Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laserbeam LED voor lightsaber kling?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Nog even een topic over mijn lightsaber. Eerst was het mijn plan om EL wire te gebruiken om de kling op te laten lichten, maar al dat spul blijkt eigenlijk nogal duur. Zeker met verzendkosten erbij zit ik al gauw aan de 25 euro, en ik wil toch liever qua prijs rond de 15 euro blijven.

Als alternatief zat ik te denken om een laserbeam led te gebruiken zoals o.a. Sunbeam ze verkoopt. Deze zijn best betaalbaar, en hun lichtstraal is vrij gefocussed. Als ik deze aanpak gebruik, ben ik van plan er één te installeren aan de basis van mijn kling. Ik gebruik een transparente 'gordijnen-trekker' (geen idee hoe dit echt heet) als kling momenteel. Ik kon geen dikkere en steviger transparante buis vinden voor een redelijke prijs.

Mijn vraag is, hoe fel zijn die dingetjes eindelijk? Hoe ver schijnen ze? Zou ik er, in de schemering althans, een stuk transparante buis van een meter lang redelijk mee kunnen laten oplichten? En zou iemand die zelf zo'n dingetje heeft, misschien eens zo'n gordijnen-trekker in het donker ervoor willen houden, en kijken wat voor effect dat geeft?

Hier alvast even een plaatje van hoe ver ik nu met m'n saber ben. Het heft is al af :D.

Afbeeldingslocatie: http://img285.echo.cx/img285/5690/p6050002small3hn.th.jpg

PS.: Mods, ik ben nog vrij nieuw in dit forum. Als ik nog iets moet toevoegen aan de topic, sluit 'm dan svp niet, maar geef me even een waarschuwing.

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik dacht dat je hier nix aan toe hoeft te voegen..

Ik heb zelf geen ervaring met die dingen van sunbeam, maar je kunt hem toch kopen en proberen en als het niet bevalt in je computer ofzow bouwen

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Verwijderd

Ik ben ook nieuw op dit forum, dus efkes een domme vraag: is dat zo'n Star Wars zwaard die je wil gaan bouwen? :*)

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Volgens mij heeft ie al zo'n zwaard en wil hij deze verlichten.
Waarom zou echter zo'n Sunbeam 'laser' led willen gebruiken, als je voor een paar centen ook gewoon een simpele led (met de juiste licht hoek) kan gebruiken waarbij je dan helemaal goedkoop uit bent.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Neok88 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 15:02:
Volgens mij heeft ie al zo'n zwaard en wil hij deze verlichten.
Waarom zou echter zo'n Sunbeam 'laser' led willen gebruiken, als je voor een paar centen ook gewoon een simpele led (met de juiste licht hoek) kan gebruiken waarbij je dan helemaal goedkoop uit bent.
omdat die 'laser' leds veel meer licht geven lijkt me

Verwijderd

Hoeveel betaal je zo voor zo'n laserled? Als die echt meer licht geven dan gewone leds kan ik er mss ene paar in m'n case plaatsen, want m'n lampen nu geven nauwelijks licht...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hier heb je een guide hoe je een lightsaber maakt :+

Hehe, geintje :P

Dit is een handleiding hoe je een mooi replica lightsaber handvat maakt. En hij lijkt heel erg veel op die van pencilgod :P

Ik zou gewoon gaan experimenteren, zo'n gordijntrekker van plexiglas lijkt mij heel goed, met schuurpapier een beetje ruw maken, en dan experimenteren met verschillende lichtbronnen.
Een laserled lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n goed idee, die heeft een te coherente bundel, en dan zie je het alleen maar als je de roede buigt.
Een gewone extra felle led lijkt mij beter, mede omdat die ook naar de zijkanten straalt. Desnoods met een reflectortje om al het licht de roede in te sturen.

Ik zou wel de lichtbron onder in het handvat plaatsen, zodat je zo veel mogelijk de roede vast kan zetten in het handvat.

