Toon posts:

6ohm boxen te weinig?

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Stereo liggen zonder boxen. Ik heb er al vanalles aangehangen, eerst simpele speakers van 10W en 4ohm. Deze zijn dezelfde dag nog gesmolten omdat ik ze te luid had gezet. Dan heb ik er een een boombox aan gehangen van 2subs en 2tweeters. Niet al teveel watt en beiden 4ohm. Deze zijn nog steeds niet kapot maar al vervangen door dezelfde boombox maar met zwaarde subs en tweeters. Daar staat geen ohm waarde op maar ik veronderstel ook maar 4ohm??

De linkerkant is een paar dagen geleden gestorven, de rechterkant doet het al par weken perfect. Nu kan ik van iemand 2x 100WATT stereo speakers kopen met een ohm waarde van 6ohm. Lijkt mij wel wat dacht ik, 3-wegs speakers, zal wat beter zijn als mijn crappy 2-way boobmbox nu waarvan alleen de rechterkant werkt.

Maar nu kijk ik voor de eerste keer op de achterkant van men stereo:
code:
1
2
3
CAUTION:
Speaker Impendance
8ohm - 16ohm / Speakers

Daarom dat de meeste speakers van mij (4ohm) kapot gaan of smelten?? Kan ik nu die 6ohm speakers niet gebruiken? Gaan die waarschijnlijk na paar dagen hard geven ook smelten??

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

4 Ohm luidsprekers zullen niet gaan smelten; eerder de versterker, als deze niet genoeg vermogen kan leveren. Maar dan zou je toch eerst vervorming moeten gaan horen.

Sowieso geldt: zolang je geen vervorming hoort gaat de rommel niet kapot. Ik verbaas me er dus ook over dat je al twee speakers hebt kunnen slopen. Hoor je dan niks raars???

Siditamentis astuentis pactum.

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Wat er achterop staat betekent inderdaad dat ie minimaal 8 ohm's speakers wil, en als je daar dan toch 4ohms op hangt, moet de versterker iets doen waar ie niet op gebouwd is, namelijk 4 ohm leveren. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits je het volume niet te hoog zet.
Zet je het volume echter wel hoog, gaat jouw versterker compleet over de zeik, en kan ie jouw speakers goed naar de maan helpen. Maar daar ben je blijkbaar al achter..

Wat zijn de specificaties van de stereo? Dat is wel handig om te weten, wil je een zinnig antwoord op jouw vragen krijgen..

Oh, en trouwens, een stereo speaker bestaat niet... :P

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Verwijderd

Topicstarter
Is al redelijk oude stereo, maar heeft 15jaar geleden wel +/- 1.000€ gekost.

De originele speakers zijn 2-wegs 8ohm speakers maar die hangen nog beneden aan de nieuwe stereo. Deze wilt namelijk geen cd's meer lezen maar ik gebruik hem als versterker voor mijn mengpaneel.

Dit staat o.a. in de handleiding:

Muziekvermogen (DIN) : 35W + 35W
Doorlopend uitgangsvermogen (DIN) : 25W + 25W
(1khz, totale harmonische vervorming 1%, 8ohm)
Brom & Ruis (DIN, doorlopend vermogen/50 mW) : 68db / 60db
Totale Harmonische Vervorming
(40 hz t/m 20.000hz, 12.5W, 8 ohm)**VIDEO : Niet meer dan 0.2%

Stroomvereisten : 220 Volt Wisselstroom , 50/60hz
Stroomverbruik: 170W

Verwijderd

Ik zou eerder eens gaan kijken naar een paar makkelijk aan te sturen speakers met een hoge gevoeligheid (min. 89db/1w/1m) dan naar speakers met een hoge weerstand. Zo en zo is altijd de gemiddelde weerstand opgegeven. Er zijn 4 Ohm speakers die niet onder de 3,8 Ohm komen, maar er zijn ook 8 Ohm speakers die bij een bepaalde frequentie onder de 3 Ohm komen. Dit zegt dus niet zoveel.
Als ik naar de specs. van je versterker kijk, denk ik niet dat het probleem ligt bij de speakers, maar aan het lage vermogen van je versterker. Hij kan niet genoeg vermogen leveren en gaat clippen ofzo.
Koop dus óf gevoelige speakers (vraag hiernaar bij een goeie audiozaak) óf koop een nieuwe (2e hands) versterker met wat meer vermogen. Dit zal beter werken dan nog een paar speakers te slopen door deze versterker te hard te zetten.
Het maakt niet uit welke speakers je koopt, als je een versterker te hard zet en hij heeft te weinig vermogen, dan gaan vooral je tweeters kapot.
Als een versterker genoeg vermogen kan leveren zonder vervorming zullen je oren eerder kapot gaan dan je speakers.

Verwijderd

Topicstarter
Maar deze speakers kan ik door middel van een ruil bijna gratis verkrijgen en heb niet echt het budget om nog materiaal aan te kopen aangezien ik juist nieuwe cd-spelers heb gekocht. Maar zouden die 2 niet beter werken (properder geluid en mss iets luider) dan die boombox dat ik nu heb waarvan maar 1 kant werkt?

EDIT:

Btw, de speakers moeten niet echt luid gaan, die ene kant van de boombox gaat al weken perfect mee en luid genoeg, maar ik wil gewoon wat meer kwaliteit. Nu hoor ik soms echt slechte kwaliteit. Dan zal dat wel een stuk beter zijn met die 2x 3-wegs speakers ipv nu gewoon een rechterkant van een boombox.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 16:54 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 21:07
Van die boombox rotzooi heb ik er vroegah ook al 2 gesloopt, die dingen zijn niet voor niks voor 2 tientjes bij de gamma of de kijkshop te koop. Daarnaast zegt 100W / 6ohm ook helemaal niks over die speakers dus of je dat moet doen weet ik ook niet, het kan nog net zo verrot zijn.
Wil je wat beter maar niet veel geld kwijt zijn koop dan een budget speaker van een fatsoenlijk hifi merk, of kijk (en luister!) anders eens naar Eltax ofzo. Met die boombox rommel blijf je aan de gang, ben je uiteindelijk nog duurder uit ook :P
(voor het geld is het leuk spul hoor, maar dit kunje dus als gevolg krijgen)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:24:
Van die boombox rotzooi heb ik er vroegah ook al 2 gesloopt, die dingen zijn niet voor niks voor 2 tientjes bij de gamma of de kijkshop te koop. Daarnaast zegt 100W / 6ohm ook helemaal niks over die speakers dus of je dat moet doen weet ik ook niet, het kan nog net zo verrot zijn.
Wil je wat beter maar niet veel geld kwijt zijn koop dan een budget speaker van een fatsoenlijk hifi merk, of kijk (en luister!) anders eens naar Eltax ofzo. Met die boombox rommel blijf je aan de gang, ben je uiteindelijk nog duurder uit ook :P
(voor het geld is het leuk spul hoor, maar dit kunje dus als gevolg krijgen)
BoomBox is ook gebouwd voor in de auto geloof ik en niet voor thuisgebruik B)

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 21-02 21:07
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:27:
[...]

BoomBox is ook gebouwd voor in de auto geloof ik en niet voor thuisgebruik B)
True, alleen ik had de thuis versie, met wel links en rechts los, maar dezelfde units. Heb ook de car woofer (tube) nog eventjes gehad, die was beter in middentonen dan in het laag :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Ik denk dat je versterker idd veel te zwak is voor 100 watt speakers, je hebt dan namelijk grote kans dat je versterker gaat clippen ( Net een heel hoofdstuk gehad over filters, zat dit ook bij ). Dan wil je versterker namelijk meer spanning leveren dan hij kan, en komt er geen sinusvormig signaal van af, maar een soort van blokgolf, dit is heel slecht voor je speakers. Misschien heb je op deze manier je ene boombox al wel kapot gemaakt. Ik zou of een betere versterker kopen, of zoals hier boven, op zoek gaan naar luidsprekers die niet zo veel vermogen nodig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dan deftige luidsprekers ga kopen zal ik waarschijnlijk ook een nieuwe versterker moeten kopen? Of als ik nu 8ohm degelijke luidsprekers koop zal mijn "versterker" waarschijnlijk wel genoeg zijn?

Kennen jullie soms goeie audio winkels in Belgie? Ken alleen maar de lokale "audio-video-hifi-elektro" winkels die je afrippen terwijl je erbij staat :(

Verwijderd

In herentals ken ik er wel een, waar woon je? google? gouden gids?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:55:
In herentals ken ik er wel een, waar woon je? google? gouden gids?
Evsystems zeker? ;) Juist gevonden.

Maar ik kom overal shops tegen die zo van die echt grote luidsprekers verkopen, dat moet ik niet hebben, dat is gewoon overkill voor in mijn kamer. Ik zoek zo meer achter gewone stereo luidsprekers van bose ofzo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:57:
[...]

Evsystems zeker? ;) Juist gevonden.

Maar ik kom overal shops tegen die zo van die echt grote luidsprekers verkopen, dat moet ik niet hebben, dat is gewoon overkill voor in mijn kamer. Ik zoek zo meer achter gewone stereo luidsprekers van bose ofzo.
Heb soon nog wel een setje liggen hier, betreft 2 sony speakers en een bose sub (accoustimass), Ik ga over op zuilluidsprekers omdat deze gewoon veel beter klinken dan die bose sub + speakers bij elkaar :9

marktplaats.nl is ook een goede bron om een leuk stereo setje te vinden. Suc6

Verwijderd

Nogmaals een laatste tip:
Kijk niet teveel naar de weerstand (Ohm) maar naar de gevoeligheid.
Dat een speaker 8 Ohm is zegt niks over hoe lastig hij aan te sturen is voor je versterker.
Dat hij een gevoeligheid heeft van 90 db/1w/1m wel. Ga minimaal voor 89 db/1w/1m. om aan de veilige kant te zitten.

Succes met uitzoeken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de tip. Deze heb ik nu op het oog:

Celestion F10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Type
        2 way / bass reflex
Tweeter
        Titanium dome 19 mm (3/4")
Bass/ Midrange
        100mm (4") PP-coated driver
Frequency Range ( ±2dB )
        70 Hz - 20kHz
Crossover frequency
        2.5 kHz
Power handling
        70 Watts
Sensitivity (2.83V/1m)
        88 dB
Impedance
        8 Ohm
Magnetic Shielding
        Yes
Weight
        3.5 kg (7.7 lbs)
Dimensions
(H x W x D)
        260 x 174 x 187 mm
10.2 x 6.9 x 7.4 "

Afbeeldingslocatie: http://www.celestion.com/products/fseries/images/F10black.jpg

Alleen spijtig dat ze maar 2 way zijn, zijn 3 way speakers dan zoveel beter?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

in deze prijsklasse kan je beter een 2 weg kopen. De echte purist gaat sowieso voor 2 weg maar das weer een ander verhaal :) Ik denk dat deze speaker voor NORMAAL luistergedrag een prima match zal zijn met je huidige versterker. Het rendement is niet zo heel hoog maar goed voor een kamer is dat prima. Je moet alleen wel leren luisteren :) want speakers gaan dan kapot als ze gaan clippen etc.

wat trouwens een vorige reactie zegt dat een versterker kapot gaat door speakers van een te hoog wattage is feitelijk niet waar. Dat kan prima mits je maar niet gaat oversturen. Alleen dan moet je dus wel je oren gebruiken. Andersom (dus te zware versterker) is vaak ook geen probleem. ook hier geldt weer luisteren! :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je versterker is ontworpen voor 8 tot 16 Ohm impedantie en je sluit 4 Ohm aan. Met als gevolg dat de versterker ongecontroleerd stroomstoten geeft, er gaat veel te veel stroom door je speaker, vandaar dat die dingen zo snel kapot gaan. Boomboxen zijn voor in de auto bedoeld, autoradio's hebben graag 4 OHm speakers, autoversterkers kunnen zelfs 2 Ohm en 1 Ohm aansturen.

Dus 8 Ohm speakers voor je versterker.

Naast impedantie moet je ook naar de gevoeligheid zien, als er bv 90dB/W/m op staat dat betekent "als je 1W geeft en 1m van de speaker luistert, dat je al 90dB hebt".
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 06:59:
Celestion F10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Type
        2 way / bass reflex
Tweeter
        Titanium dome 19 mm (3/4")
Bass/ Midrange
        100mm (4") PP-coated driver
Frequency Range ( ±2dB )
        70 Hz - 20kHz
Crossover frequency
        2.5 kHz
Power handling
        70 Watts
Sensitivity (2.83V/1m)
        88 dB
Impedance
        8 Ohm
Magnetic Shielding
        Yes
Weight
        3.5 kg (7.7 lbs)
Dimensions
(H x W x D)
        260 x 174 x 187 mm
10.2 x 6.9 x 7.4 "

Alleen spijtig dat ze maar 2 way zijn, zijn 3 way speakers dan zoveel beter?
Hiermee ga je over 100dB, zal wel luid genoeg spelen in je kamer? Het gaat niet zo laag 70Hz, maar meeste muziek heeft geen echte bass (omdat de grote meerderheid van de hifi-ketens dat niet kan weergeven).

[ Voor 65% gewijzigd door rapture op 06-06-2005 08:01 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

StuiTeR schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:34:
in deze prijsklasse kan je beter een 2 weg kopen. De echte purist gaat sowieso voor 2 weg maar das weer een ander verhaal :)
Hoe kon je hier nou weer bij? Het is gewoon goedkoper en eenvoudiger om 2-weg te bouwen. Het is leuk voor lichte muziek zonder veel bas, maar de echte purist wil gewoon dat alles natuurgetrouw (in zijn gehoor) wordt weergegeven. Met 2-weg red je dat niet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sphere schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:55:
Hoe kon je hier nou weer bij? Het is gewoon goedkoper en eenvoudiger om 2-weg te bouwen. Het is leuk voor lichte muziek zonder veel bas, maar de echte purist wil gewoon dat alles natuurgetrouw (in zijn gehoor) wordt weergegeven. Met 2-weg red je dat niet.
Een drieweg heeft een complexer scheidingsfilter. Met alle fase- en niveaufouten en niet te vergeten looptijdverschillen van dien. Of dat uitmaakt wordt je vanzelf duidelijk als je stopt met geilen op je woofers, je waffers en je twieters. ;)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Burne schreef op maandag 06 juni 2005 @ 08:03:
[...]

Een drieweg heeft een complexer scheidingsfilter. Met alle fase- en niveaufouten en niet te vergeten looptijdverschillen van dien. Of dat uitmaakt wordt je vanzelf duidelijk als je stopt met geilen op je woofers, je waffers en je twieters. ;)
Dus de echte "liefhebber/purist" gaat voor de breedband luidspreker !?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Tjonge jonge wat komen hier voor een vreemde fabeltjes langs zeg, en daarbij is het antwoord zo simpel, want het staat gewoon in de faq:
:? Hoe sluit ik luidsprekers op een versterker aan?
Het feit dat luidsprekers een Ohm waarde en een bepaalde hoeveelheid watts in de specificaties hebben staan en versterkers ook, levert bij sommige tweakers wat verwarring op. Dat is nergens voor nodig, want het steekt vrij eenvoudig in elkaar.
Wat een Ohm precies is, kan je nalezen in het techniek gedeelte van de faq, een watt is een eenheid voor vermogen.

Impedantie
De impedantie (uitgedrukt in Ohms) van een speaker bepaald welke stroom een versterker moet leveren om een bepaalde spanning over de speaker te kunnen zetten. En daar zit een klein aandachtspuntje verscholen. Veelal zie je achterop een versterker (of in de handleiding, dus voor de meeste tweakers achterop de versterker ) een opmerking staan over de impedantie van de aan te sluiten speakers. Zeker wanneer het een versterker betreft die een aansluitmogelijkheid heeft voor 4 speakers. Dan zie je vaak staan "A or B: 4-16Ohm, A+B 8-32 Ohm" of iets gelijkwaardigs. Dit betekend dat wanneer je slechts 2 speakers aansluit, deze elk een impedantie mogen hebben tussen 4 en 16 ohm. Wanneer je er 4 aansluit, moet de impedantie tussen de 8 en 32 Ohm liggen. Dat is dubbel zo hoog. De oorzaak hiervan ligt in dat aandachtspuntje wat net genoemd werd. Wanneer je meerdere speakers aansluit, worden deze parallel geschakeld. Dat betekend dat de impedantie die de versterker "ziet", gehalveerd wordt. Om een gelijke spanning over de speaker te kunnen zetten, moet de versterker nu een tweemaal zo hoge stroom leveren. (2 4Ohm speakers parallel betekend een impedantie van 2 ohm, er zijn niet veel versterkers die daar goed mee om kunnen gaan). Je kan dit vergelijken met het aansluiten van 2 sproeiers op een tuinslang, om door elke sproeier net zoveel water te laten stromen als wanneer je er maar eentje op een tuinslang aansluit, zal er 2x zoveel water uit de kraan moeten komen.
Samenvattend: Wanneer je slechts 2 luidsprekers op een stereo-versterker aansluit, hoef je niet te letten op de impedantie van deze luidsprekers. Wanneer je er meerdere aan wilt sluiten, moet je opletten dat de impedantie van deze luidsprekers hoog genoeg is.

