Zwart-wit beeld op VCR.

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 03:24
Ik heb een videorecorder (JVC HR-J268) aangesloten op een Creative 3D Blaster 5 (GFX5600U) via een S-video kabel.
De S-video uitgang op de videokaart is een 4-pins connector en er werden geen verloopstukken of kabels bij de videokaart geleverd.
De videorecorder heeft geen S-video ingang dus een adapter is gebruikt om de SCART ingang te gebruiken.
Er is ook een TV op de videorecorder aangesloten via een SCART kabel.

Hier is nu het probleem:
Als ik een beeld uitstuur met de PC (clone modus) dan wordt dit normaal weergegeven op de TV.
Maar als ik dan dit beeld wil opnemen op een VHS band is het opgenomen beeld zwart/wit.
De videokaart is ingesteld op PAL/B en S-video. Iemand een idee hoe dit komt?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 21:07
Je videorecorder ondersteunt geen svideo en neemt dus enkel het zwart/wit deel van het signaal op. De scart adapter zorgt er niet voor dat het svideo signaal een composiet signaal wordt (waar je video wel mee overweg kan). Het stuurt enkel de juiste signalen op de svideo plug naar de juiste pinnen op de scart plug. De scart zal op zijn beurt waarschijnlijk zijn doorgelust, zodat het svideo signaal intact blijft en je TV er wel mee overweg kan.
Stel de TV out in op composiet om het te laten werken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 03:24
Het werkt. Bedankt.
Komt wel vreemd over om een composiet signaal over een S-video kabel te sturen.
Nadeel is nu wel dat het beeld vager is op de TV...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 12:57

Stoney3K

Flatsehats!

Het is trouwens redelijk eenvoudig om van een S-video een composiet te maken. Kwestie van één condensatortje van een paar pF tussen de Y-kabel en de C-kabel. Het kleursignaal zit namelijk op een subcarrier van rond de 4 MHz die eenvoudigweg op een S-Video eruit gefilterd is en op een apart draadje gezet wordt. Dus een verloopje van composiet naar S-Video is niks meer of minder dan een hoog/laag scheidingsfilter. Natuurlijk werkt dit trucje ook andersom :+

Moet je even op googlen, want de schema's staan wijd over het internet verspreid. Voordeel is dat je misschien wat beter beeld hebt als je het pas bij de videorecorder naar composiet omzet. Gebruik voor je videokabels trouwens zoveel mogelijk coaxkabel of goede kwaliteit audiokabel. Een audiokabel is normaal niet berekend op een impedantie van 75 Ohm zoals een videosignaal. Een coaxkabel wel.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud