Hoofdtelefoon of monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:59
Al een tijdje ben ik op zoek naar een goede koptelefoon om als referentie te gebruiken bij het afmixen e.d. Nu dacht ik zelf aan types als de AKG 501 of Sennheiser 650.
Ik twijfel echter of koptelefoons de werkelijkheid voldoende benaderen voor mij, dus dacht ik erover om een setje wat goedkopere studio-monitors te kopen, bijvoorbeeld de Behringer Truth B2031A. Deze gaat maar tot 51Hz, die koptelefoons veel lager, maar mijn vraag is welk van de twee ik het best kan gebruiken voor mijn doeleinden.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

De Behringer Truth's klinken echt perfect.. En het is beter afmixen op monitoren dan op hoofdtelefoons (Liefst beide) omdat je dan toch wat 'lucht' in het geluid hebt zitten..

Download my music on SoundCloud

• jvd-nl
En kom ik dan dus niet in de shit met het beluisteren van de bassen?

Verwijderd

dominic schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:26:
De Behringer Truth's klinken echt perfect.. En het is beter afmixen op monitoren dan op hoofdtelefoons (Liefst beide) omdat je dan toch wat 'lucht' in het geluid hebt zitten..
De Behringer Truth's zijn in mijn ogen niet echt geschikt om af te mixen. Ze klinken voor mij een beetje als een hi-fi setje: het laag en hoog worden stevig opgepept, waardoor alles lekker levendig klinkt, maar als je gaat afmixen wil je horen hoe het echt klinkt, niet een opgeleukte versie van dat geluid. Ik weet niet wat die Behringers die jij wilt kopen kosten, maar ik zou eigenlijk nog even rondkijken naar andere mogelijkheden in dezelfde prijsklasse. Denk aan Phonic, Samson, of misschien een goedkoop setje KRK monitors (Rokit serie). Bij Feedback hebben ze best veel staan en kun je makkelijk luisteren :) In Amsterdam heb je bijvoorbeeld Dirk Witte en Dijkman.
jn0077 schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:34:
En kom ik dan dus niet in de shit met het beluisteren van de bassen?
Of je met laag in de problemen komt: zit er onder 50 Hz nog heel erg veel geluid dat je wilt kunnen horen? Ik denk het niet eigenlijk... Dat ligt ook wel een beetje aan het soort muziek dat je wilt afmixen.

Koptelefoon: lekker! Weergave van koptelefoons is vaak vrij analytisch, en voor het geld van een setje rotmonitors kun je ook een professionele koptelefoon kopen :) Ik zou het persoonlijk allebei doen, je stereobeeld klinkt met een koptelefoon namelijk wel heel anders. Ook hier geldt: ga eens luisteren bij Feedback. Ze hebben koptelefoons liggen van onder andere AKG, Sennheiser en Beyer Dynamic (!) dus je moet vast wel iets kunnen vinden dat bevalt :)

Succes :)

grappig dat Behringer op de site beweert dat die Truth's een extreem vlakke frequentierespons hebben...

• jvd-nl
Goed, na een tijdje nadenken denk ik dat ik toch voor de koptelefoon ga, zeker omdat een monitor vaak alleen goed is voor afmixen, en zo niet lekker klinkt zoals een HiFi-box dat doet. 400+ Euro vind ik dan toch wel erg veel geld, ik wil er zo ook nog wat aan hebben.

Inmiddels ben ik bij een winkel hier in de buurt gaan luisteren. Als eerst kreeg ik de Sennheiser HD 590 en de AKG K501 mee naar de luisterruimte. De 590 viel voor mij eigenlijk meteen af, een te gore/overweldigende bas imo, en wat gebreken in het midden. Goed, nog een Sennheiser proberen, aangezien dit merk toch wel hoog aangeschreven stond bij mij. De 595 dan maar. Deze was al stukken beter, maar had nog steeds een te overdreven bas en moest het daarom ontgelden tegenover de K501.

