 14-06-2005 06:54 ]
Mijn server reboot om de zoveel tijd spontaan, sorry als er af en toe mooie rode krijsjes staan
Allereerst de "publiek" shots
RH14

RH15

RH16 (tja sorry peter, dat krijg je als je naast elkaar staat

RH17 (pannen met publiek "goed" zichtbaar)

Dan de "herkenbare" stukken
RH18

RH19

RH20

En dan nog een paar die ik zelf lekker vind:
RH21

RH22

RH23

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Way the go! De eerste tutorial voor Photoshop fotobewerktutorials - een community teamup :) is klaar!

sea vixen

Paraglider demo

Marine heli demonstratie

Frank Versteeg

beetje contrast bijgesteld en contrast tussen wolken en rook wat duidelijker proberen te maken

Licht bewerkt om de kleuren beter te laten uitkomen

Tower

Tussen de markers

Tussen de markers poging 2
Volgend jaar toch maar 3 uur van te voren daar zijn ofzo
[ Voor 15% gewijzigd door madwoody op 14-06-2005 16:33 ]
Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl
Verwijderd
Hartelijk dank, zodra ik thuis ben zal ik eens gaan kijken of het mij ook gaat lukkenHoop dat jullie hier iets aan hebben, het maken van deze tutorial heeft toch redelijk wat tijd gekost
Je kunt het effect natuurlijk ook een heel stuk subtieler gebruiken, of juist sterker.
Vind je de bewerking niks? Dat is dan jammer, maar deze tutorial heb ik gemaakt voor mensen die het wel wat vinden
Verwijderd
Mijn god

Honderdvijftig meter klimmen is niet zomaar wat! Last van hoogtevrees heb ik niet, maar dit zou ik toch niet zo een twee drie doen
Maar, het levert wel unieke plaatjes op. Ik denk dat er niemand anders in R'dam is die dit soort platen heeft kunnen maken (behalve dan het Heli-team van RB
Wow, echt nice man. Hoe ben je daarna verzeilt geraakt
Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl
Wat voor cam heb je dan? En heb je digitaal gezoomdmadwoody schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 10:53:
Erg mooie foto's. Denk dat mijn foto's het niet halen bij die van jullie, want ik heb helaas geen pro-cam en daarnaast stond ik ook nog ergens achter de mensen massa en 2 gigantische bomen die helaas mn gezichtsveld belemmerde. Ik ben uiteindelijk toch niet echt ontevrededen over het resultaat. Dit is een kleine selectie van de foto's die ik geresized had
[afbeelding]
sea vixen
[afbeelding]
Paraglider demo
http://madwoody.gamesfm.nl/pics/redbullairrace/DSCF0011.jpg
Marine heli demonstratie (not resized yet)
http://madwoody.gamesfm.nl/pics/redbullairrace/DSCF0023.JPG
Frank Versteeg
[afbeelding]
Not resized yet
[afbeelding]
http://madwoody.gamesfm.nl/pics/redbullairrace/DSCF0037.JPG
not resized yet
[afbeelding]
Tower
[afbeelding]
Tussen de markers
[afbeelding]
Tussen de markers poging 2
Volgend jaar toch maar 3 uur van te voren daar zijn ofzoDit zijn de low res screens. Op http://madwoody.gamesfm.nl/pics/redbullairrace/ heb ik nog mooiere
Verwijderd
Erg mooie foto's patrick, ik had ze van de week al op je site gezien en sta nog steeds met verbazing te kijken dat je die kraan opgeklommen bent.
Mijn vriendin heeft alleen al meteen gezegd, dat als ik zo'n stunt zou uithalen en het zou overleven dat ze mij alsnog afmaakt als ik beneden kom
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 14:36 ]