Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

atx voeding 20 pins stekker afknippen en dan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een atx voeding gebruiken om al het licht en fans in m'n nieuwe case aan te drijven.
Dus heb ik een voeding gepakt, als ik een draadje tussen het groene draadje en een zwart draadje van de 20pins stekker leg gaat de voeding aan (fan gaat draaien).
Daarna alle draden van de 20 pins stekker (en de p4 stekker) afgeknipt tot binnen de voeding, geisoleerd (geen enkele raakt een andere, ook niet van dezelfde kleur), en dan krijg ik de voeding niet meer in. soms draait de fan heel even maar dan stopt ie ermee.
Ik dacht, ok, kortsluiting gemaakt, 2e voeding, weer getest, afgeknipt, nogmaals getest, zelfde probleem.

Vervolgens mezelf geelectrocuteerd in een poging om met een multi meter uit te vogelen wat het probleem is (60hz, dat pulseert zo lekker) en nu ben ik zover dat ik graag wil weten wat ik fout doe.
Ik snap het niet namelijk.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

tis toch groen en grijs?

[ Voor 7% gewijzigd door NBK op 09-06-2005 21:00 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Volgens mij moet een voeding een minimale belasting hebben voordat ie in de 'normale mode' kan werken. Tenminste dat was bij oude AT voedingen, die ik wel eens voor soortgelijke doeleinden heb gebruikt, altijd zo. Dus probeer het eens met een flinke belasting, en kijk wat er dan gebeurd.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:41

BasilFX

BasilFX

Ik meende altijd dat er een minimale belasting aan moet zitten, anders slaat ie af. Zou je ff manual of iets dergelijks op het internet moeten zoeken van je voeding.

* Net te laat :P

[ Voor 6% gewijzigd door BasilFX op 09-06-2005 21:02 ]

http://www.basilfx.net

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Tis wel groen en zwart, maar een ATX voeding dien je belast in te schakelen... Er zweeft hier op GoT een topic rond waarin dit uitgelegd word (hangen ze er een aantal dikke weerstanden tussen)...

EDIT: Dit Topic dus (Klikbaar)

[ Voor 22% gewijzigd door tafkaw op 09-06-2005 21:04 . Reden: URL Toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
da's leuk van die belasting maar klopt dus niet.
Als ik em met de complete atx stekker test werkt ie wel.
Als ik dan de draden afknip werkt ie niet.
Volgens mij heeft belasting er weinig mee te maken, maar ook als ik alle 10 fans en lichten eraan hang (toch bijna 100watt volgens mij) dan doet ie niks...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Hang er eens een stapeltje oude HD's aan... Daar wordt in het topic ook over gesproken...

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:42

The_Scarabial

MTB for life!

je moet toch geen continue een verbinding maken, toch heel kort even?, misschien is dat je probleem

Verwijderd

Topicstarter
4 harde schijven eraan gehangen, nog steeds niks...

Volgens mij wel continu, als ik dat namelijk doen met de HELE atx stekker eraan werkt het wel!

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 21:09 ]

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
The_Scarabial schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 21:08:
je moet toch geen continue een verbinding maken, toch heel kort even?, misschien is dat je probleem
Dat is aleen als er een MOBO aan haangt, die neemt het dan over anders moet je de hele tijd je power on knop indrukken, erg lastig onder het gamen denk ik. :*)

Dus continu verbroken

[www.ganzz.nl]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je misschien mist is het sense-lijntje: bij nieuwere voedingen zitten in de ATX-stekker in een van de 3.3V gaatjes 2 draadjes ipv. 1: een normaal, dik 3.3V-draadje en een draadje wat weer terug in de voeding gaat wat de 3.3V die na de atx-dradenwirwar en bijbehorende spanningsval nog over is in de gaten houdt. Als je die twee niet aan elkaar hebt zitten, heb je idd grote kans dat je voeding afslaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 09-06-2005 21:35 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de atx stekkers van beide voedingen nagekeken en ik zie nergens 2 draden in 1 aansluiting gaan.
Het zijn beide el cheapo voedingen en beide een jaar oud.

Ik kan wel voeding 3 pakken en de atx stekker eraan laten zitten, maar ja, moet ik die ook weer ergens laten en ik heb nu dus 2 werkende voedingen gesloopt en zou het liever toch met 1 van die doen (de eerste had ik AARDIG aangepast, en da's toch wel zonde...)

edit:
alrighty, sprite de reddende engel
Als je de stekker met de gaten naar je toe houdt en je ziet de klem, dan is het meest linkse gaatje het sense gaatje, daar zit een oranje dikke draad en een oranje dunne draad in 1 gaatje...
Die maar es effe aan elkaar solderen...

edit2:
uitgaande van bovenstaande link is dit pin 11 dus.
En na 10min testdraaien is de 1e voeding ermee gekapt, misschien toch wat weerstanden halen om de zaak zwaarder te belasten, al moet ik zeggen dat 3 HDs en 2 80mm fans in principe toch voldoende moet zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2005 22:47 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Pin 11 klopt ja:

Afbeeldingslocatie: http://xtronics.com/reference/images/atx_pinout.GIF

Die HD's zou echt voldoende moeten zijn. Ik gebruik hier altijd een paar FAN's (3 ofzo). En dat is tot nu toe nog nooit mis gegaan. Ik laat wel altijd de ATX stekker eraan. Heb namelijk een ATX-socket-stekker gekocht die je er dus heel makkelijk aan kunt hangen. Zo hoef je dus ook geen voedingen te slopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, de voeding die nu naar z'n grootje is had al wat brandschade vanbinnen (beetje warm geworden denk ik bij eerdere pogingen) maar ik ga straks wel effe wat van die weerstanden halen, dan hang ik die in de 2e voeding en dan gaan we het daarmee proberen. Voor die paar euro ga ik het niet nog es riskeren.