Sennheiser werd dus doorgestreept op mijn lijstje, door met Beyerdynamic. Allereerst heb ik de DT 880 vergeleken met de K501. Moeilijke keuze, beide hoofdtelefoons hebben haar plussen en minnen. Ik heb het idee dat de DT 880 wat meer HiFi klinkt, wat meer opgeblazen. Wel een mooi geluid opzich. Echter, ik was op zoek naar de weergave die het dichtst in de buurt komt van de werkelijkheid, en ik denk dat de K501 meer aan die verwachting gaat voldoen, al is deze eerste indruk niet erg overtuigend.

Maar, de DT 880 was een kleine 80 euro duurder dan de K501, dus heb ik de K501 vergeleken met de DT 660 van Beyerdynamic, die in dezelfde prijsklasse liggen. Nee, was mijn eerste reactie, liever 80 euro meer. De 660 had imo teveel bas wat hij in het lage midden tekort kwam.

2 Uur luisteren verder zijn er van de 5 hoofdtelefoons dus nog maar 2 over. De AKG K501 en de Beyerdynamic DT 880. Jammer vind ik overigens dat beide geen losse kabel hebben, toch wel een gemis, al ga toch alleen selecteren op geluidskwaliteit en een beetje degelijkheid/comfort.

Mijn vraag is nu of iemand nog ervaring heeft met de bovenste 2 hoofdtelefoons mbt perfecte weergave van het geluid, dus niet welke het 'lekkerst' klinkt voor jou. Aub geen poging tot overhalen om 1 van de anderen te kiezen, want dat lukt je toch niet ;) Als je nog een punt hebt waarom ik bv toch voor een monitor zou moeten gaan is dat natuurlijk ook nog welkom :) thx

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

IMHO is een hoofdtelefoon absoluut niet geschikt voor het afmixen. Geen enkele hoofdtelefoon heeft een vlakke response. Er is altijd wel ergens in het middengebied een diep (soms minder diep) gat aanwezig.

Ga liever kijken voor een stel mooie monitors die je op een amp aansluit. Heb je 10x meer aan! En monitor = HiFi. HiFi is immer High Fidelity, dus zo natuur getrouw mogelijk. En dat houdt in: een zo recht mogelijk response curve. Iets dat een hoofdtelefoon vrijwel nooit zal hebben, maar een goede monitor of Hifi speaker wel.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jvd-nl
Ik denk dat je ergens zeker wel gelijk hebt, maar mijn punt is dat ik niet erg vaak aan het mixen ben. Daarom heb ik graag nog een apparaat wat ik ook nog ergens anders voor kan gebruiken. Vandaar de hoofdtelefoon. Het moet dus idd niet zo zijn dat je met je hoofdtelefoon een gegarandeerde mislukking oploopt met mixen, maar het zal ongetwijfeld beter gaan met monitors. Mijn punt is meer hoeveel concessies ik wil doen aan weergave bij de voordelen die een hoofdtelefoon voor mij heeft.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, wat zijn echt je argumenten om voor de hoofdtelefoon te gaan? Want uit het bovenstaande verhaal is me dat niet helemaal duidelijk geworden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jvd-nl
- Draagbaar (nja, niet zo met zo'n gevaarte, maar toch)
- Toch een redelijk lekkere sound, itt monitors
- M'n ouders worden niet gek
- Goede stereo-opstelling is in mijn ruimte lastig

Aangezien ik 'm toch meer voor gewone toepassingen ga gebruiken dan mixen, wil ik monitors alleen overwegen als mixen serieus brak wordt via een koptelefoon. Met zo'n nekband-sony van een paar tientjes kan ik iig niet zeggen dat het slecht is, en ik ben natuurlijk geen professional, maar heb gewoon behoefte aan fatsoenlijk geluid.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 21:07
Bij mixage moet je rekening houden met het einddoel. Is dat afluistering via koptelefoon, dan mix je op een koptelefoon, bij afluistering op speakers dan mix je op speakers, voor een bioscoopfilm mix je in een bioscoopzaal, enz.
Is het niet zo eenduidig dan zou ik voor speakers gaan. Bij een beperkt budget hoef je echt niet enkel een speaker te nemen met het label 'monitor' er op. Het verschil tussen koptelefoon of monitor zit niet enkel in de frequency response.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1