IDE lijkt traag na vervangen moederbord...

Pagina: 1
Acties:

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 23:08

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs mijn oude Asus Cuv4x (via 694x chipset) met P3-866 vervangen door een Asrock 755v88 (via PT880 chipset) met Celeron D 330J.
Ik merk dat mijn systeem in een aantal opzichten sneller is geworden.
Echter ik merk ook dat bijv. in Pinnacle 9 het werken traag gaat. Het lijkt veroorzaakt te worden door de lees/schrijfbewerkingen die uitgevoerd worden.
Ik had expres gekozen voor 'n moederbord met 'n via-chipset om Windows XP niet opnieuw te hoeven te installeren. Dat werkte. Na montage werkte mijn PC gelijk. Vanzelfsprekend heb ik de drivers die bij het moederbord zaten (via 4 in 1 versie 4.49) geïnstalleerd.
Ik denk er nu over de nieuwere 4 in 1 of Hyperion drivers te installeren. Zal dat wat uithalen?
Wat kan nog meer de performance van mijn hardeschijven beïnvloeden?
Ik ben een beetje huiverig voor de Via accelerator drivers.

Als iemand nog ideëen heeft die de performance ten goede komen hoor ik 't graag.

Groeten,

Koen

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:01

ThunderNet

Flits!

Draait de hardeshijf niet toevallig in een andere mode dan Ultra-DMA ?
moet je even controleren in je bios :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
staat DMA aan?

En check de faq voor meer tips:
Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Heb je ook benchmarks gedaan?

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Die draaien allebei op Udma 5.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Nog geen benchmarks gedraaid.

Systeemspecificaties

Verwijderd

ik zou je toch echt aanraden je windows opnieuw te installeren bij een nieuw moederbord..
het mag dan van het zelfde merk zijn, alleen verder zitten er toch grote verschillen tussen.

wat voor hardeschijven heb je eigenlijk uberhaupt?

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Ik heb 2 Maxtors... Eentje 40Gb en een 120Gb. Allebei ATA133. Types weet ik niet uit m'n hoofd.

Systeemspecificaties

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Je hebt je Windows gewoon zonder voorbereiding overgezet :? Niet handig. Had dan op z'n minst een nieuw hardwareprofiel aangemaakt.

Ik zou voor een herinstallatie gaan als je niet meer met je oude setup kan werken. Anders hardwareprofiel nog proberen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 06 juni 2005 @ 14:42:
Je hebt je Windows gewoon zonder voorbereiding overgezet :? Niet handig. Had dan op z'n minst een nieuw hardwareprofiel aangemaakt.

Ik zou voor een herinstallatie gaan als je niet meer met je oude setup kan werken. Anders hardwareprofiel nog proberen.
Da's een beetje lastig... Het oude moederbord was gesmolten.... Kent 't vast... Condensators die 't begeven... Dus mijn gok was... Neem 'n gelijkwaardige chipset (via gebruikt voor al z'n chipsets dezelfde drivers.. dus wellicht ook zelfde HAL). In het ergst geval had ik 'n BSOD gehad en moest ik toch Win opnieuw installeren. Met wat geluk zou dat niet nodig zijn en hoef ik alleen maar MB-drivers te installeren. En tot zover is 't ook niet nodig. Echter lijkt de IDE sloom.

Systeemspecificaties

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

magic_nl schreef op maandag 06 juni 2005 @ 14:47:
[...]

Da's een beetje lastig... Het oude moederbord was gesmolten.... Kent 't vast... Condensators die 't begeven... Dus mijn gok was... Neem 'n gelijkwaardige chipset (via gebruikt voor al z'n chipsets dezelfde drivers.. dus wellicht ook zelfde HAL). In het ergst geval had ik 'n BSOD gehad en moest ik toch Win opnieuw installeren. Met wat geluk zou dat niet nodig zijn en hoef ik alleen maar MB-drivers te installeren. En tot zover is 't ook niet nodig. Echter lijkt de IDE sloom.
Mijn moederbord is nog nooit gesmolten hoor... maar ontopic, als je de BIOS settings hebt gecontroleerd lijkt mij het enige logische om te doen de chipset drivers te installeren. Daar kom je toch echt niet onderuit. Andere hardware->andere drivers!

Systeemspecs
PV Installatie

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

magic_nl schreef op maandag 06 juni 2005 @ 14:47:
[...]

Je gok is uitstekend geweest ;) Meestal accepteert Windows het wel als de chipset hetzelfde is, of wanneer de IDE-interface hetzelfde is.

Zoals eerder gezegd natuurlijk: toch drivers installeren in de hoop dat het sneller gaat lopen en anders waarschijnlijk toch een herinstallatie...

edit:
Ow enne, succes :)

En nog wat:
Maak voor de zekerheid een nieuw hardwareprofiel aan. Mocht je de ene profiel vernachelen met de installatie van de drivers, dan kan je nog proberen terug te komen met het andere profiel. Scheelt je heel wat zweetdruppels als er iets misgaat :P

[ Voor 20% gewijzigd door Motrax op 06-06-2005 15:07 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1