Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

casefan met temp censor icm fancontroller mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• explorer007
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2024
Is het mogelijk de SilenX 80mm x 25mm 14dBA iXtrema Thermistor Fan (met temp censor) te combineren met de zalman zm-mfc1 (dit is een multifancontroller). Of gaat die fan dan flippen omdat ie zelf al een (temp)controller in zich heeft, en de zalman dan roet in het eten zou gooien.

Ik bedoel dat die automatische aanpassing van het toerental die ingebouwd zit in die fan geen roet in het eten gooit. mijn proccooler laat ik automatisch regelen door cool 'n quit van AMD. dus daar gooi ik liever ook niks tussen ik ben bang dat dat slecht functioneert.. ik weet het niet...

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 16:44
dat het mogelijk is bewijst mcubed, zoek daar maar eens op. misschien kun je iemand vinden die er 1 heeft nagebouwd. en anders kun je die natuurlijk altijd aanschaffen.

[ Voor 19% gewijzigd door pretorian_nl op 10-06-2005 15:47 ]

Digital Media Junkie

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Naar mijn mening zal als Zalman controller meer stroom geven als koelblok warmer wordt. De temp sensor op fan zal vanzelf meer warmte detecteren en zal sneller draaien.

Naar mijn mening iets tragere maar het corrigeert wel vanzelf. Je kan nog altijd proberen fan sensor kortsluiten zodat ie gelijk op vol speed gaat. Moet wel kijken welk type sensor in fan zit, meestal NTC en zelden PTC versie. NTC heeft lagere weerstand als warm wordt, PTC doet andersom. NTC sensoren hebben vaak lineaire verloop temp - weerstand, en zijn dus meest gebruikt.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
In plaats van kortsluiten kun je de NTC ook vervangen door een vaste weerstand. Ik weet niet precies hoe die fan zn eigen snelheid regelt, met pwm of niet. Twee regelaars met pwm gaan namelijk volgens mij niet goed samen.
Je kunt dus gewoon de temp sensor van de fan een beetje warm stoken, en dan de weerstand opmeten en vervangen door een vaste weerstand met ongeveer die waarde. Dan wordt de fan geregeld voor de zalman fancontroller.

Casemod: Cubeleon

• explorer007
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2024
thanks all of you,

hiermee kom ik wel weer vooruit, ik ga mijn best doen.