Op het plaatje hierboven staat trouwens bruin en oranje in pin 11, bij al mijn voedingen is het oranje en oranje, bruin (dun draadje) zit op een andere pin (ergens in het midden, ik weet zo even niet waar)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
atmoz schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 10:13:
..... Ik laat wel altijd de ATX stekker eraan. Heb namelijk een ATX-socket-stekker gekocht die je er dus heel makkelijk aan kunt hangen. Zo hoef je dus ook geen voedingen te slopen ;)
Voor dat soort zaken loop ik binnen bij een pc-boer en vraag naar een defect moederbord. Die krijg je gratis mee.
Vervolgens die ATX voedings connector er af solderen.

Zo heb ik bijvoorbeeld voor mezelf en vrienden / collega's PS/2 Y-kabeltjes (splitters) gemaakt om keyboard en muis tegelijk op de laptop aan te kunnen sluiten. Dat spaarde 20 euro uit voor zo'n flutkabeltje.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

joopv schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 10:51:
[...]

Voor dat soort zaken loop ik binnen bij een pc-boer en vraag naar een defect moederbord. Die krijg je gratis mee.
Vervolgens die ATX voedings connector er af solderen.
Doe ik ook. Klik HIER :)
Zo heb ik bijvoorbeeld voor mezelf en vrienden / collega's PS/2 Y-kabeltjes (splitters) gemaakt om keyboard en muis tegelijk op de laptop aan te kunnen sluiten. Dat spaarde 20 euro uit voor zo'n flutkabeltje.
Werkt dat dan goed?
Kun je dan met 1 zo'n PS/2 ingang op de laptop TEGELIJK toetsenbord en muis gebruiken?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 10:43:
hmmm, de voeding die nu naar z'n grootje is had al wat brandschade vanbinnen (beetje warm geworden denk ik bij eerdere pogingen) maar ik ga straks wel effe wat van die weerstanden halen, dan hang ik die in de 2e voeding en dan gaan we het daarmee proberen. Voor die paar euro ga ik het niet nog es riskeren.
Ik heb ook zo'n voeding die het onbelast ook doet. Heb ik dan ook de kans dat die in de fik vliegt?

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Die voeding met brandschade had dat omdat ik denk ik teveel hardware eraan gehangen heb, daarom ben ik em ook gaan modden.
ik heb nu een 180W hele korte voeding gebruikt, de 2 oranje draadjes aan elkaar gesoldeerd uit pin 11 en die doet het prima, heeft net 15 minuten staan draaien terwijl ik pics nam van m'n case dus dat doet ie goed. Zitten geen weerstanden in, wel 4x120mm en 2x 90mm led fans, 2x zalman fancontrollers.
Komen nog 4x ccfl 30cm en 4x leds aan en dan moet het maar goed zitten met de belasting.
Anders haal ik een goedkope voeding met 120mm ledfan en verbouw ik die (met weerstanden).
Voorlopig moet het zo lukken.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
atmoz schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 14:32:
[...] Werkt dat dan goed?
Kun je dan met 1 zo'n PS/2 ingang op de laptop TEGELIJK toetsenbord en muis gebruiken?
Inderdaad, in ieder geval bij de Dell en Compaq laptops.

Ongeveer zoiets: http://koti.mbnet.fi/gkos/gkosnet/gkos-y-cable-ps2.gif alleen is dan links female en rechts male.

Voor die linkse females gebruik je zo'n combi ps/2 stack van een sloop-mainboard, voor de rechtse male knip je een kabel van een oud keyboard.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

joopv schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 08:06:
[...]

Inderdaad, in ieder geval bij de Dell en Compaq laptops.

Ongeveer zoiets: http://koti.mbnet.fi/gkos/gkosnet/gkos-y-cable-ps2.gif alleen is dan links female en rechts male.

Voor die linkse females gebruik je zo'n combi ps/2 stack van een sloop-mainboard, voor de rechtse male knip je een kabel van een oud keyboard.
Thanks!!
Echt handig als het ook op de mijne werkt..

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Grijs is PWR_OK, dan gaat je voeding heel hard stuiteren..
PWR_OK is laag, voeding gaat aan
Spanningen zijn goed, PWR_OK wordt hoog.
PWR_ON is niet meer met 0 V verbonden, voeding gaat uit.
PWR_OK wordt weer laag.. (begin weer opnieuw)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1