adewidt schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 18:22:
[...]
Tegenwoordig zijn er niet zo heel veel thuisnetwerken meer die hun WiFi nog voor iedereen openstellen. Door de WiFi hype hebben de meeste mensen ondertussen wep of wpa ingeschakeld staan.
Je spreekt hier of je bijna overal een WiFi netwerk op kan, maar dat is echt een illusie. Als je ergens midden in een straat in Nederland staat geef ik je een kleine kans dat je WiFi opkan.
Geloof me als ik zeg dat ik het liefst ook een landelijk WiFi netwerk zal zien, maar dit is er niet en kleine kans dat het ooit komt met gratis gebruik.
Het zou intressant gaan worden als je routers kreeg waarin je profielen kan maken. Bijvoorbeeld dat je een klein gedeelte van je bandbreedte kan openstellen voor gratis WiFi voor iedereen. Dan zie ik pas echt toekomst in een gratis WiFi netwerk.
Tarieven van T-Mobile:
http://www.t-mobile.nl/za...sten/hotspot_tarieven.asp
Zelfs voor T-Mobile klanten niet gratis.
Tarieven van KPN:
https://portal.hotspotsva...elp/helpMatrix.aspx#costs
De MDA Compact ondersteund helaas geen EGDE, wel HSCSD waar ik mee in de war was.
EDGE is overigens wel een geaccepteerde communicatie vorm door telefoon fabrikanten.
Op punt 1. dat is maar gedeeltelijk waar. Er zijn nog veel netwerken die geeneens WPA (of WEP)ondersteunen en er al tijden liggen, veel mensen zijn ook van het gemak en veranderen dit geeneens. Laat staan de types die zo'n ding standaard neerpleuren en geeneens dit soort zaken snappen dan wel instellen. Ik heb hier in de omgeving 2 netwerken, waar ik zonder problemen op kan. Getest en wel. Heb er verder geen belang bij, want de mijne is sneller, maar toch!
Ik zeg ook niet dat je er overal op zou kunnen. Ik zeg alleen dat veel mensen thuis een draadloos netwerk hebben liggen en als je een gemiddelde straat in rijdt, zeker her en der onbeschermde netwerkjes aantreft. Heb ik nog nooit getest met een auto, maar ga ik zeker eens doen voor de lol.
Dan de hotspots en beschikbaarheid, zie onderstaande artikel:
"(P7) Met 670 publieke hotspots, betaalde draadloze internettoegangspunten, loopt Nederland ver achter op de ontwikkelingen in andere Europese landen.
Wereldwijd zijn er ruim 57.000 publieke hotspots in bedrijf, volgens cijfers van wifi-zoekmachine Jiwire. Het merendeel daarvan is verdeeld over Amerika en Europa, waarin Nederland slechts een kleine rol speelt.
Amerikanen met een laptop of handcomputer met wifi-kaart kunnen bij 22.000 publieke wifi-punten tegen betaling of gratis draadloos internetten. In Europa is een vergelijkbaar aantal hotspots operationeel, waaronder 9.900 in Engeland, 5.700 in Duitsland en 3.200 in Frankrijk.
Engeland heeft per hoofd van de bevolking de meeste publieke hotspots, met 1 per 6.600 inwoners. Duitsland volgt daar op met 1 hotspot per 14.000 inwoners. In Nederland ligt dat getal op één wifi-toegangspunt per 24.000 inwoners, zij het in een drukbevolkter land.
Volgens de cijfers van Jiwire zijn er in Nederland 670 publieke draadloze internettoegangspoorten te vinden. Een zegsman van het Nederlandse wifi-roamingbedrijf GBIA, onderdeel van Picopoint, schat dat aantal hoger in, maar kan op grond van zijn eigen bedrijfscijfers geen nauwkeuriger specificatie geven."
Ofwel, Nederland loopt wel achter, maar T-Mobile zal z'n best doen hier flink terrein te gaan winnen. Ik zet m'n centen toch sneller in op dit soort netwerkstructuren dan WAP/UMTS/EDGE, we hebben gezien wat WAP bracht en UMTS tot nu toe. M.n. als het netwerk gevormd gaat worden door ook privéwifi's gekoppelde kracht (wat mensen misschien ook wel leuk vinden om te doen, als je ook kijkt naar het project, damn hoe heet het ook alweer, waar gezamenlijk wordt gezocht naar buitenaards leven via je eigen computer thuis gekoppeld aan een netwerk. Mensen vinden interessant als ze ergens een onderdeel van kunnen zijn en kunnen bijdragen aan iets. Wellicht dat dit voor WiFi ook ooit nog eens zo gaat werken. Zo niet, dan zie ik nog steeds in de huidige ondersteuning en uitbreiding de beste kandidaat voor internetten. Hopelijk zo gratis mogelijk
Het volgende kan ook de toekomst zijn:
"Gratis
Op de Hotspot Event geven panelleden en mensen in het publiek aan wel te voelen voor het zogenaamde disguised billing: een iets duurdere koffie, voor de prijs van gratis WiFi toegang. Een bekend voorbeeld zijn de vele hotels, waar de prijs van een overnachting inclusief draadloos internettoegang is.
Het afgelopen half jaar konden reizigers in de hogesnelheidstrein op het traject Parijs-Bordeaux gratis gebruikmaken van WiFi. Reizigers zonder laptop konden een computer en koptelefoon huren voor 8 euro. De kosten van de WiFi waren verwerkt in de kosten van het treinkaartje. "