Goed, na een tijdje nadenken denk ik dat ik toch voor de koptelefoon ga, zeker omdat een monitor vaak alleen goed is voor afmixen, en zo niet lekker klinkt zoals een HiFi-box dat doet. 400+ Euro vind ik dan toch wel erg veel geld, ik wil er zo ook nog wat aan hebben.
Inmiddels ben ik bij een winkel hier in de buurt gaan luisteren. Als eerst kreeg ik de Sennheiser HD 590 en de AKG K501 mee naar de luisterruimte. De 590 viel voor mij eigenlijk meteen af, een te gore/overweldigende bas imo, en wat gebreken in het midden. Goed, nog een Sennheiser proberen, aangezien dit merk toch wel hoog aangeschreven stond bij mij. De 595 dan maar. Deze was al stukken beter, maar had nog steeds een te overdreven bas en moest het daarom ontgelden tegenover de K501.
Sennheiser werd dus doorgestreept op mijn lijstje, door met Beyerdynamic. Allereerst heb ik de DT 880 vergeleken met de K501. Moeilijke keuze, beide hoofdtelefoons hebben haar plussen en minnen. Ik heb het idee dat de DT 880 wat meer HiFi klinkt, wat meer opgeblazen. Wel een mooi geluid opzich. Echter, ik was op zoek naar de weergave die het dichtst in de buurt komt van de werkelijkheid, en ik denk dat de K501 meer aan die verwachting gaat voldoen, al is deze eerste indruk niet erg overtuigend.
Maar, de DT 880 was een kleine 80 euro duurder dan de K501, dus heb ik de K501 vergeleken met de DT 660 van Beyerdynamic, die in dezelfde prijsklasse liggen. Nee, was mijn eerste reactie, liever 80 euro meer. De 660 had imo teveel bas wat hij in het lage midden tekort kwam.
2 Uur luisteren verder zijn er van de 5 hoofdtelefoons dus nog maar 2 over. De AKG K501 en de Beyerdynamic DT 880. Jammer vind ik overigens dat beide geen losse kabel hebben, toch wel een gemis, al ga toch alleen selecteren op geluidskwaliteit en een beetje degelijkheid/comfort.
Mijn vraag is nu of iemand nog ervaring heeft met de bovenste 2 hoofdtelefoons mbt perfecte weergave van het geluid, dus niet welke het 'lekkerst' klinkt voor jou. Aub geen poging tot overhalen om 1 van de anderen te kiezen, want dat lukt je toch niet

Als je nog een punt hebt waarom ik bv toch voor een monitor zou moeten gaan is dat natuurlijk ook nog welkom

thx