Vermogen
Zowel luidsprekers als versterkers hebben een bepaalde opgave voor het vermogen. Voor versterkers is opgegeven hoeveel ze kunnen leveren, voor luidsprekers is opgegeven hoeveel ze kunnen verwerken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, hoef je niet luidsprekers en versterkers uit te zoeken met exact dezelfde opgave. Dit komt omdat deze opgave een maximale waarde is. In de dagelijkse praktijk, is de hoeveelheid vermogen die je naar je luidsprekers stuurt erg klein! Bij een normaal luisterniveau en "normale" speakers is dit nog geen halve Watt!! (en veelal een fractie ervan). Bij "hard" spelen praat je nog steeds maar over 1 tot enkele watts. Dit is een hoeveelheid die de meeste versterkers makkelijk kunnen leveren en die de meeste luidsprekers makkelijk kunnen verwerken.
Wanneer moet je het dan wel in de gaten houden? Simpel: wanneer je de grenzen gaat opzoeken. Wanneer het vermogen dat je versterker kan leveren veel lager ligt dan wat je speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer je de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker en zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje. Wanneer je na een heftige houseparty merkt dat de speakers wat dof klinken, weet je dus nu waar dat van komt. Let wel: dit is een beperking van de versterker, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke speakers je aan je versterker hebt hangen. Dit treedt zowel bij speakers die veel vermogen kunnen verwerken als bij speakers die een laag vermogen kunnen verwerken op. Zet je versterker dus nooit harder dan "12 uur".
Wanneer je versterker veel meer vermogen kan leveren dan dat je speakers kunnen verwerken, zal je van bovenstaand probleem niet zoveel last hebben, want dan gaat er eerst een ander probleem optreden. Namelijk: je speakers raken oververhit. Het maximale vermogen dat een speaker kan verwerken wordt door 2 zaken begrensd. De eerste is de maximale uitslag die de conus kan maken. Wanneer je deze grens overschrijdt, zal je speaker mechanisch beschadigen (de woofer klapt dan letterlijk kapot). Hier hoef je bij een beetje deugdelijk ontworpen speaker bij het spelen van muziek niet bang voor te zijn. Alleen wanneer je met behulp van een programmaatje of speciale cd testtoontjes afspeelt zul je hier last van krijgen. Pas dus op wanneer je dit doet.
Het tweede probleem waar je tegenaan kan lopen is het oververhitten van je speaker. Speakers zijn erg inefficiënte dingen. Bij een speaker wordt slechts 1% (vaak minder) van de energie omgezet in geluid. De rest wordt warmte. Ooit weleens een 100 Watt gloeilamp beetgepakt terwijl die brandt? Zo ja: dan weet je hoe heet dat kan worden. Zo nee: niet doen! Al die warmte moet ergens heen. Het meeste wordt door de magneet opgenomen en uitgestraald. Er zijn grenzen aan wat de magneer kan uitstralen. En die grens is vaak wat als norm wordt genomen en wat in de specificaties van de speaker staat. Als je dat overschrijdt (door een zware versterker aan te sluiten en hem flink hard te zetten) dan wordt de magneet erg heet. Er kan dan vanalles gebeuren: door de hitte verliest de magneet zijn magnetisch veld. De lijm in de woofer kan smelten. En de isolatie om het draad dat om de spreekspoel zit kan smelten ("doorbranden"). Maar waarschijnlijk heb je tegen die tijd al lang slaande ruzie met moeders, vriendin of de buren.
Samenvattend: Je kan alles op alles aansluiten wat vermogens betreft. Pas wanneer je erg hard gaat spelen moet je opletten dat de versterker niet gaat clippen, of dat je de speakers niet overbelast.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ray

Ray

sphere schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:55:
[...]

tja voordat we hier een "hoe groot heb jij hem" weg in slaan wil ik je toch zeggen dat de meeste high end liefhebbers voor 2 weg kiezen. Dit is namelijk nog te betalen. wil je een goede 3 weg (die inderdaad lager komt) moet je ook de fouten die je erbij krijgt (zie boven) weer weg werken. Er zijn maar weinig fabrikanten die dat echt kunnen. Denk dan aan Avalon, echter niet iedereen heeft 16.000 euro per speaker besteedbaar en kan dus voor de "goedkopere" 2 weg variant kiezen die slechts 4.500 per stuk kost.

Bottemline is dat 2 weg, juist door zijn simpelheid, meer puristisch is. Net zoals een buizenversterker dat is. Echter zijn er dus ook de beperkingen....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Alsof 1 unit en een beetje meer filter een prijsverschil van meer dan het drievoudige rechtvaardigd? Nee dus. Zowel 2 als 3-weg kunnen een prima resultaat geven. Zelfs een weg kan dat (als je het over puristisch hebt, dan moet je daarvoor gaan). Voor alle drie is wel wat te zeggen, en alledrie hebben hun eigen voor en nadelen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

deepspace schreef op maandag 06 juni 2005 @ 09:17:
Tjonge jonge wat komen hier voor een vreemde fabeltjes langs zeg[...]
Idd, echt tenenkrommend :o. Echt onderwerp dat altijd voor verwarring zorgt.

Te lage impedanties is gevaarlijk voor je versterker, maar meestal blijft het wel heel. Speakers gaan kapot door thermische (of excursie) overbelasting, niet door clippen an sich (zelfs niet de tweeter). Alleen clippen zorgt er wel voor dat een versterker meer dan zijn nominale vermogen kan leveren (tot max 2x zijn normale max continue vermogen als je flink overdrijft) en is daarmee indirect wel gevaarlijk.

Wat je moet kopen: gewoon luisteren in een winkel. Speakers op internet uitzoeken op basis van specs is echt zinloos.
En wat betreft 2-weg of 3-weg, je kan niet zonder meer zeggen dat het ene beter is dan het andere. Ik ben zelf niet zo'n groot voorstander van 2-weg bij een stevig budget (bij 2-weg gebruik je drivers heel erg breed in de gebieden waar ze problemen beginnen te vertonen), maar er zijn echt wel voorbeelden te noemen van uitstekende 2-weg speakers. Maar dat 2-weg puristischer is, is echt niet waar (2-weg introduceert weer problemen die weinig met purisme te maken hebben).

• Ray

Ray

tja toch nog even dan. Het is bekend dat 2 weg bepaalde delen slecht kan weergeven en overlappingen heeft, Neem je nou bevoorbeeld de dynaudio confidence 3 (dus niet de c3) dan heb je een perfect voorbeeld van een 2 weg (monitor, zie reviews etc) die toch heel dicht bij de werkelijkheid komt. Ok ik heb hem zelf ook vervangen door zijn grotere broer de confidence 5 (3 weg, compound loaded) en die klinkt beter. Echter moet je dan zo veel investeren in de speaker en in zijn aansturing dat de meeste mensen gewoon bij de 2 weg blijven, die in dit geval heel veel duurdere 3 weg systemen wegspeeld.

dat je moet gaan luisteren ben ik natuurlijk helemaal met je eens. Beste is op je eigen versterker in je eigen kamer. Helaas is dit niet met elke audio zaak te regelen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

2-weg, 3-weg, prijs... maakt allemaal niet uit. Wat telt is het geluid. Dan een 2-weg toevallig beter is dan sommige duurdere 3-weg speakers zegt absoluut niks over andere 2-weg systemen (of andere 3-weg systemen). Het is gewoon toeval en/of jou mening.

Pagina: 1