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 05-06-2005 17:06 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

ik zou dan een luxeon led kopen, bijvoorbeeld bij www.world-led.com . Die hebben super hoge licht opbrengst ( 250.000mcd heeft bv de luxeon star/o ) en bovendien krijg je niet die zooi die je bij sunbeam wel krijgt, om de leds in je pc te hangen. Want ik denk niet dat je 12v in je lightsaber zet, maar een kleiner veelvoud van 1.5?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar die luxeons hebem eem enorm brede straal, of je moet ze met lensje ervoor nemen. Let daar dus wel op :)

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

of te wel, lens ervoor pleuren. (haal harde contact lens :P met ongeveer -12 ofzo) en dan heb je echt een laser zwaard. want dan concentreer je het licht :P (net als spelen met een vergroot glas in de zon, bij een miertje ;P)

[ Voor 4% gewijzigd door un1ty op 05-06-2005 21:16 ]

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 11:13

Millennium

Bug free !!!

un1ty schreef op zondag 05 juni 2005 @ 21:16:
of te wel, lens ervoor pleuren. (haal harde contact lens :P met ongeveer -12 ofzo) en dan heb je echt een laser zwaard. want dan concentreer je het licht :P (net als spelen met een vergroot glas in de zon, bij een miertje ;P)
-12 :? Dan heb je wel een hele mooie wide beam Lightsaber

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, interessant. Al is die luxeon led wel redelijk aan de prijs.

Ik heb gezien dat ik voor zo'n 15 euro aan ofwel een EL wire van 1,5 m kan komen, ofwel die luxeon led. Wat adviseren jullie mij, kortom, wat zal het mooiste effect geven?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

un1ty schreef op zondag 05 juni 2005 @ 21:16:
Bij World-LED verkopen ze daar ook lenzen voor ;) Ik heb zelf zo'n ding en daar wil je écht niet in kijken :X
Topic starter, ik heb erg goede ervaringen met Luxeon's, daar komt echt ongelofelijk veel licht vanaf! Vele malen meer dan van een EL-wire.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Millennium schreef op zondag 05 juni 2005 @ 21:24:
[...]

-12 :? Dan heb je wel een hele mooie wide beam Lightsaber
dat was ook mijn idee :P dan kun je dus enorme hitte veroorzaken
+12 had ook gekund, maar ligt er maar net aan hoe je de lens houd...
(ik heb zelf lenzen van -7... wil je proberen? ;))
Demoniac schreef op maandag 06 juni 2005 @ 00:17:
[...]
Bij World-LED verkopen ze daar ook lenzen voor ;) Ik heb zelf zo'n ding en daar wil je écht niet in kijken :X
Topic starter, ik heb erg goede ervaringen met Luxeon's, daar komt echt ongelofelijk veel licht vanaf! Vele malen meer dan van een EL-wire.
Ja dat heb ik gezien, om van 160 > 10 graden te brengen
ik koop binnekort ook even wat groene ledjes daar in voor mijn muismod..
misschien wel zon sterke luxeon :)
voor optimale prestatie, maar ik ben bang dat die bij zon vel licht niet meer wil functioneren :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 19:04:
ik zou dan een luxeon led kopen, bijvoorbeeld bij www.world-led.com . Die hebben super hoge licht opbrengst ( 250.000mcd heeft bv de luxeon star/o ) en bovendien krijg je niet die zooi die je bij sunbeam wel krijgt, om de leds in je pc te hangen. Want ik denk niet dat je 12v in je lightsaber zet, maar een kleiner veelvoud van 1.5?
Wow, coole site. Daar vragen ze slechts 0€20 voor een blauwe led, waar ik in de winkel 0€85 voor betaalde (in de winkel naast m'n deur durven ze er zelfs 2€45 voor vragen. voor 1 simpele blauwe led, stel je voor). En verzendingskosten zijn ook al maar 2€...

Wat moet ik me voorstellen bij een 'luxeon'?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 07:27 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:26:
[...]

Wow, coole site. Daar vragen ze slechts 0€20 voor een blauwe led, waar ik in de winkel 0€85 voor betaalde (in de winkel naast m'n deur durven ze er zelfs 2€45 voor vragen. voor 1 simpele blauwe led, stel je voor). En verzendingskosten zijn ook al maar 2€...

Wat moet ik me voorstellen bij een 'luxeon'?
Wat je je daarbij moet voorstellen? Dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.michaelcarden.net/luxeon/luxeon.jpg

Een dingetje met een diameter van een paar centimeter, die een ontzettende bult licht geeft :P EL wire geeft echt nauwelijks licht, ik zou echt voor een Luxeon gaan :)

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel cm precies? M'n dikste buis heeft een diameter van 3,5 cm, dus groter mag het niet zijn. Kun je het even voor me opmeten?

• Demo

Demo

un1ty schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:19:
Ja dat heb ik gezien, om van 160 > 10 graden te brengen
ik koop binnekort ook even wat groene ledjes daar in voor mijn muismod..
misschien wel zon sterke luxeon :)
voor optimale prestatie, maar ik ben bang dat die bij zon vel licht niet meer wil functioneren :X
Jij hebt volgens mij echt geen idee hoeveel licht er nou echt uit zo'n Luxeon komt.. anders zou je niet op het idee komen om er een in je muis te bouwen 8)7

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• brinkdinges
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 08:45:
Hoeveel cm precies? M'n dikste buis heeft een diameter van 3,5 cm, dus groter mag het niet zijn. Kun je het even voor me opmeten?
Ik heb er zelf (nog) geen, dus meten is lastig :P Maar ik heb even wat gezocht voor je. De luxeon Stars zijn 19,9 mm, de Emitters 14,5.

You're welcome ;)
Demoniac schreef op maandag 06 juni 2005 @ 09:16:
[...]
Jij hebt volgens mij echt geen idee hoeveel licht er nou echt uit zo'n Luxeon komt.. anders zou je niet op het idee komen om er een in je muis te bouwen 8)7
Het lijkt me ook niet echt handig om een 700 mA slurpend luxeon'tje in je muis te stoppen, als je hem er al ingepropt krijgt :P

[ Voor 35% gewijzigd door brinkdinges op 06-06-2005 09:22 ]

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
en moet je voor een luxeon ook geen koelblokje gebruiken? (wat al helemaal niet in een muis gaat passen)

• brinkdinges
Klopt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die Luxeons lijken me zeer geschikt. Bedankt voor alle info allemaal!!!

Nog een laatste vraag... bij die star/o leds staat op de site niet of ze een koelblokje nodig hebben. Hebben ze dit nodig, en zo ja, hoe kom ik daar aan?

• brinkdinges
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:52:
Die Luxeons lijken me zeer geschikt. Bedankt voor alle info allemaal!!!

Nog een laatste vraag... bij die star/o leds staat op de site niet of ze een koelblokje nodig hebben. Hebben ze dit nodig, en zo ja, hoe kom ik daar aan?
Ik weet niet of ze het nodig hebben, zal het even navragen vanavond. Dan vraag ik gelijk of die Star/o's een beetje goed presteren ten opzichte van de rest.

Als er wel koelblokjes nodig zijn, kun je ze bij elke electronicazaak kopen :)

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Demoniac schreef op maandag 06 juni 2005 @ 09:16:
[...]
ik ben volledig onbekend op het gebied van leds,
laten we mij daar nou niet op afstraffen :P

• brinkdinges
De eigenaar van World-led zegt dat een koelblokje wel nodig is ;) Hij zal het wel vergeten zijn om op de site te zetten.

Edit: Hij zei ook nog dat de Star/o erg goed presteren. Het hangt er denk ik vanaf wat voor accu je in je lightsaber hebt en hoeveel licht je wilt hebben om te kiezen welke luxeon je wilt gebruiken.

[ Voor 77% gewijzigd door brinkdinges op 06-06-2005 20:45 ]

Verwijderd

Luxeon leds zijn wel geschikt maar je zal idd de straal moetten bundelen ze hebben namelijk een stralings hoek van 160 gr.
gewone leds kun je vergeten, ze geven niet genoeg licht voor een spectaculair licht zwaard.
nog beter zou een groene laser pen zijn van 5mw.
of een CCFL'etje van een meter :9 (als die bestaan)

maar zelfs dat is nog lang niet zo spectaculair als in de film

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 23:10 ]

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:51:
Luxeon leds zijn wel geschikt maar je zal idd de straal moetten bundelen ze hebben namelijk een stralings hoek van 160 gr.
gewone leds kun je vergeten, ze geven niet genoeg licht voor een spectaculair licht zwaard.
nog beter zou een groene laser pen zijn van 5mw.

maar zelfs dat is nog lang niet zo spectaculair als in de film
Een laser heeft denk ik een te nauwe straal voor een lightsaber.. dan krijg je waarschijnlijk alleen een lichtgevend puntje aan het eind van het plexiglas :P

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

hmm en een stukje glasvezel en die opschuren ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

dan zou het uiteinde van het glasvezel niet meer oplichten ;)
want dan word het licht teveel opgebroken...
maar hoewel.. zon luxeon is natuurlijk wel extreem sterk...

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
ik geloof dat ik ook maar eens een lightsabre moet gaan bouwen...

maar eerst me casemods afmaken :) heb t al druk zat

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Als je de buitenkant van de plexi buis licht opschuurt, houd je het licht langer 'gevangen' in het plexi, waardoor de buis egaler op zal lichten.
Als hij uitstaat ziet het er misschien minder mooi uit, maar als hij aanstaat zal dit zeker een mooier effect geven.

[ Voor 120% gewijzigd door frickY op 10-06-2005 08:57 ]

Pagina